משתמש:פולע/מולד הלבנה: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "{{בעבודה}} " ב־""
(עריכה, הרחבה)
מ (החלפת טקסט – "{{בעבודה}} " ב־"")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
'''מולד הלבנה''' הינו אחד ממופעי הלבנה, שמתרחש אחת לחודש, והזמן בו עומדת הלבנה בקו ישר בין ה[[שמש]] לבין [[כדור הארץ]]. על מולד הלבנה נהוג להכריז מדי [[שבת מברכים]], בעת הכרזת מועד ה[[ראש חודש]].  
מולד הלבנה הינו אחד ממופעי הלבנה, שמתרחש אחת לחודש, והזמן בו עומדת הלבנה בקו ישר בין ה[[שמש]] לבין [[כדור הארץ]]. על מולד הלבנה נהוג להכריז מדי [[שבת מברכים]], בעת הכרזת מועד ה[[ראש חודש]].  
==המולד==
 
תורת שמואל, תרל"ג ח"א, מאמרים ויאמר כו' מחר חדש: והענין הוא דהנה ר"ח הוא מולד הלבנה, ונודע כי ההולדה היא מעצמיות דוקא, ולא עוד אלא שבחי' זו דמולד הלבנה נמשך מלמעלה מהשמש, כי הנה כתיב לשמש שם אהל בהם והוא כחתן כו' והירח היא דוגמת כלה המקבלת מהחתן הטפה, וגבי חתן וכלה כתיב בעטרה שעטרה לו אמו שהיא אימא עילאה מקום החירות והדרור שלמעלה מבחי' שמש עצמו, וע' (בזח"א פ' חיי שרה דף קכ"ד ע"ב) בפירוש הפסוק אשריך ארץ שמלכך בן חורין, והעטרה נמשכת מאימא ביום חתונתו דוקא דהיינו בר"ח שאז מתייחד
==עניינה==
==עניינה==
ב[[מכתב כללי]] {{הערה|[[לקוטי שיחות]], כרך לב, הוספות}} מביא הרבי, כי את מצוות [[קידוש החודש{{הערה|ראה ל"ת להאריז"ל פ' בא בטעהמ"צ (ד"ה מצות קידוש חודש)}}]] קיבלו בני ישראל עוד בהיותם במצרים{{הערה|ראו הערות למכתב ר"ח ניסן [[תשד"מ]] בתחילתו}}, ב[[ראש חודש]] [[ניסן]] בשנת ב' אלפים תמ"ח (לפני כ-3300 שנה{{הערה|ראו שיחת יום ה' פ' תצוה, ז' אדר שנה זו ס"ב (סה"ש תשמ"ח ח"א עמ' 280) ואילך}}), ויחד עם כך קבע [[הקב"ה]] כי "ישראל מונין ללבנה"{{הערה|סוכה כט, א}}, כלומר, שאצל יהודים נמנים החדשים לפי הירח{{הערה|רמב"ם ריש הלכות קידוש החודש}}.
ב[[מכתב כללי]] {{הערה|[[לקוטי שיחות]], כרך לב, הוספות}} מביא הרבי, כי את מצוות [[קידוש החודש{{הערה|ראה ל"ת להאריז"ל פ' בא בטעהמ"צ (ד"ה מצות קידוש חודש)}}]] קיבלו בני ישראל עוד בהיותם במצרים{{הערה|ראו הערות למכתב ר"ח ניסן [[תשד"מ]] בתחילתו}}, ב[[ראש חודש]] [[ניסן]] בשנת ב' אלפים תמ"ח (לפני כ-3300 שנה{{הערה|ראו שיחת יום ה' פ' תצוה, ז' אדר שנה זו ס"ב (סה"ש תשמ"ח ח"א עמ' 280) ואילך}}), ויחד עם כך קבע [[הקב"ה]] כי "ישראל מונין ללבנה"{{הערה|סוכה כט, א}}, כלומר, שאצל יהודים נמנים החדשים לפי הירח{{הערה|רמב"ם ריש הלכות קידוש החודש}}.
שורה 16: שורה 16:
ויש לומר, שזהו גם הקשר בין חודש אב להמשכו חודש אלול — שבחודש אלול הוא הזמן של "מלך בשדה", כמשל הידוע של רבינו הזקן{{הערה|לקו"ת פ' ראה לב, ריש ע"ב.}} שבאלול הקב"ה מקבל כאו"א מישראל בסבר פנים יפות, כמו "מלך שקודם בואו לעיר יוצאין אנשי העיר לקראתו ומקבלין פניו ב¬שדה" — כי עבודת הביטול בחציו השני של חודש מנחם אב (שבו ובחותמו דוקא מברכים חודש אלול) — תכלית השלי¬מות בענין הביטול, ביטול הבא לאחרי תכלית העילוי ד"קיימא סיהרא באשל¬מותא" כפי שהוא בחודש מנחם אב (כנ"ל) — היא ה"כלי" לגילוי ד"מלך בשדה" בחודש אלול, ע"ד וכמש"נ "מרום{{הערה|ישעי' נז, ט.}} וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח"; "ואל{{הערה|ישעי' סו, ב. וראה תו"א בתחלתו (א, ג).}} זה אביט אל עני ונכה רוח" דוקא,
ויש לומר, שזהו גם הקשר בין חודש אב להמשכו חודש אלול — שבחודש אלול הוא הזמן של "מלך בשדה", כמשל הידוע של רבינו הזקן{{הערה|לקו"ת פ' ראה לב, ריש ע"ב.}} שבאלול הקב"ה מקבל כאו"א מישראל בסבר פנים יפות, כמו "מלך שקודם בואו לעיר יוצאין אנשי העיר לקראתו ומקבלין פניו ב¬שדה" — כי עבודת הביטול בחציו השני של חודש מנחם אב (שבו ובחותמו דוקא מברכים חודש אלול) — תכלית השלי¬מות בענין הביטול, ביטול הבא לאחרי תכלית העילוי ד"קיימא סיהרא באשל¬מותא" כפי שהוא בחודש מנחם אב (כנ"ל) — היא ה"כלי" לגילוי ד"מלך בשדה" בחודש אלול, ע"ד וכמש"נ "מרום{{הערה|ישעי' נז, ט.}} וקדוש אשכון ואת דכא ושפל רוח"; "ואל{{הערה|ישעי' סו, ב. וראה תו"א בתחלתו (א, ג).}} זה אביט אל עני ונכה רוח" דוקא,
והקב"ה מקבל כאו"א מישראל "בסבר פנים יפות, ומראה פנים שוחקות לכולם"{{הערה| ל' אדה"ז בלקו"ת שם.}}, וממלא כל בקשותיהם ומשא¬לות לבבם לטובה ולברכה, לכתיבה וחתימה טובה, ונכתבים ונחתמים לאלתר לחיים{{הערה|ר"ה טז, סע"ב.}}, ובאופן של "מוסיף חיים על חייו", עד — לחיים הנצחיים והאמיתיים בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו.
והקב"ה מקבל כאו"א מישראל "בסבר פנים יפות, ומראה פנים שוחקות לכולם"{{הערה| ל' אדה"ז בלקו"ת שם.}}, וממלא כל בקשותיהם ומשא¬לות לבבם לטובה ולברכה, לכתיבה וחתימה טובה, ונכתבים ונחתמים לאלתר לחיים{{הערה|ר"ה טז, סע"ב.}}, ובאופן של "מוסיף חיים על חייו", עד — לחיים הנצחיים והאמיתיים בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו.
{{הערות שוליים|}}
{{הערות שוליים}}