דוד יצחק אייזיק רבינוביץ': הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(22 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Skolya rebbe zatza''l.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רבי דוד יצחק אייזיק מסאקליע]]
[[קובץ:Skolya rebbe zatza''l.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רבי דוד יצחק אייזיק מסאקליע]]
רבי '''דוד יצחק אייזיק מסקאליע''' (נפטר [[תשל"ט]]) היה אדמו"ר בן אחר בן ל[[המגיד מזלוטשוב]].
רבי '''דוד יצחק אייזיק מסקאליע''' (נפטר [[ו' בשבט]] [[תשל"ט]]) היה אדמו"ר מ[[סקאליע]], היה בן אחר בן ל[[המגיד מזלוטשוב]].


נולד בבריד לאביו רבי ברוך פנחס רבינוביץ מסקאליע, נכד הבעש"ט הק' ותלמידיו: ה[[תולדות יעקב יוסף]], [[רב ייבי]] מאוסטרהא, ורבי [[ברוך ממז'יבוז']] ורבי שרגא פייביש מקרעמניץ, והרב הקדוש מחמעלניק. כן היה צאצא של הרב [[יצחק אייזיק יהודה יחיאל מיכל ספרין]] מקאמרנא.  
==תולדות חיים==
נולד בבריד לאביו רבי ברוך פנחס רבינוביץ מסקאליע, נכד [[הבעש"ט]] הקדוש ותלמידיו: ה[[תולדות יעקב יוסף]], [[רב ייבי]] מאוסטרהא, ורבי [[ברוך ממז'יבוז']] ורבי שרגא פייביש מקרעמניץ, והרב הקדוש מחמעלניק. כן היה צאצא של הרב [[יצחק אייזיק יהודה יחיאל מיכל ספרין]] מקאמרנא.  


בהגיעו לפרקו נשא את נכדתו של האדמו"ר מסטרטין. לאחר פטירתה נשא בזיווג שני את בתו של רבי משה דוד לנדא מבורשטין (רב העיר בורשטין).
בהגיעו לפרקו נשא את נכדתו של האדמו"ר מסטרטין. לאחר פטירתה נשא בזיווג שני את בתו של רבי משה דוד סג"ל לנדא מבורשטין בן רבי מאיר סג"ל לנדא מבורשטין בן רבי מרדכי זיסקינד מסטריא, וחתן רבי נפתלי הירץ סג"ל לנדא בעל החקר הלכה.


נודע לאיש מופת ואיש פלא, ובקיאותו בכל התורה כולה בנגלה ונסתר. היה בקי בזוהר הקדוש בעל פה, ובפרט בספרו של זקינו בעל הברית כהונת עולם (תלמיד [[המגיד ממעזריטש]]).  
נודע לאיש מופת ואיש פלא, ובקיאותו בכל התורה כולה בנגלה ונסתר. היה בקי בזוהר הקדוש בעל פה, ובפרט בספרו של זקינו בעל ה[[ברית כהונת עולם]] (תלמיד [[המגיד ממעזריטש]]).


למרות שמעולם לא נפגש עם [[אדמו"ר הריי"צ]], הרגיש אליו קשר נפשי חזק מאוד. בספרו "צמח דוד" הוא מספר על חלום שהיה לו בליל [[ראש השנה]] ובו נפגש עם אחד מצדיקי הדור, אשר על פי הידוע במשפחתו הכוונה היא לאדמו"ר הריי"צ{{הערה|וכמו שכותב בעצמו בספר החזיונות שלו המונח בכתב יד}} שהופיע אליו בחלומו מעוטר בטלית ותפילין: את ה' האמרת היום וגו' וה' האמירך היום, בפ"ק דברכות דרשו חז"ל בכאן על פרשיות של תפילין של הקב"ה
על מצחו היה ניכר בקביעות השם [[שד"י]]. (בתמונה נראית בבירור האות [[ש]] בצד ימין של מצחו).
וישראל יעו"ש. ונראה לי בעז"ה לרמז בכאן
על פי מה שחלמתי בליל [[ראש השנה]] שנת [[תש"א]] שבא אלי הרב וכו' מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין דרבינו תם, וכו' וגם אני הייתי מעוטף  ב[[טלית]] ומעוטר ב[[תפילין דר"ת]], ושאל ממני לומר איזה דברי תורה, ואמרתי כתיב "אני לדודי ודודי לי", בפסוק זה נרמז מה שכתוב
בתורה קדש לי כל בכור, ובזוה"ק כתב ע"ז הפסוק קדש לי כל בכור סודות גדולות ברמזי תפילין, והארכתי בזה ואמרתי החילוק שבין תפילין דרש"י לתפילין דרבינו תם, דידוע דיש ב' בחינות התעוררות, א' הוא כשיש לאדם [[אתערותא דלתתא]], ואח"כ בא לו [[אתערותא דלעילא]], ויש מי שאינו במדריגה זו, אלא אינו מתעורר כלל, אלא כשמעוררין אותו באתערותא דלעילא ואינו מתעורר אח"כ באתערותא דלתתא.  


וזהו ענין תפילין דרש"י רומזים על אתערותא דלתתא מקודם, ואח"כ
רבי דוד יצחק אייזק שיבח בפני מקורביו את מבצע תפילין. וסיפר שבצעירותו הניח [[תפילין]] לבחור אחד שלא שמר תומ"צ, והחזירו בתשובה.
אתערותא דלעילא, ו[[תפילין דרבינו תם]] רומזים על אתערותא דלעילא קודם, ואח"כ
אתערותא דלתתא, וזהו ענין פ' אני לדודי זה הקב"ה, פי' אני מעורר עצמי מקודם באתערותא דלתתא, ואח"כ בא דודי
באתערותא דלעילא, וזהו רומז לתפילין פירש"י ודודי לי היינו שדודי מעורר מקודם, ואח"כ אני בא באתערותא דלתתא שתיבת דודי קודם לתיבת לי, וזהו רומז על תפילין דר"ת, וזהו שרומז בזוה"ק על ד' תיבות קדש לי כל בכור שרומזים על ד' בתי דתפילין, והסודות הרמוזים בהם, וזה בעצם נוכל לרמז בפ' אנ"י לדוד"י ודוד"י ל"י, ס"ת ד' יודין, ומרומזים על ד' בתי דתפילין דהפרשיות הקדושים מונחים בהם והארכתי עוד בזה, עד כאן דברי החלום".


נסתלק בניו יורק ונטמן בבית החיים הר הזיתים סמוך לציונו של קרובו רבי [[שלמה מזוויהל]]. ממשיך דרכו הוא נכדו רבי [[אברהם משה רבינוביץ]].
==עם אדמו"ר הריי"צ==
{{הערות שוליים|}}
למרות שמעולם לא נפגש עם [[אדמו"ר הריי"צ]], הרגיש אליו קשר נפשי חזק מאוד. בספרו "צמח דוד" הוא מספר על חלום שהיה לו בליל [[ראש השנה]] ובו נפגש עם אחד מצדיקי הדור, אשר על פי הידוע במשפחתו הכוונה היא לאדמו"ר הריי"צ{{הערה|וכמו שכותב בעצמו בספר החזיונות שלו המונח בכתב יד}} שהופיע אליו בחלומו מעוטר ב[[טלית]] ותפילין: את ה' האמרת היום וגו' וה' האמירך היום, בפ"ק דברכות דרשו חז"ל בכאן על פרשיות של תפילין של הקב"ה וישראל יעו"ש. ונראה לי בעז"ה לרמז בכאן על פי מה שחלמתי בליל [[ראש השנה]] שנת [[תש"א]] שבא אלי הרב וכו' מעוטף ב[[טלית]] ומעוטר בתפילין דרבינו תם, וכו' וגם אני הייתי מעוטף ב[[טלית]] ומעוטר ב[[תפילין דרבינו תם]], ושאל ממני לומר איזה דברי תורה, ואמרתי כתיב "אני לדודי ודודי לי", בפסוק זה נרמז מה שכתוב
בתורה קדש לי כל בכור, וב[[זוהר הקדוש]] כתב על זה הפסוק קדש לי כל בכור סודות גדולות ברמזי תפילין, והארכתי בזה ואמרתי החילוק שבין תפילין דרש"י לתפילין דרבינו תם, דידוע דיש ב' בחינות התעוררות, א' הוא כשיש לאדם [[אתערותא דלתתא]], ואחר כך בא לו [[אתערותא דלעילא]], ויש מי שאינו במדריגה זו, אלא אינו מתעורר כלל, אלא כשמעוררין אותו באתערותא דלעילא ואינו מתעורר אחר כך באתערותא דלתתא.
 
וזהו ענין תפילין דרש"י רומזים על אתערותא דלתתא מקודם, ואחר כך
אתערותא דלעילא, ו[[תפילין דרבינו תם]] רומזים על אתערותא דלעילא קודם, ואחר כך
אתערותא דלתתא, וזהו ענין פ' אני לדודי זה הקב"ה, פירוש אני מעורר עצמי מקודם באתערותא דלתתא, ואחר כך בא דודי
באתערותא דלעילא, וזהו רומז לתפילין פירש"י ודודי לי היינו שדודי מעורר מקודם, ואחר כך אני בא באתערותא דלתתא שתיבת דודי קודם לתיבת לי, וזהו רומז על תפילין דר"ת, וזהו שרומז ב[[זוהר הקדוש]] על ד' תיבות קדש לי כל בכור שרומזים על ד' בתי דתפילין, והסודות הרמוזים בהם, וזה בעצם נוכל לרמז בפ' אנ"י לדוד"י ודוד"י ל"י, ס"ת ד' יודין, ומרומזים על ד' בתי דתפילין דהפרשיות הקדושים מונחים בהם והארכתי עוד בזה, עד כאן דברי החלום".
 
נסתלק בלונדון ונטמן בבית החיים הר הזיתים סמוך לציונו של קרובו רבי [[שלמה מזוויהל]]. ממשיך דרכו הוא נכדו רבי [[אברהם משה רבינוביץ]].
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ידידי חב"ד]]
[[קטגוריה:ידידי חב"ד]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשל"ט]]

גרסה אחרונה מ־18:10, 13 בדצמבר 2022

רבי דוד יצחק אייזיק מסאקליע

רבי דוד יצחק אייזיק מסקאליע (נפטר ו' בשבט תשל"ט) היה אדמו"ר מסקאליע, היה בן אחר בן להמגיד מזלוטשוב.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בבריד לאביו רבי ברוך פנחס רבינוביץ מסקאליע, נכד הבעש"ט הקדוש ותלמידיו: התולדות יעקב יוסף, רב ייבי מאוסטרהא, ורבי ברוך ממז'יבוז' ורבי שרגא פייביש מקרעמניץ, והרב הקדוש מחמעלניק. כן היה צאצא של הרב יצחק אייזיק יהודה יחיאל מיכל ספרין מקאמרנא.

בהגיעו לפרקו נשא את נכדתו של האדמו"ר מסטרטין. לאחר פטירתה נשא בזיווג שני את בתו של רבי משה דוד סג"ל לנדא מבורשטין בן רבי מאיר סג"ל לנדא מבורשטין בן רבי מרדכי זיסקינד מסטריא, וחתן רבי נפתלי הירץ סג"ל לנדא בעל החקר הלכה.

נודע לאיש מופת ואיש פלא, ובקיאותו בכל התורה כולה בנגלה ונסתר. היה בקי בזוהר הקדוש בעל פה, ובפרט בספרו של זקינו בעל הברית כהונת עולם (תלמיד המגיד ממעזריטש).

על מצחו היה ניכר בקביעות השם שד"י. (בתמונה נראית בבירור האות ש בצד ימין של מצחו).

רבי דוד יצחק אייזק שיבח בפני מקורביו את מבצע תפילין. וסיפר שבצעירותו הניח תפילין לבחור אחד שלא שמר תומ"צ, והחזירו בתשובה.

עם אדמו"ר הריי"צ[עריכה | עריכת קוד מקור]

למרות שמעולם לא נפגש עם אדמו"ר הריי"צ, הרגיש אליו קשר נפשי חזק מאוד. בספרו "צמח דוד" הוא מספר על חלום שהיה לו בליל ראש השנה ובו נפגש עם אחד מצדיקי הדור, אשר על פי הידוע במשפחתו הכוונה היא לאדמו"ר הריי"צ[1] שהופיע אליו בחלומו מעוטר בטלית ותפילין: את ה' האמרת היום וגו' וה' האמירך היום, בפ"ק דברכות דרשו חז"ל בכאן על פרשיות של תפילין של הקב"ה וישראל יעו"ש. ונראה לי בעז"ה לרמז בכאן על פי מה שחלמתי בליל ראש השנה שנת תש"א שבא אלי הרב וכו' מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין דרבינו תם, וכו' וגם אני הייתי מעוטף בטלית ומעוטר בתפילין דרבינו תם, ושאל ממני לומר איזה דברי תורה, ואמרתי כתיב "אני לדודי ודודי לי", בפסוק זה נרמז מה שכתוב בתורה קדש לי כל בכור, ובזוהר הקדוש כתב על זה הפסוק קדש לי כל בכור סודות גדולות ברמזי תפילין, והארכתי בזה ואמרתי החילוק שבין תפילין דרש"י לתפילין דרבינו תם, דידוע דיש ב' בחינות התעוררות, א' הוא כשיש לאדם אתערותא דלתתא, ואחר כך בא לו אתערותא דלעילא, ויש מי שאינו במדריגה זו, אלא אינו מתעורר כלל, אלא כשמעוררין אותו באתערותא דלעילא ואינו מתעורר אחר כך באתערותא דלתתא.

וזהו ענין תפילין דרש"י רומזים על אתערותא דלתתא מקודם, ואחר כך אתערותא דלעילא, ותפילין דרבינו תם רומזים על אתערותא דלעילא קודם, ואחר כך אתערותא דלתתא, וזהו ענין פ' אני לדודי זה הקב"ה, פירוש אני מעורר עצמי מקודם באתערותא דלתתא, ואחר כך בא דודי באתערותא דלעילא, וזהו רומז לתפילין פירש"י ודודי לי היינו שדודי מעורר מקודם, ואחר כך אני בא באתערותא דלתתא שתיבת דודי קודם לתיבת לי, וזהו רומז על תפילין דר"ת, וזהו שרומז בזוהר הקדוש על ד' תיבות קדש לי כל בכור שרומזים על ד' בתי דתפילין, והסודות הרמוזים בהם, וזה בעצם נוכל לרמז בפ' אנ"י לדוד"י ודוד"י ל"י, ס"ת ד' יודין, ומרומזים על ד' בתי דתפילין דהפרשיות הקדושים מונחים בהם והארכתי עוד בזה, עד כאן דברי החלום".

נסתלק בלונדון ונטמן בבית החיים הר הזיתים סמוך לציונו של קרובו רבי שלמה מזוויהל. ממשיך דרכו הוא נכדו רבי אברהם משה רבינוביץ.

הערות שוליים

  1. וכמו שכותב בעצמו בספר החזיונות שלו המונח בכתב יד