ארעא אתבטלת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "מקור הביטוי בזהר{{הערה|בספרא דצניעותא בתחילתו, תרומה רע"ו ב'.}} מדבר על כך ש"לפני" (למעלה מ) ...")
 
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(2 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
מקור הביטוי בזהר{{הערה|בספרא דצניעותא בתחילתו, תרומה רע"ו ב'.}} מדבר על כך ש"לפני" (למעלה מ) [[עולם התיקון]] אין [[יחוד פנים בפנים]], ולכן התבטלה הארץ, ונאמרו בזה שני ביאורים.
{{עריכה|ניסוח לא ברור}}
'''ארעא אתבטלת''' הוא ביטוי מה[[זוהר]]{{הערה|בספרא דצניעותא בתחילתו, תרומה רע"ו ב'.}} המדבר על כך ש"לפני" (למעלה מ) [[עולם התיקון]] אין [[יחוד פנים בפנים]], ולכן התבטלה הארץ, ונאמרו בזה שני ביאורים.


==שני הביאורים==
===הביאור ב[[קבלה]]===
===הביאור ב[[קבלה]]===
את הביאור בקבלה מביא[[רבי שמואל שניאורסון (אדמו"ר המהר"ש)|הרבי מהר"ש]]{{הערה|תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ו.}} (בשם [[זוהר הרקיע]]), ש"אם אין נחלים אין ים". והלא קיום הים אינו תלוי בנחלים? אלא, דכמו שהנחלים מוסיפים בים, כך הספירות דמלכות "נבנות" ממה שמשפיעות בה הספירות שלמעלה ממנה. אבל [[שבירת הכלים|כשנשברו הכלים]] (הספירות) דתוהו ממילא חסרה במלכות השפעתן, וגם היא לא יכולה להשפיע (אבל עצם מציאותה לא התבטל, אלא רק '''השפעתה''').
את הביאור בקבלה הביא [[רבי שמואל שניאורסון (אדמו"ר המהר"ש)|הרבי מהר"ש]]{{הערה|תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ו.}} (בשם [[זוהר הרקיע]]), ש"אם אין נחלים אין ים". והלא קיום הים אינו תלוי בנחלים? אלא, דכמו שהנחלים מוסיפים בים, כך הספירות דמלכות "נבנות" ממה שמשפיעות בה הספירות שלמעלה ממנה. אבל [[שבירת הכלים|כשנשברו הכלים]] (הספירות) דתוהו ממילא חסרה במלכות השפעתן, וגם היא לא יכולה להשפיע (אבל עצם מציאותה לא התבטל, אלא רק '''השפעתה''').


===הביאור ב[[עבודת השם|עבודת ה']] ===
===הביאור ב[[עבודת השם|עבודת ה']] ===
מסביר [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]], שארעא אתבטלת הוא עניין הביטול: במקום אחד{{הערה|לקוטי תורה ד"ה כי תבואו וגו' ושבתה הארץ.}} ההסבר הוא שזוהי מסירות הנפש בתפילה, ובמקום אחר{{הערה|תו"א ד"ה קחו מאתכם תרומה.}} מבאר באופן שונה במקצת – שזהו עניין [[קבלת עול מלכות שמיים]].
[[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] הסביר, שארעא אתבטלת הוא עניין הביטול: במקום אחד{{הערה|לקוטי תורה ד"ה כי תבואו וגו' ושבתה הארץ.}} ההסבר הוא שזוהי מסירות הנפש בתפילה, ובמקום אחר{{הערה|תו"א ד"ה קחו מאתכם תרומה.}} מבאר באופן שונה במקצת – שזהו עניין [[קבלת עול מלכות שמיים]].


ונקודת הדברים: טבע הנשמה להתבטל לאלוקות, אבל גסות המידות (שזהו עניין המידות דתוהו) מפריעה לביטול זה מלהתגלות. רק כשישבור האדם את גסות רוחו יוכל להתבטל לה' בקבלת עול ומסירות נפש בתפילה.
ונקודת הדברים: טבע הנשמה להתבטל לאלוקות, אבל גסות המידות (שזהו עניין המידות דתוהו) מפריעה לביטול זה מלהתגלות. רק כשישבור האדם את גסות רוחו יוכל להתבטל לה' בקבלת עול ומסירות נפש בתפילה.
===תיווך הביאורים===
===תיווך הביאורים===
[[רבי שמואל שניאורסון (אדמו"ר המהר"ש)|(הרבי מהר"ש]]{{הערה|תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ט.}} מתווך שאין סתירה בין ביאור החסידות לביאור הקבלה, אלא שזוהר הרקיע מדבר על ביטול '''השפעת''' המלכות, ו[[אדמו"ר הזקן]] מדבר על כך שעצם מציאותה לא התבטל.
[[רבי שמואל שניאורסון (אדמו"ר המהר"ש)|(הרבי מהר"ש]]{{הערה|תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ט.}} מתווך שאין סתירה בין ביאור החסידות לביאור הקבלה, אלא שזוהר הרקיע מדבר על ביטול '''השפעת''' המלכות, ו[[אדמו"ר הזקן]] מדבר על כך שעצם מציאותה לא התבטל.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־12:04, 15 במרץ 2023

ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: ניסוח לא ברור.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ארעא אתבטלת הוא ביטוי מהזוהר[1] המדבר על כך ש"לפני" (למעלה מ) עולם התיקון אין יחוד פנים בפנים, ולכן התבטלה הארץ, ונאמרו בזה שני ביאורים.

שני הביאורים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הביאור בקבלה[עריכה | עריכת קוד מקור]

את הביאור בקבלה הביא הרבי מהר"ש[2] (בשם זוהר הרקיע), ש"אם אין נחלים אין ים". והלא קיום הים אינו תלוי בנחלים? אלא, דכמו שהנחלים מוסיפים בים, כך הספירות דמלכות "נבנות" ממה שמשפיעות בה הספירות שלמעלה ממנה. אבל כשנשברו הכלים (הספירות) דתוהו ממילא חסרה במלכות השפעתן, וגם היא לא יכולה להשפיע (אבל עצם מציאותה לא התבטל, אלא רק השפעתה).

הביאור בעבודת ה'[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבינו הזקן הסביר, שארעא אתבטלת הוא עניין הביטול: במקום אחד[3] ההסבר הוא שזוהי מסירות הנפש בתפילה, ובמקום אחר[4] מבאר באופן שונה במקצת – שזהו עניין קבלת עול מלכות שמיים.

ונקודת הדברים: טבע הנשמה להתבטל לאלוקות, אבל גסות המידות (שזהו עניין המידות דתוהו) מפריעה לביטול זה מלהתגלות. רק כשישבור האדם את גסות רוחו יוכל להתבטל לה' בקבלת עול ומסירות נפש בתפילה.

תיווך הביאורים[עריכה | עריכת קוד מקור]

(הרבי מהר"ש[5] מתווך שאין סתירה בין ביאור החסידות לביאור הקבלה, אלא שזוהר הרקיע מדבר על ביטול השפעת המלכות, ואדמו"ר הזקן מדבר על כך שעצם מציאותה לא התבטל.

הערות שוליים

  1. בספרא דצניעותא בתחילתו, תרומה רע"ו ב'.
  2. תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ו.
  3. לקוטי תורה ד"ה כי תבואו וגו' ושבתה הארץ.
  4. תו"א ד"ה קחו מאתכם תרומה.
  5. תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ט.