חיה מושקא (שם): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(תמונה)
 
(18 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
[[קובץ:חיה מושקא מיידלאך.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|כמאתיים תינוקות שנקראו בשם חיה מושקא על שם [[הרבנית]] עוברות לפני הרבי ב[[פאראד]] ל"ג בעומר תש"נ.]]
'''חיה מושקא''' הוא שם פרטי. והוא שמה של הרבנית [[הרבנית חיה מושקא שניאורסון|חיה מושקא]]. נפוץ בעיקר ב[[חב"ד]].
 
==משמעות השם==
==משמעות השם==
'''חיה''' - מלשון חיים, שנלקחים ממקור החיים (עצמותו ית'), וממשיכים בבחינת הנשמה, עד שמגיעים לגוף כפשוטו, שזה מרומז באות ה' - ה' מוצאות הפה שנמשכים עד עשרה מאמרות. זה מרמז גם על כללות חיי הנשמה, וקשור בעיקר לחיות שמחיה את ה[[גוף]] בדרך התלבשות [[פנימי]]ת.
'''חיה''' - מלשון חיים, שנלקחים ממקור החיים (עצמותו ית'), וממשיכים בבחינת הנשמה, עד שמגיעים לגוף כפשוטו, שזה מרומז באות ה' - ה' מוצאות הפה שנמשכים עד עשרה מאמרות. זה מרמז גם על כללות חיי הנשמה, וקשור בעיקר לחיות שמחיה את ה[[גוף]] בדרך התלבשות [[פנימי]]ת.


'''מושקא''' - הוא שם בלועזית המרמז על מין בשמים, שזה שהשם הוא בלועזית מורה על בירור נעלה ביותר, וזה שהוא מין בשמים הכוונה על [[מקיף]] הנשמה שענינו הוא, כידוע, ריח.
'''מושקא''' - הוא שם בלועזית המרמז על מין בשמים, שזה שהשם הוא בלועזית מורה על בירור נעלה ביותר, וזה שהוא מין בשמים הכוונה על [[מקיף]] הנשמה שענינו הוא, כידוע, ריח.
 
'''הגימטריא של שני השמות היא ע"ת (470)''' - שזה מורה על העתים הטובים, וגם על העתים שבגלוי אינם טוב, ועל ידי העבודה של "לא תחטא", גם הם נהפכים לטוב{{הערה|משיחות ש"פ יתרו, כ"ב שבט תש"נ; כ"ב שבט תשנ"ב}}.
 
וכן בשיחה על הרבנית בשנת [[תש"נ]] אמר הרבי :{{ציטוטון|חי' מלשון חיים... נלקחים ממקור החיים... ונמשך בחינת הנשמה... עד חיים בפשטות כמרומז ב"חי-ה" בתוספת ה"א, מרמז על ה' מוצאות הפה... עשרה מאמרות שבהן נברא העולם.}}
 
==בדורות קודמים==
*הרבנית [[חיה מושקא (אשת אדמו"ר הצמח צדק)|חיה מושקא]] - אשת [[אדמו"ר הצמח צדק]].
*[[חיה מושקא הורנשטיין (בת אדמו"ר המהר"ש)|חיה מושקא הורנשטיין]] - בת [[אדמו"ר המהר"ש]].
*[[הרבנית חיה מושקא שניאורסון|חיה מושקא]] - אשת [[הרבי]].
 
לאחר פטירתה של הרבנית חיה מושקא אשת הרבי, עודד הרבי את קריאת השם על שמה. כאשר ב[[תהלוכת ל"ג בעומר]] [[תש"נ]] עברו לפני [[הרבי]] 200 בנות בשם חיה מושקא והיה נראה שהדבר גרם לנחת רוח לרבי.
 
==כתיבת השם==
לאחד שאמר לרבי שלאחר מחקר שעשה גילה ששמה של הרבנית היה '''חיה מוסיא''' ענה הרבי: {{ציטוטון|לכאורה מובן שאין להכריח אדם בנוגע לשמו (איך שיקרא את עצמו או יחתום). אפילו בשמות דתורה שבכתב – הרשות בידו (בתור שם שבוחר לעצמו) לשנות. הבירור העיקרי בהנ"ל – הנהגתו במעשה ודהסובבים אותו (בנוכחותו). מעולם לא שמעתי שיבטאו מוסקע (מלבד בכוונה דפחיתות, וזהו ראי' לסתור ולשלול המבטא הזה)}}{{הערה|[https://chabad.info/blogs/34714/ מהו שמה של הרבנית – מושקא או מוסיא?].}}.


'''הגימטריא של שני השמות היא ע"ת (470)''' -  שזה מורה על העתים הטובים, וגם על העתים שבגלוי אינם טוב, וע"י העבודה של "לא תחטא", גם הם נהפכים לטוב{{הערה|משיחות ש"פ יתרו, כ"ב שבט תש"נ; כ"ב שבט תשנ"ב}}.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שמות]]

גרסה אחרונה מ־21:41, 22 במאי 2024

כמאתיים תינוקות שנקראו בשם חיה מושקא על שם הרבנית עוברות לפני הרבי בפאראד ל"ג בעומר תש"נ.

חיה מושקא הוא שם פרטי. והוא שמה של הרבנית חיה מושקא. נפוץ בעיקר בחב"ד.

משמעות השם[עריכה | עריכת קוד מקור]

חיה - מלשון חיים, שנלקחים ממקור החיים (עצמותו ית'), וממשיכים בבחינת הנשמה, עד שמגיעים לגוף כפשוטו, שזה מרומז באות ה' - ה' מוצאות הפה שנמשכים עד עשרה מאמרות. זה מרמז גם על כללות חיי הנשמה, וקשור בעיקר לחיות שמחיה את הגוף בדרך התלבשות פנימית.

מושקא - הוא שם בלועזית המרמז על מין בשמים, שזה שהשם הוא בלועזית מורה על בירור נעלה ביותר, וזה שהוא מין בשמים הכוונה על מקיף הנשמה שענינו הוא, כידוע, ריח.

הגימטריא של שני השמות היא ע"ת (470) - שזה מורה על העתים הטובים, וגם על העתים שבגלוי אינם טוב, ועל ידי העבודה של "לא תחטא", גם הם נהפכים לטוב[1].

וכן בשיחה על הרבנית בשנת תש"נ אמר הרבי :"חי' מלשון חיים... נלקחים ממקור החיים... ונמשך בחינת הנשמה... עד חיים בפשטות כמרומז ב"חי-ה" בתוספת ה"א, מרמז על ה' מוצאות הפה... עשרה מאמרות שבהן נברא העולם."

בדורות קודמים[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר פטירתה של הרבנית חיה מושקא אשת הרבי, עודד הרבי את קריאת השם על שמה. כאשר בתהלוכת ל"ג בעומר תש"נ עברו לפני הרבי 200 בנות בשם חיה מושקא והיה נראה שהדבר גרם לנחת רוח לרבי.

כתיבת השם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחד שאמר לרבי שלאחר מחקר שעשה גילה ששמה של הרבנית היה חיה מוסיא ענה הרבי: "לכאורה מובן שאין להכריח אדם בנוגע לשמו (איך שיקרא את עצמו או יחתום). אפילו בשמות דתורה שבכתב – הרשות בידו (בתור שם שבוחר לעצמו) לשנות. הבירור העיקרי בהנ"ל – הנהגתו במעשה ודהסובבים אותו (בנוכחותו). מעולם לא שמעתי שיבטאו מוסקע (מלבד בכוונה דפחיתות, וזהו ראי' לסתור ולשלול המבטא הזה)"[2].

הערות שוליים

  1. משיחות ש"פ יתרו, כ"ב שבט תש"נ; כ"ב שבט תשנ"ב
  2. מהו שמה של הרבנית – מושקא או מוסיא?.