כומז: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(תיקון)
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:


'''כומז''' הוא בלשון התורה<ref name=":0">פרשת ויקהל, שמות לה, כב.</ref> תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם '''צמיד''' (צמידים){{הערה|לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב).
'''כומז''' הוא בלשון התורה{{הערה|שם=ויקהל|פרשת ויקהל, שמות לה, כב.}} תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם '''צמיד''' (צמידים){{הערה|לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב).


ראה להלן פירוש נוסף לפי פירוש רש"י וההוראה בזה.}}.
ראה להלן פירוש נוסף לפי פירוש רש"י וההוראה בזה.}}.


== בשידוך של יצחק ורבקה ==
== בשידוך של יצחק ורבקה ==
[[אליעזר עבד אברהם]] נתן ל[[רבקה אמנו|רבקה אימנו]] [[שתיים|שני]] צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה [[עשר|עשרה]] זהב<ref name=":1">בראשית כד, כב.</ref>.
[[אליעזר עבד אברהם]] נתן ל[[רבקה אמנו|רבקה אימנו]] [[שתיים|שני]] צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה [[עשר|עשרה]] זהב{{הערה|שם=בראשית|בראשית כד, כב}}.


רש"י<ref name=":1" /> מסביר שזה היה כנגד שני [[לוחות הברית]] עם ה[[עשרת הדיברות]] ש[[בני ישראל|בניה]] עתידים לקבל.
רש"י{{הערה|שם=בראשית}} מסביר שזה היה כנגד שני [[לוחות הברית]] עם ה[[עשרת הדיברות]] ש[[בני ישראל|בניה]] עתידים לקבל.


== בתרומת המשכן ==
== בתרומת המשכן ==
כומז היא אחת מתרומות שהנשים הביאו עבור בניין [[המשכן]] שבמדבר<ref name=":0" />.
כומז היא אחת מתרומות שהנשים הביאו עבור בניין [[המשכן]] שבמדבר{{הערה|שם=ויקהל}}.


== בעבודת האדם ==
== בעבודת האדם ==
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.


ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות ב[[לימוד התורה|לימוד]] בשקידה ובהתמדה<ref name=":2">משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39162&st=&pgnum=181 לה"ק ח"ה ע' 1184].</ref>.
ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות ב[[לימוד התורה|לימוד]] בשקידה ובהתמדה{{הערה|שם=נשי|משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39162&st=&pgnum=181 לה"ק ח"ה ע' 1184].}}.


== פירוש נוסף ==
== פירוש נוסף ==
{{הפניה לערך מורחב|ערך=[[טהרת המשפחה]]}}פירוש רש"י<ref name=":0" /> היא שכומז קשור למצוה שקשור לנשים במיוחד - [[טהרת המשפחה]].
{{הפניה לערך מורחב|ערך=[[טהרת המשפחה]]}}פירוש רש"י{{הערה|שם=ויקהל}} היא שכומז קשור למצוה שקשור לנשים במיוחד - [[טהרת המשפחה]].


ויש גם להשפיע על אחרים לשמור את הטהרה<ref name=":2" />.
ויש גם להשפיע על אחרים לשמור את הטהרה{{הערה|שם=נשי}}.


== ראו גם ==
== ראו גם ==
שורה 28: שורה 28:
* [[טבעת]]
* [[טבעת]]


== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:תכשיטים]]
[[קטגוריה:תכשיטים]]

גרסה אחרונה מ־21:33, 11 בדצמבר 2024

כומז הוא בלשון התורה[1] תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם צמיד (צמידים)[2].

בשידוך של יצחק ורבקה[עריכה | עריכת קוד מקור]

אליעזר עבד אברהם נתן לרבקה אימנו שני צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה עשרה זהב[3].

רש"י[3] מסביר שזה היה כנגד שני לוחות הברית עם העשרת הדיברות שבניה עתידים לקבל.

בתרומת המשכן[עריכה | עריכת קוד מקור]

כומז היא אחת מתרומות שהנשים הביאו עבור בניין המשכן שבמדבר[1].

בעבודת האדם[עריכה | עריכת קוד מקור]

המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין המשכן הם מהווים הוראה להאדם בעבודתו לבורא, ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.

ההוראה היא שלחנך את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות בלימוד בשקידה ובהתמדה[4].

פירוש נוסף[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – טהרת המשפחה

פירוש רש"י[1] היא שכומז קשור למצוה שקשור לנשים במיוחד - טהרת המשפחה.

ויש גם להשפיע על אחרים לשמור את הטהרה[4].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 פרשת ויקהל, שמות לה, כב.
  2. לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). ראה להלן פירוש נוסף לפי פירוש רש"י וההוראה בזה.
  3. 3.0 3.1 בראשית כד, כב
  4. 4.0 4.1 משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') לה"ק ח"ה ע' 1184.