עקרה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יש לראות אם ראוי לתואר קצרמר)
 
(4 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:


==בחסידות==
==בחסידות==
הולדת ילדים בעבודת ה' עניינה הולדת ה[[מדות]] מה[[מוחין]] שהם מידת [[אהבה]] היא בחינת [[בן]], וה[[יראה]] היא בחינת [[בת]]. עקרה הוא האדם שאין בכחו ללדת כלל מידות אהבה ויראה אמיתיים בליבו.
הולדת ילדים ב[[עבודת ה']] עניינה הולדת ה[[מדות]] מה[[מוחין]] שהם מידת [[אהבה]] היא בחינת [[בן]], וה[[יראה]] היא בחינת [[בת]]. עקרה הוא האדם שאין בכחו ללדת כלל מידות אהבה ויראה אמיתיים בליבו.


ובטעם הדבר ישנם כמה ביאורים:
ובטעם הדבר ישנם כמה ביאורים:
:א) כח אהבה ויראה שיש בנפשו האלוקית של האדם הם בכחו של הבורא בלבד ומגיעים מה"ארץ העליונה" ועל דרך כח ה[[הולדה]] שבאדם שהיא ב[[כח הא"ס]] דווקא{{הערה|שם=תשי"ב}}. ובשביל לקבל כח זה על האדם לעורר לפחות פעם בשנה את הקשר העמוק שלו ("[[הזזה עצמית]]" עם אלקות שלמעלה מטעם ודעת.{{הערה|שם=תשי"ב}} וכן כשעובד את ה' אולם מניעיו הם שהוא יהיה האוהב והירא, ואינו חדור בכך שכל עבודתו היא לה' ורק להשלים את רצונו, לא יוליד מידות אהבה ויראה, וזה הרמז בפסוק "לא תהיה משכלה ועקרה בארצך" שסיבת העקרה היא לפי שעבודת ה' היא "בארצך" חלק מרצונותיו האישיים של האדם.{{הערה|שם=תוא}}  
:א) כח אהבה ויראה שיש בנפשו האלוקית של האדם הם בכחו של הבורא בלבד, ומגיעים מה"ארץ העליונה", על דרך כח ה[[הולדה]] שבאדם, שהיא ב[[כח הא"ס]] דווקא{{הערה|שם=תשי"ב}}. בשביל לקבל כח זה, על האדם לעורר, לפחות פעם בשנה, את הקשר העמוק שלו ("[[הזזה עצמית]]") עם אלקות שלמעלה מטעם ודעת{{הערה|שם=תשי"ב}}. וכן כשעובד את ה', אולם מניעיו הם, שהוא יהיה האוהב והירא, ואינו חדור בכך שכל עבודתו היא לה' ורק להשלים את רצונו, לא יוליד מידות אהבה ויראה, וזה הרמז בפסוק "לא תהיה משכלה ועקרה בארצך" שסיבת העקרה היא לפי שעבודת ה' היא "בארצך" חלק מרצונותיו האישיים של האדם{{הערה|שם=תוא}}.
:ב) ישנה אישה שאין לה בית ולד ואין לה רחם להכיל ולקבל את ההריון{{הערה|ראה תלמוד בבלי יבמות סד, ב}}. שעניינה בעבודת האדם, שלהיותו [[יש]] המחזיק מקום לעצמו ועוסק ברצונותיו לומר כך אני רוצה וכך טוב לי זה איני יכול לעשות וכיוצא בדברים אלו (ואפילו רצונות של קדושה; "הנה אם הוא מלא ועסוק בהרצונות שלו, לומר שעבודה זו יש לו חוש בה כו', עבודה זו הוא רוצה ועבודה זו אינו רוצה אזי הוא כלי מלא שאינו מחזיק, שאינו תופס האמת במוחו ושכלו להיות מזה התפעלות שכלית"{{הערה|שם=תשי"ב|הרבי, מאמר [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/38/index.htm ד"ה לא תהיה משכלה תשי"ב].}}. מחמת כך נטמטם ונסתם מוחו, עד שאין בכחו לקבל את ההתבוננות ולהוליד מידות אהבה ויראה.{{הערה|שם=תוא|תורה אור פרשת משפטים [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78d.htm ד"ה לא תהיה משכלה ועקרה].}}
:ב) ישנה אישה שאין לה בית ולד ואין לה רחם להכיל ולקבל את ההריון{{הערה|ראה תלמוד בבלי יבמות סד, ב.}}. שעניינה בעבודת האדם, שלהיותו [[יש]] המחזיק מקום לעצמו ועוסק ברצונותיו, לומר כך אני רוצה, כך טוב לי, וזה איני יכול לעשות וכיוצא בדברים אלו (ואפילו רצונות של קדושה; "הנה אם הוא מלא ועסוק בהרצונות שלו, לומר שעבודה זו יש לו חוש בה כו', עבודה זו הוא רוצה ועבודה זו אינו רוצה אזי הוא כלי מלא שאינו מחזיק, שאינו תופס האמת במוחו ושכלו להיות מזה התפעלות שכלית"{{הערה|שם=תשי"ב|הרבי, מאמר [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/4/38/index.htm ד"ה לא תהיה משכלה תשי"ב].}}. מחמת כך נטמטם ונסתם מוחו, עד שאין בכחו לקבל את ההתבוננות ולהוליד מידות אהבה ויראה{{הערה|שם=תוא|תורה אור פרשת משפטים [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78d.htm ד"ה לא תהיה משכלה ועקרה].}}.
:והעצה לעקרה זו היא ה[[ביטושים]] שעל ידה נעשה כלי לקבל את אור ההתבננות באלקות.
:והעצה לעקרה זו היא ה[[ביטושים]] שעל ידה נעשה כלי לקבל את אור ההתבננות באלקות.


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[משכלה]]
*[[משכלה]]
*[[לא תהיה משכלה תשי"ב]]


{{קצרמר|חסידות}}
{{קצרמר|חסידות}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־08:04, 3 במרץ 2021

עקרה היא אישה שאין באפשרותה ללדת ילדים, בעבודת ה' עניינה האדם שמצד הפרעות שונות אינו יכול לעורר בנפשו יראה ואהבה לה'.

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הולדת ילדים בעבודת ה' עניינה הולדת המדות מהמוחין שהם מידת אהבה היא בחינת בן, והיראה היא בחינת בת. עקרה הוא האדם שאין בכחו ללדת כלל מידות אהבה ויראה אמיתיים בליבו.

ובטעם הדבר ישנם כמה ביאורים:

א) כח אהבה ויראה שיש בנפשו האלוקית של האדם הם בכחו של הבורא בלבד, ומגיעים מה"ארץ העליונה", על דרך כח ההולדה שבאדם, שהיא בכח הא"ס דווקא[1]. בשביל לקבל כח זה, על האדם לעורר, לפחות פעם בשנה, את הקשר העמוק שלו ("הזזה עצמית") עם אלקות שלמעלה מטעם ודעת[1]. וכן כשעובד את ה', אולם מניעיו הם, שהוא יהיה האוהב והירא, ואינו חדור בכך שכל עבודתו היא לה' ורק להשלים את רצונו, לא יוליד מידות אהבה ויראה, וזה הרמז בפסוק "לא תהיה משכלה ועקרה בארצך" שסיבת העקרה היא לפי שעבודת ה' היא "בארצך" חלק מרצונותיו האישיים של האדם[2].
ב) ישנה אישה שאין לה בית ולד ואין לה רחם להכיל ולקבל את ההריון[3]. שעניינה בעבודת האדם, שלהיותו יש המחזיק מקום לעצמו ועוסק ברצונותיו, לומר כך אני רוצה, כך טוב לי, וזה איני יכול לעשות וכיוצא בדברים אלו (ואפילו רצונות של קדושה; "הנה אם הוא מלא ועסוק בהרצונות שלו, לומר שעבודה זו יש לו חוש בה כו', עבודה זו הוא רוצה ועבודה זו אינו רוצה אזי הוא כלי מלא שאינו מחזיק, שאינו תופס האמת במוחו ושכלו להיות מזה התפעלות שכלית"[1]. מחמת כך נטמטם ונסתם מוחו, עד שאין בכחו לקבל את ההתבוננות ולהוליד מידות אהבה ויראה[2].
והעצה לעקרה זו היא הביטושים שעל ידה נעשה כלי לקבל את אור ההתבננות באלקות.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

  ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 הרבי, מאמר ד"ה לא תהיה משכלה תשי"ב.
  2. 2.0 2.1 תורה אור פרשת משפטים ד"ה לא תהיה משכלה ועקרה.
  3. ראה תלמוד בבלי יבמות סד, ב.