עושר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " תו"מ " ב־" תורת מנחם ")
מ (שוחזר מעריכות של רוסיהאוקראינה (שיחה) לעריכה האחרונה של אליהו ב.)
תגית: שחזור
 
(42 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הלל.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הלל מחייב עניים. ציון הלל הזקן]]
'''עשיר''', הוא כינוי למי שיש לו ממון, וברוחניות עשיר הוא מי שעשיר בדעת ובחכמה.


'''עשיר''', הוא כינוי למי שיש לו ממון, ואילו '''עני''' הוא אדם שאין לו ממון, (על פי ההלכה - אדם שאין לו מאתים זוז).
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי שאדם מביא חומש מנכסיו ל[[צדקה]], מעלה בזאת את כל ממונו לקדושה.


[[אדמו"ר הזקן]] מבאר כי על ידי שאדם מביא חומש מנכסיו [[לצדקה]], מעלה בזאת את כל ממונו לקדושה.
== עושר רוחני ==


== עושר רוחני ==
עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערה|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות.


עושר רוחני נמדד אחרת. ב[[היום יום]]{{הערת שוליים|1=[[ט' בניסן]].}} כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות.
למעשה תכליתו של העושר הגשמי הוא להוות מרכבה ומשל ואמצעי עזר לעושר הרוחני, וכמו שאמר [[רבי שמעון בן יוחאי]] ב[[פרקי אבות]]: הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה והזקנה והשיבה והבנים נאים לצדיקים ונאים לעולם, אמר רבי שמעון בן מנסיא כי שבעת מידות אלו נתקיימו ברבי ובניו. כך גם נפסק כי ה[[כהן גדול]] צריך להיות עשיר יותר מכל אחיו הכהנים.


== נסיון העושר ונסיון העוני ==
== נסיון העושר ונסיון העוני ==
בתלמוד אנו מוצאים שני מיני נסיונות; נסיון העושר, ונסיון העוני על נסיון העוני נאמר "הלל מחייב את העניים", כלומר אין אדם יכול לתרץ את עצמו שלא עבד את השם ולא למד תורה מכיוון שהיה עני, שהרי [[הלל הזקן]] היה עני מופלג, ולמרות זאת גדל להיות גדול חכמי ישראל בדורו, עד שמינוהו להיות [[נשיא ישראל]]
בתלמוד אנו מוצאים שני מיני נסיונות; נסיון העושר, ונסיון העוני על נסיון העוני נאמר "הלל מחייב את העניים", כלומר אין אדם יכול לתרץ את עצמו שלא עבד את השם ולא למד תורה מכיוון שהיה עני, שהרי [[הלל הזקן]] היה [[עני]] מופלג, ולמרות זאת גדל להיות גדול חכמי ישראל בדורו, עד שמינוהו להיות [[נשיא הדור|נשיא ישראל]]
 
===דעת הרבי בנוגע לנסיון העשירות===
כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות - היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות - שגורם ליגיעה וצער כו' - גרוע וקשה יותר{{הערה|ראה גם [[תורת מנחם]] חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערה|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהיה הנסיון של עשירות!...
 
כאשר האדמו"ר אמר כי מפורש בכתוב{{הערה|1=[[משלי]] ל, ח.}} "ראש ועושר אל תתן לי"?, אמר לו הרבי: אדרבה: בכתוב זה נאמר גם "ראש (עניות).. אל תתן לי", והכתוב מקדים "'''ראש''' אל תתן לי" ל"'''עושר''' אל תתן לי", היינו, שהבקשה דשלילת העניות קודמת לבקשה דשלילת העשירות.{{הערה|1=[[תורת מנחם]] [[תשח"י]] [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/23/19/204&search=%D7%97%D7%91%22%D7%93+%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%A5 עמ' 206].}}.
 
בהתוועדות [[פורים]] [[תשט"ו]]{{הערה|1=ראו קובץ [https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://chabadpedia.co.il/images/5/5b/%25D7%2591%25D7%25A0%25D7%2599%25D7%259F_%25D7%25A2%25D7%2593%25D7%2599_%25D7%25A2%25D7%2593.pdf&ved=2ahUKEwj0gqLl9rDsAhUQQ80KHdkIBDwQFjADegQIAxAB&usg=AOvVaw0hRGI85lXf69l5keAEW17x בנין עדי עד עמ' נה], ובכתבה [https://abc770.org/article_node_1483/ הרבי מחלק עשירות בפורים], באתר חב"ד אור אין סוף}}, הסביר הרבי שהנסיון שיש בעשירות הוא יותר גדול מזה שיש בעניות, לאחר ההסבר שאל הרבי את הנוכחים בהתוועדות מי חפץ בעשירות. שלושה אנשים הרימו את ידיהם, ואז הרבי אמר בכאב שאחר כך באים ומתלוננים שחסר זה וחסר זה, וכשנותנים משמים עת רצון להשפיע עשירות, מוכנים להפסיד זאת.
 
אלו שהרימו את ידיהם באותה התוועדות, זכו לעשירות מופלגת.
 
===אצל רבותינו נשיאנו===
ר' [[מאיר שלמה ינובסקי]], סבו של [[הרבי]] סיפר ש[[הרבי מהר"ש]] התנהג בעשירות מופלגת עד כדי כך שקופסת הטבק שלו הייתה עשויה מ[[זהב]].
 
שאל אותו אחד מהחסידים, מדוע הוא מתנהג בכזו עשירות, מה לרבי ולגשמיות וחומריות העולם?
 
ענה לו ר' [[מאיר שלמה ינובסקי]] "פּעטאַך! וכי בשביל מי נברא הזהב, בשבילי ובשבילך? הרי הזהב נברא מלכתחילה בשביל הצדיקים!"{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/15/30/index.htm שיחת שבת פרשת מקץ תשט"ז אות יז]. [https://www.alysefer.com/mahrash1/ כמה דברים שלא ידעתם על דמותו הייחודית של אדמו"ר המהר"ש] באתר אליספר}}.
==לקריאה נוספת==
*'''רבי מכבד עשירים - [[יחידות|יחידויות]] לחברי [[קרן מחנה ישראל]]''', שבועון בית משיח במדור 'והבט פני משיחך', גליון כ"ד אדר תש"פ עמוד 44
*'''ברכוש גדול''', מוסף כפר חב"ד חג הפסח תשפ"א{{הערה|1=[https://col.org.il/news/130022 הרבי והגבירים: הצצה בלעדית למוסף הנושא של כפר חב"ד לחג] {{COL}}}}


כאשר רבי [[אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ]] אמר לרבי כי "עשירות – היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות – שגורם ליגיעה וצער כו' – גרוע וקשה יותר{{הערת שוליים|ראה גם [[תורת מנחם]] חכ"א ריש ע' 275. וש"נ.}}, ועד כדי כך שאמרו חז"ל{{הערת שוליים|1=ראה [[עירובין]] מא, ב.}} שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהי' הנסיון של עשירות!...
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3140172 מאמר ד"ה תפלה למשה תשכ"ט]''' קונטרס י"א ניסן - תנש"א
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/653714/ הוראת הרבי מפרשת השבוע: לעשות הכל כדי להיות עשיר]''' {{וידפו}}
*'''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=1519&CategoryID=538 "רבי מכבד עשירים"]''', ניצוצי רבי שבועון התקשרות גליון 540
*מן המעיין, '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=4695&CategoryID=1129 עשירות]''', שיחת השבוע גליון 1103
*'''[https://chabad.info/meoravut/616494/ סגולת העשירות של הרבי]''' {{אינפו}}
*'''[https://abc770.org/article_node_1483/ הרבי מחלק עשירות בפורים]''', אתר חב"ד אור אין סוף
*הרב נחמיה וילהלם, '''[https://he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3001296 מי רוצה להיות עשיר?]''' {{וידאו}}{{בית חבד}}
*הרב חיים ששון, '''[https://rabbi24.com/he/vid/he961?series=24808 הקורס: 'הדרך לחיים של עשירות']''', 6 פרקים באתר 'רבי 24' במיזם תומכי תמימים בכל בית {{וידאו}}
*'''[https://col.org.il/news/129496 כששבעה חסידים הרימו את ידם – והפכו למיליונרים | צפו]''' {{וידאו}}{{COL}}


כאשר האדמו"ר אמר כי מפורש בכתוב{{הערת שוליים|1=[[משלי]] ל, ח.}} "ראש ועושר אל תתן לי"?, אמר לו הרבי: אדרבה: בכתוב זה נאמר גם "ראש (עניות).. אל תתן לי", והכתוב מקדים "'''ראש''' אל תתן לי" ל"'''עושר''' אל תתן לי", היינו, שהבקשה דשלילת העניות קודמת לבקשה דשלילת העשירות.{{הערת שוליים|1=[[תורת מנחם]] [[תשח"י]] [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/23/19/204&search=%D7%97%D7%91%22%D7%93+%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%A5 עמ' 206].}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:האדם וגופו]]

גרסה אחרונה מ־00:13, 23 באוקטובר 2022

עשיר, הוא כינוי למי שיש לו ממון, וברוחניות עשיר הוא מי שעשיר בדעת ובחכמה.

אדמו"ר הזקן מבאר כי על ידי שאדם מביא חומש מנכסיו לצדקה, מעלה בזאת את כל ממונו לקדושה.

עושר רוחני[עריכה | עריכת קוד מקור]

עושר רוחני נמדד אחרת. בהיום יום[1] כתוב: לא בתים וכסף הוא העושר היהודי. העושר היהודי הנצחי הוא, שאנו יהודים השומרים תורה ומצוות ומביאים לעולם ילדים ונכדים השומרים תורה ומצוות.

למעשה תכליתו של העושר הגשמי הוא להוות מרכבה ומשל ואמצעי עזר לעושר הרוחני, וכמו שאמר רבי שמעון בן יוחאי בפרקי אבות: הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה והזקנה והשיבה והבנים נאים לצדיקים ונאים לעולם, אמר רבי שמעון בן מנסיא כי שבעת מידות אלו נתקיימו ברבי ובניו. כך גם נפסק כי הכהן גדול צריך להיות עשיר יותר מכל אחיו הכהנים.

נסיון העושר ונסיון העוני[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתלמוד אנו מוצאים שני מיני נסיונות; נסיון העושר, ונסיון העוני על נסיון העוני נאמר "הלל מחייב את העניים", כלומר אין אדם יכול לתרץ את עצמו שלא עבד את השם ולא למד תורה מכיוון שהיה עני, שהרי הלל הזקן היה עני מופלג, ולמרות זאת גדל להיות גדול חכמי ישראל בדורו, עד שמינוהו להיות נשיא ישראל

דעת הרבי בנוגע לנסיון העשירות[עריכה | עריכת קוד מקור]

כאשר רבי אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ אמר לרבי כי "עשירות - היא נסיון, והנני פוחד מהנסיון של עשירות", אמר לו הרבי: גם עניות היא נסיון, ואדרבה, הנסיון דעניות - שגורם ליגיעה וצער כו' - גרוע וקשה יותר[2], ועד כדי כך שאמרו חז"ל[3] שעניות מעבירה את האדם על דעתו ועל דעת קונו! וכיון שכן, מוטב איפוא שיהיה הנסיון של עשירות!...

כאשר האדמו"ר אמר כי מפורש בכתוב[4] "ראש ועושר אל תתן לי"?, אמר לו הרבי: אדרבה: בכתוב זה נאמר גם "ראש (עניות).. אל תתן לי", והכתוב מקדים "ראש אל תתן לי" ל"עושר אל תתן לי", היינו, שהבקשה דשלילת העניות קודמת לבקשה דשלילת העשירות.[5].

בהתוועדות פורים תשט"ו[6], הסביר הרבי שהנסיון שיש בעשירות הוא יותר גדול מזה שיש בעניות, לאחר ההסבר שאל הרבי את הנוכחים בהתוועדות מי חפץ בעשירות. שלושה אנשים הרימו את ידיהם, ואז הרבי אמר בכאב שאחר כך באים ומתלוננים שחסר זה וחסר זה, וכשנותנים משמים עת רצון להשפיע עשירות, מוכנים להפסיד זאת.

אלו שהרימו את ידיהם באותה התוועדות, זכו לעשירות מופלגת.

אצל רבותינו נשיאנו[עריכה | עריכת קוד מקור]

ר' מאיר שלמה ינובסקי, סבו של הרבי סיפר שהרבי מהר"ש התנהג בעשירות מופלגת עד כדי כך שקופסת הטבק שלו הייתה עשויה מזהב.

שאל אותו אחד מהחסידים, מדוע הוא מתנהג בכזו עשירות, מה לרבי ולגשמיות וחומריות העולם?

ענה לו ר' מאיר שלמה ינובסקי "פּעטאַך! וכי בשביל מי נברא הזהב, בשבילי ובשבילך? הרי הזהב נברא מלכתחילה בשביל הצדיקים!"[7].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • רבי מכבד עשירים - יחידויות לחברי קרן מחנה ישראל, שבועון בית משיח במדור 'והבט פני משיחך', גליון כ"ד אדר תש"פ עמוד 44
  • ברכוש גדול, מוסף כפר חב"ד חג הפסח תשפ"א[8]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים