משתמש:חסיד של הרבי/קיצוץ לפיצול: הבדלים בין גרסאות בדף
(←קיצוץ) |
(עד כאן לע"ע) |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==בתי כנסת וקהילות חב"ד בתקופת הפיצול== | ==בתי כנסת וקהילות חב"ד בתקופת הפיצול== | ||
===מקור=== | ===מקור=== | ||
===קיצוץ=== | ===קיצוץ=== | ||
[[קובץ:ביהכ חבד דאקשיץ.png|שמאל|ממוזער|250px|בית כנסת חב"ד המרכזי ב[[דוקשיץ]] בו התקיימו מניין ל[[חב"ד ליאדי|חסידי ליאדי]] ולחסידי ליובאוויטש]] | |||
[[קובץ:תומכי תמימים ווארשא.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מבנה ישיבת [[תומכי תמימים וורשה]]]] | |||
[[קובץ:בית הכנסת צמח צדק בירושלים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[בית הכנסת צמח צדק (ירושלים)|בית הכנסת צמח צדק]] ב[[ירושלים]] שהשתייך לחסידי ליובאוויטש]] | |||
[[קובץ:אוהל יצחק.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תלמידי ישיבת [[תורת אמת (ירושלים)|תורת אמת]] לומדים ב[[בית הכנסת אהל יצחק (ירושלים)|בית הכנסת אהל יצחק]] ב[[ירושלים]], בית הכנסת שהשתייך בעבר ל[[חב"ד קאפוסט|חסידי קאפוסט]]]] | |||
אין בידינו מידע מקיף על כל קהילות חב"ד באותם ימים, אולם מתיאורים שונים ניתן ללמוד על השתייכותם חלק מהקהילות החב"דיות לחצרות הפיצול. | אין בידינו מידע מקיף על כל קהילות חב"ד באותם ימים, אולם מתיאורים שונים ניתן ללמוד על השתייכותם חלק מהקהילות החב"דיות לחצרות הפיצול. | ||
על קהילת חב"ד ב[[קראוטה]] ידוע שהשתייכה, רובה ככולה, לחצר קאפוסט, בעקבות אחד מגדולי חסידי הצמח צדק - ר' בער - שאחרי הסתלקותו התקשר למהרי"ל מקאפוסט ועודד את בני הקהילה להתקשר אליו{{הערה|על פי היכל הבעש"ט חלק ט"ז עמ' 176}}. ב[[מוהילוב]] רוב חסידי חב"ד השתייכו לקאפוסט, וכשהיה המהרי"ל מבקר בעיר היה נוחל כבוד רב, אך היתה שם גם קהילת ליובאוויטש קטנה{{הערה|שם=חסיד|היכל הבעש"ט חלק ט"ז עמ' 166}}. עוד קהילות שהשתייכו ברובם לקאפוסט היו [[לחוביץ]], [[רודניא]] (על אף שהייתה סמוכה מאוד ל[[ליובאוויטש]]) ו[[פולוצק]] - בה רב העיר נאלץ לעזוב אותה בגלל השתייכותו לליובאוויטש{{הערה|שם=י"ז}}. שנים מאוחר יותר, שלח [[אדמו"ר הריי"צ]] את הרב [[שלמה חיים קסלמן]] כמשפיע לפולוצק, לאחר עזיבתו של משפיע קודם שלא הסתדר עם חסידי קאפוסט בעיר, באמרו: {{ציטוטון|חסיד פלוני אינו מצליח להסתדר עם חסידי קאפוסט, אבל אתה הרי טיפוס אוהב שלום ובוודאי תוכל להסתדר איתם}}{{הערה|נוסח אחר (מפי זכרונו של ר' [[יהושע מונדשיין]]): {{ציטוטון|אתה נח לבריות, ואתה תסדר איתם}} {{מקור}}}}{{הערה|המשפיע ר' שלמה חיים קסלמן, עמ' 29.}}. ב[[ליאזנא]] השתייך רב העיירה, הרב [[אהרן לוין]], לחצר קאפוסט{{מקור}}. | |||
בעיר [[סטרדוב]] שבפלך [[צ'רניגוב]] ב[[אוקראינה]] חיבבו מאוד את המהרי"ל מקאוסט, ועוד בימי אביו ביקשו שיגיע לבקרם מבני הצמח צדק דוקא הוא{{הערה|שם=היכל|}}, ואכן ביקר בה פעמים רבות{{הערה|ספר 'כחה של סנגוריה' עמ' 73.}}. לאחר הסתלקות הצמח צדק קיבלו רוב חסידי העיר את נשיאותו והשתייכו לקאפוסט, וחלק קטן מהעיר השתייכו לליאדי ולליובאוויטש; אך אחר הסתלקות המהרי"ל, ב[[חודש חשון]] [[תרכ"ז]], חזרו רוב החסידים לחסידות ליובאוויטש וקבלו על עצמם את הנהגתו של אדמו"ר המהר"ש{{הערה|כוחה של סניגוריה, עמ' 141 ו-142.}}. | |||
בעיירה גרייבה שבבמחוז קורלאנד ב[[לטביה]], הקים החסיד ר' רפאל יאווער (סבו של [[אברהם יצחק קוק|הרב קוק]]) שטיבל שהשתייך לקאפוסט, בו היה מבקר ר' [[יחזקאל יאנווער]] - החוזר של רבי [[שלמה זלמן שניאורסון]] בעל ה"מגן אבות" - להתוועד ולחזור חסידות על דרך קאפוסט{{הערה|שם=י"ז}}. | |||
קהילת חב"ד ב[[ורשה]] שב[[פולין]] התייסדה על ידי חסידי ליובאוויטש, ומאוחר יותר הקימו בה [[תומכי תמימים ורשה|ישיבת תומכי תמימים]]{{מקור}}. בעיירה ברז'ניגובאטה, מ[[המושבות היהודיות בפלך חרסון|המושבות שבפלך חרסון]], רובם ככולם היו חסידי ליובאוויטש, ורק מקצתם חסידי קאפוסט{{הערה|יראת ה' אוצרו, עמ' 22}}. | |||
ב[[דוקשיץ]] היו כמה מניינים בבית הכנסת החב"די, שהשתייכו לליובאוויטש ולליאדי{{הערה|1=ניסן גורדון, [http://www.shturem.net/index.php?section=artdays&id=3041 זכרונות מלאי געגועים מה"חב"דניצע של דוקשיץ"] {{שטורעם}}}}. גם ב[[ריגה]] שב[[לטביה]] היו כמה מניינים בבית הכנסת החב"די, לחסידי ליובאוויטש, לחסידי קאפוסט ומניין משותף. קהילת קאפוסט היתה הגדולה בעיר{{הערה|[[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]] גליון 899 עמ' 74.}}. מניין נוסף לחסידי ליובאוויטש בעיר ייסד הגביר ר' [[ישעיה ברלין]] כשעבר לעיר{{הערה|ליובאוויץ' ומלחמותיה (עבודת גמר של איליא לוריא) פרק 1.3 – על פי מסמכים שבארכיון}}. ב[[דווינסק]] שב[[לטביה]] הייתה קהילה חב"דית גדולה ומגוונת, שרובה נמנו על חסידיהם של אדמו"רי [[חב"ד קאפוסט|קאפוסט]]{{הערה|ראה ספר [[מגדל עוז]] עמ' פ"ט, וכן [[ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ)|ספר השיחות]] [[תש"ה]] עמ' 29}}. אחד מבני העיר סיפר כי בבית הכנסת החב"די היו עשרות מניינים - רובם השתייכו לקאפוסט, חלקם לליובאוויטש, וחלקם קיבלו משני הענפים{{הערה|[[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]] גליון 918 עמ' 38.}}{{הערה|שם=י"ז|ראה קובץ [[היכל הבעש"ט]] חלק י"ז עמ' 140 - 142}}. אחד הרבנים החב"דיים הבולטים בעיר הוא הרב [[יוסף רוז'ין]] (הרוגצ'ובי), שהיה [[חב"ד קאפוסט|חסיד קאפוסט]] אך גם מקושר לרבותינו נשיאנו בליובאוויטש. | |||
ב[[ירושלים]] השתייך בית כנסת החב"די [[בית הכנסת אהל יצחק (ירושלים)|אהל יצחק]] בשכונת מאה שערים לקאפוסט, ו[[בית כנסת צמח צדק (ירושלים)|בית הכנסת צמח צדק]] לליובאוויטש{{מקור}}. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה מ־14:55, 5 באוקטובר 2020
פה נראה איך ניתן לקצר פסקאות.
בתי כנסת וקהילות חב"ד בתקופת הפיצול
מקור
קיצוץ
אין בידינו מידע מקיף על כל קהילות חב"ד באותם ימים, אולם מתיאורים שונים ניתן ללמוד על השתייכותם חלק מהקהילות החב"דיות לחצרות הפיצול.
על קהילת חב"ד בקראוטה ידוע שהשתייכה, רובה ככולה, לחצר קאפוסט, בעקבות אחד מגדולי חסידי הצמח צדק - ר' בער - שאחרי הסתלקותו התקשר למהרי"ל מקאפוסט ועודד את בני הקהילה להתקשר אליו[1]. במוהילוב רוב חסידי חב"ד השתייכו לקאפוסט, וכשהיה המהרי"ל מבקר בעיר היה נוחל כבוד רב, אך היתה שם גם קהילת ליובאוויטש קטנה[2]. עוד קהילות שהשתייכו ברובם לקאפוסט היו לחוביץ, רודניא (על אף שהייתה סמוכה מאוד לליובאוויטש) ופולוצק - בה רב העיר נאלץ לעזוב אותה בגלל השתייכותו לליובאוויטש[3]. שנים מאוחר יותר, שלח אדמו"ר הריי"צ את הרב שלמה חיים קסלמן כמשפיע לפולוצק, לאחר עזיבתו של משפיע קודם שלא הסתדר עם חסידי קאפוסט בעיר, באמרו: "חסיד פלוני אינו מצליח להסתדר עם חסידי קאפוסט, אבל אתה הרי טיפוס אוהב שלום ובוודאי תוכל להסתדר איתם"[4][5]. בליאזנא השתייך רב העיירה, הרב אהרן לוין, לחצר קאפוסט[דרוש מקור].
בעיר סטרדוב שבפלך צ'רניגוב באוקראינה חיבבו מאוד את המהרי"ל מקאוסט, ועוד בימי אביו ביקשו שיגיע לבקרם מבני הצמח צדק דוקא הוא[6], ואכן ביקר בה פעמים רבות[7]. לאחר הסתלקות הצמח צדק קיבלו רוב חסידי העיר את נשיאותו והשתייכו לקאפוסט, וחלק קטן מהעיר השתייכו לליאדי ולליובאוויטש; אך אחר הסתלקות המהרי"ל, בחודש חשון תרכ"ז, חזרו רוב החסידים לחסידות ליובאוויטש וקבלו על עצמם את הנהגתו של אדמו"ר המהר"ש[8].
בעיירה גרייבה שבבמחוז קורלאנד בלטביה, הקים החסיד ר' רפאל יאווער (סבו של הרב קוק) שטיבל שהשתייך לקאפוסט, בו היה מבקר ר' יחזקאל יאנווער - החוזר של רבי שלמה זלמן שניאורסון בעל ה"מגן אבות" - להתוועד ולחזור חסידות על דרך קאפוסט[3].
קהילת חב"ד בורשה שבפולין התייסדה על ידי חסידי ליובאוויטש, ומאוחר יותר הקימו בה ישיבת תומכי תמימים[דרוש מקור]. בעיירה ברז'ניגובאטה, מהמושבות שבפלך חרסון, רובם ככולם היו חסידי ליובאוויטש, ורק מקצתם חסידי קאפוסט[9].
בדוקשיץ היו כמה מניינים בבית הכנסת החב"די, שהשתייכו לליובאוויטש ולליאדי[10]. גם בריגה שבלטביה היו כמה מניינים בבית הכנסת החב"די, לחסידי ליובאוויטש, לחסידי קאפוסט ומניין משותף. קהילת קאפוסט היתה הגדולה בעיר[11]. מניין נוסף לחסידי ליובאוויטש בעיר ייסד הגביר ר' ישעיה ברלין כשעבר לעיר[12]. בדווינסק שבלטביה הייתה קהילה חב"דית גדולה ומגוונת, שרובה נמנו על חסידיהם של אדמו"רי קאפוסט[13]. אחד מבני העיר סיפר כי בבית הכנסת החב"די היו עשרות מניינים - רובם השתייכו לקאפוסט, חלקם לליובאוויטש, וחלקם קיבלו משני הענפים[14][3]. אחד הרבנים החב"דיים הבולטים בעיר הוא הרב יוסף רוז'ין (הרוגצ'ובי), שהיה חסיד קאפוסט אך גם מקושר לרבותינו נשיאנו בליובאוויטש.
בירושלים השתייך בית כנסת החב"די אהל יצחק בשכונת מאה שערים לקאפוסט, ובית הכנסת צמח צדק לליובאוויטש[דרוש מקור].
הערות שוליים
- ↑ על פי היכל הבעש"ט חלק ט"ז עמ' 176
- ↑ היכל הבעש"ט חלק ט"ז עמ' 166
- ↑ 3.0 3.1 3.2 ראה קובץ היכל הבעש"ט חלק י"ז עמ' 140 - 142
- ↑ נוסח אחר (מפי זכרונו של ר' יהושע מונדשיין): "אתה נח לבריות, ואתה תסדר איתם" [דרוש מקור]
- ↑ המשפיע ר' שלמה חיים קסלמן, עמ' 29.
- ↑ שגיאת ציטוט: תג
<ref>
לא תקין; לא נכתב טקסט עבור הערות השוליים בשםהיכל
- ↑ ספר 'כחה של סנגוריה' עמ' 73.
- ↑ כוחה של סניגוריה, עמ' 141 ו-142.
- ↑ יראת ה' אוצרו, עמ' 22
- ↑ ניסן גורדון, זכרונות מלאי געגועים מה"חב"דניצע של דוקשיץ"
- ↑ כפר חב"ד גליון 899 עמ' 74.
- ↑ ליובאוויץ' ומלחמותיה (עבודת גמר של איליא לוריא) פרק 1.3 – על פי מסמכים שבארכיון
- ↑ ראה ספר מגדל עוז עמ' פ"ט, וכן ספר השיחות תש"ה עמ' 29
- ↑ כפר חב"ד גליון 918 עמ' 38.