שעטנז: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''שעטנז''' הינו איסור מהתורה. | '''שעטנז''' הינו איסור מהתורה. | ||
יש שני מיני שעטנז: כלאי הכרם, שהינו | יש שני מיני שעטנז: כלאי הכרם, שהינו איסור לערבב זרעים שונים יחד, וכלאי בגדים - לערבב יחד צמר ופשתים. | ||
בכלאי הכרם האיסור הוא לערבב יחד שני מינים, היוצרים יחד מציאות חדשה הקרויה שעטנז. | בכלאי הכרם האיסור הוא לערבב יחד שני מינים, היוצרים יחד מציאות חדשה הקרויה שעטנז. |
גרסה מ־02:23, 18 במאי 2014
שעטנז הינו איסור מהתורה.
יש שני מיני שעטנז: כלאי הכרם, שהינו איסור לערבב זרעים שונים יחד, וכלאי בגדים - לערבב יחד צמר ופשתים.
בכלאי הכרם האיסור הוא לערבב יחד שני מינים, היוצרים יחד מציאות חדשה הקרויה שעטנז.
בכלאי בגדים, הדבר תלוי במחלוקת ראשונים:
דעת רש"י, כי האיסור מהתורה אינו רק אם הוא שוע טווי ונוז, כלומר שמתחילת העשייה האריגה וכו' נארגו ונעשו יחד. הביאור הפנימי בשיטתו היא מכיו ןשסובר שהאיסור הוא להרכיב מציאות חדשה הנעשית משני מינים, ולכן אין האיסור אלא אם הם מציאות אחת ממש.
אך דעת רבינו תם היא, כי האיסור הוא גם אם הוא רק חיברן רק על ידי אריגה, לאחר שטוה כל אחד מהם לבדו.
הביאור בזה היא, מכיון שלרבינו תם איסור כלאי בגדים הינו איסור אחר מאיסור של כלאי הכרם, ואיסור זה אינו אלא ערבוב שני מינים שונים, גם אם אינם נעשים מציאות חדשה.
קישורים חיצוניים
- לקוטי שיחות חל"ד עמ' 123 (עמ' 135)
- כשהרבנות תאשר שעטנז, באתר - הרבי מאחל שבקרוב ישתמשו בשעטנז בבית המקדש, והרבנות בודאי תאשר זאת