עולם שנה נפש: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''עולם שנה נפש''' | '''עולם שנה נפש'''{{הערה|מופיע בספר יצירה בכ"מ.}} (ר"ת: '''עש"ן'''{{הערה|פרדס שי"ב (הנתיבות) פ"ה נתיב כ"ג; ראה בהקדמת הראב"ד לס"י (ב, ג).}}) הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם. | ||
כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא ה[[משכן]], שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש. | כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא ה[[משכן]], שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש. |
גרסה מ־14:45, 25 במרץ 2020
עולם שנה נפש[1] (ר"ת: עש"ן[2]) הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם.
כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא המשכן, שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש.
נאמר "והר סיני עש"ן כולו", ועש"ן הוא מרמז בראשי תיבות על עולם שנה נפש, שכל דרגות אלו היו בכלל ביטול אליו. וזהו דווקא בהר סיני, מה שאין כן בהרים גבנונים שהם בחינת "לתאוה יבקש נפרד".