שם ועבר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(שנוי מהותי)
 
(19 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:שם_ועבר.JPG|שמאל|ממוזער|250px|בית המדרש המיוחס לשם ועבר]]
[[קובץ:שם_ועבר.JPG|שמאל|ממוזער|250px|בית המדרש המיוחס לשם ועבר]]
'''שם ועבר''' היו מהיחידים שהכירו את [[הקדוש ברוך הוא]] לפני [[אברהם אבינו]]{{הערת שוליים|1=[[רמב"ם]].}} ואף הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע, ושם למד [[יעקב אבינו]] [[תורה]] י"ב שנה.  
'''שם ועבר''' היו מהיחידים שהכירו את [[הקדוש ברוך הוא]] לפני [[אברהם אבינו]]{{הערה|1=[[רמב"ם]].}} ואף הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע, ובה למדו אברהם יצחק ויעקב [[תורה]].  


בישיבה זו נפסקו [[הלכה|הלכות]] שונות, ואף האיסור לבת ישראל להתחתן עם עכו"ם נאסר על ידי שם{{הערת שוליים|1=[[מסכת עבודה זרה]] לו, ב. ועיי"ש שהכוונה על ביאה ללא נישואין.}}, ושם פסקו את דינה של תמר, כלת יהודה למיתה, מפני שחשבו שנישאה עם גוי.
==שם==
'''שם''' היה מבניו של [[נח]], נולד בשנת א'תקנ"ח, אחיהם של חם ושל יפת ו[[אברהם אבינו]] היה מצאצאיו של שם, ועל כך כתוב "יפת אלוקים ליפת", אבל "וישכון באהלי שם", הרומז על כך שה[[שכינה]] תשרה בחלקם של ישראל צאצאיהם של שם. הוא היה גם מלך ירושלים, וכמוזכר בפסוק "ומלכי צדק מלך שלם", ועל פי המדרש מדובר בשם.  


'''שם''' היה מבניו של [[נח]], והוא היה סבו של [[אברהם אבינו]], ועל כך כתוב "יפת אלוקים ליפת", אבל "וישכון באהלי שם", הרומז על כך שה[[שכינה]] תשרה בחלקם של ישראל צאצאיהם של שם. הוא היה גם מלך ירושלים, וכמוזכר בפסוק "ומלכי צדק מלך שלם", ועל פי המדרש מדובר בשם.  
שם היה גם כהן, כמוזכר שם "והוא כהן לקל עליון".
 
חי 600 שנה ונפטר בשנת ב'קנ"ח.
 
==עבר==
'''עבר''' היה בנו של שלח, נינו של שם ואביהם של פלג ויקטן. נולד בשנת א'תשכ"ג. עבר היה נביא גדול{{הערה|1= בראשית רבה לז, ז}}, וקרא לבנו פלג על שם פילוג הארץ, שאירע שנים רבות אחרי הולדתו בדור הפלגה.
 
[[אברהם אבינו]] היה מצאצאיו של עבר.
 
עבר לא נטל חלק בבניית [[מגדל בבל]], ועל כן הוא וצאצאיו לא נענשו על בניית המגדל, ושפתם לא נתבלבלה.
 
חי 464 שנה ונפטר בשנת ב'קפ"ז.
 
==בחסידות==
על פי [[תורת החסידות]] שם מרמז לתורה שבכתב [[נגלה]] שהיא שמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואילו עבר רומז ל[[תורה שבעל פה]] - ככתוב והוא עבר לפניהם, שהרי [[תורה שבעל פה]] היא הגילוי וההמשכה של התורה{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15839&hilite=343c0550-87bd-4beb-87e8-6c6356fd6f58&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8&pgnum=108 אגרות קודש].}} יעקב אבינו היה "יושב אוהלים" והמשיך את [[תורה שבכתב]] הרמוז בשם ב[[תורה שבעל פה]] הרמוז בעבר{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4581&hilite=b4e862bf-53f5-458c-817a-517b4ec328c2&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8 שיחות קודש תשי"ב].}}.
 
==ישיבת שם ועבר==
שם ועבר הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע{{הערה|1= מהרש"א, מגילה יז, א}} והיתה מעין מרכז רוחני באותם דורות. שם למדו אברהם יצחק ויעקב [[תורה]], כשזה האחרון היה ספון במקום במשך 14 שנה כשהיה בדרכו לחרן{{הערה|1= מגילה יז, א, בראשית רבה פד, ח}}.
 
בישיבה זו נפסקו דינים שונים, ואף האיסור לבת ישראל להתחתן עם עכו"ם נאסר על ידי שם{{הערה|1=[[מסכת עבודה זרה]] לו, ב. ועיי"ש שהכוונה על ביאה ללא נישואין.}}, ושם פסקו את דינה של תמר, כלת יהודה למיתה, מפני שחשבו שנישאה עם גוי.
 
[[רבקה אמנו]] הלכה לדרוש את ה' (בראשית כה, כג) ב"מדרש של שם ועבר"{{הערה|1= בראשית רבה סג, ו}}.


שם היה גם כהן, כמוזכר שם "והוא כהן לקל עליון".
כשמת תלמיד חכם, בעולם הבא "מוליכין אותו לבית מדרשו של שם ועבר ושל אברהם יצחק ויעקב, ושל משה ואהרן"{{הערה|1= שיר השירים רבה ו, ב}}.
 
==קבורתם==
לפי אחת המסורות - מנוחתם כבוד במערת שם ועבר בעיר [[צפת]].


על פי [[תורת החסידות]] שם מרמז לתורה שבכתב [[נגלה]] שהיא שמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואילו עבר רומז לתורה שבעל פה - ככתוב והוא עבר לפניהם, שהרי תורה שבעל פה היא הגילוי וההמשכה של התורה{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15839&hilite=343c0550-87bd-4beb-87e8-6c6356fd6f58&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8&pgnum=108 אגרות קודש].}} יעקב אבינו היה "יושב אוהלים" והמשיך את תורה שבכתב הרמוז בשם בתורה שבעל פה הרמוז בעבר{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4581&hilite=b4e862bf-53f5-458c-817a-517b4ec328c2&st=%D7%A9%D7%9D+%D7%95%D7%A2%D7%91%D7%A8 שיחות קודש תשי"ב].}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]

גרסה אחרונה מ־06:31, 29 במאי 2024

בית המדרש המיוחס לשם ועבר

שם ועבר היו מהיחידים שהכירו את הקדוש ברוך הוא לפני אברהם אבינו[1] ואף הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע, ובה למדו אברהם יצחק ויעקב תורה.

שם[עריכה | עריכת קוד מקור]

שם היה מבניו של נח, נולד בשנת א'תקנ"ח, אחיהם של חם ושל יפת ואברהם אבינו היה מצאצאיו של שם, ועל כך כתוב "יפת אלוקים ליפת", אבל "וישכון באהלי שם", הרומז על כך שהשכינה תשרה בחלקם של ישראל צאצאיהם של שם. הוא היה גם מלך ירושלים, וכמוזכר בפסוק "ומלכי צדק מלך שלם", ועל פי המדרש מדובר בשם.

שם היה גם כהן, כמוזכר שם "והוא כהן לקל עליון".

חי 600 שנה ונפטר בשנת ב'קנ"ח.

עבר[עריכה | עריכת קוד מקור]

עבר היה בנו של שלח, נינו של שם ואביהם של פלג ויקטן. נולד בשנת א'תשכ"ג. עבר היה נביא גדול[2], וקרא לבנו פלג על שם פילוג הארץ, שאירע שנים רבות אחרי הולדתו בדור הפלגה.

אברהם אבינו היה מצאצאיו של עבר.

עבר לא נטל חלק בבניית מגדל בבל, ועל כן הוא וצאצאיו לא נענשו על בניית המגדל, ושפתם לא נתבלבלה.

חי 464 שנה ונפטר בשנת ב'קפ"ז.

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

על פי תורת החסידות שם מרמז לתורה שבכתב נגלה שהיא שמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואילו עבר רומז לתורה שבעל פה - ככתוב והוא עבר לפניהם, שהרי תורה שבעל פה היא הגילוי וההמשכה של התורה[3] יעקב אבינו היה "יושב אוהלים" והמשיך את תורה שבכתב הרמוז בשם בתורה שבעל פה הרמוז בעבר[4].

ישיבת שם ועבר[עריכה | עריכת קוד מקור]

שם ועבר הקימו ישיבה משלהם בבאר שבע[5] והיתה מעין מרכז רוחני באותם דורות. שם למדו אברהם יצחק ויעקב תורה, כשזה האחרון היה ספון במקום במשך 14 שנה כשהיה בדרכו לחרן[6].

בישיבה זו נפסקו דינים שונים, ואף האיסור לבת ישראל להתחתן עם עכו"ם נאסר על ידי שם[7], ושם פסקו את דינה של תמר, כלת יהודה למיתה, מפני שחשבו שנישאה עם גוי.

רבקה אמנו הלכה לדרוש את ה' (בראשית כה, כג) ב"מדרש של שם ועבר"[8].

כשמת תלמיד חכם, בעולם הבא "מוליכין אותו לבית מדרשו של שם ועבר ושל אברהם יצחק ויעקב, ושל משה ואהרן"[9].

קבורתם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לפי אחת המסורות - מנוחתם כבוד במערת שם ועבר בעיר צפת.

הערות שוליים

  1. רמב"ם.
  2. בראשית רבה לז, ז
  3. אגרות קודש.
  4. שיחות קודש תשי"ב.
  5. מהרש"א, מגילה יז, א
  6. מגילה יז, א, בראשית רבה פד, ח
  7. מסכת עבודה זרה לו, ב. ועיי"ש שהכוונה על ביאה ללא נישואין.
  8. בראשית רבה סג, ו
  9. שיר השירים רבה ו, ב