מגילות הגנוזות: הבדלים בין גרסאות בדף
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 13: | שורה 13: | ||
במכתבו אל הרב [[שלמה יוסף זוין]] כותב [[הרבי מלך המשיח]]: | במכתבו אל הרב [[שלמה יוסף זוין]] כותב [[הרבי מלך המשיח]]: | ||
{{ציטוט|תוכן="בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי '''לא''' היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"|מקור=אגרות קודש חלק י"א, איגרת ג'תה}}{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/11/3405.htm האיגרת] {{ספריה}}.}}. | {{ציטוט|תוכן="בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי '''לא''' היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה '''שטחית''', וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"|מקור=אגרות קודש חלק י"א, איגרת ג'תה}}{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/11/3405.htm האיגרת] {{ספריה}}.}}. | ||
ב[[לקוטי שיחות]] עוסק הרבי בסוגיית ה[[גמרא]] בנושא ה[[ציץ]] של [[הכהן הגדול]], עליו רבי אלעזר בן רבי יוסי העיד שראה אותו ב[[רומי]] בעת ביקורו שם עם [[רשב"י]], ובציץ היה כתוב בשורה אחת "קודש לה'", בניגוד לדברי חכמים שבציץ היה כתוב [[השם המפורש|שם ה']] בשתי שורות מלמעלה ומלמטה. בהקשר לכך כותב הרבי: | ב[[לקוטי שיחות]] עוסק הרבי בסוגיית ה[[גמרא]] בנושא ה[[ציץ]] של [[הכהן הגדול]], עליו רבי אלעזר בן רבי יוסי העיד שראה אותו ב[[רומי]] בעת ביקורו שם עם [[רשב"י]], ובציץ היה כתוב בשורה אחת "קודש לה'", בניגוד לדברי חכמים שבציץ היה כתוב [[השם המפורש|שם ה']] בשתי שורות מלמעלה ומלמטה. בהקשר לכך כותב הרבי: |
גרסה מ־02:18, 1 באוגוסט 2023
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה. | |||
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך. |
מגילות מדבר יהודה המכונות גם מגילות ים המלח, המגילות הגנוזות ומגילות קומראן, הן מגילות שהתגלו במערות קומראן (משם רוב הכמות ולכן הן המפורסמות), מורבעת, נחל חבר (מערת האימה ומערת האיגרות), נחל צאלים ועל המצדה שבמדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בעיקר, בין השנים ה'תש"ז- ה'תשט"ו. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים הארכאולוגיים החשובים בארץ ישראל.
גילוי המגילות
מגילות הנחושת
סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל עמק המלך.
דעת הרבי
במכתבו אל הרב שלמה יוסף זוין כותב הרבי מלך המשיח:
"בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי לא היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"
— אגרות קודש חלק י"א, איגרת ג'תה
[1].
בלקוטי שיחות עוסק הרבי בסוגיית הגמרא בנושא הציץ של הכהן הגדול, עליו רבי אלעזר בן רבי יוסי העיד שראה אותו ברומי בעת ביקורו שם עם רשב"י, ובציץ היה כתוב בשורה אחת "קודש לה'", בניגוד לדברי חכמים שבציץ היה כתוב שם ה' בשתי שורות מלמעלה ומלמטה. בהקשר לכך כותב הרבי:
"בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני התנ"ך ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד משה רבינו, זה דבר ברור שזו אמת"[2].
הערות שוליים
- ↑ האיגרת באתר ספריית חב"ד ליובאוויטש .
- ↑ ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203