פלשתים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "קנאה " ב־"קנאה ")
 
(32 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:פלישתים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רחוב פלישתי משוחזר בקובץ רבדים]]'''פלשתים''' הוא עם המוזכר ב[[תנ"ך]].
[[קובץ:פלישתים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רחוב פלישתי משוחזר בקובץ רבדים]]
 
'''פלשתים''' הוא עם המוזכר ב[[תנ"ך]].
 
ב[[תורת החסידות]] מהווה שם זה כינוי ל[[קליפה]], שמשמעותה היא הרחבה בענייני [[הוללות]] ו[[ליצנות]], כמשמעות "פלשת" ב[[לשון הקודש]] הוא פתיחה והרחבה.
==היסטוריה==
==היסטוריה==
מוצאם של עם פלשתים הוא מבני [[חם]] בנו של [[נח]], כמסופר בתורה{{הערה|בראשית י, ו-יד.}}: "ובני חם כוש ו[[מצרים]].. ומצרים ילד..את פתרסים ואת כסלחים אשר יצאו משם פלשתים" מפרשי המקרא חלוקים בדעתם בפירוש פשט הכתוב. לפי דעת [[רש"י]] פשט הכתוב הוא שהפלשתים היו ממזרים שהיו פתרסים וכסלחים מחליפים נשותיהם אלו לאלו, כפירוש זה דרשו חז"ל במדרש רבה.{{הערה|שם=ברא"ר|1=דברי רבי אבא ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14385&st=&pgnum=86 בראשית רבה לז, ה.]}} אולם ה[[רמב"ן]] טוען שעל פי פשוטו הם חלק מעם כסלחים ונקראו על שם מקומם שבחרו לגור בערים נפרדות ששמם פלשת.
{{להשלים|סיבה=שמשון הגיבור ועוד}}
עם הפלשתי הוא מצאצאיו של [[חם]] בנו של [[נח]], כמסופר בתורה{{הערה|בראשית י, ו-יד.}}: "ובני חם כוש ו[[מצרים]].. ומצרים ילד..את פתרסים ואת כסלחים אשר יצאו משם פלשתים". מפרשי המקרא חלוקים בייחוסם לדעת [[רש"י]] הפלשתים היו ממזרים, לפי שהיו פתרסים וכסלחים מחליפים נשותיהם אלו עם אלו. פירוש זה יסודו בדרשת חז"ל במדרש רבה.{{הערה|שם=ברא"ר|1=דברי רבי אבא ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14385&st=&pgnum=86 בראשית רבה לז, ה.]}} ה[[רמב"ן]] לעומת רש"י טוען שהמשמעות הפשוטה של הפסוק הוא שהם היו חלק מעם כסלחים ושמם נגזר ממקום מגורם בערי פלשת.


מקום מושבם של הפלשתים היה בסביבות מגור אבי משפחתם - מצרים.{{הערה|רמב"ן בראשית י, יג.}} ומקומו בין ארץ מצרים לארץ כנען.{{הבהרה|יש להרחיב על פי שמות}} עיר בירתם היא העיר גרר{{הערה|רמב"ן בראשית כא, לג.}} על העיר [[באר שבע]] חלוקים המפרשים אם הייתה חלק מארצם. הרמב"ן טוען שכן אולם אחרים חולקים עליו.{{הערה|ספורנו בראשית כא, לג.}}
מושבם של הפלשתים היה בסביבת מגורם של ראשי משפחת בני חם.{{הערה|רמב"ן בראשית י, יג.}} והוא באזור דרום מזרח ים התיכון בין ארץ מצרים לארץ כנען.{{הבהרה|יש להרחיב את שמות הערים}} עיר בירתם היא העיר גרר.{{הערה|רמב"ן בראשית כא, לג.}} בקשר לעיר [[באר שבע]] חלוקים המפרשים אם הייתה חלק מארצם. [[הרמב"ן]] טוען שכן, אולם אחרים חולקים עליו.{{הערה|ספורנו בראשית כא, לג.}}


ארצם שימשה שנים רבות למגורים לאבות [[אברהם]] ו[[יצחק]] ואף התנהל ביניהם משא ומתן והסכמים בקשר לסכסוכים שונים. אברהם אבינו גר בארץ פלשתים עשרים ושש שנה,{{הערה|בראשית כא, לד. בראשית רבה נד, ח.}} מגיל 99 עד 125.{{הערה|עפ"י ביאור רש"י שם, בשם סדר עולם.}} בעת שהותו שם אירע חטיפת אשתו [[שרה]] עבור מלכם [[אבימלך]] שהוחזרה רק לאחרי אזהרת הקב"ה ועונשו. כמו כן נגזלו ממנו בארותיו עד שנשבעו אברהם ואבימלך ועשו ברית שלום ביניהם. ולמרות זאת לאחר מותו סתמו הפלשתים את בארותיו. גם יצחק גר בארץ פלשתים (לאחר מות אברהם בשנת ב'קכג{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46817&st=&pgnum=65 סדר הדורות כרך א ע' 42].}}) וסבל מהצקות. הן בעניין אשתו [[רבקה]], עד שהוצרך לאזהרה מאת אבימלך לאנשי העיר. לאחר מכן מתוך קנאה בהצלחתו הרבה גורש מהעיר והתיישב בנחל גרר קרוב לעיר. אולם גם שם סבל ממחלוקות עם רועי העיר אודות בארותיו.
במשך שנים רבות התגוררו [[האבות]] [[אברהם]] ו[[יצחק]] בארץ פלשתים. בשהותם שם סבלו מסכסוכים רבים שהובילו פעמים מספר להסכמים ומשא ומתן. אברהם אבינו התגורר בארץ פלשתים עשרים ושש שנה,{{הערה|בראשית כא, לד. בראשית רבה נד, ח.}} מגיל 99 עד 125.{{הערה|על פי ביאור [[רש"י]] שם, בשם סדר עולם.}} בעת שהותו שם נחטפה אשתו [[שרה]] עבור מלכם [[אבימלך]]. היא הוחזרה רק אחרי אזהרת ה' ועונשו. בשהותו שם גזלו ממנו הפלשתים את בארותיו. לבסוף, נשבעו אברהם ואבימלך ועשו ברית שלום ביניהם. ולמרות זאת לאחר מותו סתמו הפלשתים את בארותיו. לדעת [[הרמב"ן]] שעיר באר שבע הייתה חלק מארץ פלשת גם הצווי על [[עקידת יצחק]] היה בשהותו בארץ פלשת.{{מקור|קיים דיון ברמב"ן על כך (כמדומה שלדעת [[רש"י]] היה בחברון}} לאחר מות אברהם בשנת ב'קכג{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46817&st=&pgnum=65 סדר הדורות כרך א ע' 42].}} התגורר יצחק בנו בארץ פלשתים וגם הוא כאביו סבל מהצקות. בתחילה בקשר לאשתו [[רבקה]], עד שהוצרך לאזהרה מאת אבימלך לאנשי העיר. לאחר מכן מתוך [[קנאה]] בהצלחתו הרבה גורש מהעיר והתיישב בנחל גרר קרוב לעיר. אולם גם שם סבל ממחלוקות עם רועי העיר אודות בארותיו.


חז"ל{{הערה|שם=ברא"ר}} אומרים שבטבעם היו גיבורים ונקראו פלשתים שהיו "גיבורים מפולשים ומפורסמים"{{הערה|ביאור המתנות כהונה ועץ יוסף שם.}} כמו כן אמרו חז"ל{{הערה|מסכת עבודה זרה יט, א.}}: "פלשתים [[ליצנות|ליצנים]] היו". פרשני המקרא דנו אם מטבעם היו פרוצים בעריות יותר מאנשי כנען שלכן בעת שבא אברהם למחיצתם חשש יותר משהותו בארץ כנען.
חז"ל{{הערה|שם=ברא"ר}} אומרים שבטבעם היו גיבורים ונקראו פלשתים שהיו "גיבורים מפולשים ומפורסמים"{{הערה|ביאור המתנות כהונה ועץ יוסף שם.}} כמו כן אמרו חז"ל{{הערה|מסכת עבודה זרה יט, א.}}: "פלשתים [[ליצנות|ליצנים]] היו". המפרשים דנים אם מטבעם היו פרוצים בעריות יותר מאנשי כנען שלכן בעת שבא אברהם למחיצתם חשש יותר משהותו בארץ כנען.


==עניינם על פי החסידות==
==עניינם על פי החסידות==
אודות תכונת הליצנות שהיתה בהם מבואר בחסידות,{{הערה|תורה אור תחילת פרשת תולדות, תורת חיים בראשית קמג, ג ועוד.}} ששמם הוא מלשון פלשת כדבר הפתוח מכל צד כ"מבוי המפולש"{{הערה|משנה עירובין סוף פרק ט.}} וכנקב המפולש שחודר מעבר לעבר. והוא לפי שהליצנות עניינה השמחה הנובעת מתוך פתיחת הנפש ופיזורה ביותר.
אודות תכונת הליצנות שהייתה בהם מבואר בחסידות,{{הערה|תורה אור תחילת פרשת תולדות, תורת חיים בראשית קמג, ג ועוד.}} ששמם הוא מלשון פלשת כדבר הפתוח מכל צד כ"מבוי המפולש"{{הערה|משנה עירובין סוף פרק ט.}} וכנקב המפולש שחודר מעבר לעבר. והוא לפי שהליצנות עניינה השמחה הנובעת מתוך פתיחת הנפש ופיזורה ביותר.


יניקתם של קליפת פלשתים הוא מהמשכת והתפשטות חסד של קדושה מטה מטה עד שבאפשרותם לקבל יניקה ממנו. "כי זה לעומת זה עשה האלקים"{{הערה|קהלת ז, יד. וראה תניא פרק ו.}} שכשם שישנו בקדושה מידת החסד, כך ישנו במידות של קליפה מידה החסד דקליפה. גם בעבודת האדם ישנם שני העניינים: מידת האהבה והשמחה בדבקות בה' בפילוש ובהתרחבות ביותר. וכן ישנו מידה זו כפי שהיא בקליפה ההוללות והליצנות שמתבטא גם ב"הרחבת פיו כרצונו לדבר מה שלבו חפץ והיא שמחה של הוללות ואין מעצור לרוחו".
יניקתם של קליפת פלשתים הוא מהמשכת והתפשטות חסד של קדושה מטה מטה עד שבאפשרותם לקבל יניקה ממנו. "כי זה לעומת זה עשה האלקים"{{הערה|קהלת ז, יד. וראה [[תניא]] פרק ו.}} שכשם שישנו בקדושה מידת החסד, כך ישנו במידות של קליפה מידה החסד דקליפה. גם בעבודת האדם ישנם שני העניינים: מידת האהבה והשמחה בדבקות בה' בפילוש ובהתרחבות ביותר (ודרגה זו היא בחינת פלשתים בקדושה{{הערה|שם=בשלח|תורה אור [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/15/61d.htm בשלח סא, ד].}}). וכן ישנו מידה זו כפי שהיא בקליפה ההוללות והליצנות שמתבטא גם ב"הרחבת פיו כרצונו לדבר מה שלבו חפץ והיא שמחה של הוללות ואין מעצור לרוחו".
ומהסתעפות המידות כפי שהם בקדושה (הן בעולמות והן באדם הפרטי) יסתעף מזה מידות החסד וליצנות דקליפה.
ומהסתעפות המידות כפי שהם בקדושה (הן בעולמות והן באדם הפרטי) יסתעף מזה מידות החסד וליצנות דקליפה.


ולכן מסופר בתורה{{הערה|בראשית כא, כה. כו, טו.}} שהפלשתים גזלו וסתמו את בארותיו של [[אברהם אבינו]] היות ומידת אברהם הוא מידת החסד דקדושה. והם בהתנגדותם למידה זו סתמו את בארותיו שמורים על השפעת החסד בעולם. אולם כוחם הוא רק על מידת החסד דקדושה ולא על מידתו של [[יצחק אבינו]] - מידת הגבורה (שענינה בעבודת האדם הוא [[יראת ה']]).
ולכן מסופר בתורה{{הערה|בראשית כא, כה. כו, טו.}} שהפלשתים גזלו וסתמו את בארותיו של [[אברהם אבינו]] היות ומידת אברהם הוא [[מידת החסד]] דקדושה. והם בהתנגדותם למידה זו סתמו את בארותיו שמורים על השפעת החסד בעולם. אולם כוחם הוא רק על [[מידת החסד]] דקדושה ולא על מידתו של [[יצחק אבינו]] - [[מידת הגבורה]] (שענינה בעבודת האדם הוא [[יראת ה']]) לכן חזר יצחק וחפר את בארות אביו אברהם.


הסיבה לכך שאין בכוחם לנגד למידתו של יצחק הוא מב' טעמים:
הסיבה לכך שאין בכוחם לנגד למידתו של יצחק הוא מב' טעמים:
# היות ומידת היראה בניגוד לאהבה הוא לא בהתפשטות, לכן אינה כנגד מידת הליצנות שהיא בהתפשטות. ואין ביכולת מידת הליצנות לקבל יניקה ממנה.{{הערה|ספר המאמרים עת"ר עמוד קד (מהדורה ישנה עמוד עה).}}{{הערה|לקוטי תורה - דברים ה, א.}}
# היות ומידת היראה בניגוד לאהבה הוא לא בהתפשטות, לכן אינה כנגד מידת הליצנות שהיא בהתפשטות. ואין ביכולת מידת הליצנות לקבל יניקה ממנה.{{הערה|ספר המאמרים עת"ר עמוד קד (מהדורה ישנה עמוד עה).}}{{הערה|לקוטי תורה - דברים ה, א.}}
# היות ומידת האהבה והשמחה לאלוקות בא באופן 'מורגש' שנרגש אצל האדם האוהב מציאותו - 'יש מי שאוהב', וחסר בה הרגש ה[[ביטול]] וזה שורש לנתינת מקום ליניקה. לכן בהתעוררות מידת היראה והקבלת עול, שהיא "ראשית העבודה ועיקרה ושרשה"{{הערה|תניא פרק מ"א.}} שעניינם הוא הביטול וההעדר הרגשת עצמו. זה מסיר את היניקה שיש לקליפה ממידת האהבה.
# היות ומידת האהבה והשמחה לאלוקות בא באופן 'מורגש' שנרגש אצל האדם האוהב מציאותו - 'יש מי שאוהב', וחסר בה הרגש ה[[ביטול]] וזה שורש לנתינת מקום ליניקה. לכן בהתעוררות מידת היראה והקבלת עול, שהיא "ראשית העבודה ועיקרה ושרשה"{{הערה|תניא פרק מ"א.}} שעניינה הוא הביטול וההעדר הרגשת עצמו. זה מסיר את היניקה שיש לקליפה ממידת האהבה.
 
עניין זה מרומז גם בסיפור התורה אודות [[יציאת מצרים]] שמסע בני ישראל היה דרך המדבר "ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא כי אמר אלקים פן ינחם העם בראתם מלחמה ושבו מצרימה"{{הערה|שמות יג, יז.}} יציאת מצרים היא יציאת הנפש מהגלות הפנימית.{{הערה|ראה גם כתר שם טוב [http://www.chabadlibrary.org/books/bsht/kst/1/110b.htm עמוד קי-ב].}} ועל זה אמר שאין זה דרך לבוא מיד לשמחה הגדולה (פלשתים בקדושה) מחשש שיפול בעת מלחמה בליצנות (פלשתים בקליפה) וישוב למצרים. אלא יש תחילה ללכת "דרך המדבר ים סוף" שעניינה בעבודת האדם קבלת עול מלכות שמים בקיום המצוות ואז יש שמירה לשמחה שלא יפול בעת מלחמה.{{הערה|שם=בשלח}}
 
==שרש יניקתם==
העבודה זרה של פלשתים הוא דגון{{הערה|שמואל-א ה, ב.}} על שם דג. משום שקליפת פלשתים שרשם בקליפת מצרים, לכן כשם שעבודה זרה של מצרים הוא תנין,{{הערה|שפרעה מכונה:"תנין הרובץ בתוך יאוריו" (יחזקאל כט, ג).}} כך עבודה זרה שלהם הוא דג. ושרש יניקתם ב[[נשמה|נשמות]] ישראל בזמנם הייתה בנשמת [[שמשון הגבור]] שהוא משבט [[דן]] שנמשל לנחש "יהי דן נחש"{{הערה|ויחי מט, יז}}.{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/magid/ot/13/77.htm אור תורה עמוד עז].}}
 
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* [[אדמו"ר הזקן]] - [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15886&hilite=3aebb142-8814-4d1f-90b8-c922fe63646c&st=%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%99&pgnum=174 תורה אור - תחילת פרשת תולדות].
* [[אדמו"ר הזקן]] - [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15886&hilite=3aebb142-8814-4d1f-90b8-c922fe63646c&st=%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%99&pgnum=174 תורה אור - תחילת פרשת תולדות].


==ראו עוד==
==ראו גם==
*[[אבימלך (מלך פלישתים)]]
*[[אבימלך (מלך פלישתים)]]
{{הערות שוליים|טורים=כן}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:אומות העולם]]

גרסה אחרונה מ־16:49, 21 באוגוסט 2022

רחוב פלישתי משוחזר בקובץ רבדים

פלשתים הוא עם המוזכר בתנ"ך.

בתורת החסידות מהווה שם זה כינוי לקליפה, שמשמעותה היא הרחבה בענייני הוללות וליצנות, כמשמעות "פלשת" בלשון הקודש הוא פתיחה והרחבה.

היסטוריה[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה. סיבה: שמשון הגיבור ועוד.

עם הפלשתי הוא מצאצאיו של חם בנו של נח, כמסופר בתורה[1]: "ובני חם כוש ומצרים.. ומצרים ילד..את פתרסים ואת כסלחים אשר יצאו משם פלשתים". מפרשי המקרא חלוקים בייחוסם לדעת רש"י הפלשתים היו ממזרים, לפי שהיו פתרסים וכסלחים מחליפים נשותיהם אלו עם אלו. פירוש זה יסודו בדרשת חז"ל במדרש רבה.[2] הרמב"ן לעומת רש"י טוען שהמשמעות הפשוטה של הפסוק הוא שהם היו חלק מעם כסלחים ושמם נגזר ממקום מגורם בערי פלשת.

מושבם של הפלשתים היה בסביבת מגורם של ראשי משפחת בני חם.[3] והוא באזור דרום מזרח ים התיכון בין ארץ מצרים לארץ כנען.[דרושה הבהרה] עיר בירתם היא העיר גרר.[4] בקשר לעיר באר שבע חלוקים המפרשים אם הייתה חלק מארצם. הרמב"ן טוען שכן, אולם אחרים חולקים עליו.[5]

במשך שנים רבות התגוררו האבות אברהם ויצחק בארץ פלשתים. בשהותם שם סבלו מסכסוכים רבים שהובילו פעמים מספר להסכמים ומשא ומתן. אברהם אבינו התגורר בארץ פלשתים עשרים ושש שנה,[6] מגיל 99 עד 125.[7] בעת שהותו שם נחטפה אשתו שרה עבור מלכם אבימלך. היא הוחזרה רק אחרי אזהרת ה' ועונשו. בשהותו שם גזלו ממנו הפלשתים את בארותיו. לבסוף, נשבעו אברהם ואבימלך ועשו ברית שלום ביניהם. ולמרות זאת לאחר מותו סתמו הפלשתים את בארותיו. לדעת הרמב"ן שעיר באר שבע הייתה חלק מארץ פלשת גם הצווי על עקידת יצחק היה בשהותו בארץ פלשת.[[[חב"דפדיה:מקורות|דרוש מקור: קיים דיון ברמב"ן על כך (כמדומה שלדעת רש"י היה בחברון]]] לאחר מות אברהם בשנת ב'קכג[8] התגורר יצחק בנו בארץ פלשתים וגם הוא כאביו סבל מהצקות. בתחילה בקשר לאשתו רבקה, עד שהוצרך לאזהרה מאת אבימלך לאנשי העיר. לאחר מכן מתוך קנאה בהצלחתו הרבה גורש מהעיר והתיישב בנחל גרר קרוב לעיר. אולם גם שם סבל ממחלוקות עם רועי העיר אודות בארותיו.

חז"ל[2] אומרים שבטבעם היו גיבורים ונקראו פלשתים שהיו "גיבורים מפולשים ומפורסמים"[9] כמו כן אמרו חז"ל[10]: "פלשתים ליצנים היו". המפרשים דנים אם מטבעם היו פרוצים בעריות יותר מאנשי כנען שלכן בעת שבא אברהם למחיצתם חשש יותר משהותו בארץ כנען.

עניינם על פי החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

אודות תכונת הליצנות שהייתה בהם מבואר בחסידות,[11] ששמם הוא מלשון פלשת כדבר הפתוח מכל צד כ"מבוי המפולש"[12] וכנקב המפולש שחודר מעבר לעבר. והוא לפי שהליצנות עניינה השמחה הנובעת מתוך פתיחת הנפש ופיזורה ביותר.

יניקתם של קליפת פלשתים הוא מהמשכת והתפשטות חסד של קדושה מטה מטה עד שבאפשרותם לקבל יניקה ממנו. "כי זה לעומת זה עשה האלקים"[13] שכשם שישנו בקדושה מידת החסד, כך ישנו במידות של קליפה מידה החסד דקליפה. גם בעבודת האדם ישנם שני העניינים: מידת האהבה והשמחה בדבקות בה' בפילוש ובהתרחבות ביותר (ודרגה זו היא בחינת פלשתים בקדושה[14]). וכן ישנו מידה זו כפי שהיא בקליפה ההוללות והליצנות שמתבטא גם ב"הרחבת פיו כרצונו לדבר מה שלבו חפץ והיא שמחה של הוללות ואין מעצור לרוחו". ומהסתעפות המידות כפי שהם בקדושה (הן בעולמות והן באדם הפרטי) יסתעף מזה מידות החסד וליצנות דקליפה.

ולכן מסופר בתורה[15] שהפלשתים גזלו וסתמו את בארותיו של אברהם אבינו היות ומידת אברהם הוא מידת החסד דקדושה. והם בהתנגדותם למידה זו סתמו את בארותיו שמורים על השפעת החסד בעולם. אולם כוחם הוא רק על מידת החסד דקדושה ולא על מידתו של יצחק אבינו - מידת הגבורה (שענינה בעבודת האדם הוא יראת ה') לכן חזר יצחק וחפר את בארות אביו אברהם.

הסיבה לכך שאין בכוחם לנגד למידתו של יצחק הוא מב' טעמים:

  1. היות ומידת היראה בניגוד לאהבה הוא לא בהתפשטות, לכן אינה כנגד מידת הליצנות שהיא בהתפשטות. ואין ביכולת מידת הליצנות לקבל יניקה ממנה.[16][17]
  2. היות ומידת האהבה והשמחה לאלוקות בא באופן 'מורגש' שנרגש אצל האדם האוהב מציאותו - 'יש מי שאוהב', וחסר בה הרגש הביטול וזה שורש לנתינת מקום ליניקה. לכן בהתעוררות מידת היראה והקבלת עול, שהיא "ראשית העבודה ועיקרה ושרשה"[18] שעניינה הוא הביטול וההעדר הרגשת עצמו. זה מסיר את היניקה שיש לקליפה ממידת האהבה.

עניין זה מרומז גם בסיפור התורה אודות יציאת מצרים שמסע בני ישראל היה דרך המדבר "ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא כי אמר אלקים פן ינחם העם בראתם מלחמה ושבו מצרימה"[19] יציאת מצרים היא יציאת הנפש מהגלות הפנימית.[20] ועל זה אמר שאין זה דרך לבוא מיד לשמחה הגדולה (פלשתים בקדושה) מחשש שיפול בעת מלחמה בליצנות (פלשתים בקליפה) וישוב למצרים. אלא יש תחילה ללכת "דרך המדבר ים סוף" שעניינה בעבודת האדם קבלת עול מלכות שמים בקיום המצוות ואז יש שמירה לשמחה שלא יפול בעת מלחמה.[14]

שרש יניקתם[עריכה | עריכת קוד מקור]

העבודה זרה של פלשתים הוא דגון[21] על שם דג. משום שקליפת פלשתים שרשם בקליפת מצרים, לכן כשם שעבודה זרה של מצרים הוא תנין,[22] כך עבודה זרה שלהם הוא דג. ושרש יניקתם בנשמות ישראל בזמנם הייתה בנשמת שמשון הגבור שהוא משבט דן שנמשל לנחש "יהי דן נחש"[23].[24]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. בראשית י, ו-יד.
  2. 2.0 2.1 דברי רבי אבא בבראשית רבה לז, ה.
  3. רמב"ן בראשית י, יג.
  4. רמב"ן בראשית כא, לג.
  5. ספורנו בראשית כא, לג.
  6. בראשית כא, לד. בראשית רבה נד, ח.
  7. על פי ביאור רש"י שם, בשם סדר עולם.
  8. סדר הדורות כרך א ע' 42.
  9. ביאור המתנות כהונה ועץ יוסף שם.
  10. מסכת עבודה זרה יט, א.
  11. תורה אור תחילת פרשת תולדות, תורת חיים בראשית קמג, ג ועוד.
  12. משנה עירובין סוף פרק ט.
  13. קהלת ז, יד. וראה תניא פרק ו.
  14. 14.0 14.1 תורה אור בשלח סא, ד.
  15. בראשית כא, כה. כו, טו.
  16. ספר המאמרים עת"ר עמוד קד (מהדורה ישנה עמוד עה).
  17. לקוטי תורה - דברים ה, א.
  18. תניא פרק מ"א.
  19. שמות יג, יז.
  20. ראה גם כתר שם טוב עמוד קי-ב.
  21. שמואל-א ה, ב.
  22. שפרעה מכונה:"תנין הרובץ בתוך יאוריו" (יחזקאל כט, ג).
  23. ויחי מט, יז
  24. אור תורה עמוד עז.