שיע.ק (שיחה | תרומות)
א.י.ל. (שיחה | תרומות)
מ הסרת קישורים עודפים
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=אבן גשמית|אחר=פירושים נוספים באבן|ראו=[[אבן]]}}
{{מפנה|אבן}}
[[קובץ:אבן.jpg|שמאל|ממוזער|אבנים]]
[[קובץ:אבן.jpg|שמאל|ממוזער|אבנים]]
'''האבן הגשמית''' היא [[נברא]] [[גשמיות|גשמי]] מסוג ה[[דומם]], אחת מארבע קבוצות הבריאה העיקריות ([[דצח"מ]]). בדומה לכל הנבראים, גם באבן קיימת חיות רוחנית, כוח אלוקי מתמיד שמהווה, מקיים ומחיה אותה.
'''אבן''' היא [[נברא]] [[גשמיות|גשמי]] מסוג ה[[דומם]], אחת מארבע קבוצות הבריאה העיקריות ([[דצח"מ]]). בדומה לכל הנבראים, גם באבן קיימת חיות רוחנית, כוח אלוקי מתמיד שמהווה, מקיים ומחיה אותה.


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
ב[[תורה החסידות]], האבן משמשת כדוגמה נפוצה להמחשת מהותו של ה[[דומם]]: דרגת קיום מצומצמת ומוגבלת ביותר, של עצם שאין בו סימני חיים נראים לעין.
ב[[תורת החסידות]], האבן משמשת כדוגמה נפוצה להמחשת מהותו של ה[[דומם]]: דרגת קיום מצומצמת ומוגבלת ביותר, של עצם שאין בו סימני חיים נראים לעין.


למרות זאת, גם באבן קיימת [[נפש]] וחיות רוחנית שמקורה באלוקות. כוח זה מקיים ומחיה את האבן בכל [[רגע]] באופן תמידי. על פי הסבר זה, האבן היא התגלמות של [[אותיות]] ה[[דיבור]] האלוקי, מאותם עשרה מאמרות אלוקיים שבאמצעותם נברא העולם [[יש מאין]] בששת ימי בריאה. הדיבור האלוקי שמקיים ומחיה את האבן הוא מצומצם ומוגבל ביותר. תרומתו לאבן מסתכמת בקיומה הבסיסי כגוף [[דומם]], ללא גילויים נוספים של חיות כמו צמיחה או תחושה.
למרות זאת, גם באבן קיימת [[נפש]] וחיות רוחנית שמקורה באלוקות. כוח זה מקיים ומחיה את האבן בכל [[רגע]] באופן תמידי. על פי הסבר זה, האבן היא התגלמות של [[אותיות]] ה[[דיבור]] האלוקי, מאותם עשרה מאמרות אלוקיים שבאמצעותם נברא העולם [[יש מאין]] בששת ימי בריאה. הדיבור האלוקי שמקיים ומחיה את האבן הוא מצומצם ומוגבל ביותר. תרומתו לאבן מסתכמת בקיומה הבסיסי כגוף [[דומם]], ללא גילויים נוספים של חיות כמו צמיחה או תחושה.
שורה 16: שורה 16:


לפי זה, לכאורה היה צריך להיות שכל בני ישראל יהיו [[צדיק]]ים, שהרי לכולם יש [[נפש]] אלוקית?
לפי זה, לכאורה היה צריך להיות שכל בני ישראל יהיו [[צדיק]]ים, שהרי לכולם יש [[נפש]] אלוקית?
אלא שלגבי קדושת [[נפש האלקית]] שבאדם, נתן [[אלוקים|הקדוש ברוך הוא]] רשות ויכולת ל[[נפש הבהמית]] להתגבר כנגדה, כדי שהאדם יתעורר להתגבר עליה, להשפיל אותה ולהכניעה לרצון ה', וזאת על ידי התעוררות פנימית של [[נשמה|נשמתו]] - בחינת [[יחידה]] שבנפש, שהיא איתנה, חזקה וקשה כאבן, ומבחינה זו יש בה הכוח לברר ולתקן את ה[[נפש הבהמית]].
אלא שלגבי קדושת [[נפש האלקית]] שבאדם, נתן [[אלוקים|הקדוש ברוך הוא]] רשות ויכולת ל[[נפש הבהמית]] להתגבר כנגדה, כדי שהאדם יתעורר להתגבר עליה, להשפיל אותה ולהכניעה לרצון ה', וזאת על ידי התעוררות פנימית של [[נשמה|נשמתו]] - בחינת [[יחידה]] שבנפש, שהיא איתנה, חזקה וקשה כאבן, ומבחינה זו יש בה הכוח לברר ולתקן את הנפש הבהמית.


וכפי ששיבח [[משה רבינו]] את בני ישראל בשעה שביקש מה' שיסלח להם על חטאם, ואמר: {{ציטוטון|כי עם [[קשה עורף]] הוא וסלחת}}{{הערה|שמות לד, ט}}, וזוהי מעלת הקשיות שבישראל.
וכפי ששיבח [[משה רבינו]] את בני ישראל בשעה שביקש מה' שיסלח להם על חטאם, ואמר: {{ציטוטון|כי עם [[קשה עורף]] הוא וסלחת}}{{הערה|שמות לד, ט}}, וזוהי מעלת הקשיות שבישראל.
שורה 22: שורה 22:
==ראו גם==
==ראו גם==
* [[נחל איתן]]
* [[נחל איתן]]
* [[אבן (אות)]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{סגל}}
{{סגל}}
[[קטגוריה:נפש אלוקית]]
[[קטגוריה:נפש אלוקית]]
[[קטגוריה:טבע הבריאה]]
[[קטגוריה:טבע הבריאה]]