בעל פועל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "==== הגדרתו ==== אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה...")
 
מ (שוחזר מעריכות של רוסיהאוקראינה (שיחה) לעריכה האחרונה של חלוקה בוט)
תגית: שחזור
 
(11 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
==== הגדרתו ====
'''בעל פועל''' משמעותו היא מלמד שיודע היטב לכלכל דבריו באופן שיקובל היטב אצל התלמיד.
אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה שהרב הוא חכם גדול ביותר. אדם שמבין את השכל, יכול ללמד אותו. זהו הקריטריון הבסיסי.
== הגדרתו ==
אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה שהרב הוא חכם גדול ביותר. אדם שמבין את השכל היטב, יכול ללמד אותו. זהו הקריטריון הבסיסי.


אך כשמתבוננים, מגלים שזה לא מספיק. צריך שהרב יהיה גם "בעל פועל". מה המשמעות?
אך כשמתבוננים, מגלים שזה לא מספיק. צריך שהרב יהיה גם "בעל פועל". מה המשמעות?


לא מספיק, שהרב יידע את העניין השכלי לאשורו. צריך שהוא ידע ויתבונן גם איך להעביר את המידע לתלמיד. כשהדגש הוא על בעל פועל, לא מספיק להיות חכם גדול ביותר, אלא צריך לנטוש לרגע את החכמה ולרדת לתלמיד. לרמה שלו. רק כך התלמיד יוכל לקלוט את השכל.
לא מספיק, שהרב יידע את העניין השכלי לאשורו. צריך שהוא ידע ויתבונן גם איך להעביר את המידע לתלמיד. כשהדגש הוא על בעל פועל, לא מספיק להיות חכם גדול ביותר, אלא צריך לנטוש לרגע את החכמה ולרדת לתלמיד. לרמה שלו. רק כך התלמיד יוכל לקלוט את השכל{{הערה|המשך תרס"ו מאמר ד"ה "זאת חוקת".}}.


{{שופטים תער"ב}}
== הדרך להשפיע אל התלמיד ברמתו ==
{{זאת חוקת תרס"ו}}
{{ערך מורחב|רב ותלמיד}}
כשרב מלמד תלמיד משהו, אפשר לצייר שתי אופנים. או שהשכל שהוא משפיע כבר נמצא בערך לתלמיד, אם הוא ממש יתאמץ הוא יבין לבד, והרב רק מקרב אליו עוד יותר את השכל.
 
אופן שני, שהרב והתלמיד הם ב[[אין ערוך]]{{הערה|בכל זה ראה וידעת תרנ"ז. המשך תקעו תרס"א. רד"ה ויולך תרס"ו.}}. הבנתו של הרב מופשטת ונעלית לאין שיעור מהבנת התלמיד. כמה שהוא לא ינסה לרדת ולהשפיע לתלמיד, עדיין התלמיד לא יתפוס לאשורו את השכל הנפלא של הרב.
 
פה רב בעל פועל צריך להתאמץ יותר. הוא צריך לנקוט באופן של [[צמצום]], לצמצם לגמרי את כל שכלו הבלתי מוגבל, לעצור לרגע את נביעת השכל '''שלו''', ולמצוא אותיות פשוטות הנוגעות והשייכות ל'''תלמיד'''.
 
לאחר מכן, הוא צריך להרחיב ולפתח את הרעיון, אך לא כמו שהרעיון נמצא בצורתו הטהורה בשכלו, אלא כמו שהוא מוגבל וברמת התלמיד.
 
רק אז הוא יכול להעביר את השכל לתלמיד. וגם אז, הוא צריך להיזהר לא להרחיב יותר מדי, כדי שהתלמיד לא יתבלבל. לשמור ולהוליך את התלמיד בדרך הנכונה.
 
כל זה עבודתו של בעל פועל.
== לקריאה נוספת ==
* מאמר ד"ה שופטים ב[[המשך תער"ב]]
* מאמר ד"ה זאת חוקת ב[[המשך תרס"ו]]
* מאמר [[וידעת תרנ"ז - מוסקבה]]
 
== ראו גם ==
* [[צמצום הראשון]]
* [[רב ותלמיד (משל)]]
* [[שפע]]
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־00:03, 23 באוקטובר 2022

בעל פועל משמעותו היא מלמד שיודע היטב לכלכל דבריו באופן שיקובל היטב אצל התלמיד.

הגדרתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

אפשר היה לחשוב, שכדי להעביר דבר שכל, כדי ללמד תלמיד עניין שכלי מספיקה העובדה שהרב הוא חכם גדול ביותר. אדם שמבין את השכל היטב, יכול ללמד אותו. זהו הקריטריון הבסיסי.

אך כשמתבוננים, מגלים שזה לא מספיק. צריך שהרב יהיה גם "בעל פועל". מה המשמעות?

לא מספיק, שהרב יידע את העניין השכלי לאשורו. צריך שהוא ידע ויתבונן גם איך להעביר את המידע לתלמיד. כשהדגש הוא על בעל פועל, לא מספיק להיות חכם גדול ביותר, אלא צריך לנטוש לרגע את החכמה ולרדת לתלמיד. לרמה שלו. רק כך התלמיד יוכל לקלוט את השכל[1].

הדרך להשפיע אל התלמיד ברמתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – רב ותלמיד

כשרב מלמד תלמיד משהו, אפשר לצייר שתי אופנים. או שהשכל שהוא משפיע כבר נמצא בערך לתלמיד, אם הוא ממש יתאמץ הוא יבין לבד, והרב רק מקרב אליו עוד יותר את השכל.

אופן שני, שהרב והתלמיד הם באין ערוך[2]. הבנתו של הרב מופשטת ונעלית לאין שיעור מהבנת התלמיד. כמה שהוא לא ינסה לרדת ולהשפיע לתלמיד, עדיין התלמיד לא יתפוס לאשורו את השכל הנפלא של הרב.

פה רב בעל פועל צריך להתאמץ יותר. הוא צריך לנקוט באופן של צמצום, לצמצם לגמרי את כל שכלו הבלתי מוגבל, לעצור לרגע את נביעת השכל שלו, ולמצוא אותיות פשוטות הנוגעות והשייכות לתלמיד.

לאחר מכן, הוא צריך להרחיב ולפתח את הרעיון, אך לא כמו שהרעיון נמצא בצורתו הטהורה בשכלו, אלא כמו שהוא מוגבל וברמת התלמיד.

רק אז הוא יכול להעביר את השכל לתלמיד. וגם אז, הוא צריך להיזהר לא להרחיב יותר מדי, כדי שהתלמיד לא יתבלבל. לשמור ולהוליך את התלמיד בדרך הנכונה.

כל זה עבודתו של בעל פועל.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. המשך תרס"ו מאמר ד"ה "זאת חוקת".
  2. בכל זה ראה וידעת תרנ"ז. המשך תקעו תרס"א. רד"ה ויולך תרס"ו.