טכנולוגיה: הבדלים בין גרסאות בדף
(←פתיח) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
'''טכנולוגיה''' הוא כינוי לשכלולים עכשויים, העוזרים לאדם לעשות דברים מורכבים ביתר קלות. הטכנולוגיה נוצרה כדי לעזור לאדם לעבוד את ה'. | '''טכנולוגיה''' הוא כינוי לשכלולים עכשויים, העוזרים לאדם לעשות דברים מורכבים ביתר קלות. הטכנולוגיה נוצרה כדי לעזור לאדם לעבוד את ה'. | ||
== | ==טכנולוגיה בתורה== | ||
הרבי אומר{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/1OnUPPOjvD0giFI2eYJXeRGCdGdrmScts/view?usp=drivesdk שיחת ליל ו דחול המועד סוכות תשנ"ב]}}, שעל ידי הטכנולוגיה, מתחדשים ענינים ובאורים בתורה. שלא היו מתגלים לולא הטכנולוגיה. | |||
לדוגמה: כיום שניתן להגיע אל ה[[ירח]] על ידי [[חללית]], נתחדש דיון הלכתי האם אדם שנמצא על הירח, יכול לקיים את מנהג [[קידוש לבנה]]. דבר שבדורות הקודמים עם כל מעלתם, לא עלה רעיון של מציאות כזו בראשם. | |||
וזהו פירוש הפסוק{{הערה|חבקוק ג ו}}: {{ציטוטון|הליכות עולם לו}}. שאמרו על זה [[חז"ל]] {{ציטוטון|אל תקרי הליכות, אלא הלכות}}. שהליכות ושכלולי העולם, הם גורמות עילוי בהלכות התורה. | |||
==בסוף הגלות== | |||
[[רבי שמעון בר יוחאי]] כותב ב[[ספר הזוהר]]{{הערה|זהר חלק א קי"ז א}}:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וּבְשִׁית מְאָה שְׁנִין לִשְׁתִיתָאָה יִתְפַּתְּחוּן תַּרְעֵי דְחָכְמְתָא לְעֵילָא וּמַבּוּעֵי דְחָכְמְתָא לְתַתָּא, וְיִתְתַּקַּן עַלְמָא לְאָעֳלָא בִּשְׁבִיעָאָה. כְּבַר נָשׁ דְּמִתְתַּקַּן בְּיוֹמָא שְׁתִיתָאָה מֵכִי עָרַב שִׁמְשָׁא לְאֲעָלָא בְּשַׁבַּתָּא. אוּף הָכִי נָמֵי.}} | [[רבי שמעון בר יוחאי]] כותב ב[[ספר הזוהר]]{{הערה|זהר חלק א קי"ז א}}:{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וּבְשִׁית מְאָה שְׁנִין לִשְׁתִיתָאָה יִתְפַּתְּחוּן תַּרְעֵי דְחָכְמְתָא לְעֵילָא וּמַבּוּעֵי דְחָכְמְתָא לְתַתָּא, וְיִתְתַּקַּן עַלְמָא לְאָעֳלָא בִּשְׁבִיעָאָה. כְּבַר נָשׁ דְּמִתְתַּקַּן בְּיוֹמָא שְׁתִיתָאָה מֵכִי עָרַב שִׁמְשָׁא לְאֲעָלָא בְּשַׁבַּתָּא. אוּף הָכִי נָמֵי.}} | ||
תרגום מ[[ארמית]]: {{ציטוט|תוכן=ובשש מאות שנה לאלף השישי יפתחו שערי החכמה למעלה ומעיני החכמה למטה ויכין עצמו העולם להכנס באלף השביעי, כאדם המכין עצמו ביום שישי בצהריים לכניסת שבת, כן גם בזה.}} | תרגום מ[[ארמית]]: {{ציטוט|תוכן=ובשש מאות שנה לאלף השישי יפתחו שערי החכמה למעלה ומעיני החכמה למטה ויכין עצמו העולם להכנס באלף השביעי, כאדם המכין עצמו ביום שישי בצהריים לכניסת שבת, כן גם בזה.}} |
גרסה מ־21:12, 9 באוקטובר 2020
טכנולוגיה הוא כינוי לשכלולים עכשויים, העוזרים לאדם לעשות דברים מורכבים ביתר קלות. הטכנולוגיה נוצרה כדי לעזור לאדם לעבוד את ה'.
טכנולוגיה בתורה
הרבי אומר[1], שעל ידי הטכנולוגיה, מתחדשים ענינים ובאורים בתורה. שלא היו מתגלים לולא הטכנולוגיה.
לדוגמה: כיום שניתן להגיע אל הירח על ידי חללית, נתחדש דיון הלכתי האם אדם שנמצא על הירח, יכול לקיים את מנהג קידוש לבנה. דבר שבדורות הקודמים עם כל מעלתם, לא עלה רעיון של מציאות כזו בראשם.
וזהו פירוש הפסוק[2]: "הליכות עולם לו". שאמרו על זה חז"ל "אל תקרי הליכות, אלא הלכות". שהליכות ושכלולי העולם, הם גורמות עילוי בהלכות התורה.
בסוף הגלות
רבי שמעון בר יוחאי כותב בספר הזוהר[3]:
וּבְשִׁית מְאָה שְׁנִין לִשְׁתִיתָאָה יִתְפַּתְּחוּן תַּרְעֵי דְחָכְמְתָא לְעֵילָא וּמַבּוּעֵי דְחָכְמְתָא לְתַתָּא, וְיִתְתַּקַּן עַלְמָא לְאָעֳלָא בִּשְׁבִיעָאָה. כְּבַר נָשׁ דְּמִתְתַּקַּן בְּיוֹמָא שְׁתִיתָאָה מֵכִי עָרַב שִׁמְשָׁא לְאֲעָלָא בְּשַׁבַּתָּא. אוּף הָכִי נָמֵי.
תרגום מארמית:
ובשש מאות שנה לאלף השישי יפתחו שערי החכמה למעלה ומעיני החכמה למטה ויכין עצמו העולם להכנס באלף השביעי, כאדם המכין עצמו ביום שישי בצהריים לכניסת שבת, כן גם בזה.
הסבר: החל מהאלף השישי לבריאת העולם, יפתחו מעיינות החכמה וירדו לעולם. וזאת בשביל להכין את העולם לחכמה הגדולה שתתגלה בימות המשיח - התורה חדשה מאתי תצא - כמו אדם שמכין עצמו לקראת שבת.
יחס הרבי
בשונה מתנועות אחרות, הרבי לא שלל לגמרי את השימוש במוצרי הטכנולוגיה, ועודד את שימושם לקדושה והפצת המעיינות. הרבי המשיל את הטכנווגיה לזהב, שאפשר להשתמש בו לטוב או להיפך, כמו בני ישראל במדבר שפעם אחת השתמשו בו לעשיית עגל הזהב - עבודה זרה; ולאחר כך חזרו והעלו את הזהב לקדושה, כשבנו ממנו את המשכן[4].
החל משנת תשמ"ט, התקיימו ב770 כינוס ילדים בחג החנוכה, בשידור לוויני לכל העולם - שבאותה תקופה היה משכלולי הטכנולוגיה החדשניים. שידור זה כונה בשם סאטעלייט.
במאורע הסאטעלייט בשנת תשנ"ב, אמר הרבי שכל הטכנולוגיה נוצרה בשביל להוסיף בכבוד ה':[5]: "כיון ש"כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא בראו אלא לכבודו"[6], מובן, שכן הוא גם בנוגע לכל התגליות המדעיות שנתחדשו ומתגלים בשנים האחרונות, שתכליתם ומטרתם להוסיף בכבודו של הקב"ה, על ידי זה שמנצלים אותם לעניני קדושה, תורה ומצוותיה."
הרבי גם הוסיף שהמעלה בטכנולוגיה, שעל ידה: "כל זה נעשה באופן של "פירסומי ניסא" בכל העולם כולו, שגם אומות העולם ראו שע"י פעולתם של בנ"י... ניתוסף ...בכל העולם כולו אור שמגלה כבודו של הקב"ה...עי"ז נעשה העולם כולו מואר באור אמיתי..."
עם זאת, הרבי שלל לגמרי שימוש בחב"ד של טכנולוגיות שאי אפשר לנצלם לקדושה. כמו לדוגמא החזקת טלוויזיה בבית.
טכנולוגיות שונות
טלוויזיה
ערך מורחב – טלוויזיה |
טלוויזיה היא טכנולוגיה לשידור וקליטה של תמונות וצלילים. בלשון העם מכונה גם מקלט טלוויזיה כשלעצמו טלוויזיה.
הרבי אומר, שהטלוויזיה הינה פרצה גדולה שאין כמוה, כיון שעד עתה הכומר היה בכנסייה והיהודי בבית, ואילו עתה על ידי הטלויזיה מכניסים את הכומר הביתה רחמנא ליצלן!
גם כאשר לא משתמשים במכשיר כלל, דעת הרבי היא שאין להחזיק מכשיר זה כלל.
אינטרנט
ערך מורחב – אינטרנט |
האינטרנט היא רשת מחשבים עולמית, המחברת רשתות מחשבים רבות ושונות, ומקשרת בין מיליארדי מחשבים בכל העולם. ההיקף, כמות המידע העצומה האגורה בה באמצעות דפי אינטרנט ואתרי אינטרנט, והמסחר הרב שמתרחש הודות לה - הפכו את האינטרנט בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 לגורם רב משמעות ולזירת ההתפתחות הכלכלית והתרבותית.
כמובן שגם המעלות והחסרונות שבקרבה לטוב ולרע, מתווספות ומכפילות על עצמם על ידי האינטרנט, לטוב ולרע, מה שמעלה את חשיבות האינטרנט כאשר משתמשים בו לטובה, אך גורם לו להיות אסון בקנה מידה גדול כשמשתמשים בו לרעה.
הערות שוליים
- ↑ שיחת ליל ו דחול המועד סוכות תשנ"ב
- ↑ חבקוק ג ו
- ↑ זהר חלק א קי"ז א
- ↑ ספר השיחות תשמ"ח כרך ב עמוד 593
- ↑ השיחה בגרסת טקסט
- ↑ אבות סוף פרק ו