גילוי אליהו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
א. כאשר מגיע לעשות [[נס|ניסים]], או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו ב[[גוף|גופו]] ה[[גשמי]] (ומתלבש ב[[ארבעת היסודות]]), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות.
א. כאשר מגיע לעשות [[נס|ניסים]], או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו ב[[גוף|גופו]] ה[[גשמי]] (ומתלבש ב[[ארבעת היסודות]]), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות.


ב. כאשר מגיע בברית מילה, או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). אמרי בינה שער הקריאת שמע פי"ג. הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. [[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תש"י]] ע' 22. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. וראה שו"ת [[חת"ם סופר]] ח"ו סי' צח}}.
ב. כאשר מגיע ב[[ברית מילה]], [[ליל הסדר]], או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). אמרי בינה שער הקריאת שמע פי"ג. הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. [[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תש"י]] ע' 22. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. וראה שו"ת [[חת"ם סופר]] ח"ו סי' צח}}.
 
==הזוכים לגילוי==
==הזוכים לגילוי==
דרגה גבוהה ונעלה לה זוכה אדם שזיכך את נפשו ורוחו ונשמתו כראוי, עד שאליהו הנביא נשלח לגלות לו חידושי תורה משמים.
דרגה גבוהה ונעלה לה זוכה אדם שזיכך את נפשו ורוחו ונשמתו כראוי, עד שאליהו הנביא נשלח לגלות לו חידושי תורה משמים.

גרסה מ־20:22, 18 באוגוסט 2023

גילוי אליהו היא התגלות של אליהו הנביא, בדרך כלל ליחידי סגולה שזוכים לכך.

הגילוי

ישנם שני אופנים כלליים בגילוי אליהו:

א. כאשר מגיע לעשות ניסים, או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו בגופו הגשמי (ומתלבש בארבעת היסודות), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות.

ב. כאשר מגיע בברית מילה, ליל הסדר, או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית[1].

הזוכים לגילוי

דרגה גבוהה ונעלה לה זוכה אדם שזיכך את נפשו ורוחו ונשמתו כראוי, עד שאליהו הנביא נשלח לגלות לו חידושי תורה משמים.

בספר מאור עינים לרבי מנחם נחום מטשערנאביל כותב כי גילוי אליהו הוא הארה גדולה שמקצתה מתגלה בכל מי שמבשר בשורה טובה, והיא הכוח המושך את האדם לבשר בשורות טובות. כאשר אדם מקבל בשורה טובה מאיר בו ניצוץ של אליהו הנביא זכור לטוב, ואם יש לו שכל הוא נוטל גילוי זה ומתעלה בו מעלה מעלה.

הרבי אמר פעם: שהניגון "אל-י אתה" הוא סגולה לגילוי אליהו שזהו הכנה לביאת משיח, וענינו הוא ביאת המשיח.

בהיסטוריה

אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו הנביא היה האר"י הקדוש שזכה לגילוי אליהו בקביעות[2], ועל פי הכרעתו של אדמו"ר הזקן כל תורתו היא מאליהו הנביא[3] - וכן הייתה הכרעת רוב המקובלים. זאת לעומת הגר"א מוילנא שסבר שלאחר שהאריז"ל זכה לגילוי אליהו שני פעמים התגדלה השגתו עד למאוד ומאז עלה ונתעלה בחכמתו הגדולה, ולכן סובר הגר"א שניתן לחלוק על חידושיו של האר"י, כמו שהוא עצמו חולק שני פעמים על האר"י הקדוש. זו הייתה, לפי דברי אדמו"ר הזקן, אחת מנקודות החיכוך בין שיטת החסידות להתנגדות מבית מדרשו של הגר"א.

הבעל שם טוב אף הוא למד אצל אליהו, שהתגלה אליו לראשונה בשנת ה'תע"ד בהיותו לבדו. רבי אליהו בעל שם למד אף הוא אצל אליהו הנביא[4].

גילוי הנשמה וגילוי אליהו

בחסידות חב"ד מקובל כי גילוי הנשמה, דהיינו גילוי היחידה שבנפש גדול יותר מגילוי אליהו. כך למשל מספר אדמו"ר הריי"צ ברשימותיו על הבעל שם טוב שבא לבקר פעם מתנגד שמעריציו טענו שזכה לגילוי אליהו. הבעל שם טוב הראה לתלמידיו איך חדרו מלא בקליפות בצורת נחשים ועקרבים, והסביר כי גם אם זכה לגילוי אליהו, לא זכה לגילוי הנשמה, והקליפות סבבו אותו.

כשביקר פעם רבי שלמה מקרלין אצל אדמו"ר הזקן[5], סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה לגילוי אליהו. אדמו"ר הזקן השיב לו וכאן עומד ר' בנימין, הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר היחידה שבנפש והוא צוחק מהגילוי אליהו של תלמידך.


הערות שוליים

  1. מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). אמרי בינה שער הקריאת שמע פי"ג. הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. התוועדויות תש"י ע' 22. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. וראה שו"ת חת"ם סופר ח"ו סי' צח
  2. הקדמת רבי חיים ויטאל לספר עץ חיים.
  3. אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמוד קפ"ו.
  4. ספר הזכרונות באידיש עמוד 297. בתרגום בלשון הקודש עמוד 291.
  5. יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור[דרוש מקור] ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא.