שושבינא דמלכא: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "הקדוש ברוך הוא " ב־"הקדוש ברוך הוא ") תגית: עריכה ממכשיר נייד |
(Cat-a-lot: העתיק מקטגוריה:מושגים בתורת החסידות לקטגוריה:ערכים בחסידות) |
||
שורה 14: | שורה 14: | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]] | [[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]] | ||
[[קטגוריה:ערכים בחסידות]] |
גרסה מ־17:33, 25 בינואר 2017
שושבינא דמלכא הינו כינויו של משה רבינו בספרי הקבלה.
מקור הביטוי הוא בספר הזוהר[1], שם מתואר משה כשושבין המוליך את החתן לחופה, ואהרון הכהן כשושבין המוליך את הכלה.
ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין בני ישראל והקב"ה, שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של הקדוש ברוך הוא ובני ישראל, ישנו את סוג הצדיקים המוליכים את הקב"ה לעולם הגשמי, וישנו את סוג הצדיקים שתפקידם הוא לרומם את בני ישראל, ולהעלות אותם אל ה'חתן' - הקדוש ברוך הוא.
משה, נקרא בשם 'שושבינא דמלכא' שפירושו הוא 'שושבין המלך'[2], היות שתפקידו הוא להוריד את הקב"ה מלמעלה למטה, דבר שהתבטא גם בכך שהוא הוריד את התורה מלמעלה למטה במעמד הר סיני.
ביטוי זה מבואר רבות בתורת החסידות, ובפרט במאמרים הקשורים עם מתן תורה וחג השבועות.
ראו גם
הערות שוליים
- ↑ זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.
- ↑ להרחבה, ראו לקוטי תורה במדבר, דף ב עמוד ד.