שיחה:התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(22 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מובחר}}
{{מומלץ}}
{{התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)/ארכיון}}
{{התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)/ארכיון}}
==ערך מומלץ==
==ערך מומלץ==
שורה 108: שורה 108:
::::::עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה לשאלה שלי, הדיון בבית דין היה מי הוא נשיא הדור? לא נראה לי, בגלל שלא היה שייך שכולם יהיו ביחד לכן החליטו שרק אדמו"ר המהר"ש יהיה?! על סמך מה בדיוק? --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 17:08, 10 בפברואר 2024 (UTC)
::::::עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה לשאלה שלי, הדיון בבית דין היה מי הוא נשיא הדור? לא נראה לי, בגלל שלא היה שייך שכולם יהיו ביחד לכן החליטו שרק אדמו"ר המהר"ש יהיה?! על סמך מה בדיוק? --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 17:08, 10 בפברואר 2024 (UTC)
:::::::{{א|שמואל חיים}} תסתכל פה [[התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)#הצוואה וההסתלקות]] --[[משתמש:חיים כ|חיים כ]] - [[שיחת משתמש:חיים כ|<span style="color:#40E0D0;">מסמ ציכל</span>]] - א' באדר א'  18:20, 10 בפברואר 2024 (UTC)
:::::::{{א|שמואל חיים}} תסתכל פה [[התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)#הצוואה וההסתלקות]] --[[משתמש:חיים כ|חיים כ]] - [[שיחת משתמש:חיים כ|<span style="color:#40E0D0;">מסמ ציכל</span>]] - א' באדר א'  18:20, 10 בפברואר 2024 (UTC)
::::::::באמת שאני לא מבין מה לא הובן במה שכתבתי... הדיון היה מי ימשיך את הצ"צ בהנהגה - פשוטו כמשמעו. על סמך מה? נכתב בערך. למה היה צריך את הדיון הזה בכלל והרי יש צוואה מפורשת של הצ"צ? - כתבתי לפני. א גוטע וואך. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:34, 10 בפברואר 2024 (UTC)
::::::::::אני אפרט יותר: בצוואת הצמח-צדק היה פולמוס האם היא תקפה למצב שנוצר לאחר הסתלקותו כי היו דעות שהוא שינה את דעתו - הוקם בית דין שידון בכך - והוחלט מי יהיה הממשיך. ולהעיר שכפי אחד מסעיפי הצוואה גם שאר בני הצ"צ אמרו חסידות (אם-כי חסידיהם טענו שהם ממשיכי הצ"צ ואכ"מ), והרבי הריי"צ מכנה אותם אף בשם "אדמו"רים", וכמו שמפורט ב[[התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)#היחסים בין ליובאוויטש לענפים שהתפצלו]] ואדמו"ר המהר"ש שלח את ילדיו לשמוע מאמרי חסידות מהאדמו"ר מליאדי. כך שהדיון לא היה האם שאר הבנים יחזרו מאמרי חסידות, אלא '''בירור''' ובדיקה למי העביר הצמח-צדק את שרביט ההנגה - את מי משך הצמח-צדק ב{{ציטוטון|פח השמן הרוחני}} - שיהיה לנשיא הדור. להבדיל אלפי הבדלות - נתן להשוות למצב ששורר כיום בחסידות סאדיגורה בה הבן הצעיר כפי צוואת אביו הוא ממשיכו המרכזי אך גם שאר האחים מכהנים כאדמו"רים, וגם שם יש מחלוקת גדולה וענקית... שוב - להבדיל. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:46, 10 בפברואר 2024 (UTC)
{{שבירה}} לפני הבנתי, אתה טוען שצוואת הצמח צדק הייתה רק שכולם יגידו חסידות אבל שאדמו"ר המהר"ש יהיה האדמו"ר המרכזי (כמו המצב בחסידות סאדיגורה, להבדיל...), אבל לפי הבנתי צוואת אדמו"ר הצמח צדק הייתה שכולם יהיו שווה בהכול (חוץ מהמהרי"ל ואדמו"ר המהר"ש שינהיגו את הבית מדרש בליובאוויטש), עיין ברשימות, עמ' רפ"ד, בנוסח הדברים, ולפי זה לא מובן מה היתרון שהבית דין העניק לאדמו"ר המהר"ש (אני מאמין שלא היה דיון מי נשיא הדור גרידא, אלא במשהו מעשי). --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 13:34, 11 בפברואר 2024 (UTC)
:שוב פעם: הצוואה אכן הייתה שכולם יגידו מאמרי חסידות בשווה. ואכן לבית דין אין סמכות לקבוע מי הוא "נשיא הדור" - זה משהו ששייך להקב"ה... הדיון היה יותר במובן המעשי: מי הוא זה שיישב בבית המדרש בליובאוויטש וינהיג את חסידת חב"ד? היו כמה סיבות שקיום הצוואה לא יצא אל הפועל ככתבה וכלשונה: סיבה '''א':''' (רוחנית) כנ"ל לא יכול להיות נשיא הדור שיתלבש בכמה גופים - צריך נשיא הדור אחד בלבד, ועל זה אמר הצמח-צדק לאדמו"ר המהר"ש כי הוא ממשיך אותו בשמן הרוחני שהוא הומשך בו - כמובן שחסידי הבנים האחרים לא החזיקו מזה ומסתמא אמרו על-כך שזה מומצא רח"ל.. והבית דין רק רצה לברר את דעת הצ"צ בנושא - דעה שברור שישנה כי לא שייך דור בלי נשיא דור וכו' '''ב:''' (סיבה גשמית) - היו טענות כנ"ל וכמובא לעיל שהצמח צדק שינה את דעתו מאז שכתב את הצוואה ורוצה שרק אחד מהבנים ינהיג את ליובאוויטש ולא כולם ביחד, או שאחד מהם יהיה המנהיג המרכזי וזיפו מכתבים לשם כך. '''ג':''' (טכנית) מריבות ומחלוקת שלא היה נתן ליישב. ולהעיר שאדמו"ר המהר"ש אכן רצה - ואף ניסה - שאחיו ישארו בליובאוויטש וגידו ביחד מאמרי חסידות כפי רצון הצ"צ, אך כנ"ל הדבר היה בלתי אפשרי בגלל המחלוקת בין החסידים עצמם, כך שרצון הצ"צ (ואדמו"ר המהר"ש!) לא יצא אל הפועל. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 18:41, 11 בפברואר 2024 (UTC)
::אתה חוזר על טענותיך שהצוואה הייתה שכולם "יגידו מאמרי חסידות בשווה", וזה לא נכון, כי הצוואה הייתה שכולם ינהיגו בשווה את חסידות חב"ד ללא יתרון לאף אחד, מי שישב בבית המדרש בליובאוויטש הצמח צדק קבע שזה יהיה אדמו"ר המהר"ש והמהרי"ל ביחד! --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 14:31, 16 בפברואר 2024 (UTC)
:::שאלה מצוינת עליה נותן הרבי תשובה, ואני מצטט: {{ציטוטון|וכן בנוגע להצ"צ, שהיו לו ששה בנים... וצוה שכולם יהיו שוה בשוה, ועד שדוקא מי שבסופו של דבר נתמנה לנשיא בפועל, '''הנה בחייו של הצ"צ לא חשבו אודותיו, ורק לאח"ז נתגלה כו''''... ונמצא, '''שבמשך כל שבעת הדורות לא הי' ענין מינוי הנשיאות באופן (גלאַטיק) שעוד בחייו מסר לאחד את הכל כו''''. ובענין זה יש מעלה מיוחדת אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר, שלהיותו בן יחיד, קיבל את הכל בחיי אביו... ע"ד ובדוגמת הסמיכה שסמך משה את יהושע}} (תורת מנחם, חלק נ', עמ' 227. ההדגשים לא במקור). כאשר תקשר את דברי הרבי לדבריי הקודמים תנתן לך התשובה. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 22:49, 17 בפברואר 2024 (UTC)
::::נ.ב. להוסיף שהרבי לא מביא פה את הסיבה שהרבי המהר"ש נתמנה בפועל להיות נשיא, אלא רק מביא את התוצאה. והסיבה כנ"ל כפי שפירטתי. ואין עניין לחזור על דבר פעמיים, ובטח שלא חמש, שש, ושבע פעמים... בתקווה להבנה. [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 22:49, 17 בפברואר 2024 (UTC)
::::בכל אופן בנוגע לקיום הצוואה בפועל תוכל לעיין ליתר פירוט באגרות קודש של אדמו"ר המהר"ש באגרת מ"א ובהערות שם. בשורה התחתונה (כפי שמובא באגרת הנ"ל) הסיבה שהמהרי"ל לא ניהל את ביהמ"ד בליובאוויטש היא מהסיבה הכל-כך פשוטה ומובנת שהוא - נסע לקאפוסט... סיבה פשוטה כל-כך שחבל סתם לשאול אותה עוד פעם ועוד פעם ולטחון אותה. (וכדי לחסוך את השאלה הבאה הסיבה שהוא נסע לקאפוסט נכתבה בפירוט בערך, ובהוספות כאן. וכדי לחסוך את הקושיה ;-) אז כן, בהחלט היה ניסיון שהמהרי"ל יישאר בליובאוויטש, מי מנע ממנו את זה? חסידיו, כפי שהוא עצמו אמר להם בנסיעתו לקאפוסט...) [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 01:32, 18 בפברואר 2024 (UTC)
:::::אם בציטוט המשפט "שבמשך כל שבעת הדורות לא הי' ענין מינוי הנשיאות באופן (גלאַטיק) שעוד בחייו מסר לאחד את הכל כו" אתה מנסה להוכיח שהעניין הזה שהצמח צדק נתן לכל בניו שיהיו בשווה, זה היה קיים בכל הדורות, אז תעיין במאמר ותראה שיש שוני אצל בני הצמח צדק שאצלם מדגיש הרבי את העניין שהצמח צדק ציווה שכולם יהיו בשווה, מה שלא היה בדורות אחרים. הייתי מציע במקום להסתבך בעניין, להפנות את העניין לאיזה היסטוריון חב"די (אולי לשד"ב לוין, המייל שלו מופיע באתר של הספרייה), שיוכל לעשות סדר בעניין. --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 19:46, 18 בפברואר 2024 (UTC)
:::::סליחה על הבוטות אבל {{א|שמואל חיים|אתה}} עושה ממני צחוק או מה?? ההסתבכות היחידה שאני רואה פה זה שאלות שחוזרות על עצמם שוב ושוב ושוב ושוב. אני לא רואה פה בעיה אחת לא פתורה, שאלה אחת שלא נכתבו לה 30 תשובות, והמסקנה שלי מכל העניין זה או שאתה לא קורא את מה שאני עונה לך, או שיש לך עניין שאיני יודע מהו שהדיון הזה יימשך גם אם אין בו הרבה תוכן. פשוט זה מרתיח לכתוב את אותו דבר 40 פעמים. במחילה... [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 20:19, 19 בפברואר 2024 (UTC)
:::::::ואם אתה מכחיש את שני האפשרויות האלה, אשמח אם אחת ולתמיד תכתוב את השאלה שלך בצורה ברורה. כי השאלות הבאות: מדוע המהרי"ל לא ניהל יחד עם אדמו"ר המהר"ש את ביהמ"ד בליובאוויטש? מדוע שאר האחים לא ניהלו את חב"ד יחד? מדוע הצוואה לא קויימה ככתבה וכלשונה? על סמך מה קבע הבית דין שאדמו"ר המהכר"ש הוא זה שינהיג את חב"ד? וכו' נענו בפירוט עם ציון למקורות, וחזרו על עצמם לפחות פעמיים ובמקרים מסויימים 5 ו-6 פעמים. אז אם יש שאלה חדשה (לא אחת מהנ"ל) בכבוד תשאל, אך אם השאלה (שוב) תחזור על עצמה אז קצרה ידי מלהושיע... [[משתמש:חסיד של הרבי|{{עיצוב גופן|גודל=3|צבע=אינדיגו|גופן=נרקיסים|'''~ חסיד של הרבי ~'''}}]] {{*}} [[שיחת משתמש:חסיד של הרבי|פארבריינגען חסידי]] 20:43, 19 בפברואר 2024 (UTC)
::::::::אני חושב הצלחתי להבין אותך, אתה אומר שבאמת המהרי"ל ואדמו"ר המהר"ש היו אמורים להיות ביחד, ובגלל שהמהרי"ל הלך אז הבי"ד פסק שאדמו"ר המהר"ש יהיה לבד. אם כך הם פני הדברים אז זה צריך להיות מובהר ויותר ברור בערך, עם מקורות, ולהדגיש שזה שהבי"ד פסק לטובת אדמו"ר המהר"ש, הכוונה היא שבגלל שהמהרי"ל הלך אז הוא היה לבד. בכ"מ הייתי ממליץ לך לעיין ברשימות הרב"ש, עמ' ס"ט, שמשם משמע שהתפצלות קרתה בעקבות עוד נושא, ויתכן שעליו בכלל היה הדיון בבי"ד, ולא ראיתי אותו מצוין בערך. --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|שחור|'''שיחה'''}}]] 14:06, 23 בפברואר 2024 (UTC)
4,291

עריכות

תפריט ניווט