כגוונא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
| מקור = [[ספר הזוהר]] שמות קל"ה
| מקור = [[ספר הזוהר]] שמות קל"ה
}}
}}
'''כגוונא''' זה קטע [[תפילה]] הלקוח מ[[ספר הזוהר]] הנאמר בתפילת מעריב של [[שבת]].
'''כגוונא''' הננו קטע [[תפילה]] הלקוח מ[[ספר הזוהר]] הנאמר קודם [[תפילת ערבית]] של [[שבת]].
==מקורו==
==מקור==
המקור הקדום ביותר לאמירת קטע זה ב[[תפילה]], הוא ב[[סידור]] ה[[אריז"ל]] ל[[רבי אשר מבורדי]],{{הערה|נדפס בשנת [[תקמ"ח]]}} החסיד הרב דוד לייקוש סיפר שבילדותו היה באכסניה בה שהה [[הבעל שם טוב]], ומנפי שלא היה אז עשרה למניין אמר [[הבעש"ט]] במקום "[[ברכו]]" את "כגוונא".{{הערה|בטאון צפונות, מס' ט"ז, עמ' ק"א}}
המקור הקדום ביותר לאמירת קטע זה ב[[תפילה]], הינו ב[[סידור]] [[האריז"ל]] ל[[רבי אשר מבורדי]]{{הערה|נדפס בשנת [[תקמ"ח]].}}. כמו כן, מסופר{{הערה|על פי עדות החסיד הרב דוד לייקוש.}}, שכאשר [[הבעל שם טוב]] שהה באכסניה, ומפני שלא היה אז עשרה למניין אמר [[הבעש"ט]] במקום "[[ברכו]]" את "כגוונא"{{הערה|בטאון צפונות, מס' ט"ז, עמ' ק"א.}}.
 
[[המגיד ממזריטש]] בחודש [[אלול]] אמר לחלק מתלמידיו להגיד את מזמור "[[לדוד ה' אורי וישעי]]" ולחלק את "כגוונא".{{הערה|אוהב ישראל, עמ' קנג}}


[[המגיד ממזריטש]] בחודש [[אלול]] אמר לחלק מתלמידיו להגיד את מזמור "[[לדוד ה' אורי וישעי]]" ולחלק את "כגוונא"{{הערה|אוהב ישראל, עמ' קנג.}}.
[[אדמו"ר הזקן]] הכניס קטע ל[[סידור אדמו"ר הזקן|סידורו]] בשנת [[תקע"ו]].
[[אדמו"ר הזקן]] הכניס קטע ל[[סידור אדמו"ר הזקן|סידורו]] בשנת [[תקע"ו]].
==עניינו==
==עניינו==
ב[[תורת החסידות]]{{הערה|סידור עם דא"ח, דף קסח {{*}} ספר המאמרים של אדמוה"ז תקס"ח, עמ' קמט.}} מבואר שקטע "כגוונא" זה, מגלה את סודות הפעולות האלוקיות שמתרחשות ב[[שבת]], שהם חמש פעולות כלליות:א. בשונה משאר הימים שבהם פועל כוח אלוקי אחד, ב[[שבת]] פועלים כמה כוחות אלוקיים, ב. ב[[שבת]] ה[[עולם]] הגשמי מתעלה ונכנס לקדושה, ג. [[הקב"ה]] ב[[שבת]] יורד ומתקרב לתוך ה[[עולם]] הגשמי, ד. ב[[שבת]] כוחות ה[[טומאה]] מסתלקים מהעולם, ה. בני ישראל זוכים ב[[שבת]] ל[[נשמה]] חדשה.
ב[[תורת החסידות]]{{הערה|סידור עם דא"ח, דף קסח {{*}} ספר המאמרים של אדמוה"ז תקס"ח, עמ' קמט.}} מבואר, אשר קטע "כגוונא", מגלה את סודות הפעולות הא-לוקיות שמתרחשות ב[[שבת]], שהם חמש פעולות כלליות:


#בשונה משאר הימים שבהם פועל כוח אלוקי אחד, ב[[שבת]] פועלים כמה כוחות אלוקיים.
#ב[[שבת]] ה[[עולם]] הגשמי מתעלה ונכנס לקדושה.
#[[הקב"ה]] ב[[שבת]] יורד ומתקרב לתוך ה[[עולם]] הגשמי.
#ב[[שבת]] כוחות ה[[טומאה]] מסתלקים מהעולם, ה. בני ישראל זוכים ב[[שבת]] ל[[נשמה]] חדשה.
==מנהגים==
==מנהגים==
ב[[חב"ד]] נהוג להפסיק בית קטע "כגוונא" ל"[[ברכו]]" וללמוד בזמן הזה [[חסידות]], {{הערה|אגרות קודש, ט"ז, ו'פ"ח}} במקומות רבים נהוג שאין אומרים את "כגוונא" ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]] (אולם ה"מטה אפרים" מביא  שיש לאומרו גם ב[[ראש השנה]] שחל ב[[שבת]]{{הערה|סימן תקפ"ב, סעיף ב'}}), אם זאת ב[[חב"ד]] נהוג לאומרו גם ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]],{{הערה|אוצר מנהגי חב"ד, עמ' סג}} וכך הוא המנהג בחסידויות אחרות.
ב[[חב"ד]] נהוג להפסיק בין קטע "כגוונא" ל"[[ברכו]]", וללמוד בזמן הזה [[חסידות]]{{הערה|אגרות קודש, ט"ז, ו'פ"ח.}}. במקומות רבים נהוג, שאין אומרים את "כגוונא" ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]]. וכן מביא ה"מטה אפרים", שיש לאומרו גם ב[[ראש השנה]] שחל ב[[שבת]]{{הערה|סימן תקפ"ב, סעיף ב'.}}. אך עם זאת, ב[[חב"ד]] נהוג לאומרו גם ב[[יום טוב]] שחל ב[[שבת]]{{הערה|אוצר מנהגי חב"ד, עמ' סג.}} וכך הוא המנהג בקהילות אחרות.
 
ב[[חב"ד]] נהוג להוסיף גם לכגוונא את הקטע "ולומר" וכן במקרה שאדם מתפלל ביחיד, הוא אומר את קטע "ולומר" במקום "[[ברכו]]".{{מקור}}


כמו כן, ב[[חב"ד]] נהוג להוסיף גם ל"כגוונא" את הקטע "ולומר", וכן במקרה שאדם מתפלל ביחיד, צריך לומר את קטע "ולומר" במקום "[[ברכו]]".
{{הלכה}}
{{הלכה}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־11:16, 8 בינואר 2021

כגוונא

כְּגַוְנָא דְאִנּוּן מִתְיַחֲדִין לְעֵלָּא בְּאֶחָד. אוֹף הָכִי אִיהִי אִתְיַחֲדַת לְתַתָּא בְּרָזָא דְאֶחָד לְמֶהֱוֵי עִמְּהוֹן לְעֵלָּא חָד לָקֳבֵל חָד. קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אֶחָד. לְעֵלָּא לָא יָתִיב עַל כּוּרְסַיָּא דִּיקָרֵיהּ עַד דְאִתְעֲבִידַת אִיהִי בְּרָזָא דְאֶחָד. כְּגַוְנָא דִילֵיהּ לְמֶהֱוֵי אֶחָד בְּאֶחָד. וְהָא אוּקִימְנָא רָזָא דַיְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד:
רָזָא דְשַׁבָּת אִיהִי שַׁבָּת דְּאִתְאַחֲדַת בְּרָזָא דְאֶחָד. לְמִשְׁרֵי עֲלָהּ רָזָא דְאֶחָד. צְלוֹתָא דְמַעֲלֵי שַׁבְּתָא דְּהָא אִתְאַחֲדַת כּוּרְסַיָּא יַקִּירָא קַדִּישָׁא בְּרָזָא דְאֶחָד. וְאִתְתַּקָּנַת לְמִשְׁרֵי עֲלָהּ מַלְכָּא קַדִּישָׁא עִלָּאָה.
כַּד עַיִּל שַׁבְּתָא אִיהִי אִתְיַחֲדַת וְאִתְפַּרְשַׁת מִסִּטְרָא אַחֲרָא. וְכָל דִּינִין מִתְעַבְּרִין מִנָּהּ וְאִיהִי אִשְׁתְּאָרַת בְּיִחוּדָא דִנְהִירוּ קַדִּישָׁא. וְאִתְעַטְרַת בְּכַמָה עִטְרִין לְגַבֵּי מַלְכָּא קַדִישָׁא. וְכָל שׁוּלְטָנֵי רוּגְזִין וּמָארֵי דְדִינָא כֻּלְּהוּ עַרְקִין וְאִתְעַבְּרוּ מִנָּהּ. וְלֵית שׁוּלְטָנָא אַחֲרָא בְּכֻלְּהוּ עָלְמִין (בַּר מִנָּהּ). וְאַנְפָּהָא נְהִירִין בִּנְהִירוּ עִלָּאָה וְאִתְעַטְּרַת לְתַתָּא בְּעַמָּא קַדִּישָׁא. וְכֻלְּהוֹן מִתְעַטְּרִין בְּנִשְׁמָתִין חַדְתִּין כְּדֵין שֵׁירוּתָא דִצְלוֹתָא. לְבָרְכָא לָהּ בְּחֶדְוָה בִּנְהִירוּ דְּאַנְפִּין.

ספר הזוהר שמות קל"ה

כגוונא הננו קטע תפילה הלקוח מספר הזוהר הנאמר קודם תפילת ערבית של שבת.

מקור

המקור הקדום ביותר לאמירת קטע זה בתפילה, הינו בסידור האריז"ל לרבי אשר מבורדי[1]. כמו כן, מסופר[2], שכאשר הבעל שם טוב שהה באכסניה, ומפני שלא היה אז עשרה למניין אמר הבעש"ט במקום "ברכו" את "כגוונא"[3].

המגיד ממזריטש בחודש אלול אמר לחלק מתלמידיו להגיד את מזמור "לדוד ה' אורי וישעי" ולחלק את "כגוונא"[4]. אדמו"ר הזקן הכניס קטע לסידורו בשנת תקע"ו.

עניינו

בתורת החסידות[5] מבואר, אשר קטע "כגוונא", מגלה את סודות הפעולות הא-לוקיות שמתרחשות בשבת, שהם חמש פעולות כלליות:

  1. בשונה משאר הימים שבהם פועל כוח אלוקי אחד, בשבת פועלים כמה כוחות אלוקיים.
  2. בשבת העולם הגשמי מתעלה ונכנס לקדושה.
  3. הקב"ה בשבת יורד ומתקרב לתוך העולם הגשמי.
  4. בשבת כוחות הטומאה מסתלקים מהעולם, ה. בני ישראל זוכים בשבת לנשמה חדשה.

מנהגים

בחב"ד נהוג להפסיק בין קטע "כגוונא" ל"ברכו", וללמוד בזמן הזה חסידות[6]. במקומות רבים נהוג, שאין אומרים את "כגוונא" ביום טוב שחל בשבת. וכן מביא ה"מטה אפרים", שיש לאומרו גם בראש השנה שחל בשבת[7]. אך עם זאת, בחב"ד נהוג לאומרו גם ביום טוב שחל בשבת[8] וכך הוא המנהג בקהילות אחרות.

כמו כן, בחב"ד נהוג להוסיף גם ל"כגוונא" את הקטע "ולומר", וכן במקרה שאדם מתפלל ביחיד, צריך לומר את קטע "ולומר" במקום "ברכו".

הבהרה: המידע בחב"דפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

הערות שוליים

  1. נדפס בשנת תקמ"ח.
  2. על פי עדות החסיד הרב דוד לייקוש.
  3. בטאון צפונות, מס' ט"ז, עמ' ק"א.
  4. אוהב ישראל, עמ' קנג.
  5. סידור עם דא"ח, דף קסח  •  ספר המאמרים של אדמוה"ז תקס"ח, עמ' קמט.
  6. אגרות קודש, ט"ז, ו'פ"ח.
  7. סימן תקפ"ב, סעיף ב'.
  8. אוצר מנהגי חב"ד, עמ' סג.