ביטול חמץ: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 60 בתים ,  2 באפריל 2010
אין תקציר עריכה
(דף חדש: ב'''ביטול החמץ''' אנו מבטלים את כל החמץ הנמצא ברשותינו לפני פסח, על מנת שלא לעבור על איסור חמץ בפסח. …)
 
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


ביטול החמץ הוא מדאורייתא, אך זמן הביטול הוא דרבנן.
ביטול החמץ הוא מדאורייתא, אך זמן הביטול הוא דרבנן.
את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (שביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי בגמרא<REF>שו"ע אדה"ז סתל"ב סי"ג</REF>) ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד בניסן בבוקר(וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים<REF>שם</REF>),  
את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (שביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי בגמרא<REF>שו"ע אדה"ז סתל"ב סי"ג</REF>) ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד בניסן בבוקר(וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים<REF>שם</REF>),  
אך ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ:
אך ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ:
לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים:"כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".
לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים:"כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".
ולאחר [[ביעור חמץ]] אומרים:"כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".
ולאחר [[ביעור חמץ]] אומרים:"כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא".
והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר בדיקת חמץ לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול<REF>ב"ח סתל"ד</REF>.
והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר בדיקת חמץ לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול<REF>ב"ח סתל"ד</REF>.
ביטול החמץ על פי חסידות ענינו הוא שבירת הגאוה בליבו של האדם, שהרי החמץ רומז לגאוה, ולכן ביטול החמץ רומז לשבירת הגאוה.
ביטול החמץ על פי חסידות ענינו הוא שבירת הגאוה בליבו של האדם, שהרי החמץ רומז לגאוה, ולכן ביטול החמץ רומז לשבירת הגאוה.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פסח]]

תפריט ניווט