עולם שנה נפש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(9 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''עולם שנה נפש''' (ר"ת: '''עש"ן''') הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם.
'''עולם שנה נפש'''{{הערה|מופיע בספר יצירה בכ"מ.}} (בראשי תיבות: '''עש"ן'''{{הערה|פרדס שי"ב (הנתיבות) פ"ה נתיב כ"ג; ראה בהקדמת הראב"ד לס"י (ב, ג).}}) הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם.
 
באופן כללי, המושג "עש"ן" מתייחס לאחידות של שלושת הממדים או הצירים המרכזיים של הבריאה: עולם: ציר המרחב, המציין את ההוויה החומרית הגשמית. שנה: ציר הזמן, המציין את ההוויה הרוחנית הזמנית. נפש: ציר האדם, המציין את ההוויה הרוחנית הנצחית.


כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא ה[[משכן]], שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש.
כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא ה[[משכן]], שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש.
שורה 5: שורה 7:
נאמר "והר סיני עש"ן כולו", ועש"ן הוא מרמז בראשי תיבות על עולם שנה נפש, שכל דרגות אלו היו בכלל ביטול אליו. וזהו דווקא בהר סיני, מה שאין כן בהרים גבנונים שהם בחינת "לתאוה יבקש נפרד".
נאמר "והר סיני עש"ן כולו", ועש"ן הוא מרמז בראשי תיבות על עולם שנה נפש, שכל דרגות אלו היו בכלל ביטול אליו. וזהו דווקא בהר סיני, מה שאין כן בהרים גבנונים שהם בחינת "לתאוה יבקש נפרד".


[[יום הכיפורים]] הנקרא "[[אחת בשנה]]" קשור לבחינת ה"[[יחידה]]" בכל שלושת הבחינות של עולם שנה נפש. יחידה בזמן - "אחת בשנה", יחידה במקום - העבודה ב[[קדש הקדשים]], יחידה בנפש - [[הכהן הגדול]], ובדוגמת זה אצל כל יהודי כפסק דין הרמב"ם{{הערה|סוף הלכות שמיטה ויובל.}}: "לא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואישה אשר נדבה רוחו אותו.. הרי זה נתקדש קדש קדשים", תואר שנאמר על הכהן הגדול.
{{הערות שוליים}}
{{קצרמר|חסידות}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:ערכים בחסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]

גרסה אחרונה מ־10:54, 1 ביוני 2024

עולם שנה נפש[1] (בראשי תיבות: עש"ן[2]) הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם.

באופן כללי, המושג "עש"ן" מתייחס לאחידות של שלושת הממדים או הצירים המרכזיים של הבריאה: עולם: ציר המרחב, המציין את ההוויה החומרית הגשמית. שנה: ציר הזמן, המציין את ההוויה הרוחנית הזמנית. נפש: ציר האדם, המציין את ההוויה הרוחנית הנצחית.

כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא המשכן, שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש.

נאמר "והר סיני עש"ן כולו", ועש"ן הוא מרמז בראשי תיבות על עולם שנה נפש, שכל דרגות אלו היו בכלל ביטול אליו. וזהו דווקא בהר סיני, מה שאין כן בהרים גבנונים שהם בחינת "לתאוה יבקש נפרד".

יום הכיפורים הנקרא "אחת בשנה" קשור לבחינת ה"יחידה" בכל שלושת הבחינות של עולם שנה נפש. יחידה בזמן - "אחת בשנה", יחידה במקום - העבודה בקדש הקדשים, יחידה בנפש - הכהן הגדול, ובדוגמת זה אצל כל יהודי כפסק דין הרמב"ם[3]: "לא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואישה אשר נדבה רוחו אותו.. הרי זה נתקדש קדש קדשים", תואר שנאמר על הכהן הגדול.

הערות שוליים

  1. מופיע בספר יצירה בכ"מ.
  2. פרדס שי"ב (הנתיבות) פ"ה נתיב כ"ג; ראה בהקדמת הראב"ד לס"י (ב, ג).
  3. סוף הלכות שמיטה ויובל.
  ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.