ראש תוך סוף: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ערך ראשוני)
 
אין תקציר עריכה
 
(12 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''ראש תוך סוף''' הם שלוש דרגות כלליות להם מתחלקות ה[[כלים]]. שלוש בחינות אלו הם פנימיות הכלים, אמצעיות הכלים, וחיצוניות הכלים. גם [[עשר הספירות]] מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם ג' הפרקים [[חב"ד (ספירות)|חבד]], [[חג"ת]], [[נה"י]].
{{סדר ההשתלשלות}}
'''ראש תוך סוף''' הם שלוש דרגות כלליות להם מתחלקים ה[[כלים]]. שלוש בחינות אלו הם: פנימיות הכלים, אמצע הכלים וחיצוניות הכלים. גם [[עשר הספירות]] מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם ג' הפרקים [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], [[חג"ת]], [[נה"י]].


==ענינם==
==בספירות==
ראש תוך סוף הם שלוש דרגות כלליות להם מתחלקות הכלים. מבואר כי שלוש בחינות אלו הם פנימיות הכלים, אמצעיות הכלים וחיצוניות הכלים. באופן אחר מבואר כי שלוש בחינות אלו הם כלים הפנימיים, כלים האמצעיים, וכלים החיצוניים.
הספירות העיקריות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם שלוש הפרקים [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], [[חג"ת]], [[נה"י]]. [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] הם הספירות הראשונות בכל עולם ובהן מתקבל האור מהעולם שמעליהם. בכך הם פנימיות העולם, כמו פנימיות הכלי המקבלת את האור. [[נה"י]] הם הספירות הקשורות להשפעת האור לעולם נמוך יותר, ולכן הם חיצוניות הכלי. [[חג"ת]] הם עיקר אותו עולם, ולכן הם פנימיות הכלי, עיקר הכלי.


הספירות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם שלוש הפרקים [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], [[חג"ת]], [[נה"י]]. [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] הוא בבחינת ראש ופנימיות הכלים, שבו שורה ממש האור, [[חג"ת]] הוא בבחינת אמצעי הכלים שהוא בבחינת אמצעי להעברת השפע לחיצוניות הכלים, [[נה"י]] הוא בבחינת חיצוניות הכלים.
גם כל כספירה מתחלקת לראש תוך סוף, על ידי התכללותה מכל הספירות האחרות. [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] שבה הוא בבחינת ראש ופנימיות הכלים, שבו שורה ממש האור, [[חג"ת]] שבה הוא בבחינת תוך הכלים שהוא בבחינת אמצעי להעברת השפע לחיצוניות הכלים וה[[נה"י]] שבה הוא בבחינת חיצוניות הכלים.


מבואר מגוף האדם הגשמי שעצמות גידים ובשר הם בבחינת ראש תוך וסוף. שעצמות הוא הוא בבחינת כלים הפנימיים, בשר הוא בבחינת כלים החיצוניים (כמו שנאמר: "עור ובשר תלבישני"), והגידים הם כלים אמצעיים המחברים ביניהם.
==בגוף האדם==
מבואר בחסידות שבגוף האדם הגשמי העצמות ה[[גידים]] והבשר הם בבחינת ראש תוך וסוף. העצמות הם בבחינת הכלים הפנימיים, הבשר הוא בבחינת הכלים החיצוניים (כמו שנאמר: "עור ובשר תלבישני"{{הערה|איוב י, יא.}}), וה[[גידים]] הם הכלים האמצעיים, המחברים ביניהם.


וכן באופן אחר מבואר כי ראש תוך סוף הם בחינת הראש הגוף והרגלים.
באופן אחר מבואר, שה'ראש תוך סוף' של ה[[גוף]] הוא: הראש, ה[[גוף]] (תוך) והרגליים (סוף).


==ראש תוך סוף בעולמות==
==בעולמות==
התהוות עולמות [[בי"ע]] הוא מל' כלים של [[זעיר אנפין]] של עולם ה[[אצילות]]. ל' כלים אלו הם בבחינת ראש תוך סוף. שכלים הפנימים נעשים בבחינת מקור לעולם ה[[בריאה]], אמצעי הכלים נעשים בבחינת מקור לעולם ה[[יצירה]], כלים החיצוניים נעשים בבחינת מקור לעולם ה[[עשיה]].
התהוות עולמות [[בי"ע]] הוא מל' כלים של ה[[מלכות]] של עולם ה[[אצילות]]. ל' כלים אלו הם בבחינת ראש תוך סוף של התכללות כל [[עשר הספירות]] בספירת המלכות. עשרת הכלים הפנימיים (פנימיות עשרת הכלים של המלכות) נעשים [[נשמה]] לעשר הספירות ב[[עולם הבריאה]], עשרת הכלים האמצעיים נעשים [[נשמה]] לספירות ב[[עולם היצירה]], ועשרת כלים החיצוניים נעשים [[נשמה]] לספירות ב[[עולם העשייה]].


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]

גרסה אחרונה מ־20:10, 6 בנובמבר 2022

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

ראש תוך סוף הם שלוש דרגות כלליות להם מתחלקים הכלים. שלוש בחינות אלו הם: פנימיות הכלים, אמצע הכלים וחיצוניות הכלים. גם עשר הספירות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם ג' הפרקים חב"ד, חג"ת, נה"י.

בספירות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הספירות העיקריות מתחלקות לראש תוך וסוף, ואלו הם שלוש הפרקים חב"ד, חג"ת, נה"י. חב"ד הם הספירות הראשונות בכל עולם ובהן מתקבל האור מהעולם שמעליהם. בכך הם פנימיות העולם, כמו פנימיות הכלי המקבלת את האור. נה"י הם הספירות הקשורות להשפעת האור לעולם נמוך יותר, ולכן הם חיצוניות הכלי. חג"ת הם עיקר אותו עולם, ולכן הם פנימיות הכלי, עיקר הכלי.

גם כל כספירה מתחלקת לראש תוך סוף, על ידי התכללותה מכל הספירות האחרות. חב"ד שבה הוא בבחינת ראש ופנימיות הכלים, שבו שורה ממש האור, חג"ת שבה הוא בבחינת תוך הכלים שהוא בבחינת אמצעי להעברת השפע לחיצוניות הכלים והנה"י שבה הוא בבחינת חיצוניות הכלים.

בגוף האדם[עריכה | עריכת קוד מקור]

מבואר בחסידות שבגוף האדם הגשמי העצמות הגידים והבשר הם בבחינת ראש תוך וסוף. העצמות הם בבחינת הכלים הפנימיים, הבשר הוא בבחינת הכלים החיצוניים (כמו שנאמר: "עור ובשר תלבישני"[1]), והגידים הם הכלים האמצעיים, המחברים ביניהם.

באופן אחר מבואר, שה'ראש תוך סוף' של הגוף הוא: הראש, הגוף (תוך) והרגליים (סוף).

בעולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

התהוות עולמות בי"ע הוא מל' כלים של המלכות של עולם האצילות. ל' כלים אלו הם בבחינת ראש תוך סוף של התכללות כל עשר הספירות בספירת המלכות. עשרת הכלים הפנימיים (פנימיות עשרת הכלים של המלכות) נעשים נשמה לעשר הספירות בעולם הבריאה, עשרת הכלים האמצעיים נעשים נשמה לספירות בעולם היצירה, ועשרת כלים החיצוניים נעשים נשמה לספירות בעולם העשייה.

הערות שוליים

  1. איוב י, יא.