משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 71: שורה 71:
====הגלוי לנשמות ישראל====
====הגלוי לנשמות ישראל====
{{להשלים|נשמות ישראל יתעלו בעצמות הרחבה - זה היום סו.}}
{{להשלים|נשמות ישראל יתעלו בעצמות הרחבה - זה היום סו.}}
הגילוי בזמן התחייה יהיה לכל עם ישראל בשווה ולא יהיו בו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד.}} בניגוד לגילוי בגן עדן המאיר לפי דרגת עבודת הנשמות, ועבודת הנשמות שם היא בעליה מדרגה לדרגה כדוגמת עבודתם כנשמות בגופים בעולם הזה.{{הערה|ברכות ס"ד, א. ("אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא שנאמר(תהילים פד, ח): ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון") ובניגוד אפילו לגילוי שיהיה בימות המשיח, אם כי לא יהיו בתקופה זו חילוקי מדרגות כבגן עדן (לפי שיאיר אור ה[[סובב כל עלמין]]) עדיין יהיו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}}
הגילוי בזמן התחייה יהיה לכל עם ישראל בשווה ולא יהיו בו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד.}} בניגוד לגילוי בגן עדן המאיר לפי דרגת עבודת הנשמות, ועבודת הנשמות שם היא בעליה מדרגה לדרגה כדוגמת עבודתם כנשמות בגופים בעולם הזה.{{הערה|ברכות ס"ד, א. ("אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. שנאמר(תהילים פד, ח): ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון") (בקשר לשמו עולם הבא ראה במאמר ד"ה להבין תשמ"ו הערה 11).}} ובניגוד אפילו לגילוי שיהיה בימות המשיח, אם כי לא יהיו בתקופה זו חילוקי מדרגות כבגן עדן (לפי שיאיר אור ה[[סובב כל עלמין]]) עדיין יהיו עליות מדרגה לדרגה.{{הערה|להבין תשמ"ו.}}


יסוד העניין הוא במאמר חז"ל{{הערה|משנה סנהדרין פרק י, א}}: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". כלומר, בעוד שהכניסה לגן עדן מותנית בדרגת הנשמה ובמצבה, העולם הבא (שבנידון דידן הוא זמן התחייה{{הערה|פירוש רבנו עובדיה מברטנורא (רע"ב) לסנהדרין שם. מדרש שמואל על מסכת אבות בתחלתו.}}) אינו מבוסס על כך, יוצאים מהכלל הם אלו האנשים הספורים שאמרו עליהם שאין להם חלק. ומחילוק זה נגזר החילוק האחר, שהגילוי בגן עדן תלוי בדרגת הנשמה בשונה מהגילוי בעולם הבא. אולם על יסוד מאמר חז"ל זה גופא מבואר{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק ב עמוד סוף עמוד א'קיב.}}, שאף שבכללות הגילוי בזמן התחייה הוא גילוי באופן שווה לכל העם, עם זאת בפרטיות עדיין קיימים חילוקים בגילוי שאינו דומה הגילוי שיאיר ל[[משה רבנו]] לגילויים ל[[תנאים]] וכדומה. ומדויק גם כן במאמר חז"ל האמור שלכל ישראל יש את ה"חלק" שלו שיאיר אליו בזמן התחייה, עם זאת גם בחילוקי המדרגות בזמן התחייה  שונים הם מגן עדן, בגן עדן ישנו חילוק באופן הגילוי בנשמה אחת, שבדרגות הגבוהות שבה מאיר האור יותר ובדרגה הנמוכה מאיר פחות, בזמן התחייה יאיר בדרגה הנמוכה ביותר בנשמה כבדרגה העליונה ממש.
יסוד העניין הוא במאמר חז"ל{{הערה|משנה סנהדרין פרק י, א}}: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא". כלומר, בעוד שהכניסה לגן עדן מותנית בדרגת הנשמה ובמצבה, העולם הבא (שבנידון דידן הוא זמן התחייה{{הערה|פירוש רבנו עובדיה מברטנורא (רע"ב) לסנהדרין שם. מדרש שמואל על מסכת אבות בתחלתו.}}) אינו מבוסס על כך, יוצאים מהכלל הם אלו האנשים הספורים שאמרו עליהם שאין להם חלק. ומחילוק זה נגזר החילוק האחר, שהגילוי בגן עדן תלוי בדרגת הנשמה בשונה מהגילוי בעולם הבא. אולם על יסוד מאמר חז"ל זה גופא מבואר{{הערה|ראה המשך תער"ב חלק ב עמוד סוף עמוד א'קיב.}}, שאף שבכללות הגילוי בזמן התחייה הוא גילוי באופן שווה לכל העם, עם זאת בפרטיות עדיין קיימים חילוקים בגילוי שאינו דומה הגילוי שיאיר ל[[משה רבנו]] לגילויים ל[[תנאים]] וכדומה. ומדויק גם כן במאמר חז"ל האמור שלכל ישראל יש את ה"חלק" שלו שיאיר אליו בזמן התחייה, עם זאת גם בחילוקי המדרגות בזמן התחייה  שונים הם מגן עדן, בגן עדן ישנו חילוק באופן הגילוי בנשמה אחת, שבדרגות הגבוהות שבה מאיר האור יותר ובדרגה הנמוכה מאיר פחות, בזמן התחייה יאיר בדרגה הנמוכה ביותר בנשמה כבדרגה העליונה ממש.
5,403

עריכות