שכינה: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(14 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
הכינוי שכינה הוא מלשון שוכן, הכוונה הכללית במילה שכינה היא על | הכינוי '''שכינה''' הוא מלשון שוכן, הכוונה הכללית במילה שכינה היא על הגילוי של [[הקדוש ברוך הוא]] בעולם או לנבראים. מטרת [[בריאת העולם]] היא כדי לעשות להשם [[דירה בתחתונים]] דהיינו להמשיך ולחבר שני הפכים: של שיא ה[[קדושה]], בעולם שהוא שיא הגשמיות והרע. | ||
==הדרגות בגילוי== | ==הדרגות בגילוי== | ||
שורה 5: | שורה 5: | ||
באופן גילוי השכינה (דהיינו התגלות רוחנית מורגשת בעולם הגשמי)ישנם כמה אופנים, | באופן גילוי השכינה (דהיינו התגלות רוחנית מורגשת בעולם הגשמי)ישנם כמה אופנים, | ||
א' שבכל העולם | א' שבכל העולם כולו ניתן להרגיש ולראות את השכינה, בעיניים הבשריות, אופן זה אינו ניתן לתיאור או להסבר מדויק, מכיון שלא בשכלנו להסביר ולהגדיר את טבעו והנהגותיו או גילויו של הקדוש ברוך הוא. אך המוסבר בספרי חסידות הוא כי לעתיד לבא [[הקב"ה]] יסיר את ה[[קליפות]] המסתירות על מציאותו בכל נברא ונברא, וכך יתגלה כי מציאותו האמיתית של כל נברא הם האותיות המחיות ומהוות אותו. | ||
ב' גילוי השכינה רק במקום מסוים או לאיש מסוים. | גילוי זה יהיה לעתיד לבוא כנאמר "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דבר". | ||
ב' גילוי השכינה רק במקום מסוים או לאיש מסוים. גילוי זה כבר היה בעבר ב[[בית המקדש]] הראשון והשני, וקיים גם בכל עת ועת לצדיקי הדור. | |||
===כי לא יראני האדם וחי=== | ===כי לא יראני האדם וחי=== | ||
בן אנוש פשוט אינו מסוגל לחוות גילוי זה וכפי שמעיד הכתוב עצמו "כי לא יראני האדם וחי" (לא | בן אנוש פשוט אינו מסוגל לחוות גילוי זה וכפי שמעיד הכתוב עצמו "כי לא יראני האדם וחי" (לא ייתכן שיראה אדם את השכינה וישאר בחיים) מכיון שה[[גוף]] הגשמי של האדם הפשוט (למעט צדיקים) אינו מזוכך כדי לראות או לשמוע בגשמיות כזה דבר ולכן ה[[נשמה]] יוצאת מייד מה[[גוף]] כפי שקרה בעת מתן תורה שכל ישראל פרחה נשמתן והיה צריך להחיותן ממש. | ||
==התגלות השכינה במשך הדורות== | ==התגלות השכינה במשך הדורות== | ||
*ב[[בריאת העולם]] | *ב[[בריאת העולם]] הייתה השכינה בגילוי בכל העולם כאופן הא' אך על ידי שבעה חטאים (הראשון והמשמעותי, [[חטא עץ הדעת]]) הסתלקה והתעלאה השכינה מהעולם לגמרי, אך במשך הדורות על ידי הצדיקים שבכל הדורות חזרה השכינה בשבעה שלבים לעולם, (השלב השביעי והמשמעותי בהחזרת השכינה התבצעה על ידי משה רבינו). | ||
*בזמן קיום [[המשכן]] ו[[בית המקדש]] | *בזמן קיום [[המשכן]] ו[[בית המקדש]] הייתה עיקר השכינה ב[[קודש הקודשים]] בין שני בדי הארון ובין שני [[הכרובים]], אך רק ל[[כהן גדול]] הייתה הגישה למקום. | ||
*ב[[מתן תורה]] היה גילוי יוצא דופן שלא היה לפני זה ולא יהיה לפני ה[[גאולה]], בה כל העולם ראה ושמע את [[הקדוש ברוך הוא]] בכבודו ובעצמו מדבר. | *ב[[מתן תורה]] היה גילוי יוצא דופן שלא היה לפני זה ולא יהיה לפני ה[[גאולה]], בה כל העולם ראה ושמע את [[הקדוש ברוך הוא]] בכבודו ובעצמו מדבר. | ||
*לעתיד לבוא יהיה הגילוי המושלם והנעלה ביותר, הגילוי הנעלה ביותר, הן בדרגת השכינה המתגלה והן באופן הגילוי שיהיה בכל העולם ללא יוצא מן הכלל ולכל יהודי ויהודי ללא יוצא מן הכלל. בגאולה | *לעתיד לבוא יהיה הגילוי המושלם והנעלה ביותר, הגילוי הנעלה ביותר, הן בדרגת השכינה המתגלה והן באופן הגילוי שיהיה בכל העולם ללא יוצא מן הכלל ולכל יהודי ויהודי ללא יוצא מן הכלל. בגאולה תהיה ראייה גשמית בענינים אלוקיים ורוחניים. | ||
==שכינה בחסידות== | ==שכינה בחסידות== | ||
שורה 29: | שורה 30: | ||
אך בכללות כל [[ספירה]] וכל [[דרגה]] שמטרתה עוד שלב בירידה והתהליך של בריאת [[העולם הזה]] מכונה "שכינה" כי מטרתו הסופית היא לברוא עולם גשמי ולהשכין בו את [[הקדוש ברוך הוא]]. | אך בכללות כל [[ספירה]] וכל [[דרגה]] שמטרתה עוד שלב בירידה והתהליך של בריאת [[העולם הזה]] מכונה "שכינה" כי מטרתו הסופית היא לברוא עולם גשמי ולהשכין בו את [[הקדוש ברוך הוא]]. | ||
כאשר גולים ישראל גולה גם השכינה, כמו שנאמר "השוכן איתם בתוך טומאתם", שכאשר גלו לאדום שכינה עמהם, גלו לבבל שכינה עמהם וכו'. | כאשר גולים ישראל גולה גם השכינה, כמו שנאמר "השוכן איתם בתוך טומאתם", שכאשר גלו לאדום שכינה עמהם, גלו לבבל שכינה עמהם וכו'. | ||
שורה 36: | שורה 36: | ||
[[ליקוטי אמרים - פרק נ"ב]] | [[ליקוטי אמרים - פרק נ"ב]] | ||
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] | [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]][[קטגוריה:ספירת המלכות]] | ||
[[קטגוריה: |
גרסה אחרונה מ־23:59, 22 במרץ 2021
הכינוי שכינה הוא מלשון שוכן, הכוונה הכללית במילה שכינה היא על הגילוי של הקדוש ברוך הוא בעולם או לנבראים. מטרת בריאת העולם היא כדי לעשות להשם דירה בתחתונים דהיינו להמשיך ולחבר שני הפכים: של שיא הקדושה, בעולם שהוא שיא הגשמיות והרע.
הדרגות בגילוי[עריכה | עריכת קוד מקור]
באופן גילוי השכינה (דהיינו התגלות רוחנית מורגשת בעולם הגשמי)ישנם כמה אופנים,
א' שבכל העולם כולו ניתן להרגיש ולראות את השכינה, בעיניים הבשריות, אופן זה אינו ניתן לתיאור או להסבר מדויק, מכיון שלא בשכלנו להסביר ולהגדיר את טבעו והנהגותיו או גילויו של הקדוש ברוך הוא. אך המוסבר בספרי חסידות הוא כי לעתיד לבא הקב"ה יסיר את הקליפות המסתירות על מציאותו בכל נברא ונברא, וכך יתגלה כי מציאותו האמיתית של כל נברא הם האותיות המחיות ומהוות אותו.
גילוי זה יהיה לעתיד לבוא כנאמר "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דבר".
ב' גילוי השכינה רק במקום מסוים או לאיש מסוים. גילוי זה כבר היה בעבר בבית המקדש הראשון והשני, וקיים גם בכל עת ועת לצדיקי הדור.
כי לא יראני האדם וחי[עריכה | עריכת קוד מקור]
בן אנוש פשוט אינו מסוגל לחוות גילוי זה וכפי שמעיד הכתוב עצמו "כי לא יראני האדם וחי" (לא ייתכן שיראה אדם את השכינה וישאר בחיים) מכיון שהגוף הגשמי של האדם הפשוט (למעט צדיקים) אינו מזוכך כדי לראות או לשמוע בגשמיות כזה דבר ולכן הנשמה יוצאת מייד מהגוף כפי שקרה בעת מתן תורה שכל ישראל פרחה נשמתן והיה צריך להחיותן ממש.
התגלות השכינה במשך הדורות[עריכה | עריכת קוד מקור]
- בבריאת העולם הייתה השכינה בגילוי בכל העולם כאופן הא' אך על ידי שבעה חטאים (הראשון והמשמעותי, חטא עץ הדעת) הסתלקה והתעלאה השכינה מהעולם לגמרי, אך במשך הדורות על ידי הצדיקים שבכל הדורות חזרה השכינה בשבעה שלבים לעולם, (השלב השביעי והמשמעותי בהחזרת השכינה התבצעה על ידי משה רבינו).
- בזמן קיום המשכן ובית המקדש הייתה עיקר השכינה בקודש הקודשים בין שני בדי הארון ובין שני הכרובים, אך רק לכהן גדול הייתה הגישה למקום.
- במתן תורה היה גילוי יוצא דופן שלא היה לפני זה ולא יהיה לפני הגאולה, בה כל העולם ראה ושמע את הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו מדבר.
- לעתיד לבוא יהיה הגילוי המושלם והנעלה ביותר, הגילוי הנעלה ביותר, הן בדרגת השכינה המתגלה והן באופן הגילוי שיהיה בכל העולם ללא יוצא מן הכלל ולכל יהודי ויהודי ללא יוצא מן הכלל. בגאולה תהיה ראייה גשמית בענינים אלוקיים ורוחניים.
שכינה בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]
כשמוזכר "שכינה" בספרי חסידות בדרך כלל הכוונה לספירת המלכות שבעולם האצילות, שתפקידה בתור הספירה האחרונה שבעולם האצילות, לרדת ולשכון' בשלושת העולמות שמתחתה בריאה יצירה ועשייה ולהמשיך בהם את הגילויים של האצילות, כחלק מהשתלשלות העולמות כדי לברוא את העולם הזה הגשמי.
אך בכללות כל ספירה וכל דרגה שמטרתה עוד שלב בירידה והתהליך של בריאת העולם הזה מכונה "שכינה" כי מטרתו הסופית היא לברוא עולם גשמי ולהשכין בו את הקדוש ברוך הוא.
כאשר גולים ישראל גולה גם השכינה, כמו שנאמר "השוכן איתם בתוך טומאתם", שכאשר גלו לאדום שכינה עמהם, גלו לבבל שכינה עמהם וכו'.