אבנים טובות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
'''אבנים טובות''' משמשים בחסידות משל להתגלות ה[[שכינה]] בתחתונים, הן מפאת היות ה[[אבן]] משל ל[[שכינה]] ולאותיות התורה, ובפרט בחידוש שבהארה באבנים תחתונים.
'''אבנים טובות''' משמשים בחסידות משל להתגלות ה[[שכינה]] בתחתונים, הן מפאת היות ה[[אבן (אות)|אבן]] משל ל[[שכינה]] ולאותיות התורה, ובפרט בחידוש שבהארה באבנים תחתונים.
==אבני החושן==
==אבני החושן==
אדמו"ר הזקן מבאר טעם חקיקת שמות ה[[שבטים]] ב[[חושן]] על אבנים טובות בדוקא, היא מפני שהאבנים הטובות משמשות [[משל]] לחידוש שבהתגלות האלקות בנפשו ישראל. כי חשיבותם המיוחדת של האבנים עד שנעשות ל"סגולת מלכים" שהמלכים והשרים מתפארים בהם, ולעיתים דמיהם עולה על [[כסף]] ו[[זהב]], הרי זה מפני שבאבן יש מעלה מיוחדת, {{ציטוטון|הוא דבר פלא שהאבן ה[[דומם]] יהיה זך ובהיר להאיר כאש}}. בכך מהוים האבנים טובות משל להתהפכות נפש הבהמית שבישראל מחשוכא לנהורא ועליותן למעלה ליכלל באור ה' "לאשתאבא בגופא דמלכא".  
אדמו"ר הזקן מבאר טעם חקיקת שמות ה[[שבטים]] ב[[חושן]] על אבנים טובות בדוקא, היא מפני שהאבנים הטובות משמשות [[משל]] לחידוש שבהתגלות האלקות בנפשו ישראל. כי חשיבותם המיוחדת של האבנים עד שנעשות ל"סגולת מלכים" שהמלכים והשרים מתפארים בהם, ולעיתים דמיהם עולה על [[כסף]] ו[[זהב]], הרי זה מפני שבאבן יש מעלה מיוחדת, {{ציטוטון|הוא דבר פלא שהאבן ה[[דומם]] יהיה זך ובהיר להאיר כאש}}. בכך מהוים האבנים טובות משל להתהפכות נפש הבהמית שבישראל מחשוכא לנהורא ועליותן למעלה ליכלל באור ה' "לאשתאבא בגופא דמלכא".  

גרסה אחרונה מ־16:01, 25 ביוני 2024

אבנים טובות משמשים בחסידות משל להתגלות השכינה בתחתונים, הן מפאת היות האבן משל לשכינה ולאותיות התורה, ובפרט בחידוש שבהארה באבנים תחתונים.

אבני החושן[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הזקן מבאר טעם חקיקת שמות השבטים בחושן על אבנים טובות בדוקא, היא מפני שהאבנים הטובות משמשות משל לחידוש שבהתגלות האלקות בנפשו ישראל. כי חשיבותם המיוחדת של האבנים עד שנעשות ל"סגולת מלכים" שהמלכים והשרים מתפארים בהם, ולעיתים דמיהם עולה על כסף וזהב, הרי זה מפני שבאבן יש מעלה מיוחדת, "הוא דבר פלא שהאבן הדומם יהיה זך ובהיר להאיר כאש". בכך מהוים האבנים טובות משל להתהפכות נפש הבהמית שבישראל מחשוכא לנהורא ועליותן למעלה ליכלל באור ה' "לאשתאבא בגופא דמלכא".

על דרך זה היה ענין החשן שהיה אהרן מעלה אותו לפני ה' הנה זהו דבר הפלא ופלא ונמשל כאבן טוב נדמו.

ענין נוסף שמוצאים באבנים טובות, הוא היותם גדילים ונמשכים מן הכוכבים, שעל כך נאמר בישראל "והנכם כיום ככובי השמים לרוב"[1].

הערות שוליים

  1. ליקוטי תורה ראה כה, ב