בעל פועל: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (חבדפד770 העביר את הדף חב"דפדיה:בעל פועל לשם בעל פועל) |
מ (שוחזר מעריכות של רוסיהאוקראינה (שיחה) לעריכה האחרונה של חלוקה בוט) תגית: שחזור |
||
(5 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''בעל פועל''' משמעותו היא מלמד שיודע היטב לכלכל דבריו באופן שיקובל היטב אצל התלמיד. | |||
== הגדרתו == | == הגדרתו == | ||
אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה שהרב הוא חכם גדול ביותר. אדם שמבין את השכל היטב, יכול ללמד אותו. זהו הקריטריון הבסיסי. | אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה שהרב הוא חכם גדול ביותר. אדם שמבין את השכל היטב, יכול ללמד אותו. זהו הקריטריון הבסיסי. | ||
אך כשמתבוננים, מגלים שזה לא מספיק. צריך שהרב יהיה גם "בעל פועל". מה המשמעות? | |||
לא מספיק, שהרב יידע את העניין השכלי לאשורו. צריך שהוא ידע ויתבונן גם איך להעביר את המידע לתלמיד. כשהדגש הוא על בעל פועל, לא מספיק להיות חכם גדול ביותר, אלא צריך לנטוש לרגע את החכמה ולרדת לתלמיד. לרמה שלו. רק כך התלמיד יוכל לקלוט את השכל | אך כשמתבוננים, מגלים שזה לא מספיק. צריך שהרב יהיה גם "בעל פועל". מה המשמעות? | ||
לא מספיק, שהרב יידע את העניין השכלי לאשורו. צריך שהוא ידע ויתבונן גם איך להעביר את המידע לתלמיד. כשהדגש הוא על בעל פועל, לא מספיק להיות חכם גדול ביותר, אלא צריך לנטוש לרגע את החכמה ולרדת לתלמיד. לרמה שלו. רק כך התלמיד יוכל לקלוט את השכל{{הערה|המשך תרס"ו מאמר ד"ה "זאת חוקת".}}. | |||
== הדרך להשפיע אל התלמיד ברמתו == | == הדרך להשפיע אל התלמיד ברמתו == | ||
{{ערך מורחב|רב ותלמיד}} | {{ערך מורחב|רב ותלמיד}} | ||
כשרב מלמד תלמיד משהו, אפשר לצייר שתי אופנים. או שהשכל שהוא משפיע כבר נמצא בערך לתלמיד, אם הוא ממש יתאמץ הוא יבין לבד, והרב רק מקרב אליו עוד יותר את השכל. | כשרב מלמד תלמיד משהו, אפשר לצייר שתי אופנים. או שהשכל שהוא משפיע כבר נמצא בערך לתלמיד, אם הוא ממש יתאמץ הוא יבין לבד, והרב רק מקרב אליו עוד יותר את השכל. | ||
אופן שני, שהרב והתלמיד הם ב[[אין ערוך]] | |||
פה רב בעל פועל צריך להתאמץ יותר. הוא צריך לנקוט באופן של [[צמצום]], לצמצם לגמרי את כל שכלו הבלתי מוגבל, לעצור לרגע את נביעת השכל '''שלו''', ולמצוא אותיות פשוטות הנוגעות והשייכות ל'''תלמיד'''. | אופן שני, שהרב והתלמיד הם ב[[אין ערוך]]{{הערה|בכל זה ראה וידעת תרנ"ז. המשך תקעו תרס"א. רד"ה ויולך תרס"ו.}}. הבנתו של הרב מופשטת ונעלית לאין שיעור מהבנת התלמיד. כמה שהוא לא ינסה לרדת ולהשפיע לתלמיד, עדיין התלמיד לא יתפוס לאשורו את השכל הנפלא של הרב. | ||
לאחר מכן, הוא צריך להרחיב ולפתח את הרעיון, אך לא כמו שהרעיון נמצא בצורתו הטהורה בשכלו, אלא כמו שהוא מוגבל וברמת התלמיד. | |||
רק אז הוא יכול להעביר את השכל לתלמיד. וגם אז, הוא צריך להיזהר לא להרחיב יותר מדי, כדי שהתלמיד לא יתבלבל. לשמור ולהוליך את התלמיד בדרך הנכונה. | פה רב בעל פועל צריך להתאמץ יותר. הוא צריך לנקוט באופן של [[צמצום]], לצמצם לגמרי את כל שכלו הבלתי מוגבל, לעצור לרגע את נביעת השכל '''שלו''', ולמצוא אותיות פשוטות הנוגעות והשייכות ל'''תלמיד'''. | ||
לאחר מכן, הוא צריך להרחיב ולפתח את הרעיון, אך לא כמו שהרעיון נמצא בצורתו הטהורה בשכלו, אלא כמו שהוא מוגבל וברמת התלמיד. | |||
רק אז הוא יכול להעביר את השכל לתלמיד. וגם אז, הוא צריך להיזהר לא להרחיב יותר מדי, כדי שהתלמיד לא יתבלבל. לשמור ולהוליך את התלמיד בדרך הנכונה. | |||
כל זה עבודתו של בעל פועל. | כל זה עבודתו של בעל פועל. | ||
== לקריאה נוספת == | |||
* מאמר ד"ה שופטים ב[[המשך תער"ב]] | |||
* מאמר ד"ה זאת חוקת ב[[המשך תרס"ו]] | |||
[[וידעת תרנ"ז - מוסקבה]] | * מאמר [[וידעת תרנ"ז - מוסקבה]] | ||
== ראו גם == | |||
* [[צמצום הראשון]] | |||
* [[רב ותלמיד (משל)]] | |||
* [[שפע]] | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[ | [[קטגוריה:תורת החסידות]] | ||
גרסה אחרונה מ־23:03, 22 באוקטובר 2022
בעל פועל משמעותו היא מלמד שיודע היטב לכלכל דבריו באופן שיקובל היטב אצל התלמיד.
הגדרתו[עריכה | עריכת קוד מקור]
אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה שהרב הוא חכם גדול ביותר. אדם שמבין את השכל היטב, יכול ללמד אותו. זהו הקריטריון הבסיסי.
אך כשמתבוננים, מגלים שזה לא מספיק. צריך שהרב יהיה גם "בעל פועל". מה המשמעות?
לא מספיק, שהרב יידע את העניין השכלי לאשורו. צריך שהוא ידע ויתבונן גם איך להעביר את המידע לתלמיד. כשהדגש הוא על בעל פועל, לא מספיק להיות חכם גדול ביותר, אלא צריך לנטוש לרגע את החכמה ולרדת לתלמיד. לרמה שלו. רק כך התלמיד יוכל לקלוט את השכל[1].
הדרך להשפיע אל התלמיד ברמתו[עריכה | עריכת קוד מקור]
ערך מורחב – רב ותלמיד |
כשרב מלמד תלמיד משהו, אפשר לצייר שתי אופנים. או שהשכל שהוא משפיע כבר נמצא בערך לתלמיד, אם הוא ממש יתאמץ הוא יבין לבד, והרב רק מקרב אליו עוד יותר את השכל.
אופן שני, שהרב והתלמיד הם באין ערוך[2]. הבנתו של הרב מופשטת ונעלית לאין שיעור מהבנת התלמיד. כמה שהוא לא ינסה לרדת ולהשפיע לתלמיד, עדיין התלמיד לא יתפוס לאשורו את השכל הנפלא של הרב.
פה רב בעל פועל צריך להתאמץ יותר. הוא צריך לנקוט באופן של צמצום, לצמצם לגמרי את כל שכלו הבלתי מוגבל, לעצור לרגע את נביעת השכל שלו, ולמצוא אותיות פשוטות הנוגעות והשייכות לתלמיד.
לאחר מכן, הוא צריך להרחיב ולפתח את הרעיון, אך לא כמו שהרעיון נמצא בצורתו הטהורה בשכלו, אלא כמו שהוא מוגבל וברמת התלמיד.
רק אז הוא יכול להעביר את השכל לתלמיד. וגם אז, הוא צריך להיזהר לא להרחיב יותר מדי, כדי שהתלמיד לא יתבלבל. לשמור ולהוליך את התלמיד בדרך הנכונה.
כל זה עבודתו של בעל פועל.
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- מאמר ד"ה שופטים בהמשך תער"ב
- מאמר ד"ה זאת חוקת בהמשך תרס"ו
- מאמר וידעת תרנ"ז - מוסקבה