מרכבה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
 
(40 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ב"מרכבה" שני עניינים עיקריים: א) הביטול. ב) ההתעלות.
'''מרכבה''' ענינו הוא ה[[ביטול]] בתכלית, עד שנעשה בבחינת מרכבה אל הרוכב בו. על ידי המרכבה מתעלה הרוכב בה למקום שאלמלא המרכבה לא יכול היה הרוכב להגיע לשם. בכללות ישנם שני ענייני מרכבה: [[מרכבתא עילאה]], שהם ה[[אבות]] שהם מרכבה ל[[עולם האצילות]], [[מרכבתא תתאה]] שהוא המרכבה של [[עולמות בי"ע]].


ביטול: המרכבה בטלה לגמרי לרצון הרוכב עליה.  
==ענינו==
ענין המרכבה הוא ה[[ביטול]] בתכלית אל רצון הרוכב שעליה, ועל ידי המרכבה מגיע הרוכב למקום שאלמלא הרוכב לא היה מגיע אליו.


התעלות: המרכבה מעלה ומביאה את הרוכב למקום שאלמלא המרכבה לא יכול היה הרוכב להגיע לשם.  
בכללות ישנם שני בחינות מרכבה. הראשון הוא ה[[אבות]] שהם בבחינת "חיוון עילאין", שהם [[מרכבה דאצילות]], הנקראת גם בשם [[מרכבתא עילאה]]. השני הוא "חיוון תתאין" שהם המרכבה של [[עולמות בי"ע]] שהם מחנה [[מלאך מיכאל|מיכאל]] ומחנה [[גבריאל]], ה[[מלאכים]] של עולם ה[[בריאה]], ולענין זה שייכים גם ה[[שבטים]] וחלוקתם לארבע דגלים.


אמרו חז"ל: "[[האבות הן הן המרכבה]]", מכיוון שב[[אבות]] היו את שני העניינים הללו.
==מרכבתא עילאה==
{{הפניה לערך מורחב|ערך=[[מרכבתא עילאה]]}}
[[אבות]], עליהם נאמר כי "[[האבות הן הן המרכבה]]", שה[[אבות]] הם בחינת מרכבה אל ה[[ספירות]] של [[עולם האצילות]]. ענין מרכבה זו היא להעלות את מדותיו של [[הקב"ה]] אליו בבחינת [[ביטול]], כמאמר "לך ה' הגדולה והגבורה" וכו', להיות נמשך בם ועל ידם גלוי אלקות ואור [[אין סוף ברוך הוא]] ממש, והיינו על ידי [[מסירות נפש]] לה' בתשוקה וצמאון להכלל ולהבטל באור [[אין סוף ברוך הוא]] ממש.


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
==מרכבתא תתאה==
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
{{ערך מורחב|ערכים=[[מרכבתא תתאה]] [[י"ב בקר]]}}
שנים עשר השבטים הם [[מרכבתא תתאה]] שהן בחינת אצילות שבבריאה והיינו שהם מחברים את הבריאה לאצילות. והיינו, שזה שמלכות דאצילות נשפלת להסתתר בבריאה הם מעלים אותה לחברה לאצילות. והוא כי שנים עשר השבטים הם ה[[י"ב בקר]] שהיו בים שעשה שלמה, שהיו שלשה פונים צפונה ושלשה פונים נגבה, שהם הדגלים של השבטים שהם ד' מחנות שהם בבריאה, והים עליהם מלמעלה הוא בחינת [[מלכות דאצילות]].
 
והם המשכת וירידת המרכבה העליונה לבריאה. ומשום כך נקראים ה[[שבטים]] בשם זה, שהוא לשון המשכה, כמו כוכב שביט.
 
ה[[אופנים]] ו[[חיות הקודש]] נושאות את המרכבה. מרכבה זו נקראת בשם [[מרכבתא תתאה]] ועליה ישנו ה[[כסא]] שהוא בחינת [[מלכות דאצילות]].
 
==מרכבות של עולמות בי"ע==
בפרטות, [[מרכבתא תתאה]] היא המרכבה של [[עולם הבריאה]] וקיימים גם [[מרכבה דיצירה]], ו[[מרכבה דעשיה]].
===בריאה===
ענין המרכבות של [[עולמות בי"ע]] הוא שאין ה[[שכינה]], [[מלכות דאצילות]], יורדת מטה לעולמות בי"ע, אלא על ידי ה[[מרכבה]], גם לנביאים כגון ישעיהו ויחזקאל, אלא שזה ראה [[מרכבה דבריאה]], וזה ראה [[מרכבה דיצירה]]. וכל הירידות של [[מלכות דאצילות]] למטה, וכל העליות שלה הכל הוא על ידי המרכבה.
 
ישעיהו השיג ב[[מרכבה דבריאה]], ולכן ראה ה' צבאו"ת יושב על כסא רם ונשא, ושרפים עומדים ממעל לו, ושרפים של [[עולם הבריאה]] אומרים קדוש קדוש קדוש, וזהו ענין כתר מלכות דבריאה.
===יצירה===
וכמו כן יחזקאל ראה מרכבה דיצירה ב[[אופנים]] ו[[חיות הקודש]] שהוא כתר מלכות דיצירה. והיינו בחינת בריאה שביצירה, כי בכל עולם ועולם יש בחינת [[בי"ע]].
===עשיה===
וזכריה ראה מרכבה דעשיה, ששם מאיר כתר מלכות דעשיה. שהם בחינת [[אותיות]] ולכן ראה ב[[סוס]]ים כי סוסים הם [[אותיות]], ואותיות הם בחינת [[דומם]] והיינו לפי ש[[עולם העשייה]] לגבי יצירה הוא כערך [[דומם]] לגבי צומח.
 
מפסולת [[מרכבה דעשיה]] נמשכים כל ההשפעות הגשמיות של עולם הזה. מ[[פני נשר]] שב[[מרכבה דעשיה]] נמשכים על ידי השתלשלות העופות שבעולם הזה. [[פני אריה]] שבמרכבה הוא שורש החיות של החיות בעולם הזה. מ[[פני שור]] שב[[מרכבה דעשיה]] נמשך בריבוי השתלשלויות להיות שורש ל[[נפש]] ה[[בהמה|בהמות]], ומשם נמשך [[נפש הבהמית]] של האדם. ומבחינת אדם שעל הכסא נמשך [[נפש]] אלוקית שבאדם.
 
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:המרכבה]]

גרסה אחרונה מ־16:35, 8 בדצמבר 2022

מרכבה ענינו הוא הביטול בתכלית, עד שנעשה בבחינת מרכבה אל הרוכב בו. על ידי המרכבה מתעלה הרוכב בה למקום שאלמלא המרכבה לא יכול היה הרוכב להגיע לשם. בכללות ישנם שני ענייני מרכבה: מרכבתא עילאה, שהם האבות שהם מרכבה לעולם האצילות, מרכבתא תתאה שהוא המרכבה של עולמות בי"ע.

ענינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

ענין המרכבה הוא הביטול בתכלית אל רצון הרוכב שעליה, ועל ידי המרכבה מגיע הרוכב למקום שאלמלא הרוכב לא היה מגיע אליו.

בכללות ישנם שני בחינות מרכבה. הראשון הוא האבות שהם בבחינת "חיוון עילאין", שהם מרכבה דאצילות, הנקראת גם בשם מרכבתא עילאה. השני הוא "חיוון תתאין" שהם המרכבה של עולמות בי"ע שהם מחנה מיכאל ומחנה גבריאל, המלאכים של עולם הבריאה, ולענין זה שייכים גם השבטים וחלוקתם לארבע דגלים.

מרכבתא עילאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – מרכבתא עילאה

אבות, עליהם נאמר כי "האבות הן הן המרכבה", שהאבות הם בחינת מרכבה אל הספירות של עולם האצילות. ענין מרכבה זו היא להעלות את מדותיו של הקב"ה אליו בבחינת ביטול, כמאמר "לך ה' הגדולה והגבורה" וכו', להיות נמשך בם ועל ידם גלוי אלקות ואור אין סוף ברוך הוא ממש, והיינו על ידי מסירות נפש לה' בתשוקה וצמאון להכלל ולהבטל באור אין סוף ברוך הוא ממש.

מרכבתא תתאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערכים מורחבים – מרכבתא תתאה י"ב בקר

שנים עשר השבטים הם מרכבתא תתאה שהן בחינת אצילות שבבריאה והיינו שהם מחברים את הבריאה לאצילות. והיינו, שזה שמלכות דאצילות נשפלת להסתתר בבריאה הם מעלים אותה לחברה לאצילות. והוא כי שנים עשר השבטים הם הי"ב בקר שהיו בים שעשה שלמה, שהיו שלשה פונים צפונה ושלשה פונים נגבה, שהם הדגלים של השבטים שהם ד' מחנות שהם בבריאה, והים עליהם מלמעלה הוא בחינת מלכות דאצילות.

והם המשכת וירידת המרכבה העליונה לבריאה. ומשום כך נקראים השבטים בשם זה, שהוא לשון המשכה, כמו כוכב שביט.

האופנים וחיות הקודש נושאות את המרכבה. מרכבה זו נקראת בשם מרכבתא תתאה ועליה ישנו הכסא שהוא בחינת מלכות דאצילות.

מרכבות של עולמות בי"ע[עריכה | עריכת קוד מקור]

בפרטות, מרכבתא תתאה היא המרכבה של עולם הבריאה וקיימים גם מרכבה דיצירה, ומרכבה דעשיה.

בריאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ענין המרכבות של עולמות בי"ע הוא שאין השכינה, מלכות דאצילות, יורדת מטה לעולמות בי"ע, אלא על ידי המרכבה, גם לנביאים כגון ישעיהו ויחזקאל, אלא שזה ראה מרכבה דבריאה, וזה ראה מרכבה דיצירה. וכל הירידות של מלכות דאצילות למטה, וכל העליות שלה הכל הוא על ידי המרכבה.

ישעיהו השיג במרכבה דבריאה, ולכן ראה ה' צבאו"ת יושב על כסא רם ונשא, ושרפים עומדים ממעל לו, ושרפים של עולם הבריאה אומרים קדוש קדוש קדוש, וזהו ענין כתר מלכות דבריאה.

יצירה[עריכה | עריכת קוד מקור]

וכמו כן יחזקאל ראה מרכבה דיצירה באופנים וחיות הקודש שהוא כתר מלכות דיצירה. והיינו בחינת בריאה שביצירה, כי בכל עולם ועולם יש בחינת בי"ע.

עשיה[עריכה | עריכת קוד מקור]

וזכריה ראה מרכבה דעשיה, ששם מאיר כתר מלכות דעשיה. שהם בחינת אותיות ולכן ראה בסוסים כי סוסים הם אותיות, ואותיות הם בחינת דומם והיינו לפי שעולם העשייה לגבי יצירה הוא כערך דומם לגבי צומח.

מפסולת מרכבה דעשיה נמשכים כל ההשפעות הגשמיות של עולם הזה. מפני נשר שבמרכבה דעשיה נמשכים על ידי השתלשלות העופות שבעולם הזה. פני אריה שבמרכבה הוא שורש החיות של החיות בעולם הזה. מפני שור שבמרכבה דעשיה נמשך בריבוי השתלשלויות להיות שורש לנפש הבהמות, ומשם נמשך נפש הבהמית של האדם. ומבחינת אדם שעל הכסא נמשך נפש אלוקית שבאדם.