אדם (אצילות): הבדלים בין גרסאות בדף
דוד קורצוג (שיחה | תרומות) (תיקון כתיב קל) |
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
אדם - כינוי מיוחד ל[[עולם האצילות]] - אדם העליון. | אדם - כינוי מיוחד ל[[עולם האצילות]] - אדם העליון. | ||
שורה 11: | שורה 10: | ||
'''ב'''. כי אדם בגימטריא [[שם מ"ה|מ"ה]], שהוא השם משמות הקודש המאיר באצילות, שיש בו שני פירושים: | '''ב'''. כי אדם בגימטריא [[שם מ"ה|מ"ה]], שהוא השם משמות הקודש המאיר באצילות, שיש בו שני פירושים: | ||
א. מה - אין ואפס, בלי מהות דבר-מה. | א. מה - [[אין ואפס]], בלי מהות דבר-מה. | ||
ב. מהות - מציאות מהותית (רק שהוא בטל). | ב. מהות - מציאות מהותית (רק שהוא בטל). |
גרסה אחרונה מ־19:32, 12 בנובמבר 2023
אדם - כינוי מיוחד לעולם האצילות - אדם העליון.
בנוסף לכך שציור הספירות בכלל הוא "כמראה אדם", באצילות ישנן ב' סיבות מיוחדות שלכן נקרא בתואר אדם:
א. כי אדם מלשון אדמה לעליון, שהוא ענין האצילות מלשון "ויאצל מן הרוח", כלומר, שכמו כשנר מדליק נר אחר האש היא אותה אש, כך הנאצל (עולם האצילות) דומה למאציל (כתר).
כי בחינת אצילות הוא המשכת וגילוי בחינת האור שהיה בהעלם שלמעלה מעולם האצילות - לתוך הכלים שבעולם האצילות, ואין אור זה בבחינת מהות אחרת - בריאה חדשה בדרך יש מאין. וכמו האצלת סמכויות של המלך לשריו, שהן סמכויות המלך עצמו כפי שהן מתגלות ומופעלות על ידי השרים.
ב. כי אדם בגימטריא מ"ה, שהוא השם משמות הקודש המאיר באצילות, שיש בו שני פירושים:
א. מה - אין ואפס, בלי מהות דבר-מה.
ב. מהות - מציאות מהותית (רק שהוא בטל).
וכך הן הספירות באצילות - מהות דבר, אבל בבחינת ביטול בתכלית, ולכן הספירות בעולם האצילות מתכללות זו בזו - עולם התיקון, ולא כמו בעולם התוהו שאינן מתכללות.
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")