חץ וקשת – הבדלי גרסאות

מ החלפת טקסט – "תהילים" ב־"תהלים"
 
(9 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:חו.jpg|ממוזער|הרב [[אבא דוד גורביץ]] משחק בחץ וקשת (ל"ג בעומר תשס"ח)]]
[[קובץ:חו.jpg|ממוזער|הרב [[אבא דוד גורביץ]] משחק בחץ וקשת (ל"ג בעומר תשס"ח)]]
'''חץ וקשת''' הוא כלי מלחמה שהיה נהוג בעבר, ומוזכר במקומות רבים בתנ"ך, דוגמת הסיפור של דוד ויהונתן, בפרקי התהילים, ועוד.
'''חץ וקשת''' הוא כלי מלחמה שהיה נהוג בעבר, ומוזכר במקומות רבים בתנ"ך, דוגמת הסיפור של דוד ויהונתן, בפרקי התהלים, ועוד.


על פי מנהג ישראל, נוהגים תלמידי הישיבה ב[[ל"ג בעומר]] לצאת ל[[שדה]] ולשחק ב"חץ וקשת", זכר לכך שבימיו של [[רשב"י]], לא נראתה הקשת בשמים{{הערה|1= רבי צבי אלימלך מדינוב בשם רבי [[מנחם מענדל מרימנוב]] בספרו [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4682&st=&pgnum=247&hilite= בני יששכר שער הלג בעומר מאמר ג אות ד].}}.
על פי מנהג ישראל, נוהגים תלמידי הישיבה ב[[ל"ג בעומר]] לצאת ל[[שדה]] ולשחק ב"חץ וקשת", זכר לכך שבימיו של [[רשב"י]], לא נראתה הקשת בשמים{{הערה|1=רבי צבי אלימלך מדינוב בשם רבי [[מנחם מענדל מרימנוב]] בספרו [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4682&st=&pgnum=247&hilite= בני יששכר שער הלג בעומר מאמר ג אות ד].}}.


==משמעות המשחק בחץ וקשת==
==משמעות המשחק בחץ וקשת==
שורה 13: שורה 13:
סיבה נוספת הקשורה למשחק בחץ וקשת, היא כיון שרשב"י כותב בזוהר שכאשר הקשת תאיר בגוונים בהירים, יהיה זה סימן לביאת משיח, והמשחק בחץ וקשת בא להזכיר את הקשר של רשב"י לפנימיות התורה וההכנה לביאת משיח.
סיבה נוספת הקשורה למשחק בחץ וקשת, היא כיון שרשב"י כותב בזוהר שכאשר הקשת תאיר בגוונים בהירים, יהיה זה סימן לביאת משיח, והמשחק בחץ וקשת בא להזכיר את הקשר של רשב"י לפנימיות התורה וההכנה לביאת משיח.


===בעבודת השם===
===בעבודת [[השם]]===
בשונה מרובם ככולם של כלי הנשק שהשתמשו בהם בימי קדם שהצריכו קרב פנים אל פנים{{הערה|קרב מלשון קירוב, כיון שלצוך הקרב היו צריכים הצדדים להתקרב זה לזה.}}, שהמתאבקים והנלחמים קרובים זה אל זה, איפשרה הקשת להילחם עם האוייב גם בריחוק מקום.
בשונה מרובם ככולם של כלי הנשק שהשתמשו בהם בימי קדם שהצריכו קרב פנים אל פנים{{הערה|קרב מלשון קירוב, כיון שלצוך הקרב היו צריכים הצדדים להתקרב זה לזה.}}, שהמתאבקים והנלחמים קרובים זה אל זה, איפשרה הקשת להילחם עם האוייב גם בריחוק מקום.


בעבודת השם, מסמלת הקשת את הנצחון על האויב הנמצא בריחוק מקום, [[רע הנעלם]] שהוא דק ומוסתר יותר{{הערה|שם=תוא|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/24/103a.htm תורה אור הוספות ויחי קג, א].}}.
בעבודת השם, מסמלת הקשת את הנצחון על האויב הנמצא בריחוק מקום, [[רע הנעלם]] שהוא דק ומוסתר יותר{{הערה|שם=ויחי|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/24/103a.htm תורה אור הוספות ויחי קג, א].}}.


אופן הפעולה של חץ וקשת גשמיים, היא שצריך למתוח את המיתר כמה שיותר, שהאדם מקרב אותו כלפי עצמו, וכך גם ברוחניות, ככל שהאדם מצליח ללכת יותר 'אחורה', להיות בענווה בשפלות ובביטול, כך ה'חץ' ישפיע על מקום רחוק יותר, וינצח את הרע הנעלם והמוסתר יותר.
אופן הפעולה של חץ וקשת גשמיים, היא שצריך למתוח את המיתר כמה שיותר, שהאדם מקרב אותו כלפי עצמו, וכך גם ברוחניות, ככל שהאדם מצליח ללכת יותר 'אחורה', להיות בענווה בשפלות ובביטול, כך ה'חץ' ישפיע על מקום רחוק יותר, וינצח את הרע הנעלם והמוסתר יותר.
שורה 22: שורה 22:
זהו גם הקשר בין החץ וקשת לל"ג בעומר, כיון שדווקא באמצעות לימוד פנימיות התורה, יכול האדם להגיע לענווה וביטול אמיתי ולהתמודד עם הרע הנעלם שבנפשו.
זהו גם הקשר בין החץ וקשת לל"ג בעומר, כיון שדווקא באמצעות לימוד פנימיות התורה, יכול האדם להגיע לענווה וביטול אמיתי ולהתמודד עם הרע הנעלם שבנפשו.


על לשון הפסוק "אשר לקחתי מיד האמורי בקשתי", דורש אדמו"ר הזקן ש"בקשתי" הוא גם מלשון בקשה, היות ופעולת הקשת הרוחנית היא בדומה לתפילה, שצריכה אף היא להיות בביטול ודווקא על ידי זה ניתן לנצח את הרע הנעלם{{הערה|1שם=תוא}}.
על לשון הפסוק "אשר לקחתי מיד האמורי בקשתי", דורש אדמו"ר הזקן ש"בקשתי" הוא גם מלשון בקשה, היות ופעולת הקשת הרוחנית היא בדומה לתפילה, שצריכה אף היא להיות בביטול ודווקא על ידי זה ניתן לנצח את הרע הנעלם{{הערה|שם=ויחי}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 33: שורה 33:
{{תבנית:ל"ג בעומר}}
{{תבנית:ל"ג בעומר}}
[[קטגוריה:מנהגים]]
[[קטגוריה:מנהגים]]
[[קטגוריה:מלחמה]]
[[קטגוריה:ל"ג בעומר]]
[[קטגוריה:ל"ג בעומר]]
[[קטגוריה:כלי מלחמה]]