אבני אקדח: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "{{הערה| " ב־"{{הערה|") |
|||
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת) | |||
שורה 3: | שורה 3: | ||
==הביאור ע"פ תורת החסידות== | ==הביאור ע"פ תורת החסידות== | ||
לבו של אדם נמשל ל[[אבן]]. בזמן הגלות נקרא הלב "לב האבן", מכיון שבעצם טבעו אין חודרת בו אהבת השם, ונדרשת בו יגיעה רבה ועצומה על מנת לגלות בו את אור האהבה. על כך מנבא הכתוב, כי לעתיד כשתתגלה אלקותו יתברך ויטהר הקב"ה את לבבנו אזי נאמר "ושעריך לאבני אקדח", כלומר אקדח הוא מלשון "כי אש קדחה"{{הערה|בפ' האזינו}} וכן מלשון הכתוב "כקדוח אש המסיס" כו'{{הערה|ישעיה רסי' ס"ד}}, דהיינו ש[[חמישים שערי בינה]] אשר נמשכים במידות יפעלו בלב הארה זאת עד שגם לב האבן יתלהב ויתלהט באהבת השם, על ידי אור הבינה שיאיר בו את אור ה' מבלי שום מחיצות. | לבו של אדם נמשל ל[[אבן (גשמית)|אבן]]. בזמן הגלות נקרא הלב "לב האבן", מכיון שבעצם טבעו אין חודרת בו אהבת השם, ונדרשת בו יגיעה רבה ועצומה על מנת לגלות בו את אור האהבה. על כך מנבא הכתוב, כי לעתיד כשתתגלה אלקותו יתברך ויטהר הקב"ה את לבבנו אזי נאמר "ושעריך לאבני אקדח", כלומר אקדח הוא מלשון "כי אש קדחה"{{הערה|בפ' האזינו}} וכן מלשון הכתוב "כקדוח אש המסיס" כו'{{הערה|ישעיה רסי' ס"ד}}, דהיינו ש[[חמישים שערי בינה]] אשר נמשכים במידות יפעלו בלב הארה זאת עד שגם לב האבן יתלהב ויתלהט באהבת השם, על ידי אור הבינה שיאיר בו את אור ה' מבלי שום מחיצות. | ||
[[אהבה]] זו היא בתגבורת עצומה עד אשר [[מים]] רבים לא יוכלו לכבות את ה[[אהבה]] הזאת, ולכן נמשלה לאבני אקדח שהארתן חזקה מהארת האש שהרי [[מים]] מכבים אש אבל הארת אבן טוב [[מים]] רבים לא יוכלו לכבותה כו'. | [[אהבה]] זו היא בתגבורת עצומה עד אשר [[מים]] רבים לא יוכלו לכבות את ה[[אהבה]] הזאת, ולכן נמשלה לאבני אקדח שהארתן חזקה מהארת האש שהרי [[מים]] מכבים אש אבל הארת אבן טוב [[מים]] רבים לא יוכלו לכבותה כו'. | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:פסוקים במבט החסידות]] | [[קטגוריה:פסוקים במבט החסידות]] | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:תורת החסידות]] | ||
[[קטגוריה:לעתיד לבוא]] | [[קטגוריה:לעתיד לבוא]] | ||
[[קטגוריה:אהבת השם]] | [[קטגוריה:אהבת השם]] |
גרסה אחרונה מ־16:00, 25 ביוני 2024
אבני אקדח הוא לשון הכתוב המרמז על דרגה גבוהה ביותר של אהבת השם שתתגלה לעתיד לבא. הביטוי המוזכר בכתוב[1]: "וְשַׂמְתִּי כַּדְכֹד שִׁמְשֹׁתַיִךְ, וּשְׁעָרַיִךְ לְאַבְנֵי אֶקְדָּח וְכָל גְּבוּלֵךְ לְאַבְנֵי חֵפֶץ"
הביאור ע"פ תורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]
לבו של אדם נמשל לאבן. בזמן הגלות נקרא הלב "לב האבן", מכיון שבעצם טבעו אין חודרת בו אהבת השם, ונדרשת בו יגיעה רבה ועצומה על מנת לגלות בו את אור האהבה. על כך מנבא הכתוב, כי לעתיד כשתתגלה אלקותו יתברך ויטהר הקב"ה את לבבנו אזי נאמר "ושעריך לאבני אקדח", כלומר אקדח הוא מלשון "כי אש קדחה"[2] וכן מלשון הכתוב "כקדוח אש המסיס" כו'[3], דהיינו שחמישים שערי בינה אשר נמשכים במידות יפעלו בלב הארה זאת עד שגם לב האבן יתלהב ויתלהט באהבת השם, על ידי אור הבינה שיאיר בו את אור ה' מבלי שום מחיצות.
אהבה זו היא בתגבורת עצומה עד אשר מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה הזאת, ולכן נמשלה לאבני אקדח שהארתן חזקה מהארת האש שהרי מים מכבים אש אבל הארת אבן טוב מים רבים לא יוכלו לכבותה כו'.
הלשון "אקדח" הוא מלשון עתיד, כי בחינה זו תהיה לעתיד לבא דוקא, אבל כעת בגלות הוא לב האבן כפשוטו. וזהו העבודה לייגע אדם עצמו לפתוח לבו על ידי התעוררות רחמים על ניצוץ אלקות שבנפשו כו'[4].