ראובן הסופר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:ראובן הסופר.PNG|שמאל|ממוזער|280px|פרשיות תפילין המיוחסות לכתב ידו של ר' ראובן הסופר מיאנווביץ' - סופרו האישי של [[אדמו"ר הזקן]]]]
[[קובץ:ראובן הסופר.PNG|שמאל|ממוזער|280px|פרשיות תפילין המיוחסות לכתב ידו של ר' ראובן הסופר מיאנווביץ' - סופרו האישי של [[אדמו"ר הזקן]]]]
הרב '''ראובן הסופר''' הידוע בשם '''ראובן מ[[יאנוביטש]]''', היה [[סופר סת"ם|סופר]]ו האישי של [[אדמו"ר הזקן]] וייסד על פי [[אדמו"ר הזקן]] את [[כתב חב"ד]] הידוע.
הרב החסיד המפורסם ר' '''ראובן הסופר''' הידוע בשם '''ראובן מ[[יאנאוויטש]]''', היה [[סופר סת"ם|סופר]]ו האישי של [[אדמו"ר הזקן]] וייסד על פי אדמו"ר הזקן את [[כתב חב"ד]] הידוע.


==אודותיו==
==אודותיו==
שורה 9: שורה 9:
[[אדמו"ר הריי"צ]] מפליג בשבחו: "הסופר המהולל ומשובח בפי כל הוד כ"ק אבותינו רבותינו הקדושים – החסיד המפורסם ר' ראובן נ"ע מיאנאוויטש – אשר הוד כ"ק [[אדמו"ר הזקן]] זצוקללה"ה נבג"מ לימד אותו את כתיבת תמונת האותיות וגילה לו הסוד בעשיית הדיו{{הערה|אגרות-קודש, יג, עמ' שכה.}}".
[[אדמו"ר הריי"צ]] מפליג בשבחו: "הסופר המהולל ומשובח בפי כל הוד כ"ק אבותינו רבותינו הקדושים – החסיד המפורסם ר' ראובן נ"ע מיאנאוויטש – אשר הוד כ"ק [[אדמו"ר הזקן]] זצוקללה"ה נבג"מ לימד אותו את כתיבת תמונת האותיות וגילה לו הסוד בעשיית הדיו{{הערה|אגרות-קודש, יג, עמ' שכה.}}".


[[אדמו"ר הצמח צדק]] כתב בתשובה להלכה: "ולמעשה צויתי להעתיק לו מהספר-תורה שכתב הסופר המפורסם של אאזמו"ר נ"ע, ה"ה הסופר מ' ראובן, ויעתיקו לו השורות הכל כפי שנכתב שם, ועל זה יכול לסמוך{{הערה|שו"ת ה'צמח צדק', יו"ד סימן רז.}}".
[[אדמו"ר הצמח צדק]] כתב בתשובה להלכה: "ולמעשה צויתי להעתיק לו מהספר-תורה שכתב הסופר המפורסם של אאזמו"ר נ"ע, ה"ה הסופר מ' ראובן, ויעתיקו לו השורות הכל כפי שנכתב שם, ועל זה יכול לסמוך{{הערה|שו"ת ה'צמח צדק', יו"ד סימן רז ס"ג.}}".


היה סופרו המובהק של אדמו"ר הזקן, והרבי היה משתמש רק בכתיבתו של ר' ראובן. פעם אמרו לאדמו"ר הזקן, שהסופר ר' ראובן מערב דבר-מה בדיו שהוא מייצר, כדי שהאותיות יהיו מבהיקות ביותר. יודע אני שהוא מערב משהו בדיו – השיב להם הרבי – הוא מערב בה יראת-שמים, ותו לא!{{הערה|"לקוטי סיפורים" להרה"ח רח"מ פארלוב, [[כפר חב"ד]] תשכ"ו, עמ' נח.}}.
היה סופרו המובהק של [[אדמו"ר הזקן]], אדמו"ר הזקן השתמש רק בכתיבתו של ר' ראובן. פעם אמרו לאדמו"ר הזקן, שר' ראובן מערב דבר-מה בדיו שהוא מייצר, כדי שהאותיות יהיו מבהיקות יותר, השיב להם אדמו"ר הזקן: "יודע אני שהוא מערב משהו בדיו - הוא מערב בה יראת-שמים, ותו לא!"{{הערה|"לקוטי סיפורים" להרה"ח רח"מ פארלוב, [[כפר חב"ד]] תשכ"ו, עמ' נח.}}.


רבי [[אייזיק מהומיל]] סיפר שפעם אמר [[אדמו"ר הזקן]] לבנו, [[אדמו"ר האמצעי]]: אני שוכב לנוח קימעא, המתן ליד דלת חדרי והעירני לתפילת המנחה. עמד אדמו"ר האמצעי ליד הדלת, לפתע ראה שמיטתו של אביו מזדעזעת ומיטלטלת. יצא אדמו"ר הזקן מחדרו ואמר לבנו: רוץ מיד וקרא לי את ראובן הסופר, ושיביא עמו רצועה. בא הסופר לרבי, והרבי הראה לו כיצד לעשות את ה"קשר של ראש" שבתפילין{{הערה|"לשמע אזן" עמוד 33. ומסיים שם שהחסיד ר' מרדכי יואל היה מסיים סיפור זה באמרו: היה זה "הראה לו קשר של תפילין" וד"ל.}}.
רבי [[אייזיק מהומיל]] סיפר שפעם אמר [[אדמו"ר הזקן]] לבנו, [[אדמו"ר האמצעי]]: אני שוכב לנוח קימעא, המתן ליד דלת חדרי והעירני לתפילת המנחה. עמד אדמו"ר האמצעי ליד הדלת, לפתע ראה שמיטתו של אביו מזדעזעת ומיטלטלת. יצא אדמו"ר הזקן מחדרו ואמר לבנו: רוץ מיד וקרא לי את ראובן הסופר, ושיביא עמו רצועה. בא הסופר לרבי, והרבי הראה לו כיצד לעשות את ה"קשר של ראש" שבתפילין{{הערה|"לשמע אזן" עמוד 33. ומסיים שם שהחסיד ר' מרדכי יואל היה מסיים סיפור זה באמרו: היה זה "הראה לו קשר של תפילין" וד"ל.}}.


עוד מסופר, ש[[מלמד]] אחד מקלימוביטש היה אצל אדמו"ר הזקן, והרבי שלחו ליאנוביטש הסמוכה לקחת אצל הסופר ר' ראובן כמה מזוזות עבורו. המתין המלמד אצל הסופר כמה ימים עד שנסתיימה כתיבת המזוזות, וכשנתן לו ר' ראובן את המזוזות עבור הרבי, ביקש המלמד כמה מזוזות גם עבור עצמו. נתן לו הסופר עוד כמה מזוזות, תוך שהוא מזהיר אותו שלא להחליף ביניהן ולתת לרבי את המזוזות שנועדו עבור הרבי. מכיון שנתבקש שלא להחליף ביניהן, החליט המלמד להחליף, ולראות מה תהיה תגובתו של הרבי. כשקיבל הרבי את המזוזות שהלה הגיש לו, הביט בהן, ושאל בתמיהה גדולה: אלו הן המזוזות שראובן שלח לי?! התנצל המלמד שאולי התחלפו לו המזוזות, ונתן לרבי את המזוזות שנועדו עבורו. הביט בהן הרבי, ואמר: אה! אה!
עוד מסופר, ש[[מלמד תינוקות|מלמד]] אחד מ[[קלימוביטש]] היה אצל אדמו"ר הזקן, והרבי שלחו ל[[יאנוביטש]] הסמוכה לקחת אצל הסופר ר' ראובן כמה מזוזות עבורו. המתין המלמד אצל הסופר כמה ימים עד שנסתיימה כתיבת המזוזות, וכשנתן לו ר' ראובן את המזוזות עבור הרבי, ביקש המלמד כמה מזוזות גם עבור עצמו. נתן לו הסופר עוד כמה מזוזות, תוך שהוא מזהיר אותו שלא להחליף ביניהן ולתת לרבי את המזוזות שנועדו עבור הרבי. מכיון שנתבקש שלא להחליף ביניהן, החליט המלמד להחליף, ולראות מה תהיה תגובתו של הרבי. כשקיבל הרבי את המזוזות שהלה הגיש לו, הביט בהן, ושאל בתמיהה גדולה: אלו הן המזוזות שראובן שלח לי?! התנצל המלמד שאולי התחלפו לו המזוזות, ונתן לרבי את המזוזות שנועדו עבורו. הביט בהן הרבי, ואמר: אה! אה!


חזר השליח ליאנוביטש וטען באזני ר' ראובן: איזה מזוזות פסולות נתת לי, שהרבי לא חפץ בהן?! תנוח דעתך – השיב לו הסופר – גם מזוזותיך כשרות וגם הן נכתבו באותן הכוונות. אלא שהרבי ביקש ממני שאת המזוזות המיועדות לו אכתוב רק בשעה שהלבנה במילואה, אבל בראותו במזוזותיך הבחין שהן לא נכתבו בשעה זו{{הערה|"שמועות וסיפורים" עמוד יח.}}.
חזר השליח ליאנוביטש וטען באזני ר' ראובן: איזה מזוזות פסולות נתת לי, שהרבי לא חפץ בהן?! תנוח דעתך – השיב לו הסופר – גם מזוזותיך כשרות וגם הן נכתבו באותן הכוונות. אלא שהרבי ביקש ממני שאת המזוזות המיועדות לו אכתוב רק בשעה שהלבנה במילואה, אבל בראותו במזוזותיך הבחין שהן לא נכתבו בשעה זו{{הערה|"שמועות וסיפורים" עמוד יח. ליקוטי סיפורים אות נד. רשימות דברים עמ' 85. בספר לקוטי רשימות ומעשיות (אות סה) מובא סיפור זה על ר' זושא מאניפולי ששלח שליח לר' ראובן הסופר, וההקפדה היתה לכתוב את המזוזות "בשעה שהשמש זורחת ואין שום ענן מסתיר את אורה".}}.
 
עוד מסופר שפרשיותיו של ר' ראובן עלו הון רב וכך ראה הצלחה והפך לעשיר גדול. כשראה שהביקוש רב החליט לספח אליו עוזרים ומיד החל פרנסתו להתמעט. נכנס ר' ראובן אל אדמו"ר הזקן לשאול בסיבת הדבר, והרבי השיבו שבדינים יש 'לכתחילה' ו'בדיעבד', וגם בפרנסה יש 'לכתחילה' ו'בדיעבד'. לכתחילה טוב להיות עשיר ובדיעבד גם לחם ומים מספיק. אם אדם מקיים את הלכתחילה הראשון, אז הקב"ה נותן את הלכתחילה השני. אבל כשהתחלת להסתפק עם הדיעבד הראשון (מפני שעוזרו לא היה ירא שמים כל כך כמוהו), אז נתן לך הקב"ה גם את הדיעבד השני{{הערה|לדמותו של חסיד אמת. תשורה גולדברג -אבצן ברוקלין תשע"ח, עמ' 136.}}.


==תלמידיו==
==תלמידיו==
תלמידו המובהק היה ר' [[זונדל הסופר]] שהיה [[סופר סת"ם]] בזמן [[אדמו"ר הצמח צדק]] ובני הצמח צדק קנו אצלו פרשיות תפילין והיו נחשבות כמו שכתבם ר' ראובן הסופר עצמו.
תלמידו המובהק היה ר' [[זונדל הסופר]] שהיה [[סופר סת"ם]] בזמן [[אדמו"ר הצמח צדק]] ובני הצמח צדק קנו אצלו פרשיות תפילין והיו נחשבות כמו שכתבם ר' ראובן הסופר עצמו.


תלמיד תלמידו הוא הרב [[משה אקסלרוד הסופר]] שהיה [[סופר סת"ם]] בזמן [[אדמו"ר המהר"ש]] שאף כתב אצלו [[ספר תורה]].
תלמיד תלמידו הוא הרב [[משה אקסלרוד הסופר]] שהיה [[סופר סת"ם]] בזמן [[אדמו"ר המהר"ש]] שאף כתב אצלו [[ספר תורה]]{{הערה|[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31605&st=&pgnum=344 אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חי"ג עמ' שכה].}}.


==פרשיות בכתב ידו==
==פרשיות בכתב ידו==
מהידיעות שהגיעו לידינו, היה זוג תפילין שרכש הגביר ר' [[יהושע פאליק גוראריה]] מכתב ידו, וכאשר בדק את אמינותן אצל אדמו"ר הרש"ב, השיב לו שאכן זהו כתב ידו של ר' ראובן הסופר, ושירכוש אותן, ואם הוא לא ירכוש - אדמו"ר הרש"ב ירכוש אותן לעצמו. ר' פאליק נספה בשואה, ולא ידוע מה עלה בגורל התפילין (היה אפשר לזהות תפילין אלו בקלות כיון שהיו גדולות משאר התפילין הנפוצות).
מהידיעות שהגיעו לידינו, היה זוג תפילין שרכש הגביר ר' [[יהושע פאליק גוראריה]] מכתב ידו, וכאשר בדק את אמינותן אצל [[אדמו"ר הרש"ב]], השיב לו שאכן זהו כתב ידו של ר' ראובן הסופר, ושירכוש אותן, ואם הוא לא ירכוש - אדמו"ר הרש"ב ירכוש אותן לעצמו. ר' פאליק נספה ב[[שואה]], ולא ידוע מה עלה בגורל התפילין (היה אפשר לזהות תפילין אלו בקלות כיון שהיו גדולות משאר התפילין הנפוצות){{הערה|ליקוטי סיפורים, אות פה.}}.


תפילין נוספות נרכשו על ידי ר' [[שניאור זלמן גוראריה]], והוא נתן אותם לרבי שיראה אותם לאדמו"ר הריי"צ שאישר את אמינותן (אלא שהעיר שאי אפשר לדעת בוודאות אם זהו כתב של ראובן הסופר או של תלמידו שכתב בדיוק כמוהו).
תפילין נוספות נרכשו על ידי ר' [[שניאור זלמן גוראריה]], והוא נתן אותם ל[[הרבי|רבי]] שיראה אותם ל[[אדמו"ר הריי"צ]] שאישר את אמינותן (אלא שהעיר שאי אפשר לדעת בוודאות אם זהו כתב של ראובן הסופר או של תלמידו ר' [[זונדל הסופר]] שכתב בדיוק כמוהו).


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[כתב אדמו"ר הזקן]]
*[[כתב אדמו"ר הזקן]]
==לקריאה נוספת==
*הרב [[אליהו יוחנן גוראריה]], '''[[אוצר חסידי חב"ד (סדרת ספרים)|אוצר חסידי חב"ד]]''' ח"א עמ' 248-250.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 39: שורה 44:
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן|ראובן מינוביטש]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן|ראובן מינוביטש]]
[[קטגוריה:סופרי סת"ם]]
[[קטגוריה:סופרי סת"ם]]
[[קטגוריה:אישים בינוביץ']]

גרסה אחרונה מ־06:13, 30 באוגוסט 2024

פרשיות תפילין המיוחסות לכתב ידו של ר' ראובן הסופר מיאנווביץ' - סופרו האישי של אדמו"ר הזקן

הרב החסיד המפורסם ר' ראובן הסופר הידוע בשם ראובן מיאנאוויטש, היה סופרו האישי של אדמו"ר הזקן וייסד על פי אדמו"ר הזקן את כתב חב"ד הידוע.

אודותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בספר "בית רבי" נמנה הוא בין תלמידי אדמו"ר הזקן:

"הרה"ח המפורסם ר' ראובן זלה"ה מייאנאוויטש, כותב סת"ם בקדושה ובטהרה. היה חסיד גדול וירא-שמים גדול מאוד. והוא מפורסם בעולם בסת"ם שלו. וגם לרבינו הזקן נ"ע היה הוא כותב סת"ם. ומפורסם בעולם בשם "סופר רבינו". וכעת התפילין שלו יקרי-המציאות ויקרי-הערך, ומשלמים עבורם כל הון[1]".

אדמו"ר הריי"צ מפליג בשבחו: "הסופר המהולל ומשובח בפי כל הוד כ"ק אבותינו רבותינו הקדושים – החסיד המפורסם ר' ראובן נ"ע מיאנאוויטש – אשר הוד כ"ק אדמו"ר הזקן זצוקללה"ה נבג"מ לימד אותו את כתיבת תמונת האותיות וגילה לו הסוד בעשיית הדיו[2]".

אדמו"ר הצמח צדק כתב בתשובה להלכה: "ולמעשה צויתי להעתיק לו מהספר-תורה שכתב הסופר המפורסם של אאזמו"ר נ"ע, ה"ה הסופר מ' ראובן, ויעתיקו לו השורות הכל כפי שנכתב שם, ועל זה יכול לסמוך[3]".

היה סופרו המובהק של אדמו"ר הזקן, אדמו"ר הזקן השתמש רק בכתיבתו של ר' ראובן. פעם אמרו לאדמו"ר הזקן, שר' ראובן מערב דבר-מה בדיו שהוא מייצר, כדי שהאותיות יהיו מבהיקות יותר, השיב להם אדמו"ר הזקן: "יודע אני שהוא מערב משהו בדיו - הוא מערב בה יראת-שמים, ותו לא!"[4].

רבי אייזיק מהומיל סיפר שפעם אמר אדמו"ר הזקן לבנו, אדמו"ר האמצעי: אני שוכב לנוח קימעא, המתן ליד דלת חדרי והעירני לתפילת המנחה. עמד אדמו"ר האמצעי ליד הדלת, לפתע ראה שמיטתו של אביו מזדעזעת ומיטלטלת. יצא אדמו"ר הזקן מחדרו ואמר לבנו: רוץ מיד וקרא לי את ראובן הסופר, ושיביא עמו רצועה. בא הסופר לרבי, והרבי הראה לו כיצד לעשות את ה"קשר של ראש" שבתפילין[5].

עוד מסופר, שמלמד אחד מקלימוביטש היה אצל אדמו"ר הזקן, והרבי שלחו ליאנוביטש הסמוכה לקחת אצל הסופר ר' ראובן כמה מזוזות עבורו. המתין המלמד אצל הסופר כמה ימים עד שנסתיימה כתיבת המזוזות, וכשנתן לו ר' ראובן את המזוזות עבור הרבי, ביקש המלמד כמה מזוזות גם עבור עצמו. נתן לו הסופר עוד כמה מזוזות, תוך שהוא מזהיר אותו שלא להחליף ביניהן ולתת לרבי את המזוזות שנועדו עבור הרבי. מכיון שנתבקש שלא להחליף ביניהן, החליט המלמד להחליף, ולראות מה תהיה תגובתו של הרבי. כשקיבל הרבי את המזוזות שהלה הגיש לו, הביט בהן, ושאל בתמיהה גדולה: אלו הן המזוזות שראובן שלח לי?! התנצל המלמד שאולי התחלפו לו המזוזות, ונתן לרבי את המזוזות שנועדו עבורו. הביט בהן הרבי, ואמר: אה! אה!

חזר השליח ליאנוביטש וטען באזני ר' ראובן: איזה מזוזות פסולות נתת לי, שהרבי לא חפץ בהן?! תנוח דעתך – השיב לו הסופר – גם מזוזותיך כשרות וגם הן נכתבו באותן הכוונות. אלא שהרבי ביקש ממני שאת המזוזות המיועדות לו אכתוב רק בשעה שהלבנה במילואה, אבל בראותו במזוזותיך הבחין שהן לא נכתבו בשעה זו[6].

עוד מסופר שפרשיותיו של ר' ראובן עלו הון רב וכך ראה הצלחה והפך לעשיר גדול. כשראה שהביקוש רב החליט לספח אליו עוזרים ומיד החל פרנסתו להתמעט. נכנס ר' ראובן אל אדמו"ר הזקן לשאול בסיבת הדבר, והרבי השיבו שבדינים יש 'לכתחילה' ו'בדיעבד', וגם בפרנסה יש 'לכתחילה' ו'בדיעבד'. לכתחילה טוב להיות עשיר ובדיעבד גם לחם ומים מספיק. אם אדם מקיים את הלכתחילה הראשון, אז הקב"ה נותן את הלכתחילה השני. אבל כשהתחלת להסתפק עם הדיעבד הראשון (מפני שעוזרו לא היה ירא שמים כל כך כמוהו), אז נתן לך הקב"ה גם את הדיעבד השני[7].

תלמידיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

תלמידו המובהק היה ר' זונדל הסופר שהיה סופר סת"ם בזמן אדמו"ר הצמח צדק ובני הצמח צדק קנו אצלו פרשיות תפילין והיו נחשבות כמו שכתבם ר' ראובן הסופר עצמו.

תלמיד תלמידו הוא הרב משה אקסלרוד הסופר שהיה סופר סת"ם בזמן אדמו"ר המהר"ש שאף כתב אצלו ספר תורה[8].

פרשיות בכתב ידו[עריכה | עריכת קוד מקור]

מהידיעות שהגיעו לידינו, היה זוג תפילין שרכש הגביר ר' יהושע פאליק גוראריה מכתב ידו, וכאשר בדק את אמינותן אצל אדמו"ר הרש"ב, השיב לו שאכן זהו כתב ידו של ר' ראובן הסופר, ושירכוש אותן, ואם הוא לא ירכוש - אדמו"ר הרש"ב ירכוש אותן לעצמו. ר' פאליק נספה בשואה, ולא ידוע מה עלה בגורל התפילין (היה אפשר לזהות תפילין אלו בקלות כיון שהיו גדולות משאר התפילין הנפוצות)[9].

תפילין נוספות נרכשו על ידי ר' שניאור זלמן גוראריה, והוא נתן אותם לרבי שיראה אותם לאדמו"ר הריי"צ שאישר את אמינותן (אלא שהעיר שאי אפשר לדעת בוודאות אם זהו כתב של ראובן הסופר או של תלמידו ר' זונדל הסופר שכתב בדיוק כמוהו).

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. בית רבי סוף פרק כ"ו
  2. אגרות-קודש, יג, עמ' שכה.
  3. שו"ת ה'צמח צדק', יו"ד סימן רז ס"ג.
  4. "לקוטי סיפורים" להרה"ח רח"מ פארלוב, כפר חב"ד תשכ"ו, עמ' נח.
  5. "לשמע אזן" עמוד 33. ומסיים שם שהחסיד ר' מרדכי יואל היה מסיים סיפור זה באמרו: היה זה "הראה לו קשר של תפילין" וד"ל.
  6. "שמועות וסיפורים" עמוד יח. ליקוטי סיפורים אות נד. רשימות דברים עמ' 85. בספר לקוטי רשימות ומעשיות (אות סה) מובא סיפור זה על ר' זושא מאניפולי ששלח שליח לר' ראובן הסופר, וההקפדה היתה לכתוב את המזוזות "בשעה שהשמש זורחת ואין שום ענן מסתיר את אורה".
  7. לדמותו של חסיד אמת. תשורה גולדברג -אבצן ברוקלין תשע"ח, עמ' 136.
  8. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חי"ג עמ' שכה.
  9. ליקוטי סיפורים, אות פה.