קו האמצעי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''קו האמצעי''' הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים [[עשר הספירות|הספירות]]. קו האמצעי ממצע בין [[קו הימין]] שענינו הוא השפעה בהרחבה, ובין [[קו השמאל]] שענינו הוא השפעה בצמצום. ענינו של קו האמצעי הוא השפעה בבחינת [[רחמים]], אף למי שאין ראוי לכך.
{{מקורות}}
'''קו האמצעי''' הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים [[עשר הספירות|הספירות]]. קו האמצעי הוא בין [[קו הימין]] שענינו הוא השפעה בהרחבה, ובין [[קו השמאל]] שענינו הוא השפעה בצמצום. ענינו של קו האמצעי, שהוא מתווך בין הקווים הקיצונים, הוא השפעה בבחינת [[רחמים]], אף למי שאין ראוי לכך.


מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע בין [[קו הימין]] ל[[קו השמאל]] היא מכך שבקו האמצעי מתגלה [[אור]] גבוה משניהם. ולכן דווקא ב[[ספירת התפארת]] השייכת לקו האמצעי מאיר שם [[הוי"ה]] שהוא השם המיוחד, לעומת הספירות האחרות בהם מאירים השמות הפרטיים.
מבואר כי היכולת של קו האמצעי לתווך בין [[קו הימין]] ל[[קו השמאל]] היא מכך שבקו האמצעי מתגלה [[אור]] גבוה משניהם. ולכן דווקא ב[[ספירת התפארת]] השייכת לקו האמצעי מאיר שם [[הוי"ה]] שהוא השם המיוחד, לעומת הספירות האחרות בהם מאירים השמות הפרטיים.


==ענינו==
==ענינו==
קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים [[עשר הספירות]]. ענינו הוא המיצוע בין שני הקוים הקודמים לו, [[קו הימין]] ו[[קו השמאל]].
קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקווים בהם מתפשטים ומתחלקים [[עשר הספירות]]. ענינו הוא המיצוע בין שני הקווים הקודמים לו, [[קו הימין]] ו[[קו השמאל]].


הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות [[דתי"מ]], ספירות [[דעת]], [[תפארת]], [[יסוד]], [[מלכות]]. גם ספירת ה[[כתר]] שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא המיצוע בין קו הימין לקו השמאל. ספירת הדעת ממצעת בין ספירת ה[[חכמה]] וספירת ה[[בינה]]. ספירת ה[[תפארת]] ממצעת בין ספירת ה[[חסד]] וספירת ה[[גבורה]]. ספירת ה[[יסוד]] ממצעת בין ספירות [[נצח]] ו[[הוד]].
הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות דתי"מ = [[דעת]], [[תפארת]], [[יסוד]], [[מלכות]]. גם ספירת ה[[כתר]] שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא שהם ממצעות ומחברות בין הספירות שנמצאות בקו הימין ובקו השמאל.


מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע ולשלב בין [[קו הימין]] לבין [[קו השמאל]] נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת ה[[תפארת]] השייכת לקו האמצעי, מאיר שם [[הוי"ה]] גם בבחינת הכלי, ולא רק בבחינת האורות.
*[[דעת]] היא הספירה השייכת לקו האמצע מבין ספירות ה[[מוחין]], והיא הספירה המחברת ומתווכת בין ספירות [[חכמה]] ו[[בינה]].  


[[יעקב]] שהוא בבחינת קו האמצעי הוא המובחר שב[[אבות]], ולא יצא ממנו בבחינת קליפה. שמ[[אברהם]] שהוא בקו הימין יצא [[ישמעאל]], ומ[[יצחק]] שהוא ב[[קו השמאל]] יצא [[עשיו]]. ורק מ[[יעקב]] שהוא בבחינת [[קו האמצעי]] שענינו הוא התיקון, לא יצא פסולת.
*[[תפארת]] היא הספירה השייכת לקו האמצע מבין ספירות ה[[לב]], ספירות [[חג"ת]] = [[חכמה]], [[גבורה]], [[תפארת]].


[[קטגוריה:ספירות]]
*[[יסוד]] היא הספירה השייכת לקו האמצע מבין ספירות ההשפעה: [[נה"י]] = [[נצח]], [[הוד]], [[יסוד]].
 
*[[מלכות]] היא ספירה שמקבלת מכל הקווים יחד, כרמוז בפסוק "כל הנחלים הלכים אל הים", אך מזוהה דוקא עם קו האמצע בגלל שקבלתה דרך ספירת היסוד דוקא השייכת לקו האמצע, כנ"ל.
 
==שורש הקו==
מבואר כי היכולת של קו האמצעי לתווך ולשלב בין [[קו הימין]] לבין [[קו השמאל]] נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת ה[[תפארת]] השייכת לקו האמצעי, מאיר שם [[הוי"ה]] גם בבחינת ה[[כלי]], ולא רק בבחינת ה[[אורות]].
 
[[יעקב אבינו]] הוא בבחינת קו האמצעי כי הוא המובחר שב[[אבות]], מטתו שלמה ולא יצא ממנו אף [[קליפה]]. לא כ[[אברהם]] שהוא ב[[קו הימין]] יצא [[ישמעאל]], ומ[[יצחק]] שהוא ב[[קו השמאל]] יצא [[עשיו]] ורק מ[[יעקב]] שהוא בבחינת [[קו האמצעי]] שענינו הוא ה[[תיקון]], לא יצא פסולת.
{{ספירות}}
 
[[קטגוריה:קוים]]

גרסה אחרונה מ־04:07, 26 באפריל 2021

קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים הספירות. קו האמצעי הוא בין קו הימין שענינו הוא השפעה בהרחבה, ובין קו השמאל שענינו הוא השפעה בצמצום. ענינו של קו האמצעי, שהוא מתווך בין הקווים הקיצונים, הוא השפעה בבחינת רחמים, אף למי שאין ראוי לכך.

מבואר כי היכולת של קו האמצעי לתווך בין קו הימין לקו השמאל היא מכך שבקו האמצעי מתגלה אור גבוה משניהם. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי מאיר שם הוי"ה שהוא השם המיוחד, לעומת הספירות האחרות בהם מאירים השמות הפרטיים.

ענינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקווים בהם מתפשטים ומתחלקים עשר הספירות. ענינו הוא המיצוע בין שני הקווים הקודמים לו, קו הימין וקו השמאל.

הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות דתי"מ = דעת, תפארת, יסוד, מלכות. גם ספירת הכתר שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא שהם ממצעות ומחברות בין הספירות שנמצאות בקו הימין ובקו השמאל.

  • דעת היא הספירה השייכת לקו האמצע מבין ספירות המוחין, והיא הספירה המחברת ומתווכת בין ספירות חכמה ובינה.
  • מלכות היא ספירה שמקבלת מכל הקווים יחד, כרמוז בפסוק "כל הנחלים הלכים אל הים", אך מזוהה דוקא עם קו האמצע בגלל שקבלתה דרך ספירת היסוד דוקא השייכת לקו האמצע, כנ"ל.

שורש הקו[עריכה | עריכת קוד מקור]

מבואר כי היכולת של קו האמצעי לתווך ולשלב בין קו הימין לבין קו השמאל נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי, מאיר שם הוי"ה גם בבחינת הכלי, ולא רק בבחינת האורות.

יעקב אבינו הוא בבחינת קו האמצעי כי הוא המובחר שבאבות, מטתו שלמה ולא יצא ממנו אף קליפה. לא כאברהם שהוא בקו הימין יצא ישמעאל, ומיצחק שהוא בקו השמאל יצא עשיו ורק מיעקב שהוא בבחינת קו האמצעי שענינו הוא התיקון, לא יצא פסולת.