מעקה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(19 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{חלונית
|כותרת=ברכת המעקה
|רוחב=25%
|תוכן=בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ
{{ש}}{{טקסט מוקטן|כשבונה לעצמו אומר:}} לַעֲשׂוֹת מַעֲקֶה.
{{ש}}{{טקסט מוקטן|כשבונה לאחרים אומר:}} עַל עֲשִׂיַּת מַעֲקֶה.
|רוחב מקסימלי=50%
|ניקוד=כן}}
[[מעקה]] היא מצווה מהתורה המופיעה בספר [[דברים]] (כב, ח), המחייבת בנית מעקה ל[[גג]]. בתרי"ג מצוות מחולקת מצווה זו ל[[מצוות עשה|עשה]]{{הערה|ספר המצוות עשה קפד}} ו[[מצוות לא תעשה|לא תעשה]]{{הערה|ספר המצוות לאו רצח}}. מצוות העשה קובעת שיש לבנות מעקה על הגג, מצוות הלא-תעשה קובעת איסור לאו, על המתרשל בבנית מעקה, או על אי הסרת כל מפגע בטיחותי.
 
==רקע==
==רקע==
תורה נאמר : {{ציטוטון|כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ, וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ:}}.
תורה נאמר : {{ציטוטון|כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ, וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ:}}.
שורה 5: שורה 14:
רוב פרטי הלכות מעקה מובאים ב[[ספרי]]:
רוב פרטי הלכות מעקה מובאים ב[[ספרי]]:
{{ציטוט|תוכן='''כי תבנה בית חדש''', אין לי אלא בונה לקח ירש ונתן לו במתנה מנין תלמוד לומר בית מכל מקום.  
{{ציטוט|תוכן='''כי תבנה בית חדש''', אין לי אלא בונה לקח ירש ונתן לו במתנה מנין תלמוד לומר בית מכל מקום.  
'''לא תשים דמים בביתך''', אין לי אלא בית מנין לבונה בית התבן בית הבקר בית העצים בית האוצרות תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך, יכול אף הבונה בית שער אכסדרה ומרפסת תלמוד לומר בית, מה בית מיוחד שהוא בית דירה יצאו אלו שאינם בית דירה.  
'''לא תשים דמים בביתך''', אין לי אלא בית מנין לבונה בית התבן בית הבקר בית העצים בית האוצרות תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך, יכול אף הבונה בית שער אכסדרה ומרפסת תלמוד לומר בית, מה בית מיוחד שהוא בית דירה יצאו אלו שאינם בית דירה.  
'''ועשית מעקה לגגך''', אין לי אלא גג מנין לרבות בורות שיחים ומערות חריצים ונעיצים? תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך. אם כן למה נאמר גג פרט לכבש בית לרבות היכל, גג פרט לאולם.  
'''ועשית מעקה לגגך''', אין לי אלא גג מנין לרבות בורות שיחים ומערות חריצים ונעיצים? תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך. אם כן למה נאמר גג פרט לכבש בית לרבות היכל, גג פרט לאולם.  
'''חדש''', רבי אומר משעת חדשו עשה לו מעקה.   '''כמה הוא מעקה?''' מעגילו שלשה טפחים בית דורסו עשרה.   '''ועשית מעקה לגגך''', מצות עשה. '''ולא תשים דמים בביתך''', מצות לא תעשה. .... '''בית''' מיכן אמרו בית שאין בו ארבע על ארבע פטור מן המעקה.|מקור=ספרי כי תצא|אנגלית=}}
'''חדש''', רבי אומר משעת חדשו עשה לו מעקה. '''כמה הוא מעקה?''' מעגילו שלשה טפחים בית דורסו עשרה. '''ועשית מעקה לגגך''', מצות עשה. '''ולא תשים דמים בביתך''', מצות לא תעשה. .... '''בית''' מיכן אמרו בית שאין בו ארבע על ארבע פטור מן המעקה.|מקור=ספרי כי תצא|אנגלית=}}


==פרטי המצווה==
==פרטי המצווה==
*חובת המעקה אינה אלא בבית שמשמש למגורים, ולא במחסנים, בתי-כנסת וכדומה. גג שאין בו שימוש - אינו חייב במעקה.
* מידות המעקה: גובה המעקה לא פחות מעשרה טפחים (כ80 ס"מ) לדעת הרמב"ם{{הערה|רמב"ם רוצח ושמירת הנפש יא ג}}. ולדעת הראב"ד מספיק רק שחלקו של המעקה יהיה עשרה טפחים והשאר שלשה טפחים. מקור למחלוקת זו טמונה בהסבר דברי הספרי {{ציטוטון|כמה הוא מעקה? מעגילו שלשה טפחים, בית דורסו עשרה}}. להלכה, נפסק כדעתו של הרמב"ם.
 
* על המעקה להיות חזק כך שימנע נפילה של אדם אף אם יישען עליו.
*גובה המעקה צריך להיות 10 טפחים לפחות (לשיטת הרב נאה זה 114 ס"מ ולכל הפחות 89 ס"מ), ועליו להיות חזק כדי שיישען עליו אדם כבד-משקל ולא ייפול.
* שימוש הגג: רק על גג בית המשמש למגורים ששייך ליהודי יש חובה לשים מעקה{{הערה|בית להלכה מוגדר כמבנה קבע שגדלו 4 [[אמה (מידת אורך)|אמות]] על ארבע אמות ובגובה עשרה טפחים (שטח 1.96 מטר על 1.96 מטר ובגובה 0.8 מטר) לפחות.}}.  
 
* חובת מעקה היא רק בגג שעולים עליו מדי פעם, אך גג שאין מגיעים אליו אינו חייב במעקה.
*פסק הרמב"ם, והובא באחרונים, שהעושה מעקה מברך: "ברוך...אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לעשות מעקה".
* ברכה: יש לברך על עשיית מעקה שחייבים לבנות{{הערה|מיעוט הפוסקים חולקים על כך ואומרים שאין לברך כי עיקר המצווה היא [[מצוות לא תעשה]] שלא תהיה סכנה בבית, והנוהגים בשיטה זו במיעוט.}}. זמן הברכה בתחילת בניית המעקה{{הערה|עם זאת יש הסוברים שיש לברך רק לפני סיום מלאכת בניית המעקה ולא בתחילת הבניה (חת"ס או"ח נ"ב)}} ובמידה ושכחו לברך יכולים לברך כל עוד לא סיימו את בניית המעקה. אין מברכים על בניית מעקה ברכת "שהחיינו"{{הערה|לדעת ה[[רמב"ם]] יש לברך ברכת "שהחיינו" ואפשר לברך על דבר אחר המחייב בברכת "שהחיינו" ולהתכוון בעת הברכה גם על מצוות המעקה.}}. בספר [[שולחן ערוך]] לא צוין שיש לברך על מעקה, ולכן ישנם פוסקים המורים שלא לברך.
 
* אם בעל הבית יודע לבנות את המעקה בעצמו מוטב שיבנה במו ידיו אך כשאינו יודע או כשאינו רוצה יכול לבנות באמצעות פועל '''יהודי''' והפועל יברך{{הערה|בעל הבית יכול לבקש מהפועל לבנות קצת ואז יכול לברך בעצמו.}}. אם הפועל אינו יהודי אי אפשר לברך את הברכה, לאחר שיהיה מעקה אין בעל הבית חייב לבנות מעקה אך את המצווה לא קיים{{הערה|ישנן דעות בנושא איך ניתן בכל זאת לברך או לקיים את המצווה.}}.
*כל מכשול שיש בו סכנה, כגון בור בחצר, יש לעשות לו מעקה סביב או כיסוי. וכן מי שיש בחצרו סולם רעוע או כלב, אפילו אינו נושך אלא נובח ועלול להפחיד בני-אדם - צריך לגדור בעדו, אלא-אם-כן הוא קשור היטב בכל שעה שבני-אדם סובבים בחוץ (אף אם נחוץ הכלב לשמירה).
* בור שעומקו 80 ס"מ ויותר צריך לשים מעקה וכן בכול מקום שניתן להסתכן כמו חצר שבה שני מפלסים וניתן ליפול מהאחד לשני{{הערה|גם כאן כשהפרש המפלסים לפחות 80 ס"מ.}}. יש האומרים שגם למדרגות יש חובה לשים מעקה ויש לנהוג כמוהם{{הערה|גם כאן אין מברכים.}}.
 
* כאשר יש [[סכנה]] להולכים בדרך ציבורית ליפול ל'''תוך''' רשותו של אדם אין מי שחייב לבנות מעקה ורצוי שיבנו שם מנהיגי המקום מעקה. עם זאת כאשר הסכנה גדולה{{הערה|דרך צרה, תהום עמוקה ועוד.}} חובה על מנהיגי המקום להקים שם מחיצה.
*מצד איסור "ולא תשים דמים" ראוי להתקין מעקה (בלי ברכה) גם במדרגות שבבית ובמקומות הפטורים ממצוות מעקה, כל עוד אנשים מתהלכים בה. {{הערה| מפי הרב הרב יוסף ש. גינזבורג}}


==ברכת המעקה==
==ברכת המעקה==
נאמר בפרשתנו (כב,ח): "כי תבנה בית חדש, ועשית מעקה לגגך". זו מצוות-עשה, שכל מי שיש לו בית-דירה, שבני-אדם יכולים לעלות על גגו, חייב לעשות לגג מעקה חזק, בגובה של עשרה טפחים לפחות (לפי 'שיעורי תורה': לכתחילה 114 ס"מ, ולא פחות מ-89 ס"מ).
על פי [[הרמב"ם]] הל' ברכות פרק י"א הל' ח' כותב שמצוות מעקה שתוקנה משום סכנה ואעפ"כ מברכים אליה.


הרמב"ם פוסק שאין מברכים על קיום מצווה שנועדה למנוע סכנה. עם זה, באותו הפרק הוא פוסק לברך: "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לעשות מעקה". לפניו פסק כן בעל ה'שאילתות', בימי הגאונים, ואחריו הרשב"א ועוד. סיבת הדבר היא, כי אכן יש מצווה נפרדת למנוע מפגעים (נוספים – כגון כלב רע וסולם רעוע) ברשותנו, ככתוב בהמשך הפסוק "ולא תשים דמים בביתך", וזאת אפשר לעשות בכמה וכמה דרכים, אבל בעשיית מעקה לגג יש מצווה חיובית, לפתור את הבעיה דווקא על-ידי מעקה, ועל כך מברכים. וכן פסקו למעשה מכל העדות: רבי עקיבא איגר. ה'שדי חמד', הרבי מליובאוויטש, ה'מנחת יצחק' והרב מרדכי אליהו.
הרבי מבאר{{הערה|לקוטי שיחות חלק כ"ט פ' כי תצא הוספות עמ' 444}} שלפי [[הרמב"ם]] "לא תשים דמים בביתך" זו מצווה לא תעשה, מ"ועשית מעקה לגגך" זה מצוה עשה, וכאשר בונה מעקה מברך ומקיים את המצוות עשה, וכאשר יעשה כבש, יפטר מהלא תעשה "לא תשים בבתיך" אך לא יקיים את מצות עשה של בניית מעקה.


כך עושים זאת: לפני גמר בניית המעקה מברך בעל הבית ולאחר מכן הוא מסייע לאיש-המקצוע בהרכבת הקטע האחרון.
לעומת זאת ישנם פוסקים יחידים שכן פסקו שאין לברך על מצוות מעקה, כגון הרוקח והמאירי וכן הרב [[עובדיה יוסף]].


לעומת זה, פוסקים יחידים אומרים שאין לברך על עשיית מעקה: הרוקח והמאירי, וכן פסק הרב עובדיה יוסף. טעמם הוא, שהעיקר בזה הוא מניעת הסכנה. ויש מדייקים זאת ממה שהטור והשולחן-ערוך (וגם בעל התניא) בהלכות מעקה לא הזכירו ברכה כלל.
{{הערה|מקורות: ספרי עה"פ. רמב"ם פי"א מהל' ברכות ה"ד וה"ח. טושו"ע חו"מ סי' תכז, נו"כ, וערוך השלחן שם ס"י. שו"ע אדמו"ר הזקן הל' שמירת גו"נ ס"א-ג ו'אמרי יעקב' שם. שו"ת: שאילתות פ' עקב. הרשב"א ח"ג סי' רפג. יביע אומר ח"ח או"ח סי' כב אות כו. מנחת יצחק ח"ו סי' קיב. ספרים: שדי חמד, אסיפת דינים, מע' ברכות סי' א אות טז. הערות הרב אליהו לקיצור שו"ע סי' קצ. שיעור מקווה עמ' קפג. אגרות-קודש כרך יב ס"ע קפח. לקוטי-שיחות (מתורגם ללה"ק) ח"ב עמ' 87, וח"ט עמ' 144 בהערה, אתר חב"ד - צא"ח}}.


{{הערה|מקורות: ספרי עה"פ. רמב"ם פי"א מהל' ברכות ה"ד וה"ח. טושו"ע חו"מ סי' תכז, נו"כ, וערוך השלחן שם ס"י. שו"ע אדמו"ר הזקן הל' שמירת גו"נ ס"א-ג ו'אמרי יעקב' שם. שו"ת: שאילתות פ' עקב. הרשב"א ח"ג סי' רפג. יביע אומר ח"ח או"ח סי' כב אות כו. מנחת יצחק ח"ו סי' קיב. ספרים: שדי חמד, אסיפת דינים, מע' ברכות סי' א אות טז. הערות הרב אליהו לקיצור שו"ע סי' קצ. שיעור מקווה עמ' קפג. אגרות-קודש כרך יב ס"ע קפח. לקוטי-שיחות (מתורגם ללה"ק) ח"ב עמ' 87, וח"ט עמ' 144 בהערה}}.
==מעקה בחסידות==
בשיחתו של [[הרבי]] , מסביר [[הרבי]] שעניין המעקה הוא אינו דווקא כפשוטו אלא סיבתו היא רוחנית. 'הגג' מסמל את ענייני החול שאינם קשורים ל[[תורה]] ו[[מצוות]] ומשום כך יש חשש שהאדם שיתעסק בהם יפול, ולכן יש לשים 'מעקה' שהוא גדר לענייני העולם שישמור עליו מליפול, והמעקה הינו ההוספה במעשה טוב.
==לקריאה נוספת==
*לקוטי שיחות חלק כ"ד פ' כי תצא שיחה ב'
*לקוטי שיחות חלק כ"ט פ' כי תצא הוספות עמ' 444
{{הערות שוליים}}


==מעקה בחסידות==
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
בשיחתו של [[הרבי]] , מסביר [[הרבי]] שעניין המעקה הוא אינו דווקא כפשוטו אלא סיבתו היא רוחנית. '''הגג''' מסמל את ענייני החול  שאינם קשורים ל[[תורה]] ו[[מצוות]] ומשום כך יש חשש שהאדם שיתעסק בהם יפול , ולכן יש לשים '''מעקה''' שהוא גדר לענייני העולם שישמור עליו מליפול, ו'''המעקה''' הינו ההוספה במעשה טוב.

גרסה אחרונה מ־18:34, 11 בספטמבר 2023

ברכת המעקה

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִוָּנוּ
כשבונה לעצמו אומר: לַעֲשׂוֹת מַעֲקֶה.
כשבונה לאחרים אומר: עַל עֲשִׂיַּת מַעֲקֶה.

מעקה היא מצווה מהתורה המופיעה בספר דברים (כב, ח), המחייבת בנית מעקה לגג. בתרי"ג מצוות מחולקת מצווה זו לעשה[1] ולא תעשה[2]. מצוות העשה קובעת שיש לבנות מעקה על הגג, מצוות הלא-תעשה קובעת איסור לאו, על המתרשל בבנית מעקה, או על אי הסרת כל מפגע בטיחותי.

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

תורה נאמר : "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ, וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ:".

רוב פרטי הלכות מעקה מובאים בספרי:

כי תבנה בית חדש, אין לי אלא בונה לקח ירש ונתן לו במתנה מנין תלמוד לומר בית מכל מקום. לא תשים דמים בביתך, אין לי אלא בית מנין לבונה בית התבן בית הבקר בית העצים בית האוצרות תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך, יכול אף הבונה בית שער אכסדרה ומרפסת תלמוד לומר בית, מה בית מיוחד שהוא בית דירה יצאו אלו שאינם בית דירה. ועשית מעקה לגגך, אין לי אלא גג מנין לרבות בורות שיחים ומערות חריצים ונעיצים? תלמוד לומר ולא תשים דמים בביתך. אם כן למה נאמר גג פרט לכבש בית לרבות היכל, גג פרט לאולם. חדש, רבי אומר משעת חדשו עשה לו מעקה. כמה הוא מעקה? מעגילו שלשה טפחים בית דורסו עשרה. ועשית מעקה לגגך, מצות עשה. ולא תשים דמים בביתך, מצות לא תעשה. .... בית מיכן אמרו בית שאין בו ארבע על ארבע פטור מן המעקה.

ספרי כי תצא

פרטי המצווה[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • מידות המעקה: גובה המעקה לא פחות מעשרה טפחים (כ80 ס"מ) לדעת הרמב"ם[3]. ולדעת הראב"ד מספיק רק שחלקו של המעקה יהיה עשרה טפחים והשאר שלשה טפחים. מקור למחלוקת זו טמונה בהסבר דברי הספרי "כמה הוא מעקה? מעגילו שלשה טפחים, בית דורסו עשרה". להלכה, נפסק כדעתו של הרמב"ם.
  • על המעקה להיות חזק כך שימנע נפילה של אדם אף אם יישען עליו.
  • שימוש הגג: רק על גג בית המשמש למגורים ששייך ליהודי יש חובה לשים מעקה[4].
  • חובת מעקה היא רק בגג שעולים עליו מדי פעם, אך גג שאין מגיעים אליו אינו חייב במעקה.
  • ברכה: יש לברך על עשיית מעקה שחייבים לבנות[5]. זמן הברכה בתחילת בניית המעקה[6] ובמידה ושכחו לברך יכולים לברך כל עוד לא סיימו את בניית המעקה. אין מברכים על בניית מעקה ברכת "שהחיינו"[7]. בספר שולחן ערוך לא צוין שיש לברך על מעקה, ולכן ישנם פוסקים המורים שלא לברך.
  • אם בעל הבית יודע לבנות את המעקה בעצמו מוטב שיבנה במו ידיו אך כשאינו יודע או כשאינו רוצה יכול לבנות באמצעות פועל יהודי והפועל יברך[8]. אם הפועל אינו יהודי אי אפשר לברך את הברכה, לאחר שיהיה מעקה אין בעל הבית חייב לבנות מעקה אך את המצווה לא קיים[9].
  • בור שעומקו 80 ס"מ ויותר צריך לשים מעקה וכן בכול מקום שניתן להסתכן כמו חצר שבה שני מפלסים וניתן ליפול מהאחד לשני[10]. יש האומרים שגם למדרגות יש חובה לשים מעקה ויש לנהוג כמוהם[11].
  • כאשר יש סכנה להולכים בדרך ציבורית ליפול לתוך רשותו של אדם אין מי שחייב לבנות מעקה ורצוי שיבנו שם מנהיגי המקום מעקה. עם זאת כאשר הסכנה גדולה[12] חובה על מנהיגי המקום להקים שם מחיצה.

ברכת המעקה[עריכה | עריכת קוד מקור]

על פי הרמב"ם הל' ברכות פרק י"א הל' ח' כותב שמצוות מעקה שתוקנה משום סכנה ואעפ"כ מברכים אליה.

הרבי מבאר[13] שלפי הרמב"ם "לא תשים דמים בביתך" זו מצווה לא תעשה, מ"ועשית מעקה לגגך" זה מצוה עשה, וכאשר בונה מעקה מברך ומקיים את המצוות עשה, וכאשר יעשה כבש, יפטר מהלא תעשה "לא תשים בבתיך" אך לא יקיים את מצות עשה של בניית מעקה.

לעומת זאת ישנם פוסקים יחידים שכן פסקו שאין לברך על מצוות מעקה, כגון הרוקח והמאירי וכן הרב עובדיה יוסף.

[14].

מעקה בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשיחתו של הרבי , מסביר הרבי שעניין המעקה הוא אינו דווקא כפשוטו אלא סיבתו היא רוחנית. 'הגג' מסמל את ענייני החול שאינם קשורים לתורה ומצוות ומשום כך יש חשש שהאדם שיתעסק בהם יפול, ולכן יש לשים 'מעקה' שהוא גדר לענייני העולם שישמור עליו מליפול, והמעקה הינו ההוספה במעשה טוב.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • לקוטי שיחות חלק כ"ד פ' כי תצא שיחה ב'
  • לקוטי שיחות חלק כ"ט פ' כי תצא הוספות עמ' 444

הערות שוליים

  1. ספר המצוות עשה קפד
  2. ספר המצוות לאו רצח
  3. רמב"ם רוצח ושמירת הנפש יא ג
  4. בית להלכה מוגדר כמבנה קבע שגדלו 4 אמות על ארבע אמות ובגובה עשרה טפחים (שטח 1.96 מטר על 1.96 מטר ובגובה 0.8 מטר) לפחות.
  5. מיעוט הפוסקים חולקים על כך ואומרים שאין לברך כי עיקר המצווה היא מצוות לא תעשה שלא תהיה סכנה בבית, והנוהגים בשיטה זו במיעוט.
  6. עם זאת יש הסוברים שיש לברך רק לפני סיום מלאכת בניית המעקה ולא בתחילת הבניה (חת"ס או"ח נ"ב)
  7. לדעת הרמב"ם יש לברך ברכת "שהחיינו" ואפשר לברך על דבר אחר המחייב בברכת "שהחיינו" ולהתכוון בעת הברכה גם על מצוות המעקה.
  8. בעל הבית יכול לבקש מהפועל לבנות קצת ואז יכול לברך בעצמו.
  9. ישנן דעות בנושא איך ניתן בכל זאת לברך או לקיים את המצווה.
  10. גם כאן כשהפרש המפלסים לפחות 80 ס"מ.
  11. גם כאן אין מברכים.
  12. דרך צרה, תהום עמוקה ועוד.
  13. לקוטי שיחות חלק כ"ט פ' כי תצא הוספות עמ' 444
  14. מקורות: ספרי עה"פ. רמב"ם פי"א מהל' ברכות ה"ד וה"ח. טושו"ע חו"מ סי' תכז, נו"כ, וערוך השלחן שם ס"י. שו"ע אדמו"ר הזקן הל' שמירת גו"נ ס"א-ג ו'אמרי יעקב' שם. שו"ת: שאילתות פ' עקב. הרשב"א ח"ג סי' רפג. יביע אומר ח"ח או"ח סי' כב אות כו. מנחת יצחק ח"ו סי' קיב. ספרים: שדי חמד, אסיפת דינים, מע' ברכות סי' א אות טז. הערות הרב אליהו לקיצור שו"ע סי' קצ. שיעור מקווה עמ' קפג. אגרות-קודש כרך יב ס"ע קפח. לקוטי-שיחות (מתורגם ללה"ק) ח"ב עמ' 87, וח"ט עמ' 144 בהערה, אתר חב"ד - צא"ח