משה קורדובירו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 2,730 בתים ,  25 בפברואר 2020
הגהה, הרחבה
מ (שלום העביר את הדף משה קורדבירו ל־משה קורדובירו תוך דריסת הפניה)
(הגהה, הרחבה)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הרמק.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של הרמ"ק ב[[צפת]]]]
[[קובץ:הרמק.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של הרמ"ק ב[[צפת]]]]
רבי '''משה קורדובירו''', מחשובי ה[[תורת הקבלה|מקובל]]ים, חיבר מספר ספרי קבלה, היה רבו של [[האר"י הקדוש]] התגורר בצפת.
רבי '''משה קורדובירו''' (ה'רפ"ב - [[כ"ג בתמוז]] ה'ש"ל), היה [[תורת הקבלה|מקובל]] [[צפת|צפתי]], מחשובי המקובלים בכל הדורות. חיבר מספר ספרי קבלה, בראשם ספרו המרכזי "[[פרדס רימונים]]". בין תלמידיו היו [[האר"י הקדוש]], רבי [[חיים ויטאל]], רבי [[מנחם עזריה מפאנו]] ועוד.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
הרמ"ק נולד בשנת רפ"ב (1522). מקום לידתו אינו ידוע, אך שם משפחתו מעיד על כך שמוצא משפחתו מהעיר קורדובה ב[[ספרד]]. הוא גדל וגר ב[[צפת]], למד [[תלמוד]] ו[[הלכה]] אצל רבי [[יוסף קארו]] והוסמך לדיינות על ידי רבי יעקב בירב. התחתן עם אחותו של רבי שלמה אלקבץ ובגיל עשרים החל בלימוד [[קבלה]] אצל גיסו. לאחר מספר שנים החל לשמש כ[[ראש ישיבה]] בצפת. בין תלמידיו נמנו רבי [[חיים ויטאל]], לימים עורך כתבי [[האר"י]], ורבי אליהו די וידאש, מחבר הספר ראשית חכמה.  
הרמ"ק נולד בשנת ה'רפ"ב. מקום לידתו אינו ידוע, אך שם משפחתו מעיד על כך שמוצא משפחתו מהעיר קורדובה ב[[ספרד]]. הוא גדל וגר ב[[צפת]], למד [[תלמוד]] ו[[הלכה]] אצל רבי [[יוסף קארו]] והוסמך לדיינות על ידי רבי [[יעקב בירב]]. התחתן עם אחותו של רבי [[שלמה אלקבץ]], ובגיל עשרים החל בלימוד [[קבלה]] אצל גיסו. לאחר מספר שנים החל לשמש כ[[ראש ישיבה]] בצפת.


עם הגעתו של [[האר"י]] לצפת הפך הרמ"ק לרבו במשך תקופה קצרה עד לפטירתו של הרמ"ק בכ"ג תמוז ה'ש"ל ([[1570]]). עם פטירתו נחשב [[האר"י]] ליורשו הרוחני וממשיך דרכו
בין תלמידיו נמנו רבי [[חיים ויטאל]], לימים עורך כתבי האר"י, ורבי אליהו די וידאש, מחבר הספר ראשית חכמה. עם הגעתו של [[האר"י]] לצפת הפך הרמ"ק לרבו במשך תקופה קצרה, עד לפטירתו.


כאשר הספיד אותו [[האריז"ל]] אמר עליו את הפסוק: "כי יהיה באיש חטא משפט מוות....ותלית אותו על העץ" אין מיתה בלא חטא, אם כן כיצד יתכן שרבי משה הסתלק? אלא יש לתלות את סיבת מיתתו בעוון [[עץ הדעת]] של[[אדם הראשון]] שבגללו באה מתה לעולם וזהו:"ותלית אותו על העץ".{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4627&hilite=2c99718c-fe77-4aca-b047-8d8cf87dd6a5&st=%D7%A8%D7%9E%22%D7%A7&pgnum=145 שיחות קודש [[תשמ"א]] חלק ב']}}
הרמ"ק נפטר ב[[כ"ג תמוז]] ה'ש. בהלווייתו ראה האר"י שני עמודי אור המלווים את מיטתו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24962&st=&pgnum=4&hilite= הקדמה לפלח הרמון] לרמ"ע מפאנו. הובא בשיחת י' שבט תשכ"ג.}}. כאשר הספיד אותו האר"י, דרש את הפסוק: "כי יהיה באיש חטא משפט מוות... ותלית אותו על עץ", והסביר: אין מיתה בלא חטא, אם כן כאשר רואים שמסתלק צדיק ללא חטאים וחסרה סיבה למיתתו ("'''חטא''' משפט מוות", במובן של "חסרון") - יש לתלות את סיבת מיתתו ב[[חטא עץ הדעת]] של [[אדם הראשון]] שבגללו באה מיתה לעולם, וזהו: "ותלית אותו על העץ"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4627&hilite=2c99718c-fe77-4aca-b047-8d8cf87dd6a5&st=%D7%A8%D7%9E%22%D7%A7&pgnum=145 שיחת ש"פ בא תשמ"א]; ובאריכות - [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&st=&pgnum=148&hilite= לקוטי שיחות חלק כ"ד שיחת תצא א'].}}.


רבי משה היה זה שתיקן את התקנה של אמירת מזמורי לכו נרננה.{{הערה|1=סידור הגאונים והמקובלים כרך ד' עמ' נז, בשם ה[[יעב"ץ]]. מובא ב[[שיחות קודש]] שם.}}
עם פטירתו נחשב האר"י ליורשו הרוחני וממשיך דרכו.


==קבלת הרמ"ק==
הרמ"ק היה זה שתיקן את התקנה של אמירת מזמורי לכו נרננה ב[[קבלת שבת]]{{הערה|1=סידור הגאונים והמקובלים כרך ד' עמ' נז, בשם ה[[יעב"ץ]]. מובא בשיחות קודש שם.}}.
{{להשלים}}
[[הבעל שם טוב]] כותב כי שיטתו מיוסדת על תורת הרמ"ק{{הערת שוליים|מכתבי [[הגניזה החרסונית]], מכתב קנ"ו.}}:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=באנו בהמכתב הזה להסר מעלינו ומעל כל אנ"ש השטנה אשר ה[[מנגדים]] המחבלים מחבלי כרם בית ישראל רוצים לשום עלינו על לא דבר, ר"ד{{הערת שוליים|אולי צריך להיות"ל - רחמנא ליצלן}}, השיטה שה[[אין סוף ברוך הוא]] הוא [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין|מסבב]] ובתוך, ולית אתר פנוי מיניה ואפילו בדברים הנמוכים, זהו שיטת קבלת הרמ"ק זלה"ה, ועליו בניתי ויסדתי גם שיטתינו האמיתית}}
==קבלת הרמ"ק בחסידות==
על אף חשיבותה של קבלת הרמ"ק והשפעתה הגדולה על הקבלה עד היום, השיטה העיקרית יותר היא קבלת האריז"ל. רבי חיים ויטאל העיד כי אחר פטירת רבותיו, הרמ"ק והאריז"ל, התגלה אליו הרמ"ק וגילה לו שלמרות ששתי השיטות בקבלה הן אמת, בכל זאת "דרכי הוא על פי הפשט למתחילים בחכמת הקבלה, ודרך רבך [האריז"ל] היא פנימית ועיקרית, וגם אני עתה למעלה איני לומד אלא בדרך רבך"{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9554&st=&pgnum=37&hilite= שבחי ר' חיים ויטאל, ע' לט].}}. ב[[תורת החסידות]] הוסבר שההבדל בין השיטות הוא "שקבלת הרמ"ק היא בספירות ד[[עולם התוהו|תהו]] (בעניני תהו ב[[עולם התיקון|תיקון]] גופא), ואילו קבלת האריז"ל היא בתיקון"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/21/23/235.htm שיחת י"ט כסלו תשח"י], ובהנסמן בהערה שם. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4627&st=&pgnum=790&hilite= שיחת ש"פ שמיני תשמ"א].}}; גם קבלת הרמ"ק היא אמת, אבל קבלת האריז"ל היא אמת לאמיתו{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4590&st=&pgnum=214&hilite= שיחת י' שבט תשכ"ג]. וראה גם [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/13/26/260.htm שיחת ש"פ בשלח תשט"ו].}}, ובכל מקום שנחלקו המקובלים ההכרעה היא כשיטתו{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/13/4414.htm אגרות קודש חלק י"ג, אגרת ד'תיד].}}.


הרבי מבאר, כי היות וכל ענין הצמצום יסודו רק בקבלת האר"י הק', נמצא כי בקבלת הרמ"ק אין כלל נתינת מקום לצמצום ופשוט כי מציאותו יתברך נמצא אפילו בדברים הנמוכים, ולכן הזכיר אדמו"ר הזקן את קבלת הרמ"ק{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/19/7109 באגרת קודש]}}.
[[הבעל שם טוב]] כותב כי שיטתו מיוסדת על תורת הרמ"ק{{הערת שוליים|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49984&st=&pgnum=484&hilite= מכתבי הגניזה החרסונית, מכתב קנ"ו].}}:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=באנו בהמכתב הזה להסר מעלינו ומעל כל אנ"ש השטנה אשר ה[[מנגדים]] המחבלים מחבלי כרם בית ישראל רוצים לשום עלינו על לא דבר, ר"ד{{הערת שוליים|אולי צריך להיות: ר"ל - רחמנא ליצלן.}}, השיטה שה[[אין סוף ברוך הוא]] הוא [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין|מסבב]] ובתוך, ולית אתר פנוי מיניה ואפילו בדברים הנמוכים, זהו שיטת קבלת הרמ"ק זלה"ה, ועליו בניתי ויסדתי גם שיטתינו האמיתית}}
 
הרבי מבאר, כי היות וכל ענין ה[[צמצום]] יסודו רק בקבלת האר"י, נמצא כי בקבלת הרמ"ק אין כלל נתינת מקום לצמצום ופשוט כי מציאותו יתברך נמצא אפילו בדברים הנמוכים, ולכן הזכיר הבעש"ט את קבלת הרמ"ק{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/19/7109.htm אגרות קודש חלק י"ט, אגרת ז'קט].}}.


==מתלמידיו==
==מתלמידיו==
* רבי מרדכי דאטו - משורר ומקובל איטלקי.
* רבי מרדכי דאטו - משורר ומקובל איטלקי.
* רבי אליהו די וידאש - ממקובלי צפת, מחבר הספר "ראשית חכמה".
* רבי [[אליהו די וידאש]] - ממקובלי צפת, מחבר הספר "ראשית חכמה"
* הרמ"ע מפאנו הוא מנחם עזריה מפאנו, בעל ספר "פלח הרמון"
* רבי [[מנחם עזריה מפאנו]], בעל ספר "פלח הרמון" (קיצור על ספרו של הרמ"ק "פרדס רימונים"), ועוד
* רבי משה מרומי, בעל ספר "שערי גן עדן"
* רבי משה מרומי, בעל ספר "שערי גן עדן"