י"ט כסלו - חג הגאולה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
על רקע ה[[התנגדות לחסידות]], הלשינו מספר [[מתנגדים]] על רבי [[שניאור זלמן מלאדי]] בפני שלטון הצאר.  
על רקע ה[[התנגדות לחסידות]], הלשינו מספר [[מתנגדים]] על רבי [[שניאור זלמן מלאדי]] בפני שלטון הצאר.  


ההלשנה התבססה בעיקר על העובדה שהאדמו"ר יזם איסוף כספי [[צדקה]] ושליחתם ליהודים בארץ ישראל ולחסידים שעלו אליה. כשנאסר, הובל במרכבה שחורה (בה השתמשו באותה עת להובלת מורדים במלכות) למבצר פטרופבלובסקיה שבפטרבורג. לאחר 53 ימים במאסר{{הערה|כנגד 53 -ג"ן פרקי ה[[תניא]]}}, שוחרר בהשתדלות החסידים, ב[[י"ט בכסלו]] תקנ"ט (29 בנובמבר 1798). מאז מצוין התאריך בחסידות חב"ד ומחוצה לה כ"חג הגאולה", המציין את ניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה.
ההלשנה התבססה בעיקר על העובדה שהאדמו"ר יזם איסוף כספי [[צדקה]] ושליחתם ליהודים ב[[ארץ ישראל]] ולחסידים שעלו אליה. כשנאסר, הובל במרכבה שחורה (בה השתמשו באותה עת להובלת מורדים במלכות) ל[[מבצר הפטרופבלי]] שב[[פטרבורג]]. לאחר 53 ימים במאסר{{הערה|כנגד 53 -ג"ן פרקי ה[[תניא]]}}, שוחרר בהשתדלות החסידים, ב[[י"ט בכסלו]] תקנ"ט (29 בנובמבר 1798). מאז מצוין התאריך בחסידות חב"ד ומחוצה לה כ"חג הגאולה", המציין את ניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה.


רבי שניאור זלמן נאסר שוב לאחר שנתיים (בשנת תקס"א), לאחר שקהילת פינסק דיווחה לשלטונות כי [[תורת החסידות]] מהווה דת חדשה, וכוללת בתוכה יסודות חתרניים כנגד שלטון הצאר. ממעצר זה שוחרר באותה שנה בחג החנוכה. בחג הגאולה י"ט בכסלו (הסמוך ל[[חנוכה]] בכ"ה בכסלו), מציינים גם שחרור זה.
רבי שניאור זלמן נאסר שוב לאחר שנתיים (בשנת תקס"א), לאחר שקהילת פינסק דיווחה לשלטונות כי [[תורת החסידות]] מהווה דת חדשה, וכוללת בתוכה יסודות חתרניים כנגד שלטון הצאר. ממעצר זה שוחרר באותה שנה בחג החנוכה. בחג הגאולה י"ט בכסלו (הסמוך ל[[חנוכה]] בכ"ה בכסלו), מציינים גם שחרור זה.
1,054

עריכות

תפריט ניווט