בריש הורמנותא דמלכא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ערך ראשוני)
 
 
(13 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''בריש הורמנותא דמלכא''' הוא המאמר הראשון ב[[זוהר]] אשר מובא פעמים רבות ב[[חסידות]]. מאמר זה מבאר את ראשית [[סדר ההשתלשלות]], שהוא מן ה[[רצון העליון]] ועד מאמר הראשון מ[[עשרה מאמרות]], מאמר "בראשית".
{{בעבודה מתמשכת|}}
'''בריש הורמנותא דמלכא''' - מאמר הפותח את [[ספר הזוהר]]{{הערה|ספר הזוהר חלק א. טו}}, המתאר את [[סדר ההשתלשלות]], החל מהרצון הקדום של [[הקב"ה]] לברוא עולם, ועד לאמירת ה[[עשרה מאמרות]] והתהוות העולם בפועל. בחסידות מצטטים מאמר זה רבות ובמיוחד ב[[מאמר]]י [[ראש השנה]], מכיון שבכל שנה בראש השנה, העולם כביכול חוזר לקדמותו בטרם שנברא, ועל יד [[תקיעת שופר]], מתעורר שוב הרצון של [[הקב"ה]] והעולם נברא מחדש.


==לשון המאמר==
==לשון המאמר==
:ב[[ריש הורמנותא דמלכא]] גליף גליפו ב[[טהירו עלאה]] [[בוצינא דקרדינותא]] ונפיק גו סתים דסתימו מרישא (נ"א מרזא) דאי"ן סו"ף קוטרא (פי' עשן) בגולמא נעיץ בעזקא לא חוור ולא אוכם ולא סומק ולא ירוק ולא גוון כלל כד (נ"א הדר) מדיד משיחא עביד גוונין לאנהרא לגו, בגו בוצינא נפיק (נ"א ונפיק) חד נביעו דמניה אצטבעו גוונין לתתא, סתים גו סתימין דרזא דאין סו"ף בקע ולא בקע אוירא דיליה לא אתיידע כלל עד דמגו דחיקו דבקיעותיה נהיר נקודה חדא סתימא עלאה בתר ההיא נקודה לא אתיידע כלל ובגין כך אקרי ראשית מאמר קדמאה דכלא:
{{ציטוט|תוכן= בריש הורמנותא דמלכא גליף גליפו ב[[טהירו עילאה]] [[בוצינא דקרדוניתא]]|מרכאות=כן}}
תרגום מילולי: "בתחילת (לפני) רצונו של המלך, חקק חקיקה באור העליון, (ועשהו) קו המידה"


==ביאורים בחסידות==
==הביאור==
בחסידות מבואר כי "[[ריש הורמנותא דמלכא]]" הוא ה[[רצון העליון]], שהוא הרצון הכללי של הקב"ה לענין ה[[מלוכה]], להיות לו יתברך [[דירה בתחתונים]]. עניין "גליף גליפו" הוא התהוות של ה[[פרצוף|פרצופים]] [[עתיק יומין]] ו[[אריך אנפין]] שהוא פנימיות [[כתר העליון]] והחיצוניות שלו. והענין של "גליף גליפו" הוא להיותם בבחינת [[אותיות החקיקה]] לעומת [[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]] שהם בבחינת [[אותיות הכתיבה]]. וענין [[בוצינא דקרדוניתא]] הוא [[קו המידה]], שהוא [[גבורה דעתיק]] הנמשך ל[[מוחא סתימאה]], והוא הקו המודד את כל הספירות של [[עולם האצילות]].


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
===בריש הורמנותא דמלכא===
המאמר מתאר את ראשית [[בריאת העולם]] על ידי [[הקב"ה]], החל מה[[רצון]] הפשוט שהתעורר ב[[עצמות]]ו יתברך לברוא עולם, רצונו של [[הקב"ה]] לברוא עולם, נמשל למלך שרוצה למלוך על עמו, אך רצון זה מגיע רק לאחר שהעם מחליטים להתבטל ולהכתיר את המלך, ועל ידי כך מתעורר במלך הרצון וההסכמה למלוך, וזהו גם הפעולה הפנימית בכל שנה ב[[ראש השנה]], עת אשר התהליך של בריאת העולם חוזר על עצמו. בכל שנה בליל ראש השנה, מסתלק רצונו של [[הקב"ה]] להוות ולהחיות את העולם, והעולם קיים רק מה"שאריות חיות" ([[קיסטא דחיותא]]) שנשאר בה, ולמחרת ב[[תקיעת שופר]] עם ישראל מעורר אצל [[הקב"ה]] את הרצון מחדש (למלוך) להוות ולהחיות את העולם.
 
אך בבריאת העולם כאשר עוד לא היה את ה"עם" (ישראל) שיעוררו ב[[הקב"ה]] את הרצון למלוך, ולברוא, הרצון התעורר והגיע על ידי ש[[הקב"ה]] ראה בעתיד את ה[[תענוג]] שיהיה לו ממעשי ה[[צדיקים]] וכמו שכתוב "במי נמלך, בנשמותיהם של צדיקים"{{הערה|בראשית רבה פ"ח, ז. רות רבא פ"ב א (ג)}} וזה מה שפעל בו את הרצון והתאווה לברוא כזה עולם ועל מצב זה נאמר ב[[תפילה]] "אדון עולם אשר מלך בטרם כל יצור נברא".
 
מהמילים "בריש הורמנותא" ולא סתם ב"הורמנותא" מדייקים שמודבר כאן, לא בתחילת ה"הורמנותא" [=רצון] אלא בדרגה שלמעלה מהרצון (בריש - לפני), דהיינו הרצון הקדום אצל הקב"ה, לברוא את העולם לא התחיל והתעורר בדרגת הרצון שבו כביכול, אלא ב[[עצמותו]] ממש, ומשם ירד לרצון{{הערה|ספר המאמרים [[תש"ג]] ד"ה אדון עולם אשר מלך}}.
 
===גליף גליפו בטהירו עילאה===
'''גליף גליפו''' שחקק חקיקה, בבחינת [[טהירו עילאה]]. שחקיקה, היא ב[[אותיות (דבר ה')|אותיות]], שהוא בחינת ה[[כלים]] - המשכה.
 
שבעבודת הצדיקים בקביעות החל מ[[ראש השנה]], ממשיכים את בחינה זו. ואז נעשים [[מרכבה]] לה'{{הערה|על פי [[לקוטי תורה]] נד עמוד ד ד"ה כי חק}}.
 
===בוצינא דקורדניתא===
 
==ראו גם==
*[[טהירו עילאה]]
*[[בוצינא דקרדוניתא]]
 
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עולם המלבוש]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־13:45, 19 בינואר 2024

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

בריש הורמנותא דמלכא - מאמר הפותח את ספר הזוהר[1], המתאר את סדר ההשתלשלות, החל מהרצון הקדום של הקב"ה לברוא עולם, ועד לאמירת העשרה מאמרות והתהוות העולם בפועל. בחסידות מצטטים מאמר זה רבות ובמיוחד במאמרי ראש השנה, מכיון שבכל שנה בראש השנה, העולם כביכול חוזר לקדמותו בטרם שנברא, ועל יד תקיעת שופר, מתעורר שוב הרצון של הקב"ה והעולם נברא מחדש.

לשון המאמר[עריכה | עריכת קוד מקור]

בריש הורמנותא דמלכא גליף גליפו בטהירו עילאה בוצינא דקרדוניתא

תרגום מילולי: "בתחילת (לפני) רצונו של המלך, חקק חקיקה באור העליון, (ועשהו) קו המידה"

הביאור[עריכה | עריכת קוד מקור]

בריש הורמנותא דמלכא[עריכה | עריכת קוד מקור]

המאמר מתאר את ראשית בריאת העולם על ידי הקב"ה, החל מהרצון הפשוט שהתעורר בעצמותו יתברך לברוא עולם, רצונו של הקב"ה לברוא עולם, נמשל למלך שרוצה למלוך על עמו, אך רצון זה מגיע רק לאחר שהעם מחליטים להתבטל ולהכתיר את המלך, ועל ידי כך מתעורר במלך הרצון וההסכמה למלוך, וזהו גם הפעולה הפנימית בכל שנה בראש השנה, עת אשר התהליך של בריאת העולם חוזר על עצמו. בכל שנה בליל ראש השנה, מסתלק רצונו של הקב"ה להוות ולהחיות את העולם, והעולם קיים רק מה"שאריות חיות" (קיסטא דחיותא) שנשאר בה, ולמחרת בתקיעת שופר עם ישראל מעורר אצל הקב"ה את הרצון מחדש (למלוך) להוות ולהחיות את העולם.

אך בבריאת העולם כאשר עוד לא היה את ה"עם" (ישראל) שיעוררו בהקב"ה את הרצון למלוך, ולברוא, הרצון התעורר והגיע על ידי שהקב"ה ראה בעתיד את התענוג שיהיה לו ממעשי הצדיקים וכמו שכתוב "במי נמלך, בנשמותיהם של צדיקים"[2] וזה מה שפעל בו את הרצון והתאווה לברוא כזה עולם ועל מצב זה נאמר בתפילה "אדון עולם אשר מלך בטרם כל יצור נברא".

מהמילים "בריש הורמנותא" ולא סתם ב"הורמנותא" מדייקים שמודבר כאן, לא בתחילת ה"הורמנותא" [=רצון] אלא בדרגה שלמעלה מהרצון (בריש - לפני), דהיינו הרצון הקדום אצל הקב"ה, לברוא את העולם לא התחיל והתעורר בדרגת הרצון שבו כביכול, אלא בעצמותו ממש, ומשם ירד לרצון[3].

גליף גליפו בטהירו עילאה[עריכה | עריכת קוד מקור]

גליף גליפו שחקק חקיקה, בבחינת טהירו עילאה. שחקיקה, היא באותיות, שהוא בחינת הכלים - המשכה.

שבעבודת הצדיקים בקביעות החל מראש השנה, ממשיכים את בחינה זו. ואז נעשים מרכבה לה'[4].

בוצינא דקורדניתא[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ספר הזוהר חלק א. טו
  2. בראשית רבה פ"ח, ז. רות רבא פ"ב א (ג)
  3. ספר המאמרים תש"ג ד"ה אדון עולם אשר מלך
  4. על פי לקוטי תורה נד עמוד ד ד"ה כי חק