שטות: הבדלים בין גרסאות בדף
(←פתיח) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==המילה== | ==המילה== | ||
'''שטות''' מלשון '''סטיה''' כמו שאומר הכתוב{{הערה|ויקרא ה יב}}: {{ציטוטון|כי תשטה אשתו}}, ומפרש [[רש"י]] שסטתה מדרכי ה[[צניעות]]. מכאן, ששטות מלשון סטיה - שסוטה מהדעת וההיגיון{{הערה|באתי לגני תש"י}}. | '''שטות''' מלשון '''סטיה''' כמו שאומר הכתוב{{הערה|ויקרא ה יב}}: {{ציטוטון|כי תשטה אשתו}}, ומפרש [[רש"י]] שסטתה מדרכי ה[[צניעות]]. מכאן, ששטות מלשון סטיה - שסוטה מהדעת וההיגיון{{הערה|שם=א|באתי לגני תש"י}}. | ||
==שטות דקליפה== | ==שטות דקליפה== | ||
שורה 8: | שורה 8: | ||
נקראת גם '''שטות שלמטה מטעם ודעת''' - כי היא שטות שלמטה מכל הסבר שלילי. | נקראת גם '''שטות שלמטה מטעם ודעת''' - כי היא שטות שלמטה מכל הסבר שלילי. | ||
וזהו מה שה[[יצר הרע]] מכניס רעיונות שגם על פי [[שכל]] אנושי, אינם הגיוניים בכלל. | וזהו מה שה[[יצר הרע]] מכניס רעיונות שגם על פי [[שכל]] אנושי, אינם הגיוניים בכלל. | ||
===שטותיה=== | |||
כאשר האדם עובר [[עבירה]], זהו בגלל הרוח שטות, שאומר לו שגם כאשר עובר עבירה "קלה" - עדיין נשאר יהודי ולא מתנתק מה'. וזוהי שטות כי באמת בכל עבירה יהודי מתנתק מה'. | |||
זה של[[אדם]] יש נטיה לאהוב יותר [[תענוג]]ים [[גשמיות|גשמיים]] וחומריים, הוא שטות כי האדם הוא בחיר הנבראים, ויש בו חלקים רוחניים כב[[מלאכים]], ולכן היה ראוי לו לעסוק בענינים רוחניים, וזה שאוהב את הגשמיות זוהי מצד השטות שמכניסה לו ה[[נפש הבהמית]]{{הערה|קונטרס ומעין מאמר א}}. | |||
===העלמתה=== | |||
הרוח | |||
===גרימתה=== | |||
סיבת השטות היא, כי חסר את ה[[דעת]] - המוריד את תובנות שכלו ל[[רגשות|רגשותיו]] ול[[מעשה]] בפועל. ובהיעדר הדעת, גם כשמבין שראוי לו לעסוק רק בעניני [[אלוקות]], הרי הוא לא מיישם את זה וממשיך בדרכו בתענוגי [[עולם הזה]]. | |||
==שטות דקדושה== | ==שטות דקדושה== | ||
===ענינים=== | |||
נקראת גם '''שטות שלמעלה מטעם ודעת'''. | נקראת גם '''שטות שלמעלה מטעם ודעת'''. | ||
כדי לתקן את שטות ה[[קליפה]], אין זה בשבירתה, אלא על ידי שמהפכים אותה לשטות של קדושה. | |||
כבר ב[[משכן]] הפכו את השטות לקדושה, | |||
{{הערות שוליים|}} | {{הערות שוליים|}} |
גרסה מ־17:33, 7 באוקטובר 2020
שטות הוא רעיון במוחו של אדם (תעזרו לי למצוא מילה יותר טובה...), שגורם לו לעשות פעולות שלא הגיוניות לפי השכל. השטות יכולה להיות לשמש את הרע לעשיית עבירות שאין מקום לעשייתם גם בשכל; או גם לצד הקדושה, לנהוג במעשים שלמעלה מן השכל.
המילה
שטות מלשון סטיה כמו שאומר הכתוב[1]: "כי תשטה אשתו", ומפרש רש"י שסטתה מדרכי הצניעות. מכאן, ששטות מלשון סטיה - שסוטה מהדעת וההיגיון[2].
שטות דקליפה
ערך מורחב – רוח שטות |
נקראת גם שטות שלמטה מטעם ודעת - כי היא שטות שלמטה מכל הסבר שלילי.
וזהו מה שהיצר הרע מכניס רעיונות שגם על פי שכל אנושי, אינם הגיוניים בכלל.
שטותיה
כאשר האדם עובר עבירה, זהו בגלל הרוח שטות, שאומר לו שגם כאשר עובר עבירה "קלה" - עדיין נשאר יהודי ולא מתנתק מה'. וזוהי שטות כי באמת בכל עבירה יהודי מתנתק מה'.
זה שלאדם יש נטיה לאהוב יותר תענוגים גשמיים וחומריים, הוא שטות כי האדם הוא בחיר הנבראים, ויש בו חלקים רוחניים כבמלאכים, ולכן היה ראוי לו לעסוק בענינים רוחניים, וזה שאוהב את הגשמיות זוהי מצד השטות שמכניסה לו הנפש הבהמית[3].
העלמתה
הרוח
גרימתה
סיבת השטות היא, כי חסר את הדעת - המוריד את תובנות שכלו לרגשותיו ולמעשה בפועל. ובהיעדר הדעת, גם כשמבין שראוי לו לעסוק רק בעניני אלוקות, הרי הוא לא מיישם את זה וממשיך בדרכו בתענוגי עולם הזה.
שטות דקדושה
ענינים
נקראת גם שטות שלמעלה מטעם ודעת.
כדי לתקן את שטות הקליפה, אין זה בשבירתה, אלא על ידי שמהפכים אותה לשטות של קדושה.
כבר במשכן הפכו את השטות לקדושה,
שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים
פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית ==הערות שוליים==