משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 55: שורה 55:
* '''תענוג הפשוט''' - כללות התענוג שיתגלה לעתיד הוא תענוג פשוט ולא מורכב משום שתענוג שבא בהרכבה בעניין אחר כתענוג המתגלה ב[[חכמה]] או [[בינה]] או בכח ה[[ראיה]] הוא תענוג מצומצם והוא הארה בלבד אמנם לעתיד יתגלה התענוג בעצמו כמו שהוא בלתי מורכב. אולם בזה עצמו ישנם מדרגות שונות ובתחיית התמים יתגלה הדרגה הנעלית ביותר תענוג עצמי דווקא. (כדלהלן).   
* '''תענוג הפשוט''' - כללות התענוג שיתגלה לעתיד הוא תענוג פשוט ולא מורכב משום שתענוג שבא בהרכבה בעניין אחר כתענוג המתגלה ב[[חכמה]] או [[בינה]] או בכח ה[[ראיה]] הוא תענוג מצומצם והוא הארה בלבד אמנם לעתיד יתגלה התענוג בעצמו כמו שהוא בלתי מורכב. אולם בזה עצמו ישנם מדרגות שונות ובתחיית התמים יתגלה הדרגה הנעלית ביותר תענוג עצמי דווקא. (כדלהלן).   
:* '''תענוג עצמי''' - בדרגת התענוג עצמו ישנם ב' מדרגות תענוג שבא באופן מורגש ותענוג הבלתי מורגש{{הבהרה|ס"ו צח ואילך}} ושניהם יתגלו לעתיד. תענוג המורגש יתגלה בביאת המשיח (בתקופה הא'), אולם תענוג הבלתי מורגש יתגלה בזמן התחייה דווקא. וסיבת החילוק ביניהם הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה התענוג כפי שהוא בעצמותו - "תענוג עצמי" - שאינו בא במורגש. (ואילו בימות המשיח יתגלה דרגה נמוכה יותר - תענוג הנעלם).{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=161 אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב חלק א עמוד קט].}} החילוק בין דרגות אלו בדרגות ב[[אור אין סוף]] הוא החילוק בין דרגת האור שהייתה בגילוי קודם הצמצום לדרגה שלמעלה לגמרי מגדר אור אפילו מעצם האור{{הערה|ראה בגרות הרבי מוהרש"ב שם שהוא למעלה לגמרי מגדר העלם וגילוי.}} אלא הוא 'העלם העצמי'{{הערה|שם=והיה עקב|[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/23/index.htm מאמר והיה עקב תשכ"ז].}}  
:* '''תענוג עצמי''' - בדרגת התענוג עצמו ישנם ב' מדרגות תענוג שבא באופן מורגש ותענוג הבלתי מורגש{{הבהרה|ס"ו צח ואילך}} ושניהם יתגלו לעתיד. תענוג המורגש יתגלה בביאת המשיח (בתקופה הא'), אולם תענוג הבלתי מורגש יתגלה בזמן התחייה דווקא. וסיבת החילוק ביניהם הוא לפי שבזמן התחייה יתגלה התענוג כפי שהוא בעצמותו - "תענוג עצמי" - שאינו בא במורגש. (ואילו בימות המשיח יתגלה דרגה נמוכה יותר - תענוג הנעלם).{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=161 אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב חלק א עמוד קט].}} החילוק בין דרגות אלו בדרגות ב[[אור אין סוף]] הוא החילוק בין דרגת האור שהייתה בגילוי קודם הצמצום לדרגה שלמעלה לגמרי מגדר אור אפילו מעצם האור{{הערה|ראה בגרות הרבי מוהרש"ב שם שהוא למעלה לגמרי מגדר העלם וגילוי.}} אלא הוא 'העלם העצמי'{{הערה|שם=והיה עקב|[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/4/23/index.htm מאמר והיה עקב תשכ"ז].}}  
::על ב' אופנים אלו נמצא במדרשי חז"ל תיאורים סותרים שבמדרש אחד אמרו{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}:"עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים"ואילו במקום אחר דרשו{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" והביאור הוא על פי האמור שבימות המשיח יתגלה התענוג במורגש (בפנימיות?) וזו כוונת חז"ל בסעודה. ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הבלתי מורגש - "אין בו אכילה ושתיה.{{הערה|שם=והיה עקב}}
::על פי ביאור זה מבואר בחסידות התיווך במדרשי חז"ל הנראים סותרים, שבמדרש אחד אמרו{{הערה|בבא בתרא עה, א.}}: "עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים"ואילו במקום אחר דרשו{{הערה|ברכות יז, א.}}:"העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה" והביאור הוא על פי האמור, שבימות המשיח יתגלה התענוג במורגש (בפנימיות?) וזו כוונת חז"ל ב'סעודה'. ואילו בזמן התחייה יתגלה התענוג הבלתי מורגש - "אין בו אכילה ושתיה.{{הערה|שם=והיה עקב}}


:על זה אמרו חז"ל "כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח"{{הבהרה}}
:על זה אמרו חז"ל "כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח"{{הבהרה}}
5,403

עריכות