אחד (מספר): הבדלים בין גרסאות בדף
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
הלוחם החסידי (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(12 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ | {{מספר | ||
|שם=מספר אחד | |שם=מספר אחד | ||
|תמונה=[[קובץ:מספר 1.jpg|150px | |תמונה=[[קובץ:מספר 1.jpg|150px]] | ||
}} | }} | ||
המספר '''אחד''' מורה על | {{ערך מורחב|ערכים=[[אחדות ה']] · [[אחדות פשוטה]] · [[אין עוד מלבדו]]}} | ||
המספר '''אחד''' מורה על מצב שיש רק טוב וקדושה, היינו שאין מציאות שנייה המחולקת. והיא אחדות מושלמת ופשוטה (היינו שאיננה מורכבת מב' דברים). לכן בבריאת העולם גבי בריאת היום הראשון נכתב "יום אחד" ולא "יום ראשון" כבשאר הימים שכן [[הקב"ה]] היה יחיד בעולמו{{הערה|פירוש רש"י על בראשית א', ה'}}. | |||
כמו כן מורה מספר אחד על המשכת אור ה[[בלי גבול]] שמעלתו היא החוזק של ה[[אור]] שהוא למעלה משייכות לעולם אך חסרה אצלו ההתקשרות עם [[כלי]] המקבל, ולכן [[בית המקדש הראשון]] שנבנה על ידי [[שלמה המלך]] כהמשכה מלמעלה למטה - נחרב, שכן אמנם היה בו גילוי אלוקות רב, אך הוא לא חדר בעולם באופן שהוא יקבל אותו, אלא ללא התחשבות בו כלל. לכן, אף שאילו ישראל זכו הייתה הכניסה לארץ באופן של גאולה ובית המקדש נצחיים שאין אחריהם גלות{{הערה|ספרי, דברים א, ב. וראה מגלה עמוקות אופן קפה}}, מאחר וזה לא נעשה באופן שהעולם התחתון יוכל לקבל את הגילוי - זה לא היה בית נצחי{{הערה|[[דבר מלכות]] [[מטות]] [[מסעי]] סעיפים ג'-ו'}}. | |||
ענינו של [[ראש חודש]] הוא יום אחד, כיון שבזמן ש[[קידוש החודש|קידשו את החודש]] על פי ה[[ראייה]] הוא היה יוצא יום אחד מלבד זמנים בהם לא היו מגיעים עדים שהיה שני ימים. גם כאשר מחשבים את החודש על פי החשבון של הלוח שנה ויש שני ימי ראש חודש עיקרו הוא ביום השני{{הערה|משנה תורה להרמב"ם הלכות קידוש החודש פרק ח' הלכה ד'}}. | |||
האחד בשונה מ[[יחיד]] מורה על כך שאפילו שכבר נברא העולם, שבעת הרקיעים והארץ הרמוזים באות ח' וארבע רוחות השמים הרמוזים באות ד', עדיין [[הקב"ה]] אחד כפי שהיה קודם שנברא כיון שמציאות העולם בטלה ואפסית לגביו. | האחד בשונה מ[[יחיד]] מורה על כך שאפילו שכבר נברא העולם, שבעת הרקיעים והארץ הרמוזים באות ח' וארבע רוחות השמים הרמוזים באות ד', עדיין [[הקב"ה]] אחד כפי שהיה קודם שנברא כיון שמציאות העולם בטלה ואפסית לגביו. | ||
{{ | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מספרים]] |
גרסה אחרונה מ־10:09, 24 במאי 2022
מספר אחד | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אחדות ועשרות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
40 | 49 | 50 | 60 | 68 | 70 | 72 | 80 | 84 | 90 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
מאות ואלפים | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ערכים מורחבים – אחדות ה' · אחדות פשוטה · אין עוד מלבדו |
המספר אחד מורה על מצב שיש רק טוב וקדושה, היינו שאין מציאות שנייה המחולקת. והיא אחדות מושלמת ופשוטה (היינו שאיננה מורכבת מב' דברים). לכן בבריאת העולם גבי בריאת היום הראשון נכתב "יום אחד" ולא "יום ראשון" כבשאר הימים שכן הקב"ה היה יחיד בעולמו[1].
כמו כן מורה מספר אחד על המשכת אור הבלי גבול שמעלתו היא החוזק של האור שהוא למעלה משייכות לעולם אך חסרה אצלו ההתקשרות עם כלי המקבל, ולכן בית המקדש הראשון שנבנה על ידי שלמה המלך כהמשכה מלמעלה למטה - נחרב, שכן אמנם היה בו גילוי אלוקות רב, אך הוא לא חדר בעולם באופן שהוא יקבל אותו, אלא ללא התחשבות בו כלל. לכן, אף שאילו ישראל זכו הייתה הכניסה לארץ באופן של גאולה ובית המקדש נצחיים שאין אחריהם גלות[2], מאחר וזה לא נעשה באופן שהעולם התחתון יוכל לקבל את הגילוי - זה לא היה בית נצחי[3].
ענינו של ראש חודש הוא יום אחד, כיון שבזמן שקידשו את החודש על פי הראייה הוא היה יוצא יום אחד מלבד זמנים בהם לא היו מגיעים עדים שהיה שני ימים. גם כאשר מחשבים את החודש על פי החשבון של הלוח שנה ויש שני ימי ראש חודש עיקרו הוא ביום השני[4].
האחד בשונה מיחיד מורה על כך שאפילו שכבר נברא העולם, שבעת הרקיעים והארץ הרמוזים באות ח' וארבע רוחות השמים הרמוזים באות ד', עדיין הקב"ה אחד כפי שהיה קודם שנברא כיון שמציאות העולם בטלה ואפסית לגביו.