משתמש:שמואל חיים/ברודי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:


==תולדות היהודים בברוד==
==תולדות היהודים בברוד==
יהודים ישבו בברודי כמעט עם היווסדה והיו מאורגנים בקהילה כבר בסוף המאה ה-16. בזמן [[גזרות ת"ח-ת"ט]] היו בברודי כ-400 משפחות יהודיות.
יהודים ישבו בברודי כמעט עם היווסדה והיו מאורגנים בקהילה כבר בסוף המאה ה-16. בזמן [[גזירות ת"ח-ת"ט]] היו בברודי כ-400 משפחות יהודיות.


רבה הראשון הידוע לנו בשם הוא ר' שאול קצנלבוגן; ישנה עדות כתובה על היותו רב העיר ב-1664, וכנראה נתמנה לרב עוד קודם לכן.
רבה הראשון הידוע לנו בשם הוא ר' שאול קצנלבוגן; ישנה עדות כתובה על היותו רב העיר ב-1664, וכנראה נתמנה לרב עוד קודם לכן.
שורה 17: שורה 17:


ר' יצחק הלוי הורוביץ (1760–1765) חתם על החרם נגד הפרנקיסטים, אולם ניסה לאמץ עמדה פשרנית יותר כלפי ר' יהונתן אייבשיץ, שעימותו עם ר' יעקב מעמדין היה כידוע תולדה של המאבק נגד השבתאות.
ר' יצחק הלוי הורוביץ (1760–1765) חתם על החרם נגד הפרנקיסטים, אולם ניסה לאמץ עמדה פשרנית יותר כלפי ר' יהונתן אייבשיץ, שעימותו עם ר' יעקב מעמדין היה כידוע תולדה של המאבק נגד השבתאות.


==החסידות בעיר==
==החסידות בעיר==

גרסה מ־16:20, 17 בינואר 2021

הקליוז בברודי
חשיבותו האנציקלופדית של הערך אינה מובהרת בו, לדעת מניח תבנית זו. אתם מוזמנים להרחיב את הערך על מנת להסיר את הספקות, או להסביר את חשיבותו בדף השיחה שלו.
מקובל להקצות לדיון פרק זמן של שבוע. אם במהלכו לא תובע תמיכה מנומקת בהשארת הערך, הערך יימחק (התבנית הוצבה ב-ד' שבט).

ברודי (ברוד) הינה עיר במחוז לבוב שבאוקראינה. במשך שנים רבות העיר היית מאוכלסת ברובה ביהודים. ועד לשואה לקחה חלק חושב בהנהגהת היהודים באירופה.

תולדות היהודים בברוד

יהודים ישבו בברודי כמעט עם היווסדה והיו מאורגנים בקהילה כבר בסוף המאה ה-16. בזמן גזירות ת"ח-ת"ט היו בברודי כ-400 משפחות יהודיות.

רבה הראשון הידוע לנו בשם הוא ר' שאול קצנלבוגן; ישנה עדות כתובה על היותו רב העיר ב-1664, וכנראה נתמנה לרב עוד קודם לכן.

אשר לרבני העיר, כבר הוזכר שמו של ר' שאול קצנלבוגן שהיה רבה הראשון הידוע לנו בשם שישב על כס הרבנות בברודי. בין היתר נבחר לשבת בין רבני ועד ארבע הארצות, ובשנת תל"ח (1677) היה חתום עם יתר רבני ועד ארבע הארצות על הסכמת הוועד להדפסת התנ"ך בתרגום ליידיש.

אחריו כיהן בקודש (1690–1704) ר' יצחק קרקובר, שהוזכר קודם, אבי משפחת באב"ד.

רבני המאה ה-18, נוסף לתפקידים הרגילים של רב עיר, היו צריכים להתמודד עם שתי תנועות שאיימו על יציבות הקהילה – השבתאות וספיחיה, ובייחוד התנועה הפרנקיסטית מצד אחד. ר' אליעזר רוקח (1718–1735, אז עבר לאמסטרדם) צירף את הסכמתו להחרמת ספריו של ר' משה חיים לוצאטו (רמח"ל) משום שנחשד בשבתאות.

ר' נתן נטע (1747–1756) יזם אספת רבנים שבה הוטל חרם על יעקב פרנק ועדתו. בגלל עמדתו זו הכריחו אותו השלטונות להתפטר ממשרתו כרב.

ר' יצחק הלוי הורוביץ (1760–1765) חתם על החרם נגד הפרנקיסטים, אולם ניסה לאמץ עמדה פשרנית יותר כלפי ר' יהונתן אייבשיץ, שעימותו עם ר' יעקב מעמדין היה כידוע תולדה של המאבק נגד השבתאות.

החסידות בעיר

החסידות הגיע לעיר בעקבות מלחמות רבות שהיו אז בין צרפת לרוסיה, בעקבות כך הגיעו קבוצה גדולה של חסידי אשכנז שהקימו את הקלויז בברוד, חכמי הקליוז הוא מיודדים עם הבעש"ט, ורבים מחכמי הקליוז אף היו מתלמידי הבעש"ט.

אשתו השניה של הבעל שם טוב, הייתה מהעיר ברוד, וגיסו הרב גרשון מקיטוב היה מראשי הקלוז בברוד ואף הבעל שם טוב עצמו גר תקופה מסוימת בעיר זאת.

בתקופת המגיד ממזריטש, יצאו המתנגדים בעיר, נגד הספר "תולדות יעקב יוסף", רבי יעקב יוסף מאוסטרהא יצא אז נגדם והשקיט את טענותיהם.

בשנת תקל"ב, אותה שנה שבה הוכרז החרם נגד החסידות בווילנא, הוכרז חרם על החסידות גם בברודי. אולם חרם ברודי היה קל מהחרם וילנא, והוא רק הגביל את זכויותיה והתפשטותה של התנועה החסידית.

בעיר שימש כמגיד מישרים במשך תקופה, הרב יחיאל מיכל מזלוטשוב, מחשובי תלמידי הבעש"ט והמגיד.

בשנת תרל"ב מונה כרב העיר, החסיד לשעבר רבי חיים יהודה לייב ליטווין אולם הודח משם ע"י קנאים חסידים מקור.

בשואה הושמדו רוב יהודי העיר.

הווה

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

קישורים חיצוניים

zachor.michlala.edu/khila/brodi.asp