מנחם מענדל קפלן: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (תיקון קישור)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(66 גרסאות ביניים של 23 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:ממק.jpg|left|thumb|280px|הרב מנחם מענדל קפלן]]
{{פירוש נוסף|נוכחי=מגדולי חסידי חב"ד, תושב בוברויסק|אחר=חבר וועד הנחות בלה"ק ומהדיר ספרים|ראו=[[מנחם מענדל קפלן (דטרויט)|מנחם מענדל קפלן]]}}
הרב '''מנחם מענדל קפלן''' שכונה בפי כל “מענדל דער חסיד” נולד בבוברויסק שביילורוסיה בערך בשנת [[תרכ"ט]], לאביו הרה”ח ר’ יעקב קפלן.  
[[קובץ:ממק.jpg|שמאל|ממוזער|280px|הרב מנחם מענדל קפלן]]
הרב '''מנחם מענדל קפלן''' (בערך [[תרכ"ט]] - [[ו' בחשוון]] [[תרפ"א]]) שכונה בפי כל '''מענדל דער חסיד''' היה חסיד חב"ד-ליובאוויטש תושב [[בוברויסק]], היה [[התקשרות|מקושר]] ל[[אדמו"ר הרש"ב]] ול[[אדמו"ר הריי"צ]].


כשהגיע לפרקו, הקים בית חסידי עם מרת גיטל לבית מרגולין. לאחר [[נישואין|נישואיו]] ניהל חנות גדולה. ניהול החנות דרש ממנו השקעה של זמן וכוחות מרובים, אך למרות זאת, המשיך להקדיש שעות רבות מסדר יומו ל[[תפילה]] באריכות ולשיעורי [[תורה]] ברבים. מרווחי החנות חילק רבות לנצרכים, עדות על כך אפשר למצוא בפנקסי [[כולל חב"ד]] בירושלים, ובפנקסו של שד”ר המוסד “הכנסת אורחים” בירושלים. בפנקסים אלו מופיע שמו כתורם נכבד.  
==תולדות חיים==
נולד ב[[בוברויסק]] שב[[בלרוס]] בערך בשנת [[תרכ"ט]], לאביו הרב יעקב קפלן{{הערה|שהיה מחסידי [[אדמו"ר הצמח צדק]] [[אדמו"ר מהר"ש]] ו[[אדמו"ר הרש"ב]], והיה מגיד שיעור בישיבתו של האדמו"ר רבי [[שמריה נח מבוברויסק]], ואף שהיה נוסע בקביעות לליובאוויטש בכל שנה בחודש החגים, שימש כמלמד של בניו ("א שטוב מלמד"), ונפטר ביום [[ב' אדר]] [[תרע"ד]].}}.  


ר’ מענדל ורעייתו מרת גיטל היו אמונים על מצוות הכנסת אורחים, וביתם היה פתוח לרווחה בפני אורחים. ידידי המשפחה מספרים כי לעולם לא אכלה המשפחה ללא שאורח כלשהו סמוך לשולחנם.  
כשהגיע לפרקו, הקים בית חסידי עם מרת גיטל לבית מרגולין. לאחר [[נישואין|נישואיו]] ניהל חנות גדולה. ניהול החנות דרש ממנו השקעה של זמן וכוחות מרובים, אך למרות זאת, המשיך להקדיש שעות רבות מסדר יומו ל[[תפילה]] באריכות ולשיעורי [[תורה]] ברבים. מרווחי החנות חילק רבות לנצרכים{{הערה|עדות על כך אפשר למצוא בפנקסי [[כולל חב"ד]] בירושלים, ובפנקסו של שד"ר המוסד "הכנסת אורחים" בירושלים.}}.  


==חסיד של כ"ק אדמו"ר הרש"ב==
ר' מענדל ורעייתו מרת גיטל הקפידו מאוד על מצוות [[הכנסת אורחים]], וביתם היה פתוח לרווחה בפני אורחים. ידידי המשפחה מספרים כי לעולם לא אכלה המשפחה ללא שאורח כלשהו סמוך לשולחנם.


קנאותו החסידית הייתה לשם דבר בבוברויסק. בעיר זו התגורר האדמו”ר רבי [[שמריה נח מבוברויסק]] (נכד [[אדמו"ר הצמח צדק]]), וסביבו נוצרה קהילה גדולה. לעומתה, חסידי חב"ד שהיו קשורים ל[[אדמו"ר הרש"ב]], היוו מיעוט. ר’ מענדל עצמו היה מקושר בחבלי עבותות אהבה לאדמו”ר הרש”ב, ולא פעם דיבר על החובה הקדושה להתקשר לרבי הרש”ב.
==עם רבותינו נשיאינו==


את חינוכו להתקשרות לרבי, קיבל בבית אביו ר’ יעקב שהיה חסידם של שלושה אדמו”רים: [[אדמו”ר הצמח צדק]], [[אדמו”ר המהר”ש]] ו[[אדמו”ר הרש”ב]].
קנאותו החסידית הייתה לשם דבר בבוברויסק. בעיר זו התגורר האדמו"ר רבי [[שמריה נח מבוברויסק]] (נכד [[אדמו"ר הצמח צדק]]), וסביבו נוצרה קהילה גדולה. לעומתה, חסידי חב"ד שהיו קשורים ל[[אדמו"ר הרש"ב]], היוו מיעוט. ר' מענדל עצמו היה מקושר בחבלי עבותות [[אהבה]] לאדמו"ר הרש"ב, ולא פעם דיבר על החובה הקדושה להתקשר לרבי הרש"ב. ר' מענדל, לאחר שהתפלל במשך השנים בבית מדרשו של האדמו"ר מבוברויסק, החליט יום אחד כי אין הוא יכול להמשיך שם עוד, ועבר להתפלל בבית הכנסת שנקרא על שם החסיד הנודע ר' [[הלל מפאריטש]], שם קבעו חסידי ליובאוויטש תושבי המקום את מקום תפילתם.  


ר’ מענדל, לאחר שהתפלל במשך השנים בבית מדרשו של האדמו”ר מבוברויסק, החליט יום אחד כי אין הוא יכול להמשיך שם עוד, ועבר להתפלל בבית הכנסת שנקרא על שם החסיד הנודע ר’ [[הלל מפאריטש]], שם קבעו חסידי ליובאוויטש תושבי המקום את מקום תפילתם.  
את חינוכו להתקשרות לרבי, קיבל בבית אביו ר' יעקב שהיה חסידם של שלושה אדמו"רים: [[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אדמו"ר המהר"ש]] ו[[אדמו"ר הרש"ב]].


קנאותו לליובאוויטש באה לידי ביטוי בכל שנה ושנה, כאשר לקראת [[ראש השנה ]]החלו לזרום לבוברויסק חסידים רבים (רובם חסידי [[קאפוסט]] לשעבר, שלאחר פטירת רבם האדמו”ר [[שלמה זלמן שניאורסון|רבי שלמה זלמן מקאפוסט]] קיבלו עליהם את אחיו הצעיר האדמו”ר מבוברויסק), ואילו ר’ מענדל היה נוטל את ה[[טלית]] וה[[תפילין]] שלו, ומכריז בהפגנתיות כי לראש השנה הוא נוסע דווקא ל[[ליובאוויטש]], שם דווקא נמצאת חסידות חב”ד האמיתית.
קנאותו לליובאוויטש באה לידי ביטוי בכל שנה ושנה, כאשר לקראת [[ראש השנה]] החלו לזרום לבוברויסק חסידים רבים (רובם חסידי [[קאפוסט]] לשעבר, שלאחר פטירת רבם האדמו"ר [[שלמה זלמן שניאורסון|רבי שלמה זלמן מקאפוסט]] קיבלו עליהם את אחיו הצעיר האדמו"ר מבוברויסק), ואילו ר' מענדל היה נוטל את ה[[טלית]] וה[[תפילין]] שלו, ומכריז בהפגנתיות כי ל[[ראש השנה]] הוא נוסע דווקא ל[[ליובאוויטש]], שם דווקא נמצאת [[חסידות חב"ד]] האמיתית.


אשתו, מרת גיטל לבית מרגולין, הייתה ממשפחה ‘מתנגדית’ מובהקת. כששאלוהו כיצד חסיד קנאי שכמותו השתדך עם בת למשפחה ‘מתנגדית’, השיב בשנינות: “אין לכם מצוה גדולה יותר מאשר ליטול בת [[מתנגדים]] ולהעבירה למשפחת חסידים.
אשתו, מרת גיטל לבית מרגולין, הייתה ממשפחה '[[מתנגד]]ית' מובהקת. כשנשאל כיצד חסיד קנאי שכמותו השתדך עם בת למשפחה 'מתנגדית', השיב בשנינות: "אין לכם מצוה גדולה יותר מאשר ליטול בת [[מתנגדים]] ולהעבירה למשפחת חסידים."


==בדרך לרוסטוב==
==בדרך לרוסטוב==
הסתלקותו של אדמו”ר הרש”ב, ביום [[ב' ניסן תר"פ]], גרמה לו שבר נפשי גדול. דביקותו המיוחדת ברבי גרמה לכך שלא היה מסוגל לעכל את הבשורה האיומה, והוא נפל למשכב. לאחר זמן, כאשר התאושש קמעה, אמר לבני משפחתו כי הוא זקוק לנסוע למקום מרפא כדי להחלים כראוי מהחולשה הגדולה בה לקה. הוא הודיע אפוא כי הוא נוסע לקיסלבוצק הרחוקה, אולם בני משפחתו הכירוהו כי לא חסיד כמותו ייסע לנפוש במצב שכזה, ויעדו האמיתי הוא ציון הרבי הרש”ב ברוסטוב.  
[[הסתלקות]]ו של אדמו"ר הרש"ב, ביום [[ב' ניסן]] [[תר"פ]], גרמה לו שבר גדול והוא נפל למשכב. כאשר התאושש קמעה, אמר לבני משפחתו כי הוא זקוק לנסוע למקום מרפא כדי להחלים. הוא הודיע כי הוא נוסע לקיסלבוצק הרחוקה, אך בפועל, בידיעת משפחתו, נסע אל הציון של [[אדמו"ר הרש"ב]] כאשר לאחר מכן תכנן להגיע לחצר ולקבל על עצמו את מרותו של בנו, אדמו"ר הריי"צ.  


הם אכן צדקו, ור’ מענדל עשה פעמיו אל הציון של אדמו”ר הרש”ב כאשר לאחר מכן תכנן להגיע לחצר ולקבל על עצמו את מרותו של בנו, אדמו”ר הריי”צ.  
כשהגיע לעיר ז'לובין, נעצר על ידי השלטונות בתואנת שווא. אלו ערכו חיפוש מדוקדק על גופו ובחפציו, ולאחר מכן נותר במעצר מבלי שאיש טרח להבהיר לו בעבור מה ולכמה זמן. לבסוף נודע דבר מעצרו בעיר [[ז'לובין]], ונכבדי העיר, ובראשם הרב [[משה אקסלרוד]], רב העיר, התערבו אצל השלטונות עד לשחרורו.  


כשהגיע לעיר ז'לובין, נעצר על ידי השלטונות בתואנת שווא. אלו ערכו חיפוש מדוקדק על גופו ובחפציו, ולאחר מכן נותר במעצר מבלי שאיש טרח להבהיר לו בעבור מה ולכמה זמן. איכשהו נודע דבר מעצרו בעיר [[ז'לובין]], ונכבדי העיר, ובראשם הרב משה אקסלרוד, רב העיר, התערבו אצל השלטונות עד לשחרורו.  
ר' מענדל המשיך בנסיעתו, אך כאשר הרכבת הגיעה למרחק של כמאתיים ק"מ מ[[רוסטוב]], ליד תחנת רכבת קטנה בשם מילרובו, בלב איזור שליטה מובהק של הקוזקים{{הערה|במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה.}}. חבורת קוזקים פורעים השתלטה על הרכבת, התעללו בנוסעים היהודיים, שדדו מהם את רכושם, ולאחר מכן רצחו חלק מהם. את ר' מענדל השליכו מהרכבת תוך כדי נסיעה. הוא נחבט בקרקע ושתי צלעותיו נשברו. כשבאו פועלי הרכבת עם בוקר, מצאוהו מוטל פצוע, ולקחוהו למרפאה קרובה. במכתב שכתב אז לבני משפחתו סיפר כי נשברו לו שתי צלעות, אך הטיפול שקיבל באותה מרפאה הסתכם במריחת יוד על מקום הפציעה.  


ר’ מענדל לא נבהל והמשיך בנסיעתו. תלאות הדרך לא הניאו אותו מלהמשיך אל המטרה שהציב לעצמו: להגיע לרוסטוב. אלא שדווקא כאשר הרכבת התקרבה לרוסטוב, נפגע על ידי פורעים.  
בשל מצבו הקשה הועבר מהמרפאה ל[[בית רפואה]] גדול יותר, ומשם כתב כמה מכתבים אל אדמו"ר הריי"צ ברוסטוב. במכתבים תיאר את מצבו הרפואי הקשה, ואת מכתביו סיים בבקשה שהביעה את תחושותיו באותם ימים: "אנא לעורר [[רחמים]] רבים עלי שאזכה לבוא לקבר ישראל".


היה זה בעת שהרכבת הגיעה למרחק של כמאתיים ק”מ מ[[רוסטוב]], ליד תחנת רכבת קטנה בשם מילרובו, בלב איזור שליטה מובהק של הקוזקים. חבורת קוזקים פורעים השתלטה על הרכבת, התעללו בנוסעים היהודיים, שדדו מהם את רכושם, ולאחר מכן רצחו חלק מהם, וחלק אחר השליכו מהרכבת תוך כדי נסיעה.  
==אצל אדמו"ר הריי"צ==
לאחר כמה שבועות התאושש במקצת, והחליט להמשיך את נסיעתו לרוסטוב, למרות מצבו הרפואי. לרוסטוב הגיע לפני [[חג הסוכות]] [[תרפ"א]].  


הפורעים נטלו את ר’ מענדל והשליכו אותו מהרכבת תוך כדי נסיעה. הוא נחבט בקרקע ושתי צלעותיו נשברו. מתייסר בכאבי התופת שלו, נשאר לשכב ליד פסי הרכבת מבלי יכולת לזוז. רק כשבאו פועלי הרכבת עם בוקר, מצאוהו מוטל פצוע, ולקחוהו למרפאה קרובה. במכתב שכתב אז לבני משפחתו סיפר כי נשברו לו שתי צלעות, אך הטיפול שקיבל באותה מרפאה הסתכם במריחת יוד על מקום הפציעה.  
בעת [[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] [[שמחת תורה]] פנה אדמו"ר הריי"צ לר' מענדל ואמר בלהט רב{{הערה|1= [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15870&st=&pgnum=24 '''ספר השיחות - [[תרפ"א]] ''' עמ' 10] ובהערות.}}: "כיצד זה כותב יהודי 'פדיונות' ומבקש [[רחמים]] שיזכה לקבורת ישראל? יהודי צריך לבקש חיים ולא קבורה!" כך חזר הרבי על דבריו כמה פעמים בהתרגשות גדולה.


בגין התוהו ובוהו ששרר באותם ימים במדינה, הנהיגו השלטונות שאין צורך לבייל את המכתבים, וניתן לכתוב על כל פיסת נייר שתהיה, לציין את הכתובת בצד שני, וכך המכתב יגיע ליעדו. ר’ מענדל כתב כך כמה מכתבים מפורטים לביתו, אלא שהם הגיעו רק לאחר פטירתו.  
אותה תקופה הייתה תקופה דמדומים בכל הנוגע לעטרת הנשיאות וההנהגה של ליובאוויטש. אמנם [[אדמו"ר הרש"ב]] כתב בצוואתו כי בנו יחידו הריי"צ ימשיך לנהל את ישיבות [[תומכי תמימים]], וכן ציווה עליו להקים [[חיידר|חדרים]] ושיעורים מיוחדים ללימוד [[חסידות]] ברחבי [[רוסיה]], כן ציווה עליו לומר מאמרי [[דא"ח]] ברבים, אך אדמו"ר הריי"צ עצמו סירב לקבל על עצמו את הנשיאות באופן רשמי. במשך כל שנת האבל הסתגר בחדרו ולא נהג כ[[רבי]]. אדרבא, הוא נהג מנהגים שונים כדי שיחשבו אותו כאחד החסידים. החסידים מצדם התנהגו אליו כמו אל 'רבי', אלא שחששו לומר זאת בפניו.  


בשל מצבו הקשה הועבר מהמרפאה ל[[בית רפואה]] גדול יותר, ומשם כתב כמה מכתבים אל אדמו”ר הריי”צ ברוסטוב. במכתבים תיאר את מצבו הרפואי הקשה, ואת מכתביו סיים בבקשה מרגשת שהביעה את תחושותיו באותם ימים: “אנא לעורר רחמים רבים עלי שאזכה לבוא לקבר ישראל”.
ר' מנחם מענדל לא יכל לשאת את המצב שאין רבי בגלוי, ובאותה התוועדות של [[שמחת תורה]] קרא ר' מענדל לאדמו"ר הריי"צ כמה פעמים בכינוי "רבי", ובכך הכתיר את אדמו"ר הריי"צ לרבי קבל עם ועולם. הדבר היה למורת רוחו של אדמו"ר הריי"צ שענה לו "מדוע אתה שופך את דמי?" אולם ר' מענדל המשיך בכך שוב ושוב{{מקור}}.


==חסיד של אדמו"ר הריי"צ==
==פטירתו==
לאחר כמה שבועות התאושש במקצת, והחליט להמשיך את נסיעתו לרוסטוב, למרות מצבו הרפואי. לרוסטוב הגיע לפני [[חג הסוכות]] [[תרפ"א]].  
לאחר [[שמחת תורה]] גברה מחלתו של ר' מענדל, וכוחותיו לא עמדו לו עוד. ביום [[ו' בחשוון]] [[תרפ"א]] השיב נשמתו לבוראו, והוא בשנות החמישים המוקדמות לחייו. זכה להיטמן בסמיכות לציון רבו אדמו"ר הרש"ב. קודם הקבורה, נתנה הרבנית שטערנא שרה את אחד מבגדי בעלה אדמו"ר הרש"ב{{הערה|ולפי אחת המסורות, היה זה שיריים מהתכריכים של אדמו"ר הרש"ב עצמו.}} בכדי להשתמש בו בתפירת התכריכים.
 
בעת [[התוועדות]] שמחת תורה דיבר אדמו”ר הריי”צ בלהט רב ואמר: “כיצד זה כותב יהודי ‘פדיונות’ ומבקש רחמים שיזכה לקבורת ישראל? יהודי צריך לבקש חיים ולא קבורה!” כך חזר הרבי על דבריו כמה פעמים בהתרגשות גדולה, כשכוונתו, מסתבר, לפדיונות שכתב ר’ מענדל ממיטת חוליו.  


אותה תקופה הייתה תקופה דמדומים בכל הנוגע לעטרת הנשיאות וההנהגה של ליובאוויטש. אמנם אדמו”ר הרש”ב כתב בצוואתו כי בנו יחידו הריי”צ ימשיך לנהל את ישיבות [[תומכי תמימים]], וכן ציווה עליו להקים חדרים ושיעורים מיוחדים ללימוד [[חסידות]] ברחבי [[רוסיה]], כן ציווה עליו לומר מאמרי [[דא"ח]] ברבים, אך אדמו”ר הריי”צ עצמו סירב לקבל על עצמו את הנשיאות באופן רשמי. במשך כל שנת האבל הסתגר בחדרו ולא נהג כ[[רבי]]. אדרבא, הוא נהג מנהגים שונים כדי שיחשבו אותו כאחד החסידים. החסידים מצדם התנהגו אליו כמו אל ‘רבי’, אלא שחששו לומר זאת בפניו.  
משפחתו לא ידעה באותה העת על פטירתו. למחרת, נפל בביתו כל ארון הספרים והם הבינו שקרה משהו. בנו ר' חיים, שהי' אז במינסק חלם במשך שלשה לילות רצופים שאביו הגיע אליו והתלונן מדוע אף אחד אינו אומר עליו קדיש, וכך נודע להם מפטירתו.


ר' מנחם מענדל לא יכל לשאת את המצב שאין רבי בגלוי, ובאותה [[התוועדות]] של [[שמחת תורה]]קרא ר’ מענדל ל[[אדמו"ר הריי"צ]] כמה פעמים בכינוי “רבי”, ובכך הכתיר את אדמו”ר הריי”צ לרבי קבל עם ועולם. הדבר היה למורת רוחו של אדמו”ר הריי”צ שענה לו “מדוע אתה שופך את דמי?” אולם ר’ מענדל המשיך בכך שוב ושוב.
==משפחתו==
*בתו מרת דרויזא, רעיית ר' [[יעקב יוסף רסקין]]
*בתו נחמה גיסא, רעיית ר' [[זושא מרגולין]]
*בנו, ר' חיים קפלן
*בנו, ר' אליהו קפלן - מושב אביחיל


==פטירתו==
==לקריאה נוספת==
לאחר שמחת תורה גברה מחלתו של ר’ מענדל, וכוחותיו לא עמדו לו עוד. ביום [[ו’ בחשוון]] [[תרפ"א]] השיב נשמתו לבוראו, והוא בשנות החמישים המוקדמות לחייו. זכה להיטמן בסמיכות לציון רבו כ”ק אדמו”ר הרש”ב.
*'''החסיד שלא ויתר''', [[שבועון כפר חב"ד]] גליון 1882


==ראו גם==
==קישורים חיצוניים==
* תולדות חייו ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1641 בית משיח 480]
* תולדות חייו ב[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1641 בית משיח 480]
{{שבועון בית משיח}}
*תולדות חייו בתוך [https://teshura.com/teshurapdf/Kubchik-Althaus%20-%2028%20Adar%202%2C%205779.pdf תשורה מחתונת נכדיו]
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב]]
{{מיון רגיל:קפלן מנחם מענדל}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הרש"ב]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:משפחת רסקין]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרכ"ט]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תרפ"א]]

גרסה אחרונה מ־07:05, 29 באוקטובר 2024

הרב מנחם מענדל קפלן

הרב מנחם מענדל קפלן (בערך תרכ"ט - ו' בחשוון תרפ"א) שכונה בפי כל מענדל דער חסיד היה חסיד חב"ד-ליובאוויטש תושב בוברויסק, היה מקושר לאדמו"ר הרש"ב ולאדמו"ר הריי"צ.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בבוברויסק שבבלרוס בערך בשנת תרכ"ט, לאביו הרב יעקב קפלן[1].

כשהגיע לפרקו, הקים בית חסידי עם מרת גיטל לבית מרגולין. לאחר נישואיו ניהל חנות גדולה. ניהול החנות דרש ממנו השקעה של זמן וכוחות מרובים, אך למרות זאת, המשיך להקדיש שעות רבות מסדר יומו לתפילה באריכות ולשיעורי תורה ברבים. מרווחי החנות חילק רבות לנצרכים[2].

ר' מענדל ורעייתו מרת גיטל הקפידו מאוד על מצוות הכנסת אורחים, וביתם היה פתוח לרווחה בפני אורחים. ידידי המשפחה מספרים כי לעולם לא אכלה המשפחה ללא שאורח כלשהו סמוך לשולחנם.

עם רבותינו נשיאינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

קנאותו החסידית הייתה לשם דבר בבוברויסק. בעיר זו התגורר האדמו"ר רבי שמריה נח מבוברויסק (נכד אדמו"ר הצמח צדק), וסביבו נוצרה קהילה גדולה. לעומתה, חסידי חב"ד שהיו קשורים לאדמו"ר הרש"ב, היוו מיעוט. ר' מענדל עצמו היה מקושר בחבלי עבותות אהבה לאדמו"ר הרש"ב, ולא פעם דיבר על החובה הקדושה להתקשר לרבי הרש"ב. ר' מענדל, לאחר שהתפלל במשך השנים בבית מדרשו של האדמו"ר מבוברויסק, החליט יום אחד כי אין הוא יכול להמשיך שם עוד, ועבר להתפלל בבית הכנסת שנקרא על שם החסיד הנודע ר' הלל מפאריטש, שם קבעו חסידי ליובאוויטש תושבי המקום את מקום תפילתם.

את חינוכו להתקשרות לרבי, קיבל בבית אביו ר' יעקב שהיה חסידם של שלושה אדמו"רים: אדמו"ר הצמח צדק, אדמו"ר המהר"ש ואדמו"ר הרש"ב.

קנאותו לליובאוויטש באה לידי ביטוי בכל שנה ושנה, כאשר לקראת ראש השנה החלו לזרום לבוברויסק חסידים רבים (רובם חסידי קאפוסט לשעבר, שלאחר פטירת רבם האדמו"ר רבי שלמה זלמן מקאפוסט קיבלו עליהם את אחיו הצעיר האדמו"ר מבוברויסק), ואילו ר' מענדל היה נוטל את הטלית והתפילין שלו, ומכריז בהפגנתיות כי לראש השנה הוא נוסע דווקא לליובאוויטש, שם דווקא נמצאת חסידות חב"ד האמיתית.

אשתו, מרת גיטל לבית מרגולין, הייתה ממשפחה 'מתנגדית' מובהקת. כשנשאל כיצד חסיד קנאי שכמותו השתדך עם בת למשפחה 'מתנגדית', השיב בשנינות: "אין לכם מצוה גדולה יותר מאשר ליטול בת מתנגדים ולהעבירה למשפחת חסידים."

בדרך לרוסטוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

הסתלקותו של אדמו"ר הרש"ב, ביום ב' ניסן תר"פ, גרמה לו שבר גדול והוא נפל למשכב. כאשר התאושש קמעה, אמר לבני משפחתו כי הוא זקוק לנסוע למקום מרפא כדי להחלים. הוא הודיע כי הוא נוסע לקיסלבוצק הרחוקה, אך בפועל, בידיעת משפחתו, נסע אל הציון של אדמו"ר הרש"ב כאשר לאחר מכן תכנן להגיע לחצר ולקבל על עצמו את מרותו של בנו, אדמו"ר הריי"צ.

כשהגיע לעיר ז'לובין, נעצר על ידי השלטונות בתואנת שווא. אלו ערכו חיפוש מדוקדק על גופו ובחפציו, ולאחר מכן נותר במעצר מבלי שאיש טרח להבהיר לו בעבור מה ולכמה זמן. לבסוף נודע דבר מעצרו בעיר ז'לובין, ונכבדי העיר, ובראשם הרב משה אקסלרוד, רב העיר, התערבו אצל השלטונות עד לשחרורו.

ר' מענדל המשיך בנסיעתו, אך כאשר הרכבת הגיעה למרחק של כמאתיים ק"מ מרוסטוב, ליד תחנת רכבת קטנה בשם מילרובו, בלב איזור שליטה מובהק של הקוזקים[3]. חבורת קוזקים פורעים השתלטה על הרכבת, התעללו בנוסעים היהודיים, שדדו מהם את רכושם, ולאחר מכן רצחו חלק מהם. את ר' מענדל השליכו מהרכבת תוך כדי נסיעה. הוא נחבט בקרקע ושתי צלעותיו נשברו. כשבאו פועלי הרכבת עם בוקר, מצאוהו מוטל פצוע, ולקחוהו למרפאה קרובה. במכתב שכתב אז לבני משפחתו סיפר כי נשברו לו שתי צלעות, אך הטיפול שקיבל באותה מרפאה הסתכם במריחת יוד על מקום הפציעה.

בשל מצבו הקשה הועבר מהמרפאה לבית רפואה גדול יותר, ומשם כתב כמה מכתבים אל אדמו"ר הריי"צ ברוסטוב. במכתבים תיאר את מצבו הרפואי הקשה, ואת מכתביו סיים בבקשה שהביעה את תחושותיו באותם ימים: "אנא לעורר רחמים רבים עלי שאזכה לבוא לקבר ישראל".

אצל אדמו"ר הריי"צ[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר כמה שבועות התאושש במקצת, והחליט להמשיך את נסיעתו לרוסטוב, למרות מצבו הרפואי. לרוסטוב הגיע לפני חג הסוכות תרפ"א.

בעת התוועדות שמחת תורה פנה אדמו"ר הריי"צ לר' מענדל ואמר בלהט רב[4]: "כיצד זה כותב יהודי 'פדיונות' ומבקש רחמים שיזכה לקבורת ישראל? יהודי צריך לבקש חיים ולא קבורה!" כך חזר הרבי על דבריו כמה פעמים בהתרגשות גדולה.

אותה תקופה הייתה תקופה דמדומים בכל הנוגע לעטרת הנשיאות וההנהגה של ליובאוויטש. אמנם אדמו"ר הרש"ב כתב בצוואתו כי בנו יחידו הריי"צ ימשיך לנהל את ישיבות תומכי תמימים, וכן ציווה עליו להקים חדרים ושיעורים מיוחדים ללימוד חסידות ברחבי רוסיה, כן ציווה עליו לומר מאמרי דא"ח ברבים, אך אדמו"ר הריי"צ עצמו סירב לקבל על עצמו את הנשיאות באופן רשמי. במשך כל שנת האבל הסתגר בחדרו ולא נהג כרבי. אדרבא, הוא נהג מנהגים שונים כדי שיחשבו אותו כאחד החסידים. החסידים מצדם התנהגו אליו כמו אל 'רבי', אלא שחששו לומר זאת בפניו.

ר' מנחם מענדל לא יכל לשאת את המצב שאין רבי בגלוי, ובאותה התוועדות של שמחת תורה קרא ר' מענדל לאדמו"ר הריי"צ כמה פעמים בכינוי "רבי", ובכך הכתיר את אדמו"ר הריי"צ לרבי קבל עם ועולם. הדבר היה למורת רוחו של אדמו"ר הריי"צ שענה לו "מדוע אתה שופך את דמי?" אולם ר' מענדל המשיך בכך שוב ושוב[דרוש מקור].

פטירתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר שמחת תורה גברה מחלתו של ר' מענדל, וכוחותיו לא עמדו לו עוד. ביום ו' בחשוון תרפ"א השיב נשמתו לבוראו, והוא בשנות החמישים המוקדמות לחייו. זכה להיטמן בסמיכות לציון רבו אדמו"ר הרש"ב. קודם הקבורה, נתנה הרבנית שטערנא שרה את אחד מבגדי בעלה אדמו"ר הרש"ב[5] בכדי להשתמש בו בתפירת התכריכים.

משפחתו לא ידעה באותה העת על פטירתו. למחרת, נפל בביתו כל ארון הספרים והם הבינו שקרה משהו. בנו ר' חיים, שהי' אז במינסק חלם במשך שלשה לילות רצופים שאביו הגיע אליו והתלונן מדוע אף אחד אינו אומר עליו קדיש, וכך נודע להם מפטירתו.

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. שהיה מחסידי אדמו"ר הצמח צדק אדמו"ר מהר"ש ואדמו"ר הרש"ב, והיה מגיד שיעור בישיבתו של האדמו"ר רבי שמריה נח מבוברויסק, ואף שהיה נוסע בקביעות לליובאוויטש בכל שנה בחודש החגים, שימש כמלמד של בניו ("א שטוב מלמד"), ונפטר ביום ב' אדר תרע"ד.
  2. עדות על כך אפשר למצוא בפנקסי כולל חב"ד בירושלים, ובפנקסו של שד"ר המוסד "הכנסת אורחים" בירושלים.
  3. במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה.
  4. ספר השיחות - תרפ"א עמ' 10 ובהערות.
  5. ולפי אחת המסורות, היה זה שיריים מהתכריכים של אדמו"ר הרש"ב עצמו.