ראש תוך סוף: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "עולם העשיה" ב־"עולם העשייה")
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 17: שורה 17:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]

גרסה אחרונה מ־19:10, 6 בנובמבר 2022

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

ראש תוך סוף הם שלוש דרגות כלליות להם מתחלקים הכלים. שלוש בחינות אלו הם: פנימיות הכלים, אמצע הכלים וחיצוניות הכלים. גם עשר הספירות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם ג' הפרקים חב"ד, חג"ת, נה"י.

בספירות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הספירות העיקריות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם שלוש הפרקים חב"ד, חג"ת, נה"י. חב"ד הם הספירות הראשונות בכל עולם ובהן מתקבל האור מהעולם שמעליהם. בכך הם פנימיות העולם, כמו פנימיות הכלי המקבלת את האור. נה"י הם הספירות הקשורות להשפעת האור לעולם נמוך יותר, ולכן הם חיצוניות הכלי. חג"ת הם עיקר אותו עולם, ולכן הם פנימיות הכלי, עיקר הכלי.

גם כל כספירה מתחלקת לראש תוך סוף, על ידי התכללותה מכל הספירות האחרות. חב"ד שבה הוא בבחינת ראש ופנימיות הכלים, שבו שורה ממש האור, חג"ת שבה הוא בבחינת תוך הכלים שהוא בבחינת אמצעי להעברת השפע לחיצוניות הכלים והנה"י שבה הוא בבחינת חיצוניות הכלים.

בגוף האדם[עריכה | עריכת קוד מקור]

מבואר בחסידות שבגוף האדם הגשמי העצמות הגידים והבשר הם בבחינת ראש תוך וסוף. העצמות הם בבחינת הכלים הפנימיים, הבשר הוא בבחינת הכלים החיצוניים (כמו שנאמר: "עור ובשר תלבישני"[1]), והגידים הם הכלים האמצעיים, המחברים ביניהם.

באופן אחר מבואר, שה'ראש תוך סוף' של הגוף הוא: הראש, הגוף (תוך) והרגליים (סוף).

בעולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

התהוות עולמות בי"ע הוא מל' כלים של המלכות של עולם האצילות. ל' כלים אלו הם בבחינת ראש תוך סוף של התכללות כל עשר הספירות בספירת המלכות. עשרת הכלים הפנימיים (פנימיות עשרת הכלים של המלכות) נעשים נשמה לעשר הספירות בעולם הבריאה, עשרת הכלים האמצעיים נעשים נשמה לספירות בעולם היצירה, ועשרת כלים החיצוניים נעשים נשמה לספירות בעולם העשייה.

הערות שוליים

  1. איוב י, יא.