משתמש:מנחם שמו/טיוטה-ארכאולוגיה: הבדלים בין גרסאות בדף

תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגית: קישורים לדפי פירושונים
 
(18 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{בעבודה מתמשכת}}
'''ארכיאולוגיה''' (התורה והבסיס של העבר הקדום) היא תחום ב[[מדע]] של חפירות עתיקות החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף ופירוש מידע. הוא תורם להבנת חברות היסטוריות וקשור קשר הדוק לאנתרופולוגיה. תחומים אחרים כמו פליאונטולוגיה, גיאוגרפיה והיסטוריה משלימים את הארכיאולוגיה. אתנוגרפיה חשובה בחקר תרבויות פחות עתיקות, בעוד שההיסטוריה משלימה את הארכיאולוגיה בתרבויות בכתיבה. ארכיאולוגיה מתקיימת באתרים ארכיאולוגיים, וארכיאולוגים הם העוסקים בתחום זה.
{{שכתוב|מספר ציטוטים לא נחשבים ערך...}}
'''ארכאולוגיה''' היא תחום [[מדע]]י החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, שחזור, תיעוד, ניתוח ופרשנות. העוסקים בתחום זה נקראים ארכיאולוגים.
 
==בהקשר יהודי תורני==
===קריאת המגילה===
אחד הנושאים המשמעותיים שעשויים להיות מושלכים ממסקנות ארכאולוגיות, הוא זיהוי ערים מוקפות חומה מימות [[יהושע בן נון]] לעניין [[קריאת המגילה]].
 
על פי ההלכה רק תושבי ערים מוקפות חומה או ערים הסמוכות להם, חוגגים [[פורים]] בט"ו אדר, בעוד שאר הערים חוגגים בי"ד אדר. אולם העיר נחשבת כמוקפת חומה רק אם היתה כזו מימות [[יהושע בן נון]]. לכן יש חשיבות לזיהוי ערים מקראיות שמוזכרות ב[[תנ"ך]] ובפרט ב[[ספר יהושע]] כמוקפות חומה.
 
===מידות ושיעורים===
נושא נוסף שמשליך על תחומים רחבים ביותר בעולם ההלכה, הוא תחום [[מידות]] ושיעורי תורה. סוגיה הלכתית זו משליכה על גודל הכזית ושאר שיעורי הנפח ההלכתיים, וכן על מדיות השטח כגון ה[[אמה]] וה[[טפח]]. חפירות ארכאולוגיות עשויות לשפוך אור על גודלם המדויק של המידות ההלכתיות, ע"י חשיפת [[מקווה|מקוואות]] עתיקות, מטבעות קדומות, ועוד ממצאים מתקופת חז"ל שאם נקבל את התיארוך הארכאולוגי נוכל לקבוע על פיהם את גודל המידות והשיעורים ההלכתיים.
 
===גבולות הארץ===
ממצאים ארכאולוגיים יכולים לסייע גם בזיהוי ערים מסוימות שעל ידם ניתן לברר את גבולות [[ארץ ישראל]] המקראית. לזיהוי גבולות ארץ ישראל יש חשיבות הלכתית גדולה, כיוון שזה משליך על תחומים רבים ביניהם [[שמיטה]] יובל, ולא תחנם.


==יחס הרבי==
==יחס הרבי==
א) '''"קטע משיחת י"ב תמוז תשד"מ ביחס לממצאים שמצאו ארכיאולוגים בדרום אמריקה''':
===התפתחות והתפשטות התרבות האנושית===
אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!
"אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!
 
הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!
הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!
אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.
אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.
והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת).


ב) '''באגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח) ביחס לגיל העולם''': וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב?
והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת){{הערה|1=(משיחת י"ב תמוז תשד"מ - על פי רשימת השומעים בלבד) '''[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1749&CategoryID=1006<nowiki> הסבר לממצא ארכיאולוגי]''', ציטוט משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד}}
והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך.
 
=== ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולם===
"וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב?
והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך{{הערה|1=אגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח)}}.
 
===המגילות הגנוזות===
{{להשלים|פסקה=כן}}
 
===חפירות הכותל===
דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את [[ארון הברית]] הרבי שלל זאת בתוקף: '''"כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן"'''.
 
בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'{{דרוש מקור}}.


ג )יחס הרבי למגילות הגנוזות: ...
===מר וונדל ג'ונס===
ד) דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את [[ארון הברית]] הרבי שלל זאת בתוקף: '''"כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן"'''.
יחס הרבי למר [[וונדל ג'ונס]] מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא:
הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר {{הערה| פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.}}.


בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'.
===מנורות ומנורת המקדש===
בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה.  


ה) '''יחס הרבי למר [[וונדל ג'ונס]] מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא''':
==קישורים חיצוניים==
הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכיאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר {{הערה| פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.}}.
*ידיעות וחדשות תחת התגית [https://chabad.info/tag/%D7%90%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94/ '''"ארכיאולוגיה"''', באתר חב"ד אינפו{{אינפו}}]


ו) בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה. (אגב, שנים רבות היו מקטרים על דעתו הק' מכך שבארכיאולוגיה תמיד מצאו ציורי מנורה עגולה, אך בשנים האחרונות מתגלות הארכיאולוגיה עצמה כמה וכמה ציורי מנורה עם קנים באלכסון המתוארכים  לזמן בית ראשון ומלמטה שנה אחר בית שני וזה מה שסתם את פיהם מלהטיל יותר דופי).
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־22:50, 8 ביולי 2024

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: מספר ציטוטים לא נחשבים ערך....
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ארכאולוגיה היא תחום מדעי החוקר את העבר האנושי באמצעות איסוף מידע, שחזור, תיעוד, ניתוח ופרשנות. העוסקים בתחום זה נקראים ארכיאולוגים.

בהקשר יהודי תורניעריכה

קריאת המגילהעריכה

אחד הנושאים המשמעותיים שעשויים להיות מושלכים ממסקנות ארכאולוגיות, הוא זיהוי ערים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון לעניין קריאת המגילה.

על פי ההלכה רק תושבי ערים מוקפות חומה או ערים הסמוכות להם, חוגגים פורים בט"ו אדר, בעוד שאר הערים חוגגים בי"ד אדר. אולם העיר נחשבת כמוקפת חומה רק אם היתה כזו מימות יהושע בן נון. לכן יש חשיבות לזיהוי ערים מקראיות שמוזכרות בתנ"ך ובפרט בספר יהושע כמוקפות חומה.

מידות ושיעוריםעריכה

נושא נוסף שמשליך על תחומים רחבים ביותר בעולם ההלכה, הוא תחום מידות ושיעורי תורה. סוגיה הלכתית זו משליכה על גודל הכזית ושאר שיעורי הנפח ההלכתיים, וכן על מדיות השטח כגון האמה והטפח. חפירות ארכאולוגיות עשויות לשפוך אור על גודלם המדויק של המידות ההלכתיות, ע"י חשיפת מקוואות עתיקות, מטבעות קדומות, ועוד ממצאים מתקופת חז"ל שאם נקבל את התיארוך הארכאולוגי נוכל לקבוע על פיהם את גודל המידות והשיעורים ההלכתיים.

גבולות הארץעריכה

ממצאים ארכאולוגיים יכולים לסייע גם בזיהוי ערים מסוימות שעל ידם ניתן לברר את גבולות ארץ ישראל המקראית. לזיהוי גבולות ארץ ישראל יש חשיבות הלכתית גדולה, כיוון שזה משליך על תחומים רבים ביניהם שמיטה יובל, ולא תחנם.

יחס הרביעריכה

התפתחות והתפשטות התרבות האנושיתעריכה

"אחת הקושיות של הארכיאולוגים היא - היתכן שבדרום אמריקה (ובמקומות נוספים) מצאו ציורים ואותיות שמקורם מהודו, מדי ופרס וכיוצא בזה, ועד שמצאו אותיות שהם בדוגמת אל"ף בי"ת בלשון הקודש, ועד כדי כך, שאצל תושבי אמריקה שקדמו לקולומבוס מצאו כמה מנהגים שכל הסימנים מעידים שמקורם בדיני התורה!

הארכיאולוגים מסבירים שעוד לפני קולומבוס היה גוי מ"גרינלנד" שטעה בדרכו והגיע לאמריקה, והוא זה שהביא ענינים אלו לשם. אולם אינו מתקבל כלל על הדעת לומר שלגוי זה לא היתה דאגה אחרת אלא לקחת עמו... אותיות התורה ומנהגי ישראל!

אמנם על פי תורה אין כאן כל פליאה, שכן אדם וחוה אמנם נבראו במקום אחד (ב"גן עדן", סמוך לנהר פרת), אבל משם נפוצו צאצאיהם "על פני כל הארץ" (נח יא, ח), כך שעוד בזמנים הכי קדומים הגיעו גם ליבשת אמריקה (בסירות וספינות וכיוצא בזה) והביאו עמם תרבויות ומנהגים שונים.

והוא הדין לבעלי חיים הנמצאים ביבשת זו, שביניהם ישנם כאלו שלא מצינו דוגמתם בכל העולם כולו - גם הם הגיעו עוד בזמנים הכי קדומים (בסיבות ודרכים שונים) מהמקום שבו נבראו (סמוך לנהר פרת)[1]

ממצאי הארכאולוגיה בהקשר לגיל העולםעריכה

"וכששואלים אותם נוסף על זה, את"ל שהוכחה שלהם מדעית, הרי איך אפשר שתוצאות החקירה דמשך קיום העולם ע"פ המדע דתכונה, ע"פ המדע של חקר עתיקות (ארכיאולוגיה), ע"פ המדע דחקר מבנה כדור הארץ (גאולוגיה) וע"פ המדע דראדיא [=רדיו] - סותרות אחת לרעותה ומן הקצה אל הקצה, היינו - ולדוגמא - מסקנא אחת שאי אפשר להיות יותר מחצי ביליון שנה ומסקנא שני' שאי אפשר - פחות משני ביליון שנה, וכיו"ב? והרי סתירות אלו - הוכחה ברורה הן שאין כל חקירות אלו אלא השערות בנויות באויר. ואין כאן המקום להאריך[2].

המגילות הגנוזותעריכה

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

חפירות הכותלעריכה

דעת הרבי בנוגע לחפירות שרצה הרב גץ לעשות מתחת למה שנקרא היום הר הבית, בכדי לגלות את ארון הברית הרבי שלל זאת בתוקף: "כולל ועיקר – שבטלה התכנית לחפור מתחת לבי[ת] המק[דש], מחילות וכו' ואפילו לספקן".

בהמשך המכתב, הבהיר הרבי שוב כי יש לשמור על קדושת המקדש, ולא לגעת, לא בו וגם לא בספקו או אפילו 'ספק ספקו'[דרוש מקור].

מר וונדל ג'ונסעריכה

יחס הרבי למר וונדל ג'ונס מנהיג קהילת בני נח וחוקר ארכיאולוג בכיר ביחס לשאלותיו בממצאים שמצא: הרבי נמנע מלענות לו על שאלות בתחום הארכאולוגיה והוא ראה זאת כתשובה שלילית, אך לבסוף התברר לו שהרבי אמר שמכיון שהייתה קרן ששילמה לוונדיל ואם היו יודעים שהרבי דיבר איתו בנושאים האלו היו מפסיקים לתרום לו, לכן הרבי מנע עצמו מלדבר עימו בנושא - כלומר מובן מכאן שבפועל הרבי כן דחף אותו לחקור כי אחרת היו מפסיקים לו את התרומות למחקר [3].

מנורות ומנורת המקדשעריכה

בנוגע לצורת המנורה דעת הרבי ע"פ רש"י והרמב"ם שהייתה באלכסון ולא עגולה אפילו שבשער הארכיאולוגי ברומא מופיע צורת המנורה בצורה עגולה.

קישורים חיצונייםעריכה

הערות שוליים

  1. (משיחת י"ב תמוז תשד"מ - על פי רשימת השומעים בלבד) <nowiki> הסבר לממצא ארכיאולוגי, ציטוט משיחת הרבי, באתר צעירי חב"ד
  2. אגרות קודש (כרך י"ב ג'תתס"ח)
  3. פורסם בבית משיח גליון ?? דרוש מקור.