פורטל:ניגוני חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף
(+) |
(תבנית עריכה) |
||
שורה 58: | שורה 58: | ||
! style="background-color: #CCCAAF;" | ספר הניגונים כרך ב' (חלק א') | ! style="background-color: #CCCAAF;" | ספר הניגונים כרך ב' (חלק א') | ||
|- | |- | ||
| align="center" | [[ניגון קע"ו]] | [[ניגון קע"ז]] | [[ניגון קע"ח]] | [[ניגון קע"ט]] | [[ניגון ק"פ]] | [[ניגון קפ"א]] | [[ניגון קפ"ב]] | [[ניגון קפ"ג]] | [[ניגון קפ"ד]] | [[ניגון קפ"ה]] | [[ניגון קפ"ו]] | [[ניגון קפ"ז]] | [[ניגון קפ"ח]] | [[ניגון קפ"ט]] | [[ניגון ק"צ]] | [[ניגון קצ"א]] | [[ניגון קצ"ב]] | [[ניגון קצ"ג]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ה]] | [[ניגון קצ"ו]] | [[ניגון קצ"ז]] | [[ניגון קצ"ח]] | [[ניגון קצ"ט]] | [[ניגון ר']] | [[ניגון ר"א]] | [[ניגון ר"ב]] | [[ניגון ר"ג]] | [[ניגון ר"ד]] | [[ניגון ר"ה]] | [[ניגון ר"ו]] | [[ניגון ר"ז]] | [[ניגון ר"ח]] | [[ניגון ר"ט]] | [[ניגון ר"י]] | | align="center" | | ||
{{בעריכה}} | |||
[[ניגון קע"ו]] | [[ניגון קע"ז]] | [[ניגון קע"ח]] | [[ניגון קע"ט]] | [[ניגון ק"פ]] | [[ניגון קפ"א]] | [[ניגון קפ"ב]] | [[ניגון קפ"ג]] | [[ניגון קפ"ד]] | [[ניגון קפ"ה]] | [[ניגון קפ"ו]] | [[ניגון קפ"ז]] | [[ניגון קפ"ח]] | [[ניגון קפ"ט]] | [[ניגון ק"צ]] | [[ניגון קצ"א]] | [[ניגון קצ"ב]] | [[ניגון קצ"ג]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ד]] | [[ניגון קצ"ה]] | [[ניגון קצ"ו]] | [[ניגון קצ"ז]] | [[ניגון קצ"ח]] | [[ניגון קצ"ט]] | [[ניגון ר']] | [[ניגון ר"א]] | [[ניגון ר"ב]] | [[ניגון ר"ג]] | [[ניגון ר"ד]] | [[ניגון ר"ה]] | [[ניגון ר"ו]] | [[ניגון ר"ז]] | [[ניגון ר"ח]] | [[ניגון ר"ט]] | [[ניגון ר"י]] | |||
|} | |} | ||
[[קטגוריה:פורטלים]] | [[קטגוריה:פורטלים]] | ||
[[קטגוריה:ערכים חב"דים]] | [[קטגוריה:ערכים חב"דים]] |
גרסה מ־01:05, 23 באוגוסט 2007
פורטל ניגוני חב"ד |
---|
שלוש מאות ארבעים וששה ניגוני חב"ד "רשמיים", בנוסף לכמאתיים ניגונים "בלתי-רשמיים" - זהו משקלו של המושג ניגונים אצל חסידי חב"ד. מיוחדים ושונים במינם הם ניגונים אלו, שונים לגמרי משאר סוגי הניגונים אפילו משל ניגוני החסידות הכללית.
בעצם, מה שאירע לתורת החסידות בכללותה, אירע גם לניגון החסידי, ובעוד שהבעש"ט הטיל נשמת רוח חיים - בא אדמו"ר הזקן והעמיק וגילה לרבים את הפנימיות שבנשמת הניגון. מכאן נשתזרה נימה חדשה בנגינה החסידית, זוהי נימה חב"דית, שהיא עמוקה ואצילית. הנגינה החב"דית מופיעה יחד באותו הזמן עם התגלות תורת חב"ד בשנים תקל"ב-תקל"ג. ניגוני חב"ד אופי מיוחד להם גם בסגנונם החיצוני. רובם ככולם ניגונים רציניים, כבדי משקל בתנועות מתונות וממושכות העשירות ב"קמטיהם" ("קנייטשן" באידיש) האופיניים והמביעות עמקות המחשבה והתעוררות פנימית נפשית. בכללות מתחלקים הניגונים לשלוש דרגות קטגוריות:
עיקר דרישתם של חסידי חב"ד מהניגון הוא שיהיה "ממולא", כלומר שיהיה בעל תוכן ושיחזיק בתוכו איזה תמצית פנימית, בבטאו איזה רגש נפשי, אחרת - ניגון "שוטה" הוא - זאת אומרת ריק ובלי תוכן מיוחד. הניגון החב"די בנוי מהרגש הלב ודביקות הנפש ולפיכך אינו זקוק למלים ותיבות, אדרבה המלים מגבילות אותו, כי הרי הניגון הוא במדריגה נעלית יותר מהדיבור, עד שמה שאין בכח הדיבור לגלות בא ביטויו בתנועות הניגון. לכן על פי רוב הניגון החב"די מחוסר מלים. החסיד בעמדו בתפילה, כשהוא שקוע במחשבותיו להתבוננות והכרת אלקות, בהבנה והשגה הבנויים על יסודי תורת חב"ד, וענין אלוקי נקלט אצלו בהנחה טובה, מתפעל הוא בנפשו מתוך התעוררות והתלהבות הנובעת מלבו פנימה. אולם באותה שעה נזכר החסיד על מעמדו ומצבו, ונפשו עורגת וכוספת להתקרב לאור הקדושה, - אז מתפרץ מלבבו מאליו וממילא צעקה פנימית המתבטאת בקול נגינה רגשית, פעם בחשאי וברעותא דליבא ופעם בהתלהבות יתרה וזעקת הנפש המביעים את כיסופיו ותשוקתו לצאת מחילוניותו היום יומית ולהתרומם לחיים רוחניים עילאיים יותר. ניגון תפלה זו הינו ניגון ממולא, מפני שהוא מלא על כל גדותיו עם הרגשות נפשיות, שהחסידים הכניסו בו בעת דביקותם בתפלה. גם בעת התוועדות חסידים בינם לבין עצמם. בימים טובים, יומי דפגרא ומסיבות רעים, הנחשבות אצל חסידי חב"ד כעין הקדמה או המשך לתפלתם - גם אז אינם מסתפקים בניגונים עליזים ושמחים, אלא בוחרים גם בניגונים רגשיים-לבביים. כחו של הניגון בעת התועדות רעים של החסידים, ביכולתו להפוך את האדם ממהות למהות. אגדת החסידים עשירה בסיפורים אודות כמה וכמה נפשות מישראל שנעשו בעלי תשובה ושנתקרבו לחסידות על ידי הניגונים ששמעו בעת התועדות החסידים. מסופר, שבאחת ההתועדויות בליובאוויטש, בתקופת אדמו"ר הרש"ב, ביומא טבא, כשקבוצת המנגנים מתלמידי ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש שרו בחבורה ניגון ידוע בחוסר סדר קצת, העיר אז אדמו"ר הרש"ב ואמר: "ניגון בכלל הוא ענין של יופי, שמביא לידי התגלות היופי שבנפש, וה"סדר" שבניגון ענינו - כליל היופי". על הדיוק המקסימלי בו צריכים לנגן, ניתן ללמוד מפתגם שהיה מורגל בפיו של אדמו"ר הרש"ב - שמה שאמרו רז"ל חייב אדם לומר בלשון רבו, הוא לאו דוקא בנוגע לענין של תורה, או מנהג ישראל, אלא אפילו בתנועה של ניגון, כי צריכים למסור כל ניגון בטהרתו ובדיוקו המקורי, ואיך ומתי שרו אותו. כן שימש הניגון ביטוי מיוחד בכל המאורעות החשובים בחייהם של חסידי חב"ד ובפרט בענייני התורה והמצוה.
|
ניגוני רבותינו נשיאינו |
---|
ניגוני אדמו"ר הזקן | ניגוני אדמו"ר האמצעי | ניגוני אדמו"ר הצמח צדק | ניגוני אדמו"ר המהר"ש | ניגוני אדמו"ר הרש"ב | ניגוני אדמו"ר הריי"צ | ניגוני אדמו"ר שליט"א |
ניגונים על פי קטגוריות |
---|
הניגונים המכוונים | ניגוני געגועים | ניגוני התוועדות | ניגוני טעמים | ניגוני נצחון | ניגוני ריקוד | ניגוני שבת ויום טוב | ניגוני שמחה | ניגוני תפלה לימים נוראים | ניגונים מיוחסים |
ספר הניגונים כרך ב' (חלק א') | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
ניגון קע"ו | ניגון קע"ז | ניגון קע"ח | ניגון קע"ט | ניגון ק"פ | ניגון קפ"א | ניגון קפ"ב | ניגון קפ"ג | ניגון קפ"ד | ניגון קפ"ה | ניגון קפ"ו | ניגון קפ"ז | ניגון קפ"ח | ניגון קפ"ט | ניגון ק"צ | ניגון קצ"א | ניגון קצ"ב | ניגון קצ"ג | ניגון קצ"ד | ניגון קצ"ד | ניגון קצ"ה | ניגון קצ"ו | ניגון קצ"ז | ניגון קצ"ח | ניגון קצ"ט | ניגון ר' | ניגון ר"א | ניגון ר"ב | ניגון ר"ג | ניגון ר"ד | ניגון ר"ה | ניגון ר"ו | ניגון ר"ז | ניגון ר"ח | ניגון ר"ט | ניגון ר"י |