ארעא אתבטלת
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: ניסוח לא ברור. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
ארעא אתבטלת הוא ביטוי מהזוהר[1] המדבר על כך ש"לפני" (למעלה מ) עולם התיקון אין יחוד פנים בפנים, ולכן התבטלה הארץ, ונאמרו בזה שני ביאורים.
שני הביאורים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הביאור בקבלה[עריכה | עריכת קוד מקור]
את הביאור בקבלה הביא הרבי מהר"ש[2] (בשם זוהר הרקיע), ש"אם אין נחלים אין ים". והלא קיום הים אינו תלוי בנחלים? אלא, דכמו שהנחלים מוסיפים בים, כך הספירות דמלכות "נבנות" ממה שמשפיעות בה הספירות שלמעלה ממנה. אבל כשנשברו הכלים (הספירות) דתוהו ממילא חסרה במלכות השפעתן, וגם היא לא יכולה להשפיע (אבל עצם מציאותה לא התבטל, אלא רק השפעתה).
הביאור בעבודת ה'[עריכה | עריכת קוד מקור]
רבינו הזקן הסביר, שארעא אתבטלת הוא עניין הביטול: במקום אחד[3] ההסבר הוא שזוהי מסירות הנפש בתפילה, ובמקום אחר[4] מבאר באופן שונה במקצת – שזהו עניין קבלת עול מלכות שמיים.
ונקודת הדברים: טבע הנשמה להתבטל לאלוקות, אבל גסות המידות (שזהו עניין המידות דתוהו) מפריעה לביטול זה מלהתגלות. רק כשישבור האדם את גסות רוחו יוכל להתבטל לה' בקבלת עול ומסירות נפש בתפילה.
תיווך הביאורים[עריכה | עריכת קוד מקור]
(הרבי מהר"ש[5] מתווך שאין סתירה בין ביאור החסידות לביאור הקבלה, אלא שזוהר הרקיע מדבר על ביטול השפעת המלכות, ואדמו"ר הזקן מדבר על כך שעצם מציאותה לא התבטל.