לדלג לתוכן

שיחה:מנחם מרדכי קעניג

הוספת נושא
מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
תגובה אחרונה: 8 יולי מאת Z770 בנושא ביקורת.

ביקורת? בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 13:44, 9 ביוני 2025 (IDT)תגובה

מענדל סופר הוספת ביקורת ללא מקור. בשונה מהנכתב בחב"דפדיה:עקרונות וקווים מנחים לכתיבת ביקורת. --ברכת הגאולה שיחה 22:57, ד' בתמוז, ה'תשפ"ה 22:57, 30 ביוני 2025 (IDT)תגובה
יטופל בעז"ה. בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 22:56, 1 ביולי 2025 (IDT)תגובה
איזה מקור תביא הרי לא מפרסמים כזה דבר באינפו/col. מ. רובין - שיחה 09:10, 2 ביולי 2025 (IDT)תגובה
פרסמו ועוד איך. בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 13:44, 2 ביולי 2025 (IDT)תגובה
מעניין, חיפוש גוגל לא מניב תוצאות. מ. רובין - שיחה 16:13, 2 ביולי 2025 (IDT)תגובה
לא רק שהביקורת ללא כל מקור, דבר המנוגד בתכלית לכל כלל אנציקלופדי, אלא שהיא נכתבה בצורה בלתי אנציקלופדית בעליל (עפ"ל... ועוד.). אני מוריד אותה מיידית. חשוב להבין שחב"דפדיה היא קודם כל אנציקלופדיה, והביקורת (הידועה בלאו הכי למי שמתעניין בנושא), אינה מועילה במאום לכתיבת אנציקלופדיה. שלום עליכם - שיחה, 19:48, ו' בתמוז, ה'תשפ"ה 19:48, 2 ביולי 2025 (IDT)תגובה
על אלה אני בוכי'. רק מזכיר שיש אישים שעליהם מותר ואף מחוייב לכתוב 'עפ"ל' (והמוריד ביטוי זה נענה באזהרה חמורה בדף שיחתו). בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 23:26, 2 ביולי 2025 (IDT)תגובה
על מי למשל? --יחי המלך המשיח! - שיחה, 00:06, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 00:06, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה

בהמשך שימש כמחנך בתלמוד תורה חב"ד לוד[עריכת קוד מקור]

באיזה שנה?--Z770 - שיחה, 13:53, כ"א בסיוון, ה'תשפ"ה 13:53, 17 ביוני 2025 (IDT)תגובה

ביקורת.[עריכת קוד מקור]

מענדל סופר אין מקום לביקורת, כי אתר COL לא מבקר את מר קעניג. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

ברור שלא יבקר את קעניג ספציפית, אבל הדבר מובן מאליו, ובדיוק כמו שמכתב הרבנים בנוגע לישיבה בצפת לא מזכיר את שמו של קפלן, אבל ברור לכל בר דעת מי הוא בעה"ב דבירה זו, וה"ה לכאן, שמייד עם החלתו לנהל הישיבה - אירעו העניינים והשינויים הנ"ל באופן מיידי. בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 22:38, 5 ביולי 2025 (IDT)תגובה

אני לא מבין אותך,אתה לפעמים מחליט שצריך לבקר אנטים ולפעמים לא. מה העניין? --מוישי גורליק - שיחה, 22:42, ט' בתמוז, ה'תשפ"ה 22:42, 5 ביולי 2025 (IDT)תגובה

אותי (בשונה ממך?), לא מעניין מגזר או דעת המבוקר, אלא האמת והצדק (בהתאם לדעת האתר) גרידא. בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 22:48, 5 ביולי 2025 (IDT)תגובה
COL מבקר את קעניג או לא? COL מציג עובדות, לא מבקר אף אחד. בניגוד למה שדרוש בכללי כתיבת ביקורת.--חשיבות - שיחה, 23:24, ט' בתמוז, ה'תשפ"ה 23:24, 5 ביולי 2025 (IDT)תגובה
הביקורת לא עניינית בעליל: הוביל שינוי נחרץ במדיניות הישיבה בעניין פרסום בשורת הגאולה ו"האמונה בנצחיות חייו של הרבי", בחב"ד קיימים שתי סוגי אידאולוגיות וזכותו של כ"א לאמין ולחנך את תלמידיו במה שהוא דוגל, בכל הישיבות בסגנון זה עוסקים בפרסום בשורת הגאולה בקו מסויים ולא מאמינים בנצחיות חייו של הרבי (אם הביקורת היא על הקו שהוביל - ה"ה גם על הרב יואל כהן, ר' מנחם ברוד ר' זלמן רודרמן וכו', כל אלו שפרסמו את הבנתם בגדר דנצחיות חייו של הרבי) רק לשם דוגמה משאר הישיבות: הרב הסיר את שלט היחי ושינה את קו האמונה באלעד, הרב הסיר את שלט היחי ושינה את קו האמונה בישיבת תורת אמת, הרב שינה את קו האמונה בישיבת מגדל העמק (בנוגע להדפסת התארים ובהכרזת היחי) לאחר פטירתו של ר 'רמי אנטיאן שתרם לשם כך לישיבה.
נאסרה הכרזת 'יחי' לאחר התפילה שהייתה נהוגה בישיבה עד אז - עד לזמן האחרון - כל זמן שהרב מנחם יעקב רייניץ התפלל בישיבה הכריז יחי לאחר התפילה. (ושוב, גם רבני שאר הישיבת אסרו בישיבותיהם הנ"ל). כמו כן נאסרה על התלמידים לבישת כיפת יחי ו'דגלון', לבישת כיפת יחי ו'דגלון' הינם הרגש חסידי נעלה אך כל רב ומשפיע יכול לצאת כנגדו באם יחפוץ (בדיוק כפי שאם קבוצה מחסידי חב"ד תחל ללבוש משקפי פלסטיק יוכלו לאסור עליהם בישיבות). ביקורת שכזו רק מורידה את רמתה של חב"דפדיה. --ברכת הגאולה שיחה 23:28, ט' בתמוז, ה'תשפ"ה 23:28, 5 ביולי 2025 (IDT)תגובה
הביקורת הוסרה ע"פ הכללים.--חשיבות - שיחה, 23:35, ט' בתמוז, ה'תשפ"ה 23:35, 5 ביולי 2025 (IDT)תגובה
העובדות מבקרות את עצמן. הישיבה בלוד, בשונה מישיבות אחרות, נחשבה לישיבה הגדולה והמרכזית של חב"ד בכל המובנים. השינוי אירע שנים רבות אחר ג' תמוז, ובשונה מהדוגמאות האחרות - לווה באלימות, כגון פיטורים המוניים של אנשי צוות וסילוק בחורים בשל שירת 'יחי'. חשיבות להבא, אין לשחזר גרסאות לפני הגעה להסכמה ושמיעת דברי הצד השני עד תומם. עריכות שכאלה נחשבות להשחתה ויובילו לחסימתך. בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 00:04, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
לגבי הרב רייניץ, לא סותר את העובדה שעל תלמידי הישיבה נאסרה ההכרזה (והנהגתו עצמה לא נגעה כ"כ למדיניות הישיבה, כיון שהשפעתו על הישיבה, הוויה ותלמידיה, כמדריך - הייתה שולית, בניגוד לאנשי צוות אחרים שהושתקו או סולקו). בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 00:08, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה

ומה עם הרב יוסף יצחק בוטמן? ומה לגבי ההתנגדות לחיילי אדונינו מהשנה האחרונה? --מוישי גורליק - שיחה, 00:13, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 00:13, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה

הייתי מוסיף בשמחה, אבל יעשו לי בעיות עם המקור... בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 00:15, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
"לישיבה הגדולה והמרכזית של חב"ד בכל המובנים" - אי"ז נוגע לביקורת עליו בדוקא. באם הביקורת מצד טעמים מוצדקים - כ"ה בשאר הדוגמאות ולהפך. "השינוי אירע שנים רבות אחר ג' תמוז" - ומה בכך לענייננו? וכ"ה בשאר הדוגמאות. "ובשונה מהדוגמאות האחרות - לווה באלימות, כגון פיטורים המוניים של אנשי צוות וסילוק בחורים בשל שירת 'יחי'" - אלימות? פיטורים המוניים? פיטור שני אנשי צוות שעברו לישיבה אחרת (לשם דוגמה: כשישיב"ג בי"ש ניסתה להביא את הרב משה הלל שיעבוד אצלם בשעות הבוקר סרב לכך הרב שלום בער הנדל ובתגובה הוסיף לרב הלל שעות בישי"ג אור יהודה). "סילוק בחורים בשל שירת יחי" - זה לא הופיע בערך אלא הוספה של כת"ר (וממילא לא נוגע למה שכן כתוב). "לגבי הרב רייניץ" - בפועל ההכרזה המשיכה מה שלא משתמע מקריאת הערך. --ברכת הגאולה שיחה 01:22, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 01:22, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
מישיבת תורת אמת (יחד עם שינוי הקו) (פוטר? עכ"פ סבל התנכלות) הרב זלמן נוטיק, ודעתו של המשפיע ראשי הגר"י אופן לא נחשבת כלל בנושא. --ברכת הגאולה שיחה 01:24, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 01:24, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
יתכן. בנדו"ד, שהשינוי בהנ"ל מיוחס ומשוייך בבירור לאדם יחיד (שמייד עם כניסתו כו') כמפורסם, איני מבין המניעה לשים ביקורת (אף את"ל שבמ"א אינו נהוג - מ"מ טעמא בעי). בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 07:38, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
"מייד עם כניסתו לתפקידו בישיבה בלוד, הוביל שינוי נחרץ במדיניות הישיבה בעניין פרסום בשורת הגאולה והאמונה בנצחיות חייו של הרבי. הוסרו שלטי ה'יחי' שהיו תלויים בזאל הישיבה, נאסרה הכרזת 'יחי' לאחר התפילה שהייתה נהוגה בישיבה עד אז, כמו כן נאסרה על התלמידים לבישת כיפת יחי ו'דגלון' ועוד, בחורים שלא קיבלו את השינוי במדיניות הישיבה סולקו." כתבה על פיטורים של עובדים מהישיבה (שאגב, שמו של קעניג לא מוזכר שם אפי' פעם אחת) לא קשורה לשום דבר מהביקורת הנ"ל--חשיבות - שיחה, 07:59, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 07:59, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
כמו שכתב חשיבות - אכן הרב קעניג כלל לא מוזכר שם, ולפי מה שידוע לי הי' סכסוך בין ההנהלה הרוחנית לגשמית והפיטורין נעשו ע"י ההנהלה הגשמית. אני מוחק את הביקורת. ואין שום סיבה להעלות אותה שוב כל עוד לא יוכח שהיא אכן נכונה.--יוסף יצחק קעניג 08:48, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
תביא מקור לדבריך. כל עוד שכזה לא ימצא, מובן בפשטות לכל בר דעת, כי הפיטורין (הנז' בכתבה) וכלל שינוי המדיניות נעשו ע"י מי שאחראי בעניינים אלו - המנהל הרוחני של הישיבה, ולא ההנהלה הגשמית או כל איש צוות אחר, וממילא אין סיבה למחיקת הביקורת. בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 09:16, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
כעת נכנסתי לראשונה לאתר שהובא כמקור לביקורת, (לאחר שמסיבה טכנית לא יכולתי להכנס אליו), ואני רואה שאין מקור לרוב הדברים שכתובים כאן בשמו, וגם מה שכתוב כתוב בצורה אחרת ולא בשמו המפורש. צריך להבין שכתיבת ביקורת על בן אדם, היא הטחת רפש בפניו, ללא כל אפשרות שלו להגיב, והיא כרוכה באיסורים רבים מהתורה (בכוונה בחרתי לא להכנס לפן המשפטי דערכאות, שכן אין לה משמעות כלל מול חוקי התורה). לכן אני מצטרף לדעת כל העורכים בדף השיחה מלבד כותב הביקורת עצמה, ומוחק את הביקורת. עם זאת, אני מודיע כי אם שיע.ק יבחר להחזיר אותה, לא אתנגד. שלום עליכם - שיחה, 13:13, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 13:13, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
לא צריך אזכורים מפורשים, אלא קצת שכל ישר. מדוע להכניס את הביקורת על הישיבה לערך ר' חיים קפלן? הרי לא הוזכר שמו.. ברור כי ביקורת על הישיבה מוטלת בעצם על מקימה, וכך ברור שביקורת על שינויים ופיטורים בישיבה קשורים בהכרח לאדם האחראי על נושאים אלו - מנהלה הרוחני (ובייחוד שאירע מייד עם כניסתו לתפקיד). וכל זה פשוט ומפורסם, ובחינם נדחקים כאן על ראי' זו או אחרת (ושאל אביך ויגדך, או - רעיך). בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 18:41, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
הכל יכול להי' פשוט ומפורסם ואביך ורעיך יגידו לך בדיוק את כל המעשה מא' ועד ת', אבל כל עוד אין מקור אין מקום לביקורת. ואין מקור.--חשיבות - שיחה, 18:55, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 18:55, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
מענדל, זה לא מספיק, לא רק מבחינה אנציקלופדית/משפטית שבהם סברות כאלו עדיין אינן מספיקות כדי להשתמש במקור כמקור, אלא גם ובעיקר מהבחינה התורנית, שמכיון ששם לא אוזכר שמו, הרי שאזכור ההאשמות בצמוד לשמו גורמות להכפשת שמו כפי שכל מחפש עליו ברשת יוכל להגיע אליו מיידית. ואכן לא ברורה המטרה והתכלית לכתוב ביקורת בערך, ולא לכתוב אותה כפי שנכתבה באתר COL - בערך על הישיבה ומבלי להוסיף עובדות נוספות מלבד הכתוב שם. שלום עליכם - שיחה, 18:56, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 18:56, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
טוב. אפשר להתנסח ש'תחת ניהולו עברה הישיבה שינוי מדיניות קיצוני שהתבטא ב.. כו? בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 19:27, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
אתם מתעלם ממה שכתבתי. אני חוזר ואומר: אין לנו את היכולת מבחינת ההלכה לכתוב האשמות על איש. גם לא בצורה עקיפה וברמזים עבים. שלום עליכם - שיחה, 19:30, י' בתמוז, ה'תשפ"ה 19:30, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
מה ההבדל בינו לבין קפלן? בברכה, מענדל סופרספר וסיפור 19:34, 6 ביולי 2025 (IDT)תגובה
מנחם מרדכי (הי"ו שהוא גם מגיד שיעור שלי בחסידות בוקר) לא מתבייש במה שהוא עשה וכמובן שהוא לא מכחיש, אלא אחת לשנתיים (בערך) הוא עולה לדבר מול התלמידים על הסטטוס-קוו של הישיבה בנוגע ל'יחי', "נצחיות חייו של הרבי", פרסום (זהות) משיח וכיו"ב. לגבי הפיטורים הרי זה ברור וידוע לכל שהוא עשה זאת וגם את הסיבה שעומדת מאחורי הפיטורים.--יוסף חיים - שיחה, 22:30, י"א בתמוז, ה'תשפ"ה 22:30, 7 ביולי 2025 (IDT)תגובה

לפיטורים הוא לא היה קשור (הוא היה אז בסך הכול משגיח )כמו"כ הוא לא היה קשור לשינוים במדיניות הישיבה אלא רק היה אחראי בפועל (בתור משגיח) שהשינוים יבצעו--בברכה Z770 - שיחה, - שיחה, 16:07, י"ב בתמוז, ה'תשפ"ה 16:07, 8 ביולי 2025 (IDT)תגובה

המשגיח מאז ומעולם הי' הרב בוטמאן, הוא הי' המנהל רוחני וממילא המחליט בפועל

הרב בוטמן הוא משגיח כללי הרב קעניג היה אז בתפקיד דומה למה שהיום הרב הלטויז הרב אדרי או הרב הלל --בברכה Z770 - שיחה, - שיחה, 17:56, י"ב בתמוז, ה'תשפ"ה 17:56, 8 ביולי 2025 (IDT)תגובה