ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת (גדולה): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 23: שורה 23:
הרב אריה לייב קפלן העלה את ההצעה בפני [[הרבי]], באמצעות הרב [[חודקוב]], וההסכמה לא איחרה לבוא.  
הרב אריה לייב קפלן העלה את ההצעה בפני [[הרבי]], באמצעות הרב [[חודקוב]], וההסכמה לא איחרה לבוא.  


הרב [[אלתר אליהו פרידמן]] ע”ה, מראשוני המתיישבים החב”דיים בצפת, נטל על עצמו את המלאכה לנהל את הישיבה, ולאחר חודשים של הכנות וגיוס משאבים ברחבי העולם, נפתחה בקיץ ה’תשל”ז ישיבת חב”ד בצפת.  
הרב [[אלתר אליהו פרידמן]] , מראשוני המתיישבים החב”דיים בצפת, נטל על עצמו את המלאכה לנהל את הישיבה, ולאחר חודשים של הכנות וגיוס משאבים ברחבי העולם, נפתחה בקיץ ה’תשל”ז ישיבת חב”ד בצפת.  


הצוות הרוחני כלל אז שני אברכים צעירים, הרב [[יוסף יצחק ווילשאנסקי]] - כיום ראש הישיבה והרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]] - כיום אחד מראשי הישיבה ר”מ ומשגיח ראשי.
הצוות הרוחני כלל אז שני אברכים צעירים, הרב [[יוסף יצחק ווילשאנסקי]] - כיום ראש הישיבה והרב [[שלמה זלמן לבקיבקר]] - כיום אחד מראשי הישיבה ר”מ ומשגיח ראשי.

גרסה מ־11:44, 11 בספטמבר 2008

תלמידי הישיבה בתמונה קבוצתית

ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת הינה ’ישיבה גדולה’ המיועדת לתמימים ממשפחות אנ"ש, ולתמימים בעלי תשובה.

הישיבה נוסדה בשנת תשל"ז על ידי שלוחי הרבי לארץ הקודש בעיר צפת וכחלק מעבודת השליחות.

בישיבה לומדים נכון לשנת תשס"ח למעלה מארבע מאות תמימים.

שם הישיבה

הישיבות שהרבי הקים במשך שנות נשיאותו (עד לפטירתו של הרש"ג זצ"ל) לא נקראו "תומכי תמימים" באופן רישמי.

יוצאי דופן הישיבות שהוקמו, בתור סניפים לישיבת תומכי תמימים המרכזית 770 או בארץ הקודש, שנקראו גם הם "תומכי תמימים".

בענין זה זכתה הישיבה הגדולה בצפת, אותה רצה הרבי כמוסד תחתיו ממש. זאת, כפי שהובן מהרבי, עקב השתייכותה למוסדות צפת, עליהם אמר הרבי: 'צפת איז מיין נחלה' (לרב קפלן).

חשוב לציין כי בכמה מכתבים של הרבי מאותה תקופה נכתב עבור "ישיבת תומכי תמימים צפת" ובכמה מכתבים עבור "ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת". ולאחר שהתקשרו לרב חדקוב לשאול על שמה של הישיבה נתקבל המענה ששמה של הישיבה הוא ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת, ובחלק מהמכתבים נכתב "תומכי תמימים" מכיוון שיש בישיבה את כל העניינים הקיימים בישיבת תומכי תמימים.

בשלב מאוחר יותר ביאר הרבי במכתב לכינוס השלוחים את שמה של הישיבה ובה נקט בשמה "ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת".

ימי בראשית

בערך בשנת תשל"ז הציע מר ישראל קניג - מנהל מחוז הצפון במשרד הפנים - להקים ישיבה בצפת. מבחינה רוחנית, הייתה צפת בשפל המדרגה ביחס להיום.

הרב אריה לייב קפלן העלה את ההצעה בפני הרבי, באמצעות הרב חודקוב, וההסכמה לא איחרה לבוא.

הרב אלתר אליהו פרידמן , מראשוני המתיישבים החב”דיים בצפת, נטל על עצמו את המלאכה לנהל את הישיבה, ולאחר חודשים של הכנות וגיוס משאבים ברחבי העולם, נפתחה בקיץ ה’תשל”ז ישיבת חב”ד בצפת.

הצוות הרוחני כלל אז שני אברכים צעירים, הרב יוסף יצחק ווילשאנסקי - כיום ראש הישיבה והרב שלמה זלמן לבקיבקר - כיום אחד מראשי הישיבה ר”מ ומשגיח ראשי.

בדו”ח שנשלח לרבי ממנהלה הראשון הרה”ח אלי’ ארי’ פרידמן ע”ה, על פתיחת הישיבה מופיעה רשימת הצוות הרוחני: הרב יוסף יצחק ווילשאנסקי - ראש ישיבה ומשפיע; הרב שלמה זלמן לבקיבקר - משגיח ור”מ להלכות שחיטה.

ביחד עסקו במסירה ונתינה בלימוד עם התלמידים בחינוך והדרכה, כשהרב ש”ז לבקיבקר מלמד לתלמידים הלכות שחיטה, ובהמשך הצטרף במסירת שיעורי חסידות ונגלה.

בשלב מאוחר יותר הצטרף לצוות הרב משה מרדכי ארנשטיין, בתור משפיע בישיבה. הרב ארנשטיין, שהתחיל את דרכו בישיבה כמשפיע, מכהן כיום כמשפיע הראשי של הישיבה. למרות עיסוקיו הרבים בשנים האחרונות, ממשיך הרב ארנשטיין למסור את שיעור התניא המסורתי אותו החל למסור מאז נכנס לתפקיד. כיום מונה צוות הישיבה הרוחני -קרוב לארבעים אנשי צוות!

הפנימיה הראשונה שכנה במלון כרמל שנשכר לטובת מגורי הבחורים והזאל שכן בבית המדרש של “וויז’ניץ טוניס” בין סימטאות העיר העתיקה. משם נדדו לדירות בעיר העתיקה ואז הגיעו למלון הרצליה עד ששכרו את מלון רקפת, הגדול והמפואר במלונות הגליל והפכו אותו לפנימייה עבור הישיבה.

גם בית המדרש זכה בשנת ה’תשמ”א לאכסניה של קבע. בית הכנסת של הרידב”ז הועבר מידי ההקדש לידי מוסדות חב”ד, שופץ והוכשר לכניסת התלמידים.

ברכותיו והדרכותיו של הרבי ליוו את הנהלת הישיבה על כל צעד ושעל, בין בצעדים גדולים ובחירת השם לישיבה.

אחד המאפיינים הבולטים בישיבה, היא החלוציות בתחומים שונים, שהיו חסרים בעולם הישיבות. כך פתחו את המחלקה לבעלי תשובה, את המחלקה לעולים חדשים, את השיעורים ביורה דעה - מה שהיום מקובל לקרוא “מכון סמיכה”, או את הקורס לספרות סת”ם בהדרכתו של ר’ ראובן סמולקין, בעצמו בוגר הישיבה - המלמד בקבוצות קטנות הלכות ספרות ואומנות כתיבת סת”ם.

בשנת ה’תנש”א רכשה הישיבה את מלון רקפת בסיועו ובעזרתו של החסיד הנגיד הרב יוסף יצחק גוטניק, ונערך שיפוץ נוסף. עם השנים הלך הבניין והתמלא. כיום, בנין הפנימיה נעשה צר מלהכיל את מאות התלמידים המתדפקים על דלתות הישיבה.

זאל הישיבה במהלך עבודות הרחבה

בית המדרש הורחב עם השנים מספר פעמים. נוספו גם כיתות לימוד, חדר מחשבים עם תוכנות מיוחדות לחיפושים במאגרי מידע תורניים וחדרי נוחיות.

בישיבה קיימת קרן פרסים מיוחדת לעידוד מבצעי לימוד. מידי שנה נבחנים תלמידים רבים עשרות ומאות דפי גמרא, מאמרים ושיחות בעל-פה ומקבלים פרסים ומלגות מהקרן.

מאות קבצי חידושי תורה, עשרות ספרים עבי כרס של פלפולים והערות פרי עטם של תלמידי הישיבה יצאו לאור עד כה, הספרים הללו קנו להם מקום כבוד בעולם הישיבות.

צוות הישיבה

משפיעים:

  • שיעור א': הרב עופר מיודובניק, הרב מאיר ווילשאנסקי, הרב מנחם מענדל כהן, הרב שמעון יהודה פיזם, הרב יהודה ליפסקר, והרב ירון יחזקאל נאמן.
  • שיעור ב': הרב משה מרדכי ארנשטיין, הרב זאב פרידמן, והרב משה עבד.
  • שיעור ג': הרב יוסף יצחק אופן, והרב ירון יחזקאל נאמן.
  • בעלי תשובה: הרב יוסף דניאל, והרב ירון יחזקאל נאמן.
  • אמריקאים: הרב יונתן הסופר.

רמי"ם בנגלה:

  • שיעור א': הרב מאיר אשכנזי, הרב שלמה זלמן לבקיבקר, והרב מנחם מענדל כהן.
  • שיעור ב': הרב יצחק אייזיק לנדא, והרב אלעזר שמחה וילהלם.
  • שיעור ג': הרב עופר מיודובניק, הרב יוסף יצחק סילברמן, הרב שלמה הלפרן, והרב אייל פלד.
  • בעלי תשובה: הרב ישראל שלמה יהודה.
  • אמריקאים: הרב לוי ווילשאנסקי.

רמי"ם בהלכה:

  • שיעור ב': הרב שבתי פרידמן.
  • בעלי תשובה: הרב שמעון גרליק, והרב מנחם מענדל הראל.

רמי"ם בגאולה ומשיח:

משיבים:

  • הרב שבתי פרידמן.
  • הרב אייל פלד.
  • הרב משה מישולובין.
  • הרב מנחם מענדל הלפרין.
  • הרב אברהם קופצ'יק.
  • הרב חיים זילבר.
  • הרב אריה טייטלבוים.

צוות ההשגחה:

  • הרב ירון יחזקאל נאמן, הרב אשר גרשוביץ, הרב אלעזר שמחה וילהלם, הרב שלמה בנישתי, הרב יוסף חיים אביטבול, הרב יהודה רוזנברג, הרב מנחם מענדל הראל, הרב חיים הלל שפרינגר, והרב מאיר טרעגער.