אבני אקדח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אבני אקדח''' הוא לשון הכתוב המרמז על דרגה גבוהה ביותר של [[אהבת השם]] שתתגלה לעתיד לבא. הביטוי המוזכר בכתוב{{הערה|[[ישעיה]] נד, יב}}: {{ציטוטון|[[ושמתי כדכד שמשותיך|וְשַׂמְתִּי כַּדְכֹד שִׁמְשֹׁתַיִךְ]], וּשְׁעָרַיִךְ לְאַבְנֵי אֶקְדָּח וְכָל גְּבוּלֵךְ לְאַבְנֵי חֵפֶץ}}
'''אבני אקדח''' הוא לשון הכתוב המרמז על דרגה גבוהה ביותר של [[אהבת השם]] שתתגלה לעתיד לבא. הביטוי המוזכר בכתוב{{הערה|[[ישעיה]] נד, יב}}: {{ציטוטון|[[ושמתי כדכד שמשותיך|וְשַׂמְתִּי כַּדְכֹד שִׁמְשֹׁתַיִךְ]], וּשְׁעָרַיִךְ לְאַבְנֵי אֶקְדָּח וְכָל גְּבוּלֵךְ לְאַבְנֵי חֵפֶץ}}
==ביאור תורת החסידות==
 
לבו של אדם נמשל ל[[אבן]]. בזמן הגלות נקרא הלב "לב האבן", מכיון שבעצם טבעו אין חודרת בו אהבת השם, ונדרשת בו יגיעה רבה ועצומה על מנת לגלות בו את אור האהבה. על כך מנבא הכתוב, כי לעתיד כשתתגלה אלקותו יתברך ויטהר הקב"ה את לבבנו אזי נאמר "ושעריך לאבני אקדח", כלומר אקדח הוא מלשון "כי אש קדחה"{{הערה| בפ' האזינו}} וכן מלשון הכתוב "כקדוח אש המסיס" כו'{{הערה|ישעיה רסי' ס"ד}}, דהיינו ש[[חמישים שערי בינה]] אשר נמשכים במידות יפעלו בלב הארה זאת עד שגם לב האבן יתלהב ויתלהט באהבת השם, על ידי אור הבינה שיאיר בו את אור ה' מבלי שום מחיצות.
==הביאור ע"פ תורת החסידות==
 
לבו של אדם נמשל ל[[אבן (גשמית)|אבן]]. בזמן הגלות נקרא הלב "לב האבן", מכיון שבעצם טבעו אין חודרת בו אהבת השם, ונדרשת בו יגיעה רבה ועצומה על מנת לגלות בו את אור האהבה. על כך מנבא הכתוב, כי לעתיד כשתתגלה אלקותו יתברך ויטהר הקב"ה את לבבנו אזי נאמר "ושעריך לאבני אקדח", כלומר אקדח הוא מלשון "כי אש קדחה"{{הערה|בפ' האזינו}} וכן מלשון הכתוב "כקדוח אש המסיס" כו'{{הערה|ישעיה רסי' ס"ד}}, דהיינו ש[[חמישים שערי בינה]] אשר נמשכים במידות יפעלו בלב הארה זאת עד שגם לב האבן יתלהב ויתלהט באהבת השם, על ידי אור הבינה שיאיר בו את אור ה' מבלי שום מחיצות.


[[אהבה]] זו היא בתגבורת עצומה עד אשר [[מים]] רבים לא יוכלו לכבות את ה[[אהבה]] הזאת, ולכן נמשלה לאבני אקדח שהארתן חזקה מהארת האש שהרי [[מים]] מכבים אש אבל הארת אבן טוב [[מים]] רבים לא יוכלו לכבותה כו'.  
[[אהבה]] זו היא בתגבורת עצומה עד אשר [[מים]] רבים לא יוכלו לכבות את ה[[אהבה]] הזאת, ולכן נמשלה לאבני אקדח שהארתן חזקה מהארת האש שהרי [[מים]] מכבים אש אבל הארת אבן טוב [[מים]] רבים לא יוכלו לכבותה כו'.  
שורה 7: שורה 9:
הלשון "אקדח" הוא מלשון עתיד, כי בחינה זו תהיה לעתיד לבא דוקא, אבל כעת בגלות הוא לב האבן כפשוטו. וזהו העבודה לייגע אדם עצמו לפתוח לבו על ידי התעוררות [[רחמים]] על ניצוץ אלקות שבנפשו כו'{{הערה|ליקוטי תורה פרשה ראה כו, א}}.
הלשון "אקדח" הוא מלשון עתיד, כי בחינה זו תהיה לעתיד לבא דוקא, אבל כעת בגלות הוא לב האבן כפשוטו. וזהו העבודה לייגע אדם עצמו לפתוח לבו על ידי התעוררות [[רחמים]] על ניצוץ אלקות שבנפשו כו'{{הערה|ליקוטי תורה פרשה ראה כו, א}}.


{{הערות שוליים}}[[קטגוריה:פסוקים במבט החסידות]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:פסוקים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:לעתיד לבוא]][[קטגוריה:אהבת השם]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:לעתיד לבוא]]
[[קטגוריה:אהבת השם]]

גרסה אחרונה מ־16:00, 25 ביוני 2024

אבני אקדח הוא לשון הכתוב המרמז על דרגה גבוהה ביותר של אהבת השם שתתגלה לעתיד לבא. הביטוי המוזכר בכתוב[1]: "וְשַׂמְתִּי כַּדְכֹד שִׁמְשֹׁתַיִךְ, וּשְׁעָרַיִךְ לְאַבְנֵי אֶקְדָּח וְכָל גְּבוּלֵךְ לְאַבְנֵי חֵפֶץ"

הביאור ע"פ תורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

לבו של אדם נמשל לאבן. בזמן הגלות נקרא הלב "לב האבן", מכיון שבעצם טבעו אין חודרת בו אהבת השם, ונדרשת בו יגיעה רבה ועצומה על מנת לגלות בו את אור האהבה. על כך מנבא הכתוב, כי לעתיד כשתתגלה אלקותו יתברך ויטהר הקב"ה את לבבנו אזי נאמר "ושעריך לאבני אקדח", כלומר אקדח הוא מלשון "כי אש קדחה"[2] וכן מלשון הכתוב "כקדוח אש המסיס" כו'[3], דהיינו שחמישים שערי בינה אשר נמשכים במידות יפעלו בלב הארה זאת עד שגם לב האבן יתלהב ויתלהט באהבת השם, על ידי אור הבינה שיאיר בו את אור ה' מבלי שום מחיצות.

אהבה זו היא בתגבורת עצומה עד אשר מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה הזאת, ולכן נמשלה לאבני אקדח שהארתן חזקה מהארת האש שהרי מים מכבים אש אבל הארת אבן טוב מים רבים לא יוכלו לכבותה כו'.

הלשון "אקדח" הוא מלשון עתיד, כי בחינה זו תהיה לעתיד לבא דוקא, אבל כעת בגלות הוא לב האבן כפשוטו. וזהו העבודה לייגע אדם עצמו לפתוח לבו על ידי התעוררות רחמים על ניצוץ אלקות שבנפשו כו'[4].

הערות שוליים

  1. ישעיה נד, יב
  2. בפ' האזינו
  3. ישעיה רסי' ס"ד
  4. ליקוטי תורה פרשה ראה כו, א