הקהל בנפש האדם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(8 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
בעבר היייתה מצוות הקהל, ב[[בית המקדש]].  
{{מקורות}}
בעבר, הייתה מצוות [[הקהל]], ב[[בית המקדש]].


מכיון שה[[תורה]] היא נצחית, לכן על אף שאמנם אין באפשרותנו לקיים את מצוות הקהל במובנה הפשוט, בבית-המקדש, אבל תוכנה הרוחני, כפי שהוא בא לידי ביטוי בעבודת האדם ב'מקדש' הפרטי שבתוך [[לב|ליבו]] - עומד בתוקפו.
מכיון שה[[תורה]] היא נצחית, לכן על אף שאמנם אין באפשרותנו לקיים את מצוות הקהל במובנה הפשוט בבית המקדש, הרי תוכנה הרוחני, כפי שהוא בא לידי ביטוי בעבודת האדם ב'מקדש' הפרטי שבתוך [[לב|ליבו]], עומד בתוקפו בכל השנה.


עניינה של [[מצוות הקהל]] הוא להקהיל ולחבר יחדיו את כל חלקי עם-ישראל, ולהפנות את כל כוחותיהם ל[[יראת שמים]] ולקיום ה[[מצוות]]. דבר זה נדרש לעשות כל אדם מישראל - להקהיל ולרכז את כל כוחות נפשו ואת מחשבותיו, דיבוריו ומעשיו, ולהכניס אותם לתוך '[[בית המקדש]]' הפנימי.
עניינה של מצוות הקהל הוא להקהיל ולחבר יחדיו את כל חלקי עם-ישראל, ולהפנות את כל כוחותיהם ל[[יראת שמים]] ולקיום ה[[מצוות]]. דבר זה נדרש לעשות כל אדם מישראל - להקהיל ולרכז את כל כוחות [[נפש|נפשו]] ואת [[מחשבה|מחשבותיו]], [[דיבור|דיבוריו]] [[מעשה|ומעשיו]], ולהכניס אותם לתוך '[[בית המקדש]]' הפנימי.


== על ידי המלך ==
== על ידי המלך ==
פעולה זו של הקהל, נעשית על ידי ה[[מלך]]. עניינו של מלך שהוא משליט מרות וקבלת-עול בקרב העם.


פעולה זו נעשית על-ידי ה[[מלך]]. עניינו של מלך שהוא משליט מרות וקבלת-עול בקרב העם. בעולמו הפנימי של האדם, המלך מסמל את קבלת-העול. יהודי נדרש להפנות את כל כוחותיו לעבודת ה' מתוך [[קבלת-עול]] ו[[התבטלות]] גמורה לקב"ה.
בעולמו הפנימי של האדם, המלך מסמל את קבלת-העול.  


אמנם אפשר וצריך לעבוד את ה' גם באמצעות הבנה שכלית ותחושת [[עונג]] בקיום המצוות, אבל היסוד הוא קבלת-העול. אם חסר לאדם הבסיס של קבלת-העול והוא עובד את ה' רק על-פי ההכרה השכלית והחשק שלו בקיום המצוות, עלולה להתפתח מזה תחושה של חשיבות עצמית, הפך התכלית הרצויה של "ויראו את ה'".
דבר זה מורה, ש[[יהודי]] נדרש להפנות את כל כוחותיו לעבודת ה' מתוך [[קבלת-עול]] ו[[התבטלות]] גמורה לקב"ה.


מוסיפים חז"ל ומדגישים, שה'מלך' צריך לעמוד על "בימה של עץ". מצד אחד יש צורך ב'בימה' - במידה מסויימת של גבהות-לב ותקיפות. אם האדם יחוש רק יראה והתבטלות כלפי הקב"ה, הוא עלול לאבד את התוקף והנחישות, את ה"יתגבר כארי". לכן יש צורך ב'בימה'.
אמנם אפשר וצריך לעבוד את ה' גם באמצעות הבנה [[שכל|שכלית]] ותחושת [[עונג]] בקיום המצוות, אבל היסוד הוא קבלת-העול.  


מצד שני צריכה הבימה להיות "של עץ", ולא של אבן או ברזל. בניין של עץ הוא בניין ארעי, וכך גם תחושת הגבהות שצריכה להיות אצל יהודי היא ארעית והיא קיימת רק "בעזרה" - בענייני קדושה ועבודת ה'. שילוב זה יוצר את הפעולה השלמה של מצוות הקהל ב'מקדש' הפרטי של האדם, עד שזוכים לקיים את מצוות הקהל כפשוטה, בבית-המקדש השלישי ולשמוע את הקריאה בתורה מפי [[מלך המשיח]] בעצמו.
הסיבה לכך היא, מכיון שאם חסר לאדם הבסיס של קבלת-העול והוא עובד את ה' רק על-פי ההכרה השכלית והחשק שלו בקיום המצוות, עלולה להתפתח מזה תחושה של [[גאוה|חשיבות עצמית]], הפך התכלית הרצויה של "ויראו את ה'" - מטרת המצווה.


[[קטגוריה:מצות הקהל בימינו]]
ועל כן, על כל אחד ואחת להאזין לדברי התורה שנאמרים על ידי המלך ומעוררים לאהבה את השם וליראה אותו - הן למלך הכללי, נשיא הדור, והן למלך האישי (שמקבל את הכוחות מהמלך הכללי) - הנשמה, ולממש את ההתעוררות בפועל ממש, באופן שיהיה ניכר עליו שהוא התעורר כתוצאה מן ה"הקהל".
 
== בימה של עץ ==
ה'מלך' צריך לעמוד על 'בימה של עץ'. דבר המורה על כך, שמצד אחד יש צורך ב'בימה' - במידה מסוימת של גבהות-לב ותקיפות. מכיון שאם האדם יחוש רק [[יראה]] והתבטלות כלפי הקב"ה, הוא עלול לאבד את התוקף והנחישות, את ה"יתגבר כארי". לכן יש צורך ב'בימה'.
 
מצד שני צריכה הבימה להיות של 'עץ', ולא של אבן או ברזל. בניין של עץ הוא בניין ארעי, וכך גם תחושת הגבהות שצריכה להיות אצל יהודי היא ארעית והיא קיימת רק 'בעזרה' - בענייני [[קדושה]] ו[[עבודת ה']].
 
שילוב זה יוצר את הפעולה השלמה של מצוות הקהל ב'מקדש' הפרטי של האדם, עד שזוכים לקיים את מצוות הקהל כפשוטה, בבית-המקדש השלישי ולשמוע את הקריאה בתורה מפי [[מלך המשיח]] בעצמו.
 
==ראו גם==
*'''[[פורטל:הקהל|פורטל הקהל]]'''
*[[הקהל]]
[[קטגוריה:הקהל]]
8,751

עריכות

תפריט ניווט